Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji I. Przedsiębiorczość - istota, ewolucja pojęcia.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji I. Przedsiębiorczość - istota, ewolucja pojęcia."— Zapis prezentacji:

1 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji I. Przedsiębiorczość - istota, ewolucja pojęcia

2 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji I. Wizja Schumpetera II. Dominacja wielkich korporacji III. Renesans przedsiębiorczości IV. Szerszy wymiar przedsiębiorczości Lata Poziom innowacyjności Ewolucja poglądów na temat istoty i roli przedsiębiorczości 2

3 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji I. Wizja Schumpetera II. Dominacja wielkich korporacji III. Renesans przedsiębiorczości IV. Szerszy wymiar przedsiębiorczości Twórcza destrukcja Lata Poziom innowacyjności Ewolucja poglądów na temat istoty i roli przedsiębiorczości 3

4 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji I. Wizja Schumpetera II. Dominacja wielkich korporacji III. Renesans przedsiębiorczości IV. Szerszy wymiar przedsiębiorczości Twórcza destrukcja Drobna działalność gospodarcza Duże korporacje Lata Poziom innowacyjności Ewolucja poglądów na temat istoty i roli przedsiębiorczości 4

5 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji I. Wizja Schumpetera II. Dominacja wielkich korporacji III. Renesans przedsiębiorczości IV. Szerszy wymiar przedsiębiorczości Duże korporacje Przełomowe innowacje w małych firmach Małe, dynamiczne firmy - wpływ na zatrudnienie, eksport Twórcza destrukcja Drobna działalność gospodarcza Duże korporacje PKPK PKPK Lata Poziom innowacyjności Ewolucja poglądów na temat istoty i roli przedsiębiorczości 5

6 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji I. Wizja Schumpetera II. Dominacja wielkich korporacji III. Renesans przedsiębiorczości IV. Szerszy wymiar przedsiębiorczości Społeczna W sferze publicznej Akademicka W kulturze i sztuce Duże korporacje Przełomowe innowacje w małych firmach Małe, dynamiczne firmy - wpływ na zatrudnienie, eksport Twórcza destrukcja Drobna działalność gospodarcza Duże korporacje PKPK PKPK Lata Poziom innowacyjności Ewolucja poglądów na temat istoty i roli przedsiębiorczości 6

7 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji /1988 Razem w tym: 599,51 726,52,9 Sektor publiczny12,15,50,4 Sektor prywatny krajowy586,51 706,52,9 Sektor prywatny zagraniczny0,915,417,1 7 Zmiana liczby podmiotów gospodarczych w wyniku transformacji ustrojowej w Polsce w latach 1988 – 2003 (w tys.)

8 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji 8 Istota przedsiębiorczości - kluczowe dylematy, otwarte kwestie 1. Wszystkie małe firmy - czy tylko „prawdziwi” przedsiębiorcy? 2. Czy faza początkowa, czy cały cykl życia małej firmy? 3. Związek przedsiębiorczości z innowacyjnością. 4. Przedsiębiorczość a zarządzanie: konflikt czy synergia? 5. Czy tylko gospodarka czy pozaekonomiczne sfery aktywności człowieka? 6. Czy o sukcesie decydują cechy wrodzone czy może przedsiębiorczości można się nauczyć?

9 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji Small business Segment firm innowacyjnych, nastawionych na rozwój SektoryTradycyjne Wszystkie w tym bardzo nowoczesne ZarządzanieJednoosobowo, rodzinaNajczęściej kilkuosobowy zespół Finansowanie Przede wszystkim własne środki Kredyt bankowy, venture capital, giełda Dynamika wzrostu Niska, charakterystyczna dla tradycyjnych gałęzi Bardzo szybka StrategiaPrzetrwanie w długim okresie, utrzymanie dla rodziny Szybkie zdyskontowanie sukcesu, często sprzedaż firmy już na początkowym etapie działalności 9 Small business a „prawdziwa” przedsiębiorczość

10 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji 10 Dlaczego tylko faza początkowa? Schumpeteriańska „twórcza destrukcja”. Rozpoznanie i wykorzystanie sposobności (szans) biznesowych. Kiedy kończy się przedsiębiorczość a zaczyna zarządzanie małą firmą? Skutki w sferze polityki gospodarczej.

11 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji 11 Przedsiębiorczość a small business - implikacje dla polityki

12 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji 12 Przedsiębiorczość a innowacyjność Spuścizna J. Schumpetera „Jednak nie każdy nowy mały biznes jest przedsiębiorczy bądź reprezentuje przedsiębiorczość. Na pewno mąż i żona, którzy otwierają kolejne delikatesy czy następną restaurację meksykańską na amerykańskim przedmieściu, podejmują ryzyko. Czy jednak są przedsiębiorcami? Robią tylko to, co wcześniej robiono już wiele razy. Patrząc z tej perspektywy, z pewnością nie są przedsiębiorcami, mimo że ich przedsięwzięcie jest nowe”. „Przedsiębiorcy wdrażają innowacje. Innowacja jest konkretnym narzędziem przedsiębiorczości”. P. Drucker, Innowacja i Przedsiębiorczość, 1985.

13 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji 13 Przedsiębiorczość a innowacje – dlaczego rozdzielne? Badania naukowe nie potwierdzają w sposób jednoznaczny związku między innowacyjnością a sukcesem w biznesie. Ambicje przedsiębiorcze, konsekwencja w działaniu mogą mieć większe znaczenie niż poziom wdrażanych innowacji.

14 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji 14

15 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji 15 Przedsiębiorczość a zarządzanie: konflikt czy synergia?

16 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji Społeczna W sferze publicznej Akademicka W kulturze i sztuce Duże korporacje Oparta na wiedzy i zaawansowanych technologiach Ekspansywna Drobna działalność gospodarcza (small business) PK Główny obszar aktywności przedsiębiorczej Kształtowanie postaw przedsiębiorczych 16 Przedsiębiorczość – czy tylko gospodarka?

17 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji 17 Co decyduje o przedsiębiorczym sukcesie? Cechy wrodzone, jakie? Ambicje rozwojowe? Wcześniejsze doświadczenia zawodowe? Szkolenie - czy przedsiębiorczości można się (kogoś) nauczyć? Prof. William D. Bygrave (Babson College): „Tak przedsiębiorczość może być przedmiotem nauczania. Jednakże nie możemy gwarantować, że stworzymy nowego Billa Gatesa albo nową Donnę Karan, tak samo jak profesor fizyki nowego Alberta Einsteina czy trener tenisa nową Serenę Williams. Ale dajcie nam studentów z predyspozycjami do założenia biznesu a my zrobimy z nich lepszych przedsiębiorców”.

18 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji 18 Zróżnicowanie ambicji rozwojowych

19 Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji Ambitna przedsiębiorczość - zakres pojęcia 19


Pobierz ppt "Przedsiębiorczość w warunkach globalizacji I. Przedsiębiorczość - istota, ewolucja pojęcia."

Podobne prezentacje


Reklamy Google