Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej1 Programowanie w środowiskach graficznych Wykład 2: z Psychologia poznawcza ludzi i komputerów z Zasady projektowania.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej1 Programowanie w środowiskach graficznych Wykład 2: z Psychologia poznawcza ludzi i komputerów z Zasady projektowania."— Zapis prezentacji:

1 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej1 Programowanie w środowiskach graficznych Wykład 2: z Psychologia poznawcza ludzi i komputerów z Zasady projektowania interfejsów użytkownika z Standardy i wskazówki (guidelines)

2 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej2 Plan wykładu z Psychologia użytkowników z Percepcja i przetwarzanie informacji y rodzaje pamięci u człowieka z Współpraca ludzi i komputerów z Zasady projektowania interfejsu

3 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej3 Psychologia użytkowników z Doświadczenia i przyzwyczajenia z Psychologia kognitywna y percepcja y nauka y pamięć z Procesy nauki i przyswajania y nauka interfejsu

4 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej4 Psychologia użytkowników z Percepcja y konfrontacja świeżych doświadczeń ze starymi doświadczeniami i oczekiwaniami y kombinacja danych wejściowych i zapamiętanej wiedzy z Czas reakcji y człowiek – komputer

5 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej5 Psychologia użytkowników z Przetwarzane informacje y obraz y dźwięk y pozostałe zmysły z Uwaga y ciągłe przetwarzanie danych, często bez naszej wiedzy

6 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej6 Test percepcji A |3 C

7 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej7 Test percepcji |2 |3 |4

8 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej8 Test percepcji A |2 |3 |4 C B

9 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej9 Psychologia użytkowników: Pamięć robocza z Chwilowy bufor z Podświadomość z Zdarzenia, zmiany z Niski stopień kojarzenia z Wysoki stopień czujności z Aktywność dyktowana przez warunki

10 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej10 Psychologia użytkowników: Pamięć krótkotrwała z Świadome przetwarzanie z Myślenie z Czas – około 30s z Liczba elementów 7±2 z Powtarzanie i grupowanie z Wąskie gardło

11 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej11 Psychologia użytkowników: Pamięć długotrwała z Bardzo duża pojemność z Problem dostępu z Zapominanie z Wskazówki ułatwiające z Zbiór dostępnych opcji

12 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej12 Psychologia użytkowników: Pamięć i poznanie zPamięć robocza bufor bodźców zmysłowych do wstępnego przetwarzania PODATNA NA ZMĘCZENIE zPamięć krótkotrwała świadome przetwarzanie danych TYLKO 7±2 ELEMENTÓW DO 30 SEK. zPamięć długotrwała PODATNA NA ZAPOMINANIE TRUDNE ODTWARZANIE DANYCH

13 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej13 Psychologia użytkowników Techniki zapamiętywania powtarzanie kojarzenie Techniki odzyskiwania informacji przypominanie rozpoznawanie

14 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej14 Ludzie i komputery (wg Deborah Mayhew)

15 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej15 Zasady projektowania IU z Nie rób drugiemu co Tobie nie miłe z Adaptuj oprogramowanie do potrzeb użytkownika - a nie odwrotnie! z Co się dalej wydarzy? - Cokolwiek Użytkownik zechce...

16 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej16 ZŁOTE ZASADY z Poznaj użytkownika. Oddaj mu władzę! z Minimalizuj konieczność zapamiętywania z Zachowaj konsekwencję w projekcie

17 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej17 Cała władza w ręce użytkownika! z Wyświetlaj znaczące komunikaty z Pozwól używać albo myszki, albo klawiatury z Pozwól użytkownikowi na przeskoki z Twórz wyrozumiały interfejs z Informuj, co się dzieje z Nie przesadzaj z trybami pracy

18 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej18 Cała władza w ręce użytkownika - cd. z Usprawniaj nawigację z Uwzględniaj różne poziomy umiejętności z Twórz przeźroczyste interfejsy z Umożliwiaj dopasowanie z Pozwalaj na bezpośrednią manipulację z Spraw, by chociaż myśleli, że mają władzę...

19 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej19 Nie obciążać pamięci! z Odciążaj pamięć krótkotrwałą z Polegaj na rozpoznawaniu, nie przypominaniu z Pokazuj wizualne wskazówki z Stosuj wartości domyślne, pozwól cofać i powtarzać,

20 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej20 Nie obciążać pamięci! - cd. z Stosuj składnię obiekt-polecenie z Używaj metafor ze świata rzeczywistego z Stosuj technikę kolejnych przybliżeń z Twórz przejrzyste okna

21 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej21 Bądź konsekwentny! z Zachowaj kontekst działań użytkownika z W obrębie produktu i między produktami utrzymaj konsekwencję: y prezentacji y zachowania y interakcji y wyników z Dbaj o estetykę z Zachęcaj do eksploracji

22 22 Standardy i przewodniki (guidelines) zCel: zachowanie konsekwencji zKonieczność: stały rozwój zPoziomy standardów: ymiędzynarodowe ystandardy platform (np. Windows, IBM CUA, Motif, Apple Macintosh) ystyle korporacji (np. Microsoft) ystyle linii (np. MS Office) ystyle produktów (np. MS Word 97)

23 Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej23 Dziękuję za uwagę yNa następnym wykładzie: Badanie użyteczności produktów Przegląd rozwiązań IU


Pobierz ppt "Instytut Informatyki Politechniki Śląskiej1 Programowanie w środowiskach graficznych Wykład 2: z Psychologia poznawcza ludzi i komputerów z Zasady projektowania."

Podobne prezentacje


Reklamy Google