Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"— Zapis prezentacji:

1 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

2 Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Jana Grzankowskiego w Skórczu Publiczne Gimnazjum im. Jana Grzankowskiego w Skórczu ID grupy: 96/101_MP_G1 96/101_MP_G1 Kompetencja: Matematyka i przyroda Matematyka i przyroda Temat projektowy: Czy wiem, co jem? Czy wiem, co jem? Semestr/rok szkolny: II / 2011/2012 II / 2011/2012

3

4

5

6 Jak często jedzą owoce uczniowie klasy I gimnazjum?

7 Jak często jedzą warzywa uczniowie klasy I gimnazjum?

8

9 Jak często jedzą owoce uczniowie klasy II gimnazjum ?

10 Jak często jedzą warzywa uczniowie klasy II gimnazjum ?

11

12 Jak często jedzą owoce uczniowie klasy III gimnazjum?

13

14 Wątroba syntetyzuje czynniki krzepnięcia krwi, magazynuje żelazo i witaminy: A, D, E, przekształca puryny w kwas moczowy Wątroba syntetyzuje czynniki krzepnięcia krwi, magazynuje żelazo i witaminy: A, D, E, przekształca puryny w kwas moczowy Żołądek trawienie pokarmu Żołądek trawienie pokarmu Jelito cienkie wchłanianie wartości odżywczych Jelito cienkie wchłanianie wartości odżywczych Jelito grube końcowy etap wchłaniania wody, elektrolitów i soli mineralnych z resztek pokarmowych Jelito grube końcowy etap wchłaniania wody, elektrolitów i soli mineralnych z resztek pokarmowych Jama ustna mechaniczna obróbka pokarmu i przygotowanie go do dalszego trawienia Jama ustna mechaniczna obróbka pokarmu i przygotowanie go do dalszego trawienia Przełyk transport pokarmu z gardła do żołądka Przełyk transport pokarmu z gardła do żołądka

15

16

17 Witaminy są niewielkimi cząsteczkami o różnych właściwościach Dzielimy je na: - rozpuszczalne w tłuszczach – A, D, E, i K, - rozpuszczalne w wodzie – z grupy B oraz C oraz H

18

19

20

21 Najważniejsze pierwiastki do życia wszystkich organizmów to: węgiel-na którym opiera się całe życie na ziemi, tlen- którym oddychamy i dzięki niemu żyjemy, wodór, azot, fosfor, wapń, siarka, żelazo, cynk i inne. Do najbardziej potrzebnych związków chemicznych należy woda. Najważniejsze pierwiastki do życia wszystkich organizmów to: węgiel-na którym opiera się całe życie na ziemi, tlen- którym oddychamy i dzięki niemu żyjemy, wodór, azot, fosfor, wapń, siarka, żelazo, cynk i inne. Do najbardziej potrzebnych związków chemicznych należy woda.

22 Możemy je podzielić na cukry: proste (np. glukoza i fruktoza) złożone (np. celuloza i skrobia.) Węglowodany (inaczej cukry) są podstawowym źródłem naszej energii. Węglowodany (inaczej cukry) są podstawowym źródłem naszej energii. Węglowodany to organiczne związki chemiczne. Zbudowane są z atomów węgla, wodoru i tlenu. Węglowodany to organiczne związki chemiczne. Zbudowane są z atomów węgla, wodoru i tlenu. W życiu wszystkich organizmów żywych węglowodany pełnią ogromnie ważną rolę. Są odpowiedzialne między innymi za dostarczanie łatwo przyswajalnej energii. Służą też jako materiał zapasowy. Oprócz tego sprawują funkcję transportową, budulcową, a także wchodzą w skład kwasów nukleinowych. W życiu wszystkich organizmów żywych węglowodany pełnią ogromnie ważną rolę. Są odpowiedzialne między innymi za dostarczanie łatwo przyswajalnej energii. Służą też jako materiał zapasowy. Oprócz tego sprawują funkcję transportową, budulcową, a także wchodzą w skład kwasów nukleinowych.

23 Białka regulują procesy przemiany materii i wiele funkcji ustroju, zapewniając prawidłowy stan i funkcjonowanie naszego organizmu. Odpowiednie ilości białek decydują o normalnym wzroście i rozwoju człowieka, regeneracji wydalanych lub uszkodzonych tkanek. Białka to zasadnicze elementy budowy wszystkich tkanek ustroju człowieka oraz wielu związków takich jak: enzymy, hormony, przeciwciała.

24

25 Kaloria, to wartości kaloryczne produktów żywnościowych są podawane nie w kaloriach ale w kilokaloriach (skrót kcal), czyli tysiącach kalorii. Wartość energetyczna składników pokarmowych: 1 g białka to ok.4 kcal 1 g węglowodanów to ok.4 kcal. 1 g tłuszczów to ok.9 kcal. Historyczna jednostka ciepła, obecnie gdy ciepło jest utożsamiane z energią, jest pozaukładową jednostką energii (skrót cal);

26

27

28 PPM – wzór Harrisa-Benedicta dla kobiet: PPM = 665,09 + 9,56 x W + 1,85 x H – 4,67 x A dla mężczyzn: PPM = 66, ,75 x W + 5 x H – 6,75 x A W – masa ciała (kg) A – wiek (lata) H – wzrost (cm)

29 Pozom aktywności pozazawodowej Poziom aktywności zawodowej NiskaWysoka MKMKMK Brak aktywności 1,4 1,61,51,71,5 Średnia aktywność 1,5 1,71,61,81,6 Wysoka aktywność 1,6 1,81,71,91,7 OBLICZENIA CPM (PPM mnożymy przez odpowiedni wspłóczynnik):

30

31 Niska aktywność fizyczna (komputer, telewizja) 2200 kcal Średnie aktywność fizyczna (spacer) 2400 kcal Wysoka aktywność fizyczna (SKS, rower) 2500 kcal Zapotrzebowanie energetyczne organizmu dziewcząt lat

32

33 Niska aktywność (komputer + telewizja) 2800 kcal Średnia aktywność (spacer) 2900 kcal Wysoka aktywność (SKS, rower, treningi) 3100 kcal

34 Nazwa produktu:Kaloryczność: Bułka zwykła 2 szt. 50g272 kcal Ser Gouda pełnotłusty 1 szt. 100g324 kcal Ogórek zielony 2 szt. 100g20 kcal Jogurt owocowy 1 szkl. 250 ml235 kcal Herbata bez cukru 1 szk. 250 ml0 kcal Razem:851 kcal

35 Nazwa produktukalorie 1 talerz zupy pomidorowej z makaronem 180 kcal Ziemniaki gotowane220 kcal Filet z ryby468kcal Surówka z marchewki234 kcal Kalafior136 kcal Razem:1238kcal

36 Nazwa produktukalorie 2 kawałki chleba128 kcal Plasterki szynki150 kcal Sok pomarańczowy92 kcal Razem:370 kcal

37

38 50 kcal70 kcal

39 150 kcal

40

41 Piramida żywienia - forma diety przedstawiona w kształcie piramidy

42

43

44 E – spis chemicznych dodatków do żywności, które zostały uznane przez wyspecjalizowane instytucje Unii Europejskiej za bezpieczne i dozwolone do użycia. Nazwa pochodzi od kontynentu – Europy. Lista ta jest sporządzana przez Komitet Naukowy Technologii Żywności i następnie dołączana do dyrektywy Komisji Europejskiej, które podlegają zaaprobowaniu przez Parlament Europejski. Zgodnie z definicją użytą w tych dyrektywach, dodatek do żywności może być dopisany do listy gdy: istnieje technologiczna konieczność jego użycia nie służy on do wprowadzania w błąd konsumentów udowodniono, że jego użycie nie stanowi ryzyka dla zdrowia konsumenta

45 100 – 199 Barwniki (cukierki, ciasta, napoje gazowane) 200 – 299 Konserwanty (woda smakowa, guma do życia dla dzieci) 300 – 399 Przeciwutleniacze i regulatory kwasowości (guma do żucia, majonez) 400 – 499 Zagęszczacze, stabilizatory i emulgatory (batony) 500 – 599 Regulatory pH i środki przeciwzbrylające (spulchniacze) (batony) 600 – 699 Wzmacniacze smaku i zapachu 950 – 969 Sztuczne środki słodzące (guma do żucia)

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58 Cytrynowe fusilli z kurczakiem, cukinią i orzeszkami włoskimi Składniki: 250 g makaronu fusilli (świderk ó w) 2 łyżki oliwy z oliwek 2 małe cukinie 5 małych cebulek, 1/4 szklanki orzeszk ó w włoskich sk ó rka z cytryny Sok z ½ cytryny szczypta papryki czerwonej w płatkach 35 dag kurczaka bez kości pokrojonego w kawałki 5 dużych liści bazylii, 1/ szklanki parmezanu (opcjonalnie) Spos ó b przyrządzania: 1. Zagotuj 2 litry wody z odrobiną soli (opcjonalnie), dodaj makaron. Gotuj aż będą al dente. 2. Obierz cukinię i posieka ją w kostkę. 3. Posiekaj cebulki i orzechy. 4. Rozgrzej łyżkę oliwy z oliwek na dużej patelni. 5. Dodaj cukinię, cebulę, płatki papryki i sk ó rkę z cytryny. Duś na małym ogniu do momentu aż cukinia będzie miękka. 6. Użyj łyżki cedzakowej do przeniesienia cukinii do miski. Usuń połowę sk ó rki z cytryny z patelni. 7. Skrop cukinię sokiem z cytryny. 8. Dolej łyżkę oliwy, następnie dodaj kurczaka, szczyptę pieprzu i smaż mieszając ok. 5 minut. 9. Dodaj makaron, cukinię, odrobinę wody z garnka. Duś ok. 2 minuty. 10. Opcjonalnie możesz posypać makaron parmezan Wartość odżywcza porcji: 426 kalorii, 32g białka, 49g węglowodanów, 14g tłuszczu (2,2 g nasyconych), 6g błonnika

59 Czas przygotowania: 5 minut, Czas gotowania: 15 minut Ilość porcji: 6 Składniki: 1 łyżka oliwy z oliwek 1 duża czerwona cebula, pokrojona w cienkie paski 2 łyżeczki curry w proszku 1 łyżeczka kminku 1/ 4 łyżeczki garam masali 1/8 łyżeczki pieprzu cayenne 3 szklanki kalafiora w r ó życzkach 1 puszka pomidor ó w pokrojonych w kostkę 2 średnie ziemniaki, obrane i pokrojone w kostkę 2 średnie słodkie ziemniaki, obrane i pokrojone w kostkę, 1/2 szklanki bulionu warzywnego lub wody 1/4 łyżeczki soli 1/4 łyżeczki pieprzu 1 szklanka mrożonego groszku 4 i ½ filiżanki ugotowanego kuskus lub brązowego ryżu Spos ó b przyrządzenia: 1. Rozgrzej oliwę z oliwek w dużym rondlu na średnim ogniu. 2. Dodaj cebulę i smaż aż do miękkości. 3. Dodaj curry, kminek, garam masala i pieprz cayenne. Dobrze wymieszaj i smaż przez ok. 1 minutę. 4. Dodaj kalafior, pomidory, ziemniakiziemniaki, bulion, s ó l i pieprz. 5. Duś pod przykryciem przez ok. 10 min, aż ziemniaki będą miękkie. 6. Dodaj groszek i poduś jeszcze 1 minutę. 7. Dodaj ryż lub kuskus i wymieszaj. Warzywne curry Wartość odżywcza porcji: 284 kcal, 9g białka, 55g węglowodanów, 3g tłuszczu (0g nasycone), 7g błonnika

60 Sałatka owocowa : Składniki : 1 puszka brzoskwiń, 4 duże jabłka, 3 dojrzałe banany, 1 łyżka cukru, p ó ł litra gęstego jogurtu, Spos ó b wykonania: Dwa banany należy mikserem utrzeć z cukrem na gładką, pulchną masę. Dodać do tego jogurt i połowę syropu z puszki brzoskwiń. Jabłka obrać, wykroić z nich gniazdo nasienne i pokroić w drobną kostkę, brzoskwinie r ó wnież. Ostatniego banana pokroić w plasterki, wszystkie składniki połączyć z bananowym sosem. Przed podaniem sałatkę należy mocno schłodzić, a z każdym kolejnym wykonaniem można dowolnie modyfikować składniki w postaci owoc ó w.

61 Prezentację tworzyli: Anna Bianek Sebastian Czyrzewski Igor Deliński Ewa Kokoszyńska Jakub Migas Fabian Muchowski Iwona Osojca Magdalena Osowska Marta Śliwińska Alicja Trun Martyna Urmanin Luiza Wedeł Opiekę sprawował: Sławomir Michnikiewicz

62 Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie


Pobierz ppt "Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał"

Podobne prezentacje


Reklamy Google