Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SŁOWO KOMPOZYTORA Minęło 25 lat od nikczemnego mordu ks. Jerzego Popiełuszki. Przebywając od młodzieńczych lat na obczyźnie, nie miałem okazji zapoznać

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SŁOWO KOMPOZYTORA Minęło 25 lat od nikczemnego mordu ks. Jerzego Popiełuszki. Przebywając od młodzieńczych lat na obczyźnie, nie miałem okazji zapoznać"— Zapis prezentacji:

1

2 SŁOWO KOMPOZYTORA Minęło 25 lat od nikczemnego mordu ks. Jerzego Popiełuszki. Przebywając od młodzieńczych lat na obczyźnie, nie miałem okazji zapoznać się dogłębnie z większością zdarzeń tego ważnego a zarazem tragicznego okresu. Dopiero teraz, będąc częściej w kraju, odkrywam historię walki o suwerenność naszej Ojczyzny. Wierzę iż artysta, który egzystuje i tworzy zgodnie z humanistycznymi wartościami, nie może stać obojętny wobec konfliktu, w którym te ludzkie wartości są zagrożone. Dlatego też jako dyrygent i kompozytor czuję się w obowiązku oddać cześć wielkiej postaci jaką był ksiądz Jerzy. Zapraszam państwa do obejrzenia i wysłuchania fragmentów prapremiery mojej kompozycji Siedem ostatnich słów ks. Popiełuszki. Jest to muzyczna opowieść o człowieku, którego miłość do Ojczyzny w powiązaniu z niepodważalnym kultem wiary tak jednoznacznie przyczyniły się do jej wyzwolenia.

3 Utwór ten dedykuję wszystkim, którzy za determinację w głoszeniu prawdy zapłacili najwyższą cenę. Byłbym szczęśliwy, gdyby mimo tragicznej tematyki, słuchacz mógł odnaleźć w tej kompozycji nie tylko nutę smutku, lecz także hymn na cześć duchowej potęgi, która zawsze powinna towarzyszyć snom o wolności.

4 dyrygent/kompozytor Christophe Voisé tenor Dariusz Stachura skrzypce Dawid Lubowicz sopran (epilog) Ania Pioterczak Polska Orkiestra Radiowa zespół wokalny Artis Amica Nostrae

5 Honorowy patronat Jego Ekscelencja Arcybiskup Kazimierz Nycz Pani Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz Pan Marszałek Adam Struzik Pan Prezes IPN Janusz Kurtyka Patronat medialny POLISCH MARKET KAI TVP program 1

6 1. Aby zwyciężać zło dobrem, trzeba troszczyć się o cnotę męstwa. 2. Cnota męstwa jest przezwyciężeniem ludzkich słabości, zwłaszcza lęku i strachu 3. Nie wystarczy tylko samo potępienie zła i przemocy. 4. Musimy być prawdziwymi rzecznikami, obrońcami i świadectwem sprawiedliwości, dobra, prawdy i miłości. 5. O te wartości musimy upominać się odważnie dla siebie i dla innych. 6. Aby zło dobrem zwyciężać i zachować godność człowieka, nie wolno walczyć przemocą. 7. Bądźmy wolni od lęku, zastraszenia ale przede wszystkim od żądzy odwetu i przemocy.

7 25 ROCZNICA MĘCZEŃSKIEJ ŚMIERCI Ks. JERZEGO MISSA BREVIS Siedem ostatnich słów ks. Popiełuszki Christophe Voisé dyrygent/kompozytor Dariusz Stachura - tenor Dawid Lubowicz - skrzypce partycypacja Ani Pioterczak - sopran (epilog) POLSKA ORKIESTRA RADIOWA zespół wokalny Artis Amica Nostrae Kościół pw. Wszystkich Świętych Warszawa, X ROCZNICA MĘCZEŃSKIEJ ŚMIERCI Ks. JERZEGO MISSA BREVIS Siedem ostatnich słów ks. Popiełuszki Christophe Voisé dyrygent/kompozytor Dariusz Stachura - tenor Dawid Lubowicz - skrzypce partycypacja Ani Pioterczak - sopran (epilog) POLSKA ORKIESTRA RADIOWA zespół wokalny Artis Amica Nostrae Kościół pw. Wszystkich Świętych Warszawa, X 2009

8 1. PROLOG Aby zwyciężać zło dobrem, trzeba troszczyć się o cnotę męstwa. Musimy być prawdziwymi rzecznikami, dobra, prawdy i miłości. Bogurodzica dziewica, Bogiem sławiena Maryja U twego syna Gospodzina, matko zwolena Maryja. Zyszczy nam, spuści nam, Kyrieleison. Synu jedyny, upokorzony, Twa ojczyzna Cię zabiła. Sponiewierany przez przeznaczenie, Śpij in pacem... nic Ci już nie grozi. Śpij Synu... śpij Synu mój, Nie mogę się doczekać gdy Cię zobaczę! Synu jedyny, upokorzony, Twa ojczyzna Cię zabiła. Sponiewierany przez przeznaczenie, Śpij in pacem... nic Ci już nie grozi. O quam tristis et afflicta Fuit illa benedicta, Mater unigeniti. Spij in pacem.

9 2. Monolog Matki (Ch. Voise) Spotykam się z Tobą we snach... Synu...co noc. Biegasz po pachnących łąkach, pełnych maków. Bez troski...bez skazy...wolny.... Widząc Cię, czekam aż podejdziesz bliżej. Wtedy Cię dotknę... Jak tylko matka umie dotknąć. Jak niewidoma, która widzi zamykąjąc oczy aby zobaczyć. Tak...zamykam oczy aby zobaczyć. Lecz cóż...sen jest tylko snem... A śnimy tak jak żyjemy – sami. Jestem więc sama. Lecz dopóki żyję, zostaniesz kompanem mych snów... Tego ukrytego związku, o którym nikt nie wie. I nigdy się nie dowie. A wiem, że nie zdradzisz naszej tajemnicy. Więc podejdź...proszę... Niech Cię dotknę... Pójdziemy zobaczyć jak wierzby płaczą...

10 3. Oskarżenie. Wyrok. (Ch. Voise) Jesteś źrebakiem ulepionym z czarnej gliny… Pustą skarbonką nieszczęścia. Chciałeś igrać z ogniem prawdy? Z kwiatem w dłoni iść przez życie? Cieniem jesteś...zimnym cieniem zachodzącego księżyca. Nie zawalczysz już więcej swoim glinianym krzyżem. Twe łzy go rozpuszczą... łzy bezradności... Bez celu, możesz tylko przechadzać się nocą na wzór gasnącego świetlika. Nawet najpiękniejszy łabędź skuty w lodzie – nie da małym jeść. Komu więc potrzebny wieczny uciekinier, Złodziej spokoju... ślepy vagabond... Idź dalej przez ten czarny bór, Dzikie, zatrute liany zacisną wkrótce gordyjski węzeł na twym życiu. …nic nie mówisz…? Patrz... przez tragiczne okno rzeczywistości twoja matka wygląda za tobą... Chciałeś igrać z ogniem prawdy? Z kwiatem w dłoni iść przez życie? "Nie można walczyć przemocą"

11 4. Spowiedź (Ch.Voise) Nie myślałem… Przeznaczenie dopadło mnie w końcu. Wkrótce dołączę do cieni w zimnej otchłani nieśmiertelności. Nie myślałem... iż zaznam tyle smutku, nie mogąc iść dalej za cieniem mej Matki. widząc Jej zwiędłe, sponiewierane spojrzenie. nie myślałem... że tego dnia, śmierć zrobi sobie festyn niezwykły, ze śpiewami jesiennymi... przez zaciśnięte zęby. Serce moje, czasami karmione czarną polewką, zeszło do korzeni gorzkich, aby uratować chleb od agonii. Nie myślałem... Widząc wesołe dzieci biegające w rytm mazurka na bruku, gdzie pełno porwanych strun, zniweczonych sztalug... gdzie krwawa noc w hałasie gąsienic bezkarnie zamyka swoje skrzypiące, ohydne wrota. Lecz kocham ją...mimo wszystko. Kocham wszystkie gwiazdy. Wybrałem więc jedną, dla której chciałem żyć. A byłem jej wierny. Chciałem, aby podzieliła się ze mną jej ciszą bezkresną... Dopiero teraz... przy dźwiękach dzwonów budzących śpiące zboże. otrzymałem tę ofrandę pełną nadziei. Poranek nastał... Prawo czasu jest bezwzględne. Przeznaczenie dopadło mnie w końcu. Nie myślałem...

12 5. Marsz pogrzebowy C.K.Norwid Czemu, Cieniu, odjeżdżasz, ręce złamawszy na pancerz, Przy pochodniach, co skrami grają około twych kolan? – Miecz wawrzynem zielony i gromnic płakaniem dziś polan, Rwie się sokół i koń twój podrywa stopę jak tancerz. Wieją, wieją proporce i zawiewają na siebie, Jak namioty ruchome wojsk koczujących po niebie. Trąby długie we łkaniu aż się zanoszą, i znaki pokłaniają się z góry opuszczonymi skrzydłami, Jak włóczniami przebite smoki, jaszczury i ptaki... Jako wiele pomysłów, któreś dościgał włóczniami...

13 6. Pożegnanie przyjaciela Friedrich Rückert (Tłum. Prof. Ososinski) Rozumiem już, dlaczego takie ciemne Chwilami mi rzucałyście płomienie, O oczy…! Chciałyście całe swe istnienie Spojrzeniem jednym jakby przelać we mnie Że jednak los mnie mgłą podstępną zwodził, Zupełnie wtedy nie podejrzewałem, Że promień miał powrócić już za chwilę małą Tam, gdzie się każdy promień kiedyś zrodził. Pragnęłyście powiedzieć swoim lśnieniem: Tak chciałybyśmy z tobą zostać! Los jednak nas nie wspiera w tej potrzebie. Spójrz na nas… wkrótce przyjdzie nam się rozstać! Czym w dniu dzisiejszym oczy są dla ciebie: To w przyszłe noce gwiazd mieć będzie postać.

14 7. Finale. Eia Mater, fons amoris. Stabat Mater Eia Mater, fons amoris, me sentire vim doloris fac ut tecum lugeam Fac ut ardeat cor meum in amando Christum Deum ut sibi complaceam O Matko, żródło ukochania, daj mi siłę współczuwania niechaj z Tobą dźwignę ból. Chrystusowe ukochanie Niech w mym sercu ogniem stanie krzyża dzieje we mnie wtul

15 EPILOG Bramy Pojednania Maksymilian Biskupski Najpiękniejsze są tylko sny o wolności a dzień jest literą wszechświata zapisaną w źrenicy Boga,który milczy praksięgą o Potędze Syna Człowieczego. Tylko prochy męczenników stają się naskórkiem pokoleń, przez który wnikać może światłość Jego oblicza aby dotrzeć przez szczeliny w duszy do pamięci narodzin w naszej wolności. Tylko krzyk i modlitwy cierpiących zbudują szeptem bramę do niebios, gdzie zastępy niebieskie oczekują na przyjście wyzwolonych. Idę, idę powtarzając potężne imiona tych wszystkich bezimiennych. Ich ofiara niech stanie się siłą naszego Pojednania.

16

17 Od prawej: Christophe Voisé- dyrygent/kompozytor Anna Pioterczak - sopran Dariusz Stachura - tenor Dawid Lubowicz - skrzypce

18 Przed koncertem...

19 Dariusz Stachura Absolwentem łódzkiej Akademii Muzycznej. W 1989 r. z wielkim powodzeniem zadebiutował na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi partią Leńskiego w "Eugeniuszu Onieginie" Czajkowskiego. Rok później został laureatem Konkursu Wokalnego im. Ady Sari. W 1992 r. otrzymał Nagrodę Specjalną krytyki łódzkiej za wybitne dokonania na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi. Od tego czasu uczestniczył w licznych tournée zarówno ze swoim macierzystym Teatrem Wielkim w Łodzi, jak i innymi teatrami koncertując m. in.: w Austrii, Francji, Holandii, Hiszpanii, Niemczech, Szwajcarii a także Chinach, RPA oraz w USA. Bardzo ważną dziedziną aktywności artystycznej D. Stachury jest udział w koncertach muzyki oratoryjnej. Partie tenorowe w takich dziełach, jak: "Stabat Mater" i "Mała Msza Uroczysta" Rossiniego, "Requiem" Verdiego, "Msza koronacyjna" i "Requiem" Mozarta, "Stabat Mater" Dvořáka, Te Deum Krzysztofa Pendereckiego, "Msza uroczysta" Wiłkomirskiego czy II Symfonia Mendelssohna, artysta wykonywał wraz z Filharmonią Narodową w salach koncertowych Polski i Europy. Ściśle współpracuje z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie, gdzie kreuje pierwszoplanowe role. Do jego niewątpliwych sukcesów należy zaliczyć udział w obchodach 100-lecia premiery "Cyganerii" G. Pucciniego w Turynie w roku Jako jedyny obcokrajowiec kreował partię Rudolfa na zmianę z Luciano Pavarottim. Uczestniczył w licznych festiwalach operowych, m. in.: Viva Il Canto w Cieszynie, Wratislavia Cantans we Wrocławiu, Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie Zdroju, Festiwalu w Xanten (Niemcy) oraz Wexford Festival Opera (Irlandia). Jest laureatem Turnieju Tenorów w Szczecinie.W latach roku związany kontraktem z Norymbegą. Obecnie solista Teatru Wielkiego w Łodzi.

20 Ania Pioterczak Urodzona w 1993 roku. Wschodząca gwiazda polskiego sopranu uczęszcza do trzeciej klasy warszawskiego gimnazium. Obdarowana jest wspaniałymi warunkami wokalistycznymi. Swoje unikatowe zdolności rozwija pod kierunkiem Prof. M. Marczewskiej w szkole muzycznej, uczy się także gry na fortepianie. Jest to jej pierwsza poważna symfoniczna partia. Wybrana przez kompozytora spośród wielu młodych talentów, po raz pierwszy zaprezentowała wokalistyczne możliwości w epilogu kompozycji w obecności artystów światowej sławy. Dawid Lubowicz Urodził się w 1981 r. w Zakopanem. W 2005 roku z wyróżnieniem ukończył studia na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec klasycznych u prof. Konstantego Andrzeja Kulki. Umiejętności doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich u wybitnych wirtuozów m.in. Mariny Jaszwili, Wandy Wiłkomirskiej, Zorana Milenkovića, Michaela Parkinsona, Garryego Wittnera. Wykonuje różne gatunki muzyki, głównie muzykę klasyczną, folkową, tangową i jazz. Laureat wielu festiwali i konkursów m.in. II nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Standardów Jazzowych- Siedlce 2004; specjalne wyróżnienie Jazzowa scena młodych – Radom 2004, finalistam międzynarodowego konkursu Krokus Jazz Festiwal Jelenia Góra 2004 i W 2005 zwyciężył w konkursie jazzowym Nadzieje Warszawy. Obecnie jest drugim koncertmistrzem Teatru Muzycznego Roma w Warszawie i współtwórcą kwartetu smyczkowego Opium, Lubowicz Jazz Quartet jak też East Wall Jazz Quartet.

21 Christophe Voisé Żyje poza granicami kraju od początku lat 70-tych. Pianista, oboista, któremu wczesna emigracja pozwoliła na studia w Conservatoire de Paris i długoletnią karierę solisty. Po wielu latach europejskich tournee debiutuje w Nowojorskiej Carnegie Hall, gdzie za namową Maestro Skrowaczewskiego, przyjaciela rodziny z czasów Lwowskich, zostaje jedenym z ostatnich uczniów legendarnego Maestro Eleazar de Carvalho, u którego w Yale University otrzymał najbardziej wartościowy warsztat dyrygencki. Prowadzi orkiestry na wielu kontynentach. W 2002 z okazji 25 rocznicy pontyfikatu polskiego Papieża zostaje uhonorowany propozycją napisania kantaty Myśląc Ojczyzną do słów Jana Pawła II. Utwór Siedem Ostatnich słów Ks. Popiełuszki został skomponowany w Polsce; po latach przebywania na emigracji artysta, spotkał się tu ze smutnymi i tragicznymi śladami zmagań z komunizmem. Większość jego dzieł ma charakter post-romantyczny.

22 Legato Artist Management Warszawa, Chłodna 11/902 tel.: fax: e- mail:


Pobierz ppt "SŁOWO KOMPOZYTORA Minęło 25 lat od nikczemnego mordu ks. Jerzego Popiełuszki. Przebywając od młodzieńczych lat na obczyźnie, nie miałem okazji zapoznać"

Podobne prezentacje


Reklamy Google