Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Szkoła Podstawowa nr 25 w Lublinie Zachowaj trze ź wy umysł! czyli jak ustrzec si ę przed papierosem, alkoholem i narkotykami ?

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Szkoła Podstawowa nr 25 w Lublinie Zachowaj trze ź wy umysł! czyli jak ustrzec si ę przed papierosem, alkoholem i narkotykami ?"— Zapis prezentacji:

1 Szkoła Podstawowa nr 25 w Lublinie Zachowaj trze ź wy umysł! czyli jak ustrzec si ę przed papierosem, alkoholem i narkotykami ?

2 Dlaczego alkohol nie jest napojem lecz szkodliwą używką? Faza wstępna: czynności organizacyjne sformułowanie tematu lekcji zapisanie tematu na tablicy omówienie celu lekcji

3 Cele ogólne: zapoznanie ucznia z powodami i skutkami nadużywania alkoholu Cele szczegółowe: postrzeganie picia alkoholu jako problem poznanie definicji – kac, alkoholizm, współ uzależnienie, marskość wątroby poznanie skutków picia alkoholu na narządy wewnętrzne poznanie skutków picia alkoholu na wygląd zewnętrzny poznanie skutków picia alkoholu na zachowanie Środki dydaktyczne: plakat karty z hasłami farby do twarzy karta modelu człowieka kolorowe pisaki puzzle Metody i techniki pracy: praca w parach mini wykład dyskusja

4 Faza realizacyjna: odczytanie dziennika alkoholiczki- praca przygotowana przez uczennicę Oto historia nastoletniej dziewczyny o imieniu Zuzia, która po raz pierwszy spróbowała alkoholu Wczoraj byłam na dużej imprezie i pierwszy raz napiłam się piwa. Nie bardzo mi smakowało ale piłam bo wszyscy pili, bo czułam że tak trzeba. Nie chciałam być gorsza nie chciałam odstawać od reszty. W końcu jestem tu nowa i nikt nie wie tutaj nic o mnie, ani o mojej rodzinie. Bo przecież niema czym się chwalić, ojciec w więzieniu a matka w wiecznej depresji. Czuje że coś się zmieni a ja postanowiłam to opisać. Dzisiaj też wychodzę na dwór posiedzieć i pogadać z nowymi znajomymi Głowa mnie boli bardzo mocno, bo wczoraj też piłam. Dzisiaj już bardziej mi smakował. W ogóle było bardzo fajnie- dogaduje się z tą paczką i czuję, że już należę do nie. Wczoraj też poznałam pewnego chłopca. Michał miał na imię przyszedł jak już się rozchodziliśmy. Ja byłam już dobrze wstawiona a przecież wypiłam tylko dwa piwa, inni po więcej, a nic im nie było. Gdy się zapoznaliśmy tak ładnie się uśmiechną. W ogóle jest bardzo przystojny. Ja się chyba jemu też podobam, bo odprowadził mnie do domu. Dużo rozmawialiśmy i wiem, że wyjeżdża na miesiąc za granicę. Wieczorem ma być ognisko, matce powiedziałam, że idę do koleżanki film oglądać Dopiero wróciłam i ciągle mi się w głowie kreci, nie mogę mówić, bo nie rozumiem sama siebie. Czuję się dobrze. Czuje taki spokój, taką ulgę… Wszystko jest gdzieś daleko, to mnie nie dotyczy. Jest mi strasznie gorąco- piłam wódkę i zapijałam tanim winem lub piwem Codziennie piłam coraz więcej, ale nie widzę w tym nic złego; ja się dobrze z tym czuje, inni też. Gdy wypiję świat staje się piękniejszy, ma mniej problemów. Mam czerwone oczy, ale może jak się mocniej pomaluje, to nie będzie widać. Zresztą nie o tym chciałam. Dzisiaj ja stawiam. Musiałam wziąć wszystkie moje oszczędności, ale to nic. W ogóle już nie wymiotuję jak dużo wypiję. To chyba dobrze. Matka nic nie zauważa. Siedzi tylko w swoim pokoju i płacze

5 Już jest chyba dzisiaj, jakoś widno za oknem. Na pewno już jest rano. Dopiero przyszłam do domu. Cały czas jestem jakaś przybita. Tak mi brakuje rozmów z mamą, tego jak mnie głaskała po głowie i mówiła, że jest mi dobrze, gdy miałam problem. Teraz sama nie wiem czy go mam, czy nie. Mam za to kila piw w plecaku, to je wypiję Przez cały czas piłam, a jak już nie piłam to głowy nie mogłam podnieść. To się nazywa kac. Chyba kac gigant. Cały czas wodę piłam, ręce mi się trzęsły, a jak doczłapałam się do łazienki, to wystraszyłam się własnego odbicia. Usta miałam całe popękane, oczy czerwone, włosy brudne- poplątane, byłam blada i miałam sine wory pod oczami. Od razu wzięłam długą kąpiel teraz czuję się lepiej. Dużo lepiej, jestem pełna ochoty do życia. Szybko się ubiorę pomaluję, posprzątam w domu zrobię pranie, może coś ugotuję i zobaczę co dalej Wczoraj byłam na mega imprezie i mega się spiłam. Ciągle jestem jeszcze pijana, przyszłam się tylko przebrać i idę dalej. Ma być ognisko, albo coś takiego, w każdym razie duża popijawa.Pójdę do matki po pieniądze bo swoich już nie mam Nie pytajcie co się działo przez ten czas, bo nie pamiętam. Cały czas piłam było mi tak dobrze. Chyba jestem z Maćkiem, będę musiała to jakoś sprawdzić. Tylko jak? Dzwonił Michał pytał co u mnie, mówił, że niedługo przyjedzie. Tak bardzo się cieszę, muszę to uczcić; w końcu to jest coś.

6 Pokłóciłam się z matką. Mówi, że jestem wrakiem, że staczam się jak ojciec, a co mam według niej robić- to co ona? Leżeć i patrzeć w sufit? Nienawidzę jej za to, nienawidzę jej dlatego, że nie obchodzi jej to co robie i gdzie jestem. Powiedziałam jej to, a ona się rozpłakała. Ja zabrałam bluzę i ten zeszyt i też wyszłam ocierając łzy bólu i bezradności. Teraz siedzę i piję wódkę razem z piwem i wiem, że to jej wina, że tu jestem Gdzie ja jestem? Nie wiem. Czy jest tu cos do picia? Chyba nie. Wszyscy śpią, ale to nic wyjdę na dwór to będę lepiej kontaktować. Już jestem na dworze, jest prawie 30 stopni, a ja mam wrażenie, że jest około 5. Nie mam papierosów, ale za to mam Saharę w ustach i 20 połączeń nie odebranych od matki Świat mi się zawalił. Michał powiedział, że muszę wybrać, albo on, albo picie. O co im wszystkim chodzi Muszę iść się napić, ciągle piję. Matka się nie odzywa do mnie, jak wchodzę do pokoju to ona wychodzi. Wyglądam strasznie, mam całą zapuchniętą twarz, oczy czerwone, usta obrzmiałe. W ogóle to nie poznaje tej dziewczyny w lustrze. To nie możliwe żebym tak bardzo się zmieniła. Kiedyś byłam jedną z ładniejszych dziewczyn, a teraz wyglądam gorzej niż dzwonnik z Noterdam. Już chyba powinnam przestać pić. Ale nie dlatego żeby nie gadali, tylko dlatego żeby rozpoznać się w odbiciu lustrzanym Przez cały czas piłam i trzeźwiałam na zmianę Zupełnie niechcący zobaczyłam jak wyglądać może moja wątroba. Straszne!!! To moja wina. Dzisiaj mam się spotkać z Michałem i poważnie porozmawiać. Idę się wykąpać, ładnie ubrać, pomalować i pójdę. Trochę się boję wieczorem Michał powiedział mi, że gdybym była taką dziewczyną jak na początku wakacji, byłby najszczęśliwszy na świecie. Ja jednak tak bardzo się zmieniłam, że nie poznaje mnie. Teraz siedzę i nie wiem co dalej. Byłam u matki, ale powiedziała, że nie ma córki. Nie mam nikogo na tym świecie. Wzięłam dwa opakowania tabletek na sen i zapiłam wódką. To już mój ostatni wpis. W ciągu kilku dni znalazłam się na dnie. Moja ostatnia butelka wódki, jeszcze niedawno krzywiłam się od piwa. Mając 16 lat stałam się alkoholikiem wolę umrzeć. Dlatego przepraszam wszystkich, za to co zrobiłam. Ja chciałam tylko żeby ktoś mnie kochał. Już mi się oczy zamykają… Zuza niestety się już nie obudziła. Próbowała swoje problemy zatopić w alkoholu, niestety nie udało jej się to. Zaczęło przybywać nowych problemów więc piła. Gdy piła czuła radość, była rozluźniona, pewna siebie, czuła bliskość innych, ulgę, podniecenie. Z czasem zaczęła pojawiać się rozpacz, napięcie rosło, odczuwała rosnący lęk. Odeszli bliscy. Bolała ją dusza i ciało. Nie mogła z tym wytrzymać. Postanowiła z tym skończyć. Była za młoda na to wszystko, a problemy jakie miała przerosłyby nie jedną dorosłą osobę. Emilia Ochnio kl V b

7 wprowadzenie do dyskusji ukierunkowane pytaniami uczniów analiza wypowiedzi- zwrócenie uwagi na przyczyny tkwiące w domu, szkole, środowisku rówieśniczym ułożenie puzzli z hasłem: Lubisz ból i cierpienie? Alkohol spe ł ni Twe marzenie.

8 rozmowa o wpływie alkoholu na organizm człowieka uzupełnienie plakatu dotyczącego faz niszczącego działania alkoholu na organizm człowieka Alkohol dostaje się do ciała przez usta Następnie do żołądka, gdzie podrażnia błonę śluzową i wzmaga wydzielanie soku żołądkowego W jelitach alkohol nie podlega trawieniu, dostaje się do krwi Krwiobiegiem przenoszony jest do wątroby i uszkadza ją Układem krwionośnym trafia do mózgu, działając odurzająco.

9 Nie pij tyle, bo zjedz ą Ci ę motyle! porównanie zdrowej i marskiej wątroby dyskusja o wpływie alkoholu na zachowanie człowieka dyskusja o wpływie alkoholu na wygląd zewnętrzny człowieka Zdrowa wątroba Chora wątroba

10 sfotografowanie wyobrażeń dzieci o zachowaniu podczas upojenia alkoholowego

11

12 Faza podsumowująca próba odpowiedzi na pytanie czego dowiedziałem się na dzisiejszej lekcji ogłoszenie konkursu na najlepszy plakat podsumowujący lekcję ocena aktywności u czniów

13

14

15

16

17

18

19

20 To my: klasa V b oraz wychowawczyni – Sylwia Tułajew

21 Po lekcji uczeń umie: dokonać hierarchii swoich wartości; określić przyczyny dla których ludzie sięgają po narkotyki; wskazać pozytywny zamiennik narkotyku; zna podstawowe pojęcia dotyczące narkomanii; udzielić odpowiedzi na pytanie Jakie skutki wywiera na organizm stosowanie narkotyków? Zaśpiewać piosenkę,, czemu mam się Ciebie bać ?

22 Zaśpiewanie piosenki,, Czemu mam się ciebie bać ?

23 Nauczyciel przekazuje informację Dojrzewanie przypomina nieraz wyprawę przez niebezpieczną dżunglę, w którą młodzi podróżnicy wybierają się bez map i kompasów. Wprawdzie dorośli przewodnicy udzielili im różnych rad, ale oni twierdzili, że sami sobie poradzą, że nie jest źle i jakoś to będzie. Widać sami muszą przekonać się na czym polega niebezpieczeństwo tej podróży.

24 Odczytanie przesłania,,Ku dorosłości Tak naprawdę przeprawa przez dżunglę to wyprawa w dorosłość. Są tacy, którzy gubią się na tej drodze, nie docierają do celu podróży, bo w którymś momencie zabrakło im wiary w siebie. Są tacy, którzy stwierdzili, że to niezła zabawa, że nie będą dalej wędrować. Po co iść dalej i się męczyć? – mówią. Nie ma sensu dalej iść i się męczyć. Kiedy będzie źle to coś wypiję lub połknę tabletkę. Kto by się przejmował jakimś dorastaniem. Część osób dociera jednak do końca podróży. Kiedy wychodzą z dżungli są już innymi dojrzałymi ludźmi. Nauczyli się już pokonywać problemy, nauczyli się jak być niezależnym i jak decydować o sobie. Pod koniec podróży wiedzieli czego chcą: tam mogę skończyć dobrą szkołę, mieć ciekawą pracę, kochającą rodzinę...

25 Podstawowe definicje związane ze zjawiskiem narkomanii :

26 Przyczyny, dla której m ł odzi ludzie si ę gaj ą po ś rodki odurzaj ą ce.

27 Zamiast narkotyków … wycieczki rowerowe, obozy, wspinaczka po skałkach to świetny sposób na poznanie ludzi i zdobycie niezapomnianych wrażeń, napisz list do przyjaciela, porozmawiaj z psychologiem, wtedy odkryjesz powody swojego lęku czy samotności, a nie tylko je stłumisz. Zapisz się na lekcje tańca towarzyskiego, plastyki.

28 Robimy plakaty anty narkotykowe! Robimy plakaty antynarkotykowe

29 PRZESŁANIE NARKOMANA Wielu ludzi, jeśli nie potrafi sobie poradzić z trudną sytuacją życiową, próbuje zapomnieć, wytłumaczyć, usprawiedliwić, okłamać samego siebie. Narkoman też często tak robi. Mówi, że nie jest tak źle, że jeszcze tak nisko nie upadł, że jeszcze chodzi do szkoły, że próbuje walczyć. W końcu jednak, kiedy zawiodą wszystkie racjonalne argumenty, powie sobie, że chce być ćpunem. Wybrał.[...] Z ćpania nie ma zysków. Same straty. Koszty, które ponosi, przerastają go. Każdy dzień zaczyna się od głębokiej depresji. Coraz większe działki doprowadzają go do takiej formy. Jest w ciągu. Ile to trwa? Rok, dwa czy może pięć lat? Ile jeszcze będzie trwało, zanim umrze? Ilu jeszcze pożegna kolegów, zanim pożegnają jego? Ćpać można rok, dziesięć, czasem dwadzieścia lat, ale zawsze kończy się tak samo. Skłamałem. Nie zawsze. W końcu jakaś liczba ćpunów wychodzi z nałogu. Można jednak nigdy nie zacząć. Zależy to jednak tylko od ciebie, od wartości, w które wierzysz, od wiedzy i od twojego rozsądku ( dobrze wiem, jak bardzo nie lubisz tego słowa ). Poznaj zagrożenie jakie wisi nad tobą, zanim po raz pierwszy sięgniesz po narkotyki lub będziesz chciał ponowić próbę. Teraz być może jeszcze nie zdajesz sobie z tego sprawy, jeszcze nie zetknąłeś się z tym problemem. Coraz częściej jednak będziesz miał kontakt z narkotykami w szkole, na ulicy i podwórku. Od ciebie zależy, jak sobie z tym poradzisz. Fragment pamiętnika narkomana z książki Uciec śmierci P. Przecławskiego.

30 Zmiany zachowa ń zwi ą zane z uzale ż nieniem

31 Konkurs na najciekawsze hasło. Palenie trawy to marne sprawy! Uzale ż nienie to marna ś mier ć ! Narkotyki s ą złe, zniszcz ą Ci ę ! Narkotyki zakłócaj ą rytm muzyki ! Narkotyki zakłócaj ą nauki wyniki ! Uwa ż aj kolego, nie zaczynaj tego ! Narkotyki prowadz ą do trumny, poniewa ż jeste ś nierozumny!

32 Rys historyczny narkomanii

33 Drabina uzale ż nie ń

34 Zamiast używek Podstawowe pojęcia – narkomania, profilaktyka, uzależnienie, tolerancja na narkotyk, głód narkotyczny; Rys historyczny zjawiska narkomanii; Przyczyna sięgania po narkotyki; Drabina uzależnienia Zmiany wskutek uzależnienia w sferach : rodzinnej, szkolnej, rówieśniczej, prawa, etyki, umysłowej, fizycznej, psychicznej. Tematy plakatów antynarkotykowych

35 V c z wychowawczynią Anną Wójcik – kochamy życie!

36 Papieros modny dodatek czy trucizna ? Zajęcia 2 godz. dla klas V Wiadomości Uczeń: zna przyczyny palenia tytoniu ma świadomość obecności w papierosach substancji zagrażających ludzkiemu zdrowiu i życiu wymienia negatywne skutki dla zdrowia spowodowane paleniem papierosów wie, że palenie innych osób (np. rodziców) ma zły wpływ na jego zdrowie rozumie pojęcie palenie bierne dostrzega korzyści płynące z niepalenia papierosów jest przekonany o konieczności dbania o zdrowie Umiejętności Uczeń: redaguje gratulacje i prośbę umie zaprezentować swoje poglądy umie poprawnie zredagować tekst o charakterze perswazyjnym umie przygotować w zespole scenkę dramatyczna na zadany temat umie wykonać plakat- hasło reklamowe zgodnie z tematyką

37 Papierosy rzecz niezdrowa, od nich zawsze boli g ł owa! Postawy Uczeń: jest przekonany o konieczności dbania o zdrowie jest zainteresowany tematem zajęć współpracuje w zespole rozwija wrażliwość plastyczną, estetyczną jest kreatywny wyraża swoje odczucia na temat prac plastycznych innych uczy się komunikacji niewerbalnej uczy się życia w społeczeństwie i poszanowania norm społecznych bierze aktywnie udział w lekcji. Kochany Tato Serdecznie gratuluj ę, ż e uda ł o Ci si ę rzuci ć palenie i wygra ć z na ł ogiem. Wiem, ż e zrobi ł e ś to tak ż e dla mnie, bym móg ł bra ć z Ciebie wzór i nie si ę ga ć po papierosy. Jestem dumny, ż e mam takiego Tat ę. Twój syn Maciek

38 Kto nie pali i nie pije, zdrowiej i szczęśliwiej żyje! Metody: rozmowa kierowana, forma plakatu, ćwiczenia dramowe, prezentacja prac. Formy : indywidualna, zbiorowa, grupowa. Materiały: broszurki, plakat, małe kartoniki, kolorowe kredki.

39 Przebieg zaj ęć 1.Wprowadzenie do tematu - rozmowa z dziećmi na temat palenia papierosów. 2.Jeden z uczniów przygotowany na wcześniejszą prośbę nauczyciela zapoznaje pozostałych z definicją nikotyny i dymu tytoniowego. 3.Uczniowie przeglądają przyniesione przez nauczyciela broszurki dotyczące wpływu palenia papierosów na organizm człowieka oraz skutków tzw. palenia biernego 4.Uczniowie dobierają się w czteroosobowe zespoły i na rozdanych kartkach zapisują przyczyny palenia papierosów. 5.Grupowa praca uczniów - próba odpowiedzi na pytanie: dlaczego ludzie palą papierosy?- każdy zespół typuje przedstawiciela, który na tablicy zapisuje wyniki pracy zespołu. 6. Na tablicy pojawia się wspólna notatka 7. Każdy z zespołów losuje następnie przygotowane przez nauczyciela zadanie i przygotowuje krótką scenkę dramatyczną. Przedstawia ją pozostałym. PRZYCZYNY PALENIA PAPIEROSÓW: Moda na palenie Presja kolegów Młodzi ludzie paląc, czują się jak dorośli Jeden z kolegów (przywódca grupy) narzuca styl zachowania Papierosy łatwo kupić Rodzice palą papierosy i dają przykład dzieciom Zakaz palenia w szkole kusi Chęć spróbowania czegoś, co zakazane Ciekawość jak papieros smakuje Chęć naśladowania innych Palenie papierosów na złość rodzicom i nauczycielom Papieros dodaje pewności siebie Chęć zaimponowania innym Sięganie po papieros z nudów

40 8. Nauczyciel podsumowuje prace zespołów, zwracając uwagę na oryginalny pomysł, aktorskie wykonanie, przesłanie płynące ze scenki 9. Nauczyciel pokazuje uczniom plakat promujący zdrowy styl życia, zaś uczniowie zgłaszają korzyści płynące z niepalenia papierosów - swobodne wypowiedzi uczniów. 10. Nauczyciel rozdaje uczniom przygotowane kartoniki z przekreślonym papierosem i proponuje: dziewczynkom – ułożenie i zapisanie prośby do mamy, by nie paliła papierosów chłopcom - ułożenie i zapisanie gratulacji skierowanych do taty z powodu rzucenia przez niego papierosów i wyjścia z nałogu

41 Mamo nie pal! Tato nie pal! Twoje dziecko na to czeka. 11. Po wykonaniu zadania uczniowie kolejno prezentują ułożone wypowiedzi. 12. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela układają samodzielnie krótkie dwu- wersowe, rymowane hasło reklamowe związane tematem lekcji i zachęcającym do niepalenia papierosów. 13. Na przyniesionych przez siebie kolorowych kartonach uczniowie wykonują plakat z wykorzystaniem ułożonego hasła. 14.Plakaty zostają umieszczone przez uczniów na tablicy. 15. Uczniowie wypowiadają się na temat przebiegu kolejnych zadań, opowiadają o doświadczeniach zdobytych podczas prac nad plakatem, wybierają najciekawsze ich zdaniem prace plastyczne.

42 Tematy scenek Po ż egnanie z papierosem. S ą d nad papierosem. Odmawiam zapalenia papierosa – (zachowania asertywne) Wywiad z kaszl ą cym pal ą cym i zdrowym niepal ą cym

43

44 Wspólne zdjęcie klasy Va pod przygotowaną wystawą swoich prac. Wychowawczyni- Jolanta Piwowarczyk

45 Scenariusze zajęć Dlaczego alkohol nie jest napojem lecz szkodliwą używką? Cała prawda o narkotykach. Papieros – modny dodatek czy trucizna?

46 Alkohol napój czy groźna używka Cele ogólne: zapoznanie ucznia z powodami i skutkami nadużywania alkoholu Cele szczegółowe: postrzeganie picia alkoholu jako problem poznanie definicji – kac, alkoholizm, współ uzależnienie, marskość wątroby poznanie skutków picia alkoholu na narządy wewnętrzne poznanie skutków picia alkoholu na wygląd zewnętrzny poznanie skutków picia alkoholu na zachowanie Środki dydaktyczne: plakat karty z hasłami farby do twarzy karta modelu człowieka kolorowe pisaki puzzle Metody i techniki pracy: praca w parach mini wykład dyskusja

47 Faza wstępna: czynności organizacyjne sformułowanie tematu lekcji zapisanie tematu na tablicy omówienie celu lekcji Faza realizacyjna: odczytanie dziennika alkoholiczki- praca przygotowana przez uczennicę wprowadzenie do dyskusji ukierunkowane pytaniami uczniów analiza wypowiedzi- zwrócenie uwagi na przyczyny tkwiące w domu, szkole, środowisku rówieśniczym ułożenie puzzli z hasłem: Lubisz ból i cierpienie alkohol spełni TWOJE marzenie rozmowa o wpływie alkoholu na organizm człowieka uzupełnienie plakatu dotyczącego faz niszczącego działania alkoholu na organizm człowieka porównanie zdrowej i marskiej wątroby dyskusja o wpływie alkoholu na zachowanie człowieka dyskusja o wpływie alkoholu na wygląd zewnętrzny człowieka dzieci otrzymują farby do twarzy i malują się w parach- temat: jak wyobrażasz sobie człowieka uzależnionego od alkoholu sfotografowanie wyobrażeń dzieci o zachowaniu podczas upojenia alkoholowego Faza podsumowująca: próba odpowiedzi na pytanie czego dowiedziałem się na dzisiejszej lekcji ogłoszenie konkursu na najlepszy plakat podsumowujący lekcję ustalenie terminu rozstrzygnięcia konkursu ocena aktywności uczniów

48 Cała prawda o narkotykach Uwagi wstępne: Salę lekcyjną należy przed lekcją przygotować ustawiając stoliki do pracy w grupach. Uczniowie przygotowują na zajęcia materiały do wykonania plakatów, jako ich manifest przeciw narkomanii. Plakaty po zajęciach należy umieścić na gazetce szkolnej w sali lekcyjnej: Zamiast używek Podstawowe pojęcia – narkomania, profilaktyka, uzależnienie, tolerancja na narkotyk, głód narkotyczny; Rys historyczny zjawiska narkomanii; Przyczyna sięgania po narkotyki; Drabina uzależnienia Zmiany wskutek uzależnienia w sferach : rodzinnej, szkolnej, rówieśniczej, prawa, etyki, umysłowej, fizycznej, psychicznej. Adresat: uczniowie szkoły podstawowej lub gimnazjum. Celem lekcji jest propagowanie zdrowego stylu życia. Po lekcji uczeń umie: dokonać hierarchii swoich wartości; określić przyczyny dla których ludzie sięgają po narkotyki; wskazać pozytywny zamiennik narkotyku; zna podstawowe pojęcia dotyczące narkomanii; udzielić odpowiedzi na pytanie Jakie skutki wywiera na organizm stosowanie narkotyków? Zaśpiewać piosenkę,, czemu mam się Ciebie bać ?

49 Metody i formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, metoda uzupełnień, burza mózgów. Środki dydaktyczne: białe arkusze papieru A-4 dla każdego uczestnika zajęć, arkusze papieru do pracy w grupach, markery, gazety, kolorowe plakaty, karty dla każdego uczestnika- Kryzysowe dojrzewanie, tekst Ku dorosłości,list,, Przesłanie narkomana, płyty z muzyką relaksacyjną i piosenką, tekst piosenki,, Czemu mam się Ciebie bać ?, odtwarzacz CD. Przebieg lekcji: (Podział uczniów na grupy trzy-cztero osobowe został dokonany wcześniej – tak, aby uczestnicy mieli czas na przygotowanie materiałów dotyczących zjawiska narkomanii). 1. Nauczyciel przekazuje informację Dojrzewanie przypomina nieraz wyprawę przez niebezpieczną dżunglę, w którą młodzi podróżnicy wybierają się bez map i kompasów. Wprawdzie dorośli przewodnicy udzielili im różnych rad, ale oni twierdzili, że sami sobie poradzą, że nie jest źle i jakoś to będzie. Widać sami muszą przekonać się na czym polega niebezpieczeństwo tej podróży. 2. Odczytanie przesłania -,, Ku dorosłości. Każda grupa ma za zadanie odnaleźć wszystkie przeszkody z jakimi borykają się uczniowie zanim osiągną dojrzałość ( propozycje wpisują na kartkach – lider każdej grupy odczytuje propozycje). Do grupy ryzyka zaliczamy : nie ukończenie szkoły ( wagary), palenie papierosów, alkohol, kradzieże, bójki, narkotyki.

50 3. Odczytanie rysu historycznego zjawiska narkomanii ( muzyka – F. Chopin – nokturn Es- dur, podkład muzyczny ) 4. Grupa I przedstawia podstawowe definicje związane ze zjawiskiem narkomanii: narkomania, profilaktyka, uzależnienie, tolerancja na narkotyk, głód narkotyczny 5. Każda grupa próbuje znaleźć przyczynę, dla której młodzi ludzie sięgają po środki odurzające ( propozycje wpisują na kartkach – lider każdej grupy odczytuje propozycje). Przyczyny: chcą być wolni, chcą się wyszaleć, chcą zwrócić na siebie uwagę, mają kłopoty w domu, w szkole, chcą spróbować, nie potrafią odmówić. 6. Klasa szuka zamienników – czyli co zamiast narkotyków może nam sprawić radość i satysfakcję ? (propozycje wpisują na kartkach – lider każdej grupy odczytuje propozycje ) wycieczki rowerowe, obozy, wspinaczka po skałkach to świetny sposób na poznanie ludzi i zdobycie niezapomnianych wrażeń, napisz list do przyjaciela, porozmawiaj z psychologiem, wtedy odkryjesz powody swojego lęku czy samotności, a nie tylko je stłumisz. Zapisz się na lekcje tańca towarzyskiego, plastyki.

51 7. Zaśpiewanie piosenki,, Czemu mam się Ciebie bać ? 8. Wykonanie plakatów- jako manifestu przeciw narkomanii. ( przygotowane materiały wcześniej przez nauczyciela i uczniów, gazety młodzieżowe). 9. Wykonanie gazetki na szkolnej tablicy w sali -,, Jaka jest prawda o narkotykach Uczniowie opowiadają o doświadczeniach zdobytych podczas prac nad plakatem, wybierając najciekawsze ich zdaniem prace plastyczne. 10. Odczytanie listu,, Przesłanie narkomana ( muzyka - V Symfonia Ludwika van Beethovena -,, Los puka do drzwi). 11. Każda grupa stara się odnaleźć skutki nadużywania środków odurzających: gr I - rodzinnej, gr II- szkolnej, gr III -rówieśniczej, prawa gr IV - fizycznej, gr V –psychicznej gr VI- prawa. Propozycje zapisujemy na tablicy ( propozycje może uzupełnić nauczyciel ). 12. Pogadanka na temat,, Czy się opłaca ? po wypisaniu propozycji. 13. Konkurs dotyczący najlepszych haseł, które negują zjawisko narkomanii.

52 Temat: Papieros – modny dodatek czy trucizna? – zajęcia 2-godzinne dla kl. V Cele: Wiadomości Uczeń: zna przyczyny palenia tytoniu ma świadomość obecności w papierosach substancji zagrażających ludzkiemu zdrowiu i życiu wymienia negatywne skutki dla zdrowia spowodowane paleniem papierosów wie, że palenie innych osób (np. rodziców) ma zły wpływ na jego zdrowie rozumie pojęcie palenie bierne dostrzega korzyści płynące z niepalenia papierosów jest przekonany o konieczności dbania o zdrowie b) Umiejętności Uczeń: redaguje gratulacje i prośbę umie zaprezentować swoje poglądy umie poprawnie zredagować tekst o charakterze perswazyjnym umie przygotować w zespole scenkę dramatyczna na zadany temat umie wykonać plakat- hasło reklamowe zgodnie z tematyką

53 c) Postawy Uczeń: jest przekonany o konieczności dbania o zdrowie jest zainteresowany tematem zajęć współpracuje w zespole rozwija wrażliwość plastyczną, estetyczną jest kreatywny wyraża swoje odczucia na temat prac plastycznych innych uczy się komunikacji niewerbalnej uczy się życia w społeczeństwie i poszanowania norm społecznych bierze aktywnie udział w lekcji Metody: Rozmowa kierowana, metoda plakatu, ćwiczenia dramowe, prezentacja prac Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa Materiały: broszurki, plakat o szkodliwości palenia, małe kartoniki, kolorowe kartony

54 Przebieg zajęć: Wprowadzenie do tematu - rozmowa z dziećmi na temat palenia papierosów. Jeden z uczniów przygotowany na wcześniejszą prośbę nauczyciela zapoznaje pozostałych z definicją nikotyny i dymu tytoniowego. Uczniowie przeglądają przyniesione przez nauczyciela broszurki dotyczące wpływu palenia papierosów na organizm człowieka oraz skutków tzw. palenia biernego. Uczniowie dobierają się w czteroosobowe zespoły i na rozdanych kartkach zapisują przyczyny palenia papierosów. Grupowa praca uczniów - próba odpowiedzi na pytanie: dlaczego ludzie palą papierosy?- każdy zespół typuje przedstawiciela, który na tablicy zapisuje wyniki pracy zespołu.

55 Na tablicy pojawia się wspólna notatka np. PRZYCZYNY PALENIA PAPIEROSÓW: Moda na palenie Presja kolegów Młodzi ludzie paląc, czują się jak dorośli Jeden z kolegów (przywódca grupy) narzuca styl zachowania Papierosy łatwo kupić Rodzice palą papierosy i dają przykład dzieciom Zakaz palenia w szkole kusi Chęć spróbowania czegoś, co zakazane Ciekawość jak papieros smakuje Chęć naśladowania innych Palenie papierosów na złość rodzicom i nauczycielom Papieros dodaje pewności siebie Chęć zaimponowania innym Sięganie po papieros z nudów Każdy z zespołów losuje następnie przygotowane przez nauczyciela zadanie i przygotowuje krótką scenkę dramatyczną. Przedstawia ją pozostałym. Nauczyciel podsumowuje prace zespołów, zwracając uwagę na oryginalny pomysł, aktorskie wykonanie, przesłanie płynące ze scenki Nauczyciel pokazuje uczniom plakat promujący zdrowy styl życia, zaś uczniowie zgłaszają korzyści płynące z niepalenia papierosów - swobodne wypowiedzi uczniów.

56 Nauczyciel rozdaje uczniom przygotowane kartoniki z przekreślonym papierosem i proponuje: dziewczynkom – ułożenie i zapisanie prośby do mamy, by nie paliła papierosów chłopcom - ułożenie i zapisanie gratulacji skierowanych do taty z powodu rzucenia przez niego papierosów i wyjścia z nałogu Po wykonaniu zadania uczniowie kolejno prezentują ułożone wypowiedzi. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela układają samodzielnie krótkie dwuwersowe, rymowane hasło reklamowe związane tematem lekcji i zachęcającym do niepalenia papierosów. Na przyniesionych przez siebie kolorowych kartonach uczniowie wykonują plakat z wykorzystaniem ułożonego hasła. Plakaty zostają umieszczone przez uczniów na tablicy. Uczniowie wypowiadają się na temat przebiegu kolejnych zadań, opowiadają o doświadczeniach zdobytych podczas prac nad plakatem, wybierają najciekawsze ich zdaniem prace plastyczne. Na zakończenie zajęć uczniowie robią sobie wspólne zdjęcie klasowe pod przygotowaną wystawą swoich prac.

57 Dziękujemy p. Kazimiera Sternik p. Jolanta Piwowarczyk p. Sylwia Tułajew p. Anna Wójcik oraz uczniowie klas Va Vb Vc


Pobierz ppt "Szkoła Podstawowa nr 25 w Lublinie Zachowaj trze ź wy umysł! czyli jak ustrzec si ę przed papierosem, alkoholem i narkotykami ?"

Podobne prezentacje


Reklamy Google