Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sprawiedliwy Handel Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” Aut.: Maria Huma, Justyna Szambelan Ostatnia aktualizacja: lipiec 2015.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sprawiedliwy Handel Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” Aut.: Maria Huma, Justyna Szambelan Ostatnia aktualizacja: lipiec 2015."— Zapis prezentacji:

1 Sprawiedliwy Handel Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” Aut.: Maria Huma, Justyna Szambelan Ostatnia aktualizacja: lipiec 2015

2 Czym jest Sprawiedliwy Handel? Zorganizowany ruch społeczny, który poprzez handel dąży do wzmocnienia pozycji producentów z krajów globalnego Południa oraz do promowania zrównoważonego rozwoju.

3 Komu potrzebny jest Sprawiedliwy Handel? Beneficjentami Sprawiedliwego Handlu są producenci i pracownicy z ubogich krajów Południa, czyli Afryki, Ameryki Łacińskiej i Azji.

4 Dlaczego Sprawiedliwy Handel jest potrzebny? Z Etiopii pochodzi doskonała kawa. Przy jej uprawie pracuje co czwarty Etiopczyk. Za kilogram ziaren dostaje 1,20 zł. Z tego kilograma można zaparzyć 80 filiżanek, wartych ok. 500 zł w kawiarni w Polsce. Połowa czekolady najbardziej znanych firm – 46% światowej produkcji kakao – pochodzi z Wybrzeża Kości Słoniowej. Na tamtejszych plantacjach wciąż pracują dzieci. Część z nich została porwana i zmuszona do pracy niewolniczej. Te dzieci od lat nie widziały rodziców, nie chodzą do szkoły, kaleczą się maczetami, których używają. Nie każdy handel jest sprawiedliwy!

5 Dlaczego… producenci np. kawy, kakao otrzymują tak niskie ceny za swoje produkty? - brak dostępu do rynków - duża liczba pośredników - dominacja wielkich korporacji - subwencjonowane rolnictwo na Północy pracownicy plantacji otrzymują niskie wynagrodzenia i pracują w złych warunkach? - brak innych możliwości zatrudnienia - dążenie do najniższej ceny

6 Globalny Banan

7 Jakie produkty obejmuje Sprawiedliwy Handel? Produkty Sprawiedliwego Handlu to przede wszystkim: kawa, herbata, cukier trzcinowy, kakao, owoce tropikalne, przyprawy, orzechy, ryż, róże, wino, bawełna, ale także rękodzieło oraz złoto.

8 Zasady Sprawiedliwego Handlu Uczciwa cena Sprawiedliwe płace i odpowiednie warunki socjalne Dążenie do niezależności Świadomość konsumentów Ochrona środowiska

9 Historia ruchu Działalność misjonarzy  lata 50 i 60-te Powstanie wyspecjalizowanych sklepów, organizacji i firm Import produktów spożywczych Certyfikacja  początek lat 90-tych Powstanie międzynarodowych struktur

10 Kto zajmuje się Fair Trade? Organizacje Sprawiedliwego Handlu (Fair Trade Organisations, FTO) Sklepy Świata (Worldshops) Organizacje certyfikujące

11 Kto zajmuje się Fair Trade? Organizacje Sprawiedliwego Handlu (Fair Trade Organisations, FTO) To takie organizacje i firmy, których cała działalność prowadzona jest na zasadach Sprawiedliwego Handlu. Są one zrzeszone w World Fair Trade Organisation (WFTO, patrz slajd 16). Znane organizacje Sprawiedliwego Handlu to np. Gepa, El Puente, Cafedirect, Divine Chocolate, Artisans du Monde. Działają one na zasadzie not-for-profit, a uzyskane zyski inwestują w projekty w krajach partnerskich lub rozwój swojej działalności.GepaEl PuenteCafedirectDivine ChocolateArtisans du Monde

12 Kto zajmuje się Fair Trade? Sklepy Świata (Worldshops) To sklepy specjalizujące się w produktach Sprawiedliwego Handlu z krajów globalnego Południa.

13 Kto zajmuje się Fair Trade? Organizacje certyfikujące Fairtrade International, Naturland Fair, Ecocert Fair Trade, Fair for Life Historia najbardziej rozpoznawalnego znaku Sprawiedliwego Handlu (Fairtrade®): 1988 – (Holandia) certyfikat Max Havelaar dla kawy 1997 – powstaje FLO Int. (obecnie Fairtrade International) 2002 – znak certyfikacyjny Fairtrade

14 Fair Trade vs Fairtrade Sprawiedliwy Handel (czyli Fair Trade pisane oddzielnie) oznacza cały ruch osób i organizacji zaangażowanych w zapewnienie godnego życia rolnikom i pracownikom z Południa poprzez sprawiedliwe warunki handlowe. Może dotyczyć zarówno oznakowanych, jak i nieoznakowanych produktów i działalności różnych organizacji na tym polu. Termin Fairtrade jest używany dla określonego systemu certyfikacji produktów Sprawiedliwego Handlu zarządzanego przez Fairtrade International.

15 Struktury Międzynarodowe World Fair Trade Organisation (WFTO), organizacja zrzeszająca organizacje Sprawiedliwego Handlu. Fairtrade International, właściciel znaku Fairtrade, organizacja ustalająca standardy Fairtrade.

16 Struktury Międzynarodowe World Fair Trade Organisation (WFTO), organizacja zrzeszająca organizacje Sprawiedliwego Handlu Zrzesza ponad 300 organizacji z 70 krajów. Przyznaje swoim członkom Znak Organizacji Sprawiedliwego Handlu (Fair Trade Organisation Mark - FTO). Istnieje od 1989 (do roku 2009 jako IFAT). Więcej informacji:

17 Struktury Międzynarodowe Fairtrade International (dawniej Fairtrade Labelling Organisations International, FLO Int.) Jest stowarzyszeniem organizacji członkowskich, działającym na zasadzie non-profit. Zarządza międzynarodowym systemem certyfikacji Fairtrade. Istnieje od 1997 r. Więcej informacji:

18 Jak działa Fairtrade? Fairtrade International ustala standardy Fairtrade, których przestrzegają: ProducenciPośrednicy handlowi Przetwórcy

19 Jak działa Fairtrade? Fairtrade International ustala standardy Fairtrade, których przestrzegają: Producenci - Demokratycznie zarządzane organizacje - Brak dyskryminacji - Zakaz pracy przymusowej i pracy dzieci - Godziwe płace - Dobre warunki pracy - Wolność zrzeszania się - Standardy środowiskowe

20 Jak działa Fairtrade? Fairtrade International ustala standardy Fairtrade, których przestrzegają: Pośrednicy handlowi - Cena Minimalna Fairtrade - Premia Fairtrade - Przedpłaty lub kredyty

21 Jak działa Fairtrade? Fairtrade International ustala standardy Fairtrade, których przestrzegają: Przetwórcy Jeżeli wszystkie surowce pochodzące z Południa pozyskano od producentów bądź pośredników spełniających standardy, na opakowaniu danego produktu można umieścić znak Fairtrade. Znak przyznawany jest poszczególnym produktom, nie świadczy o całej działalności firmy.

22 System Fairtrade Wsparcie Fairtrade International Określenie Standardów FT Producent Organizacja Eksporter Importer Przetwórca Właściciel marki Dystrybutorzy Sprzedawcy Producenci i wszyscy operatorzy zaangażowani w łańcuch dostaw muszą być certyfikowani! Niezależna certyfikacja FLO-CERT Ciało Licencjonujące Ciało ds. Marketingu Licencjonowane użycie znaku Fairtrade Marketing i rozwój branży Konsumenci

23 Co reprezentuje znak Fairtrade? Standardy Fairtrade: -są zgodne z Kodeksem Dobrych Praktyk Tworzenia Standardów Społecznych i Środowiskowych organizacji ISEAL -ustalane przez Komisję Standardów Fairtrade International w jej skład wchodzą: organizacje członkowskie, organizacje producenckie, dystrybutorzy i niezależni eksperci -dla organizacji drobnych producentów, właścicieli plantacji i pośredników -ogólne i dla poszczególnych produktów -obok wymogów minimalnych określają wymogi rozwoju w zakresie: wzmocnienia pozycji marginalizowanych producentów praktyk handlowych warunków socjalnych standardów środowiskowych

24 Co reprezentuje znak Fairtrade? Certyfikacja przez FLO-CERT –organizacja posiada certyfikat ISO –gwarantuje, że producenci i pośrednicy spełniają standardy Fairtrade –gwarantuje, że producenci inwestują pieniądze otrzymane w ramach Fairtrade w swój rozwój Cena Minimalna Fairtrade Premia Fairtrade –producenci i wszyscy pośrednicy na każdym etapie łańcucha dostaw muszą być certyfikowani wniosek audyt zgodność certyfikacja

25 Jak można stosować znak Fairtrade? Na produktach konsumpcyjnych Wymaga podpisania stosownej umowy licencyjnej z Fairtrade International.

26 Jak uzyskać zgodę na wykorzystanie znaku Fairtrade na produktach w Polsce? Na produktach konsumpcyjnych (właściciel marki) Uzyskanie licencji W celu uzyskania informacji dotyczących procesu przyznawania licencji wraz z objaśnieniem związanych z tym opłat napisz na adres Wypełnij i odeślij kwestionariusz licencyjny - Produkt(y), łańcuch dostaw, obszar zbytu, przewidywane obroty. Każdy etap łańcucha dostaw musi być certyfikowany! Na adres wyślij projekt graficzny opakowania do Podpisz i odeślij umowę

27 Jak uzyskać zgodę na wykorzystanie znaku do promocji Fairtrade w Polsce? Do promocji Fairtrade należy używać znaku marketingowego Fairtrade (obok) a nie znaku certyfikacyjnego! Uzyskanie zgody na użycie znaku: Prześlij szczegóły swojej prośby na adres Przeczytaj otrzymany podręcznik znaku certyfikacji Fairtrade Odeślij swój projekt graficzny na adres Podpisz i odeślij umowę na wykorzystanie znaku marketingowego Fairtrade Drogą internetową otrzymasz wysokiej rozdzielczości znak marketingowy Fairtrade

28 Produkty Fairtrade Standardy dla: kawy, herbaty, cukru trzcinowego, kakao, owoców tropikalnych, ryżu, komosy ryżowej (quinoa), miodu, owoców suszonych, soków, orzechów, przypraw, wina, kwiatów ciętych, bawełny, piłek sportowych i złota.

29 Produkty Fairtrade Dlaczego dla rękodzieła nie powstały dotąd standardy Fairtrade?

30 Fairtrade – fakty i liczby Ponad 1,4 miliona drobnych producentów i pracowników w systemie Fairtrade certyfikowanych spółdzielni producenckich w 74 krajach 95,2 miliona euro w postaci premii Fairtrade dla drobnych producentów różnych produktów z certyfikatem Fairtrade sprzedawanych na całym świecie 5,5 miliardów euro wartości sprzedaży w 2013 Źródło: Fairtrade International,

31

32 Popularność idei Miasta Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu Szkoły Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu Fairtrade Fortnight Banana Day Tydzień Edukacji Globalnej

33 Sprawiedliwy Handel w Polsce Na początku 2009 roku powstała Koalicja Sprawiedliwego Handlu, aby rozwijać i promować Sprawiedliwy Handel w Polsce. W 2013 roku część organizacji wchodzących w skład Koalicji powołały do życia Fundację „Koalicja Sprawiedliwego Handlu”. W 2015 roku Koalicja ma podpisać umowę z Fairtrade International ws. prowadzenia Fairtrade Marketing Organisation w Polsce.

34 Koalicja Sprawiedliwego Handlu Cele statutowe Fundacji: upowszechnianie i promowanie idei Sprawiedliwego Handlu budowanie rozpoznawalności i pozytywnego wizerunku idei Sprawiedliwego Handlu tworzenie reprezentacji polskiego ruchu Sprawiedliwego Handlu wspieranie podmiotów zainteresowanych działaniem na rzecz Sprawiedliwego Handlu wspieranie inicjatyw zapewniających dostępność produktów Sprawiedliwego Handlu w Polsce wspieranie badań nad funkcjonowaniem Sprawiedliwego Handlu i jego wpływem na producentów

35 Koalicja Sprawiedliwego Handlu Aktualna lista fundatorów oraz partnerów Koalicji znajduje się na

36

37 Prezentacja jest własnością Koalicji Sprawiedliwego Handlu. Może być wykorzystywana na zasadach Creative Commons 2.5 (wyłącznie w celach niekomercyjnych, za podaniem źródła, bez dokonywania zmian)Creative Commons 2.5


Pobierz ppt "Sprawiedliwy Handel Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” Aut.: Maria Huma, Justyna Szambelan Ostatnia aktualizacja: lipiec 2015."

Podobne prezentacje


Reklamy Google