Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA) ID grupy: T3 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Życie dżdżownicy w glebie Semestr/rok szkolny: 2009/2010, obóz naukowy w Augustowie

3 Kornelia Ignaciuk Marcela Stanke Marcela Stanke Angelika Zakrzewska Angelika Zakrzewska Paulina Wrzesińska Paulina Wrzesińska Filip Kordus Filip Kordus Mateusz Kroskowski Mateusz Kroskowski Paweł Leszczyński Paweł LeszczyńskiOpiekun: Dr P. Charzyński Z glebą za pan brat

4 r. Dzień I 21 sierpnia 2010r. na obozie mieliśmy pierwsze zajęcia. Na początku były wykłady o glebie, czym jest, z czego się składa i co można w niej badać. Następnie wybraliśmy się na spacer do Doliny Rospudy w celu znalezienia miejsca do badania gleby. Po drodze widzieliśmy dzięcioła czarnego. Do doliny nie dotarliśmy, ponieważ nie mieliśmy sił oraz czasu. Do hotelu dotarliśmy wykończeni. Dzień II Drugiego dnia koloni 22. sierpnia, o godzinie 8:30 wyruszyliśmy w drogę. Chcieliśmy zbadać glebę. Długo szliśmy w poszukiwaniu odpowiedniego miejsca do wykonania badań. W leśniczówce " Klonownica " spytaliśmy leśniczego o zgodę na wykopanie odkrywki. Zgodę uzyskaliśmy i w wybranym miejscu wykopaliśmy dół na głębokość 1,40 m. Następnie sprawdziliśmy pH gleby, jej kwaśność i pobraliśmy próbki. Po ogólnym sprawdzeniu gleby zakopaliśmy plastkiową butelkę wody gazowanej Augustowianki z wiadomością dla potomnych. Wróciliśmy do hotelu. Za kilka dni kiedy gleba wyschnie ponownie zbadamy ją i potwierdzimy wyniki. :)

5 Dzień III Trzeciego dnia obozu zajęcia rozpoczęły się o 8:30 Pojechaliśmy do wsi niedaleko Augustowa. Wieś nazywała się Szczeberka. Na miejsce zawiózł nas hotelowy bus. Szukaliśmy właściciela pola, aby pozwolił nam kopać dół. Po znalezieniu odpowiedniego miejsca i zgodzie własciciela chłopcy rozpoczęli pracę. Kiedy wykopaliśmy dół głebokości 1m, zaczęliśmy badać glebę. Zbadaliśmy jej pH i zawartość węglanów w poszczególnych nasze poziomach. Pobraliśmy próbki gleby, zakopaliśmy dół i zaczęlismy iść w stronę hotelu. Po drodze odebrał nas hotelowy bus, ten sam, który zawiózł nas na miejsce. Dzień IV Dzień IV Czwartego dnia obozu poranne zajęcie odbyły się w sali Wigry w Hotelu Warszawa. Zaczeliśmy od opisania poprzednich dni w e-kronice. Następnie ponownie badaliśmy wysuszone gleby. Określaliśmy jej barwę w stanie suchym i wilgotnym przy pomocy atlasu Munsell'a. Umieściliśmy też zdjęcie wykonane w trakcje naszych badań do naszej e-kroniki. Potem podzieliśmy się na dwie grupy i przegotowaliśmy prezentację ppt zawierającą wyniki badań naszej grupy.

6 Gleba – integralny składnik wszystkich ekosystemów lądowych i niektórych płytkowodnych utworzony w powierzchniowych warstwach litosfery, specyficznie przekształconych (i nadal przekształcanych) pod wpływem roślinnościi pozostałych czynników glebotwórczych. (Z. Prusinkiewicz, Środowisko i gleby w definicjach 1999)

7 Czynniki glebotwórcze: Gleba = f (K, O, S, R, W, T, C) K – klimat O – organizmy życia S – skała macierzysta R – rzeźba terenu W – warunki wodne T – czas C - człowiek

8 Lokalizacja profilu I. Wys. 128m npm. Współrzędne geograficzne N 53º 5218,83 E 22º 5928,78

9 Lokalizacja profilu II. Wys. 128m npm. Współrzędne geograficzne N 53º 5536,83 E 22º 5650,35

10 1. pH - za pomocą kwasomierza glebowego typu Helligea. 2. Barwa gleby – za pomocą atlasu Munsella. 3. Zawartość węglanów - za pomocą roztworu HCl. 4. Uziarnienie – metodą organoleptyczną.

11 PROFIL NR 1 Poziom A Poziom B Poziom C 0 – 10 cm 10 – 80 cm 80 – 140 cm

12 PROFIL NR 2 Poziom A Poziom Ag Poziom C 0 – 40 cm 40 – 50 cm 50 – 100 cm

13 PROFIL 1 – WŁAŚCIWOŚCI GLEBY pHBarwa gleby suchej Barwa gleby wilgotnej Zawartość węglanów Uziarnienie A4,57,5YR 4/37,5YR 2,5/1brakpiasek luźny B67,5YR 5/67,5YR 3/5brakpiasek luźny C6,57,5YR 4/67,5YR 3/3brakpiasek słabo- gliniasty

14 PROFIL 2 – WŁAŚCIWOŚCI GLEBY pHBarwa gleby suchej Barwa gleby wilgotnej Zawartość węglanów Uziarnienie A6,5-2,5Y 3/2brakglina średnia Ag7-2,5Y 4/4brakglina ciężka C6,5-2,5Y 5/4brakglina ciężka

15 Gleba na polu była bardziej wilgotna, żyźniejsza oraz miała większą gęstość. Gleba badana w lesie była bardziej sucha. Profil na polu miał poziom próchniczny o większej miąższości i ciemniejszej barwie.

16

17

18 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google