Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

INDEKS GLIKEMICZNY OPRACOWA Ł Artur Matkowski KL. IB Jarek Hemmerling KL.IB Patrycja Kaczmarek KL.IB Adrian Kaczmarek KL.IB.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "INDEKS GLIKEMICZNY OPRACOWA Ł Artur Matkowski KL. IB Jarek Hemmerling KL.IB Patrycja Kaczmarek KL.IB Adrian Kaczmarek KL.IB."— Zapis prezentacji:

1 INDEKS GLIKEMICZNY OPRACOWA Ł Artur Matkowski KL. IB Jarek Hemmerling KL.IB Patrycja Kaczmarek KL.IB Adrian Kaczmarek KL.IB

2 Indeks glikemiczny (IG) to lista produktów uszeregowanych ze względu na poziom glukozy we krwi po ich spożyciu. Oblicza się go dzieląc poziom glukozy we krwi po przeprowadzeniu testu żywnościowego z udziałem 50 gram węglowodanów, przez poziom glukozy uzyskany po spożyciu danego produktu. Na przykład indeks glikemiczny wynoszący 70 oznacza, że po spożyciu 50 gram danego produktu, poziom glukozy wzrośnie o 70 procent, tak jak po spożyciu 50 gram czystej glukozy. Indeks glikemiczny żywności nie może być ustalony na podstawie jej składu lub wskaźników wchodzących w jej skład węglowodanów. Aby go wyznaczyć, należy podać konkretny produkt, konkretnej osobie. Podaje się dany produkt grupie osób a następnie przez dwie godziny, co 15 minut pobiera im krew i bada się poziom cukru. W ten sposób uzyskuje się przeciętną wartość IG. Stwierdzono, że wartość średnia jest powtarzalna, a badania wykonane w różnych grupach ochotników dają zbliżone wyniki. Wyniki uzyskiwane u osób chorych na cukrzycę są porównywalne z wynikami uzyskanymi u osób zdrowych. Im wyższa wartość IG danego produktu, tym wyższy poziom cukru we krwi, po spożyciu tego produktu. Zjedzenie węglowodanu o wysokim IG doprowadza do gwałtownego skoku poziomu cukru wywołującego w odpowiedzi duży wyrzut insuliny.

3 . Poziom cukru szybko ulega obniżeniu i podobnie do wahadła, które znacznie wychyliło się w jedną stronę i musi to podobnie uczynić w przeciwną - poziom cukru nie spada do wartości wyjściowej lecz znacznie niższej, źle już tolerowanej przez organizm a nazywanej hipoglikemią. Poza różnymi niemiłymi doznaniami - objawem hipoglikemii jest głód. Chęć jego zaspokojenia jest powodem niekontrolowanego pojadania. Produkty o wysokim IG sprzyjają tyciu w dwojaki sposób: wywołują głód, co sprzyja częstszemu jedzeniu i działają anabolicznie dzięki powodowaniu dużych skoków poziomu insuliny. Insulina reguluje poziom cukru ale też powoduje aktywacje procesów przyswajania, składowania określanych mianem anabolizmu, co w praktyce przekłada się na tycie. Insulina aktywuje procesy neolipogenezy - tworzenia tłuszczy - głównie z dostarczanych węglowodanów. W tej też formie następuje składowanie. Ponadto insulina ułatwia deponowanie tłuszczy krążących w surowicy krwi do komórek tłuszczowych. Jest więc ona tzw. hormonem anabolicznym. Wysoki poziom insuliny sprzyja tyciu. Ów wysoki poziom związany jest zaś z konsumpcją pewnej grupy węglowodanów, które w sposób gwałtowny i znaczny podnoszą chwilowy poziom glukozy w surowicy krwi, czyli innymi słowy, mają tzw. wysoki indeks Glikemiczny (wyższy lub równy 70). Natomiast spożycie produktu o niskim indeksie glikemicznym powoduje powolny i relatywnie niewielki wzrost poziomu cukru i co za tym idzie - niewielki wyrzut insuliny. Produkty takie nie są więc sprzymierzeńcem tycia. Warto pamiętać, że przetwarzanie produktów żywnościowych (obróbka termiczna, czas obróbki termicznej) podwyższa ich indeks Glikemiczny.

4 P RODUKTY

5 Tabela indeksów glikemicznych Indeks Glikemiczny - zakresy wartości Niski Indeks Glikemiczny = 55 lub mniej Średni Indeks Glikemiczny = Wysoki Indeks Glikemiczny = 70 lub więcej ProduktIndeks Glikemiczny Ananas59 Arbuz75 Banan59 Banany dojrzałe72 Baton Mars65 Baton Twix44 Biszkopt46 Brzoskwinie29 Brzoskwinie z puszki w syropie52 Budyń43 Buraki65 Cebula15 Chipsy90 Chleb - Pieczywo francuskie95 Chleb biały95 Chleb pełnoziarnisty żytni58 Chleb pszenny85 Chleb pumpernikiel40 Chleb żytni na zakwasie55 Chrupki kukurydziane63 Chrupki pszenne70

6 Ciasto francuskie59 Coca Cola63 Cukier rafinowany68 Czekolada biała44 Czekolada gorzka22 Czekolada mleczna49 Czereśnie22 Czosnek15 Daktyle suszone103 Dynia75 Fanta68 Fasola biała40 Fasola biała, ugotowana33 Fasola czarna30 Fasola płaskostrąkowa46 Fasola szparagowa71 Figi suszone35 Fruktoza20 Frytki95 Glukoza100 Grejpfrut25 Groch gotowany22 Groszek zielony45 Groszek zielony z puszki61 Gruszki42 Herbatniki57 Jabłka38 Jabłka suszone29

7 Jogurt owocowy36 Jogurt 0% tłuszczu27 Jogurt czysty bez cukru15 Jogurt naturalny36 Kasza gryczana ugotowana54 Kasza jaglana, ugotowana71 Kasza manna58 Kiełki fasoli Mung25 Kiwi52 Kleik ryżowy90 Knedle ziemniaczane52 Kukurydza słodka53 Kukurydza z puszki55 Kus kus gotowany65 Laktoza46 Lody z pełnego mleka61 Maltoza110 Makaron65 Mango55 Marchewka długo gotowana85 Marchewka świeża30 Mąka kukurydziana70 Melon65 Miód87 Mleko odtłuszczone32 Mleko pełne 3% tłuszczu27 Mleko słodzone, zagęszczone61 Mleko zsiadłe32 Morele suszone30

8 Morele suszone30 Morele świeże15 Nutella33 Orzechy22 Orzeszki ziemne, solone, prażone14 Otręby owsiane55 Płatki kukurydziane84 Płatki owsiane błyskawiczne85 Płatki ryżowe80 Pomarańcza44 Pomidory15 Popcorn72 Proso70 Rodzynki64 Ryba38 Ryż Basmati gotowany60 Ryż biały gotowany70 Ryż brązowy (naturalny) gotowany55 Ryż długoziarnisty gotowany56 Rzepa72 Soczewica z puszki44 Soczewica zielona gotowana30 Soja14 Soja z puszki18 Sok ananasowy46 Sok grejfrutowy48 Sok jabłkowy40

9 Sok pomarańczowy52 Sok pomidorowy bez cukru 38 Sok z marchwi świeży 43 Śliwki30 Truskawki40 Winogrona46 Wiśnie25 Ziarna całe pszenicy41 Ziarna całe żyta34 Ziarno jęczmienia25 Ziarno kukurydzy69 Ziemniaki gotowane95 Ziemniaki młode57 Ziemniaki pieczone85 Ziemniaki puree90

10 Ciekawostki Indeks glikemiczny produktów żywnościowych spożywanych w ich naturalnej postaci jest znacznie niższy niż gotowanych lub przetworzonych w inny sposób. Pełnoziarniste płatki zbożowe i pieczywo z pełnej mąki zawierają dużo błonnika, witamin i pierwiastków śladowych, które mają zdolność obniżania wysokiego poziomu glukozy we krwi. Aby indeks glikemiczny spożywanych produktów nie był duży musimy wziąć pod uwagę następujące aspekty: błonnik opóźnia przemianę węglowodanów poprzez częściowe blokowanie dostępu glukozy do krwi. Może również podwyższyć czułość receptorów podatnych na insulinę w mięśniu, tak że glukoza łatwiej przedostaje się do komórki. Jeśli receptory są mało czułe, wtedy trzustka zwiększa wydzielanie insuliny by zrównoważyć dopływ glukozy do komórek mięśni, formę produktu - czy jest zmielony lub w inny sposób przetworzony czy występują w nim pełne ziarna lub włókna, stopień przygotowania lub ugotowania - co pozwala na zbadanie zawartości skrobi, obecność fruktozy i laktozy (obie mają niski indeks glikemiczny), czas spożywania pokarmu, czas jedzenia ma wpływ na wydzielanie glukozy do krwi - im szybciej jesz, tym jest ono szybsze, produkty bogate w tłuszcze, o niskim indeksie glikemicznym mogą być błędnie zakwalifikowane, bo tłuszcze i białko spowalniają opróżnianie żołądka, a tym samym i szybkość trawienia w jelicie cienkim. A zatem ich indeks glikemiczny może być relatywnie niższy niż produktów zawierających mniej tłuszczów.

11 WZROST I WAGA CIAŁA

12

13 Indeks Wagi Ciała (BMI) jest szeroko znaną metodą identyfikacji prawidłowej wagi ciała. Jest to wskaźnik pozwalający precyzyjnie określić w jakim stadium znajduje się nasz organizm. Informuje czy nasza waga jest prawidłowa. Twój znajomy Dystrybutor chętnie pomoże ci w obliczeniu twojego BMI. Po prostu zmierz swój wzrost (w metrach) i wagę ciała (w kilogramach) i wpisz poniżej. Kalkulator automatycznie wyznaczy twój współczynnik BMI. BMI = masa ciała (w kg) podzielona przez wzrost (w m) 2

14 Czy wiesz że: Zakładając, że dzienne zapotrzebowanie człowieka wynosi 2000 kalorii, więźniowie obozów koncentracyjnych dostarczający swojemu organizmowi kalorii powinni wyczerpać zapasy organizmu już po kilku miesiącach, gdy tymczasem żyli nawet kilka lat. Po prostu organizm dostosował się do mniejszej ilości kalorii. Z tego samego powodu - dostosowania organizmu - nie działają też diety ograniczające spożywane kalorie - po kilku dniach organizm przestawia się na tryb głodowy i zużywa mniej energii, ale nie chudnie. Natomiast po skończeniu diety pojawia się efekt jo-jo czyli szybki przybranie na wadze.

15 MY Ś LIMY, Ż E PODOBA Ł A WAM SI Ę PREZENTACJA O INDEKSIE GLIKEMICZNYM. Ż YCZYMY MI Ł YCH WRA Ż E Ń K ONIEC


Pobierz ppt "INDEKS GLIKEMICZNY OPRACOWA Ł Artur Matkowski KL. IB Jarek Hemmerling KL.IB Patrycja Kaczmarek KL.IB Adrian Kaczmarek KL.IB."

Podobne prezentacje


Reklamy Google