Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ZARZĄDZANIE WIEDZĄ - BUDOWA WARTOŚCI FIRMY, BUDOWA PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ CZY STRATEGIA? Warszawa, 07/02/2005 Prelegent: Wojciech Lubicki, EPC SA.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ZARZĄDZANIE WIEDZĄ - BUDOWA WARTOŚCI FIRMY, BUDOWA PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ CZY STRATEGIA? Warszawa, 07/02/2005 Prelegent: Wojciech Lubicki, EPC SA."— Zapis prezentacji:

1 ZARZĄDZANIE WIEDZĄ - BUDOWA WARTOŚCI FIRMY, BUDOWA PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ CZY STRATEGIA? Warszawa, 07/02/2005 Prelegent: Wojciech Lubicki, EPC SA

2 2 Kto zarządza wiedzą? Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) , Wielkie korporacje (system sformalizowany) Małe firmy (system intuicyjny) Ford BP Shell Chevron Motoryzacja PriceWaterhouseCoopers Ernst & Young McKinsey & Company KPMG Andersen BC Consulting Federal Highway Administration U.S. Army The National Security Agency U.S. Marine Corps Administracja Microsoft Hewlet Packard Cisco System Nokia Xerox Siemens Motorola IBM IT A pozostali ?

3 3 Stereotypy zarządzania wiedzą IT (bazy danych) lessons learned (nauczki, doświadczenia) best practices (najlepsze praktyki) case studies (studia przypadków) Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,

4 4 Kapitał intelektualny w ujęciu bilansowym Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) , Aktywa Kapitał akcyjny Zobowiązania Premia rynkowa Aktywa intelektualne Zobowiązania intelektualne Kapitał intelektualny majątek akcjonariuszy Źródło: L. Kocięcki, CRM SA

5 5 Źródła wiedzy wykorzystywanej w zarządzaniu firmą Źródło: System informacji strategicznej, p.z. pod red. R. Bronowieckiego, M. Romanowskiej Umysły pracowników Dokumenty papierowe Dokumenty elektroniczne Komputerowe bazy danych 42% 26% 20% 12% Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,

6 6 Piramida wiedzy DANE (fakty) INFORMACJE (przetworzone dane) WIEDZA MĄDROŚĆ LUDZIE KOMPUTERY Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,

7 7 Wybrane systemy zarządzania wiedzą R. Tissen I. Nonaki L. Barton Probst, Rauba i Romhardt Andersen BC, PriceWaterhouseCoopers, Ernst & Young, KPMG, GartnerGroup, Cap Gemini Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,

8 8 System zarządzania wiedzą wg. Prof. R. Tissena Struktury i procesy Rynek i strategia Wiedza i systemy Wymiar strategiczny zarządzania wiedzą Wymiar operacyjny zarządzania wiedzą Ludzie i motywacja Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,

9 9 Model zarządzania wiedzą wg I. Nonaki Przystosowanie: Praca grupowa Nadzór Uzewnętrznianie: Przechowywanie Współdzielenie Uwewnętrznienie: Rozumienie Nauka Łączenie: Klasyfikowanie Systematyzowanie UkrytaJawna Ukryta Jawna Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,

10 10 Model zarządzania wiedzą wg L. Bartona TERAŹNIEJSZOŚĆ PRZYSZŁOŚĆ Wspólne rozwiązywanie problemów OtoczenieWnętrze Importowanie wiedzy Implementacja i integracja Eksperymentowanie Kluczowe umiejętności Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,

11 11 Model zarządzania wiedzą wg Probsta, Rauba i Romhardta CELE ZARZĄDZANIA WIEDZĄ OKRESOWE OCENY WIEDZY 6. GROMADZENIE (MAGAZYNOWANIE) WIEDZY 5. WYKORZYSTYWANIE WIEDZY 2. ZDOBYWANIE WIEDZY 1. LOKALIZOWANIE WIEDZY 3. WZBOGACANIE (PRZEKSZTAŁCANIE I ROZWIJANIE) WIEDZY 4. ROZPOWSZECHNIANIE I DZIELENIE SIĘ WIEDZĄ Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,

12 12 Firmy doradcze Firmy rozproszone (światowe korporacje) Firmy z branży IT Organizacje projektowe Instytucje badawczo-naukowe Instytucje finansowe, banki Firmy budowlane Firmy obsługujące masowego klienta Administracja Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) , PRAKTYCZNIE DLA WSZYSTKICH, TYLKO W ZINDYWIDUALIZOWANYM ZAKRESIE Dla kogo zarządzanie wiedzą jest istotne?

13 13 Korzyści z zarządzania wiedzą Ograniczenie czasu dostępu do wiedzy = oszczędności Ograniczenie kosztów zewnętrznych Ochrona przed utratą kompetencji organizacji Wzrost kwalifikacji pracowników Właściwa wiedza dostarczona właściwej osobie we właściwym czasie Generowanie nowych produktów Ograniczenie ryzyka biznesowego (świadomość wiedzy) Bezpośrednie przełożenie na realizację strategii firmy Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,

14 14 Strategia firmy a strategia zarządzania wiedzą Co firma musi wiedzieć Co firma musi robić Co firma robi Co firma wie Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) , Źródło: M. Zack 1999r. luka strategiczna luka wiedzy

15 15 Zarządzania wiedzą vs. kultura organizacyjna (I) Jakie są trzy najważniejsze zagadnienia w zarządzaniu wiedzą? Kultura, kultura, kultura Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) , Pytanie Boba Buckmana: Odpowiedź:

16 16 Zarządzania wiedzą vs. kultura organizacyjna (II) Kultura zawsze istnieje ale czy jest to coś co organizacja ma, czy też czym organizacja jest? Analogiczne problemy definicyjne Wzajemne przenikanie kultury i wiedzy, wielowarstwowość, długotrwały proces zmian, jawna vs. ukryta, naturalna inercyjna odporność na zmiany Prelegent: Wojciech Lubicki, tel. (22) ,

17 17 ZARZĄDZANIE WIEDZĄ, JAK I KULTURA TKWIĄ W KAŻDEJ ORGANIZACJI, PROBLEMEM JEST JEDYNIE ŚWIADOMOŚĆ MOŻLIWOŚCI ICH KREOWANIA


Pobierz ppt "ZARZĄDZANIE WIEDZĄ - BUDOWA WARTOŚCI FIRMY, BUDOWA PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ CZY STRATEGIA? Warszawa, 07/02/2005 Prelegent: Wojciech Lubicki, EPC SA."

Podobne prezentacje


Reklamy Google