Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

WARSZTATY ASTROFOTOGRAFII Część I Przygotowanie teoretyczne Michał Klimaszewski.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "WARSZTATY ASTROFOTOGRAFII Część I Przygotowanie teoretyczne Michał Klimaszewski."— Zapis prezentacji:

1 WARSZTATY ASTROFOTOGRAFII Część I Przygotowanie teoretyczne Michał Klimaszewski

2 Czym jest astrofotografia? Sztuką Sztuką Nauką Nauką Hobby Hobby Wyzwaniem Wyzwaniem

3 Typowe problemy Obiekt, który fotografujemy: Obiekt, który fotografujemy: –Jest ciemny –Porusza się –Wymaga ciemnego Nieba do wykonania udanego ujęcia –Ma swoją własną definicję palety barw –Często nie jest widoczny nieuzbrojonym okiem –Często wymaga długich ekspozycji, żeby go w ogóle zauważyć na zdjęciu –Może mieć szeroki zakres wielkości - od kilku arcsec (planety) do kilku stopni (M31, M42) i więcej przy fotografii konstelacji

4 Często zadawane pytania Mam aparat …, czy mogę fotografować Niebo / kometę / Drogę Mleczną? Mam aparat …, czy mogę fotografować Niebo / kometę / Drogę Mleczną? Mam teleskop na montażu GEM i chcę sfotografować M1 – czy to się uda? Mam teleskop na montażu GEM i chcę sfotografować M1 – czy to się uda? Nie mogę sobie poradzić z wyostrzeniem obrazu, jak to zrobić? Nie mogę sobie poradzić z wyostrzeniem obrazu, jak to zrobić? Jak mam sfotografować M31? Jak mam sfotografować M31? Mój montaż nie prowadzi dobrze, zawsze uzyskuję rozmyte obrazy, co robić? Mój montaż nie prowadzi dobrze, zawsze uzyskuję rozmyte obrazy, co robić?

5 Przygotowanie teoretyczne Montaż Montaż –Wyważenie zestawu –Ustawienie na Polaris Teleskop Teleskop –Wyostrzanie obrazu –Reduktor / Flattener –Mocowanie kamery Kamera CCD Kamera CCD –Sztywność zestawu (Auto) Guiding (Auto) Guiding Filtry Filtry Zasilanie Zasilanie Sterowanie zestawem Sterowanie zestawem Miejsce obserwacji Miejsce obserwacji Wykonywanie zdjęć Wykonywanie zdjęć

6

7 Montaże Nieruchomy (typu statyw fotograficzny) Nieruchomy (typu statyw fotograficzny) Alt / Az (statyw z ruchami, Dobson, widłowy bez klina) Alt / Az (statyw z ruchami, Dobson, widłowy bez klina) Równikowy (EQ): Równikowy (EQ): –Platforma równikowa –Montaż widłowy –GEM

8 Montaż nieruchomy Zalety Zalety Zwykle - stabilny Powszechnie dostępny Tani Wady Wady Nie pozwala na długie ujęcia Bywa bardzo różnej jakości Wzór na max długość ekspozycji w zależności od rozdzielczości detektora, deklinacji obiektu i ogniskowej – za Covington – Astrophotography for the Amateur T = cos(D) * K / F. K = 1000 (jeżeli się toleruje minimalne rozmycie gwiazdek ) do K = 343 (dla ultra sharp). W praktyce z obiektywem 50mm – do 20s na równiku.

9 Montaż Alt / Az Zalety Zalety Powszechnie dostępny – bez napędów w zestawie z tanim teleskopem Standardowy montaż dla dużych Newtonów (w układzie Dobsona) Prosty w obsłudze (naturalny układ odniesienia) Możliwe krótkie ekspozycje przy światłosilnym teleskopie Wady Wady Nie pozwala na długie ujęcia W tanim wykonaniu zwykle niestabilny Wrażliwy na dodatkowe obciążenie Wprowadza rotację pola Zwykle bez napędów

10 Montaż EQ - platforma Zalety Zalety Stosunkowo łatwa w budowie i tania Umożliwia posadowienie montaży innego typu i uzyskanie możliwości fotografowania Wady Wady Dostosowana do jednej szerokości geograficznej Ograniczony zakres prowadzenia Mimo możliwości zastosowania w astrofotografii posiada ograniczone warunki guidingu – napęd tylko w osi RA

11 Montaż Alt/Az lub EQ - widłowy Zalety Zalety Bardzo często spotykany w teleskopach typu Maksutow, Cassegrain – w zestawie Prosta obsługa Wady Wady Ograniczony zakres fotografowania (zenit) Mało popularne w Polsce Trudne ustawienie na Polaris (polar scope kits, pozostaje metoda dryfowa)

12 Montaż EQ - GEM Zalety Zalety Stabilny, możliwe duże obciążenie Umożliwia wyważenie Umożliwia dokładne ustawienie na Polaris Umożliwia (w większości przypadków) zastosowanie napędu w obu osiach Wady Wady Zwykle drogi w porównaniu do innych montaży GEM flip Wrażliwy na nieprawidłową regulację Wymaga przeciwwag Możliwa kolizja sprzętu ze statywem

13 Montaż - warunki udanej astrofotografii Właściwe obciążenie – drgania własne, wrażliwość na zakłócenia, statyw Właściwe obciążenie – drgania własne, wrażliwość na zakłócenia, statyw Dobra regulacja mechaniczna – minimalizacja luzu, tuning montażu Dobra regulacja mechaniczna – minimalizacja luzu, tuning montażu Dobre wyważenie zestawu Dobre wyważenie zestawu Idealne zgranie osi obrotu RA z Polaris Idealne zgranie osi obrotu RA z Polaris Płynne prowadzenie z minimalnym PE Płynne prowadzenie z minimalnym PE Dostępny port autoguidera Dostępny port autoguidera Dokładność prowadzenia dostosowana do planowanej ogniskowej Dokładność prowadzenia dostosowana do planowanej ogniskowej

14 Montaż – właściwe obciążenie Właściwe = do danego zastosowania Właściwe = do danego zastosowania Podawane przez producenta obciążenie dopuszczalne obciążenie rekomendowane do astrofotografii Podawane przez producenta obciążenie dopuszczalne obciążenie rekomendowane do astrofotografii Należy oprócz wagi zestawu przewidzieć także wymiary teleskopu i zawieszone akcesoria (ramię działania sił, wpływ na drgania po ustaniu zakłócenia) Należy oprócz wagi zestawu przewidzieć także wymiary teleskopu i zawieszone akcesoria (ramię działania sił, wpływ na drgania po ustaniu zakłócenia) Statyw – źródło kłopotów przy zbyt małej sztywności – do astrofoto należy rozważyć możliwość wymiany na stabilny / większy od standardowego. Statyw – źródło kłopotów przy zbyt małej sztywności – do astrofoto należy rozważyć możliwość wymiany na stabilny / większy od standardowego.

15 Montaż – regulacja mechaniczna Smarowanie Smarowanie Sprawdzenie bicia osi Sprawdzenie bicia osi Sprawdzenie połączeń ślimak-ślimacznica Sprawdzenie połączeń ślimak-ślimacznica Regulacja sprzęgieł Regulacja sprzęgieł Regulacja napięcia łożysk obu osi Regulacja napięcia łożysk obu osi Sztywność połączenia z przeciwwagą Sztywność połączenia z przeciwwagą Sztywność i jakość połączenia ze statywem Sztywność i jakość połączenia ze statywem

16 Montaż – wyważenie zestawu Nieprawidłowe wyważenie montażu dowolnego typu będzie zmieniać warunki jego pracy w trakcie wykonywania zdjęć (GEM flip, zmiana obciążenia osi RA w funkcji niewyrównoważenia osi DEC, wpływ na ustawienie osi biegunowej) Nieprawidłowe wyważenie montażu dowolnego typu będzie zmieniać warunki jego pracy w trakcie wykonywania zdjęć (GEM flip, zmiana obciążenia osi RA w funkcji niewyrównoważenia osi DEC, wpływ na ustawienie osi biegunowej) Możliwość przeciążenia sprzęgieł i uderzenia sprzętu o montaż Możliwość przeciążenia sprzęgieł i uderzenia sprzętu o montaż Negatywny wpływ na osiągane PE Negatywny wpływ na osiągane PE

17 Montaż – ustawienie osi biegunowej Metoda z użyciem lunetki biegunowej – według kół lunetki (wymaga znajomości daty i godziny – położenie Polaris w szukaczu biegunowym) – ustawienie uzyskujemy w kilka minut, dokładność 2 arcmin – przy ogniskowej 1-1,5m wystarcza do 5-10minut ekspozycji bez dryfu Metoda z użyciem lunetki biegunowej – według kół lunetki (wymaga znajomości daty i godziny – położenie Polaris w szukaczu biegunowym) – ustawienie uzyskujemy w kilka minut, dokładność 2 arcmin – przy ogniskowej 1-1,5m wystarcza do 5-10minut ekspozycji bez dryfu Metoda dryfowa (w przypadku, gdy Polaris jest niewidoczna lub montaż nie ma lunetki) – zabiera więcej czasu (do godziny) ale umożliwia idealne zgranie osi biegunowej – najlepsze efekty Metoda dryfowa (w przypadku, gdy Polaris jest niewidoczna lub montaż nie ma lunetki) – zabiera więcej czasu (do godziny) ale umożliwia idealne zgranie osi biegunowej – najlepsze efekty Metody wspomagane sprzętowo (napęd inteligentny GoTo) – hybryda powyższego – szybkie i dokładne zgranie osi Metody wspomagane sprzętowo (napęd inteligentny GoTo) – hybryda powyższego – szybkie i dokładne zgranie osi

18 Montaż – ustawienie osi lunetka biegunowa

19 Montaż – ustawienie osi metoda dryfowa (1) Ustaw teleskop osią RA zgrubnie zorientowany na Polaris, wyważ dokładnie zestaw Ustaw teleskop osią RA zgrubnie zorientowany na Polaris, wyważ dokładnie zestaw Do regulacji zastosuj możliwie duże powiększenie (minimum to 200x), dobrze jest dysponować podświetlanym okularem z liniami pomocniczymi – linie ustaw w ten sposób, żeby poziome odpowiadały RA a pionowe DEC (wyłącz napęd w razie trudności) Do regulacji zastosuj możliwie duże powiększenie (minimum to 200x), dobrze jest dysponować podświetlanym okularem z liniami pomocniczymi – linie ustaw w ten sposób, żeby poziome odpowiadały RA a pionowe DEC (wyłącz napęd w razie trudności) Skieruj teleskop na południe, około 20 stopni ponad Równikiem Niebieskim Skieruj teleskop na południe, około 20 stopni ponad Równikiem Niebieskim Obserwuj, czy gwiazda dryfuje w polu widzenia Obserwuj, czy gwiazda dryfuje w polu widzenia –jeżeli przesuwa się do góry – wyreguluj kąt Az tak, aby w polu widzenia gwiazda powędrowała w prawo, –jeżeli przesuwa się w dół – zmiana kąta Az montażu powinna spowodować jej przesunięcie w lewo –(w przypadku teleskopu o parzystej liczbie zwierciadeł – typu Newtona - regulacje muszą być odwrotne: góra-lewo, dół-prawo); brak zauważalnego dryfu przez 30s oznacza, że idealne ustawienie znajduje się zaledwie 1-2 pola widzenia od aktualnej pozycji! Powtarzaj regulacje do czasu, gdy nie jesteś w stanie zaobserwować dryfu gwiazdy odniesienia przez 5 minut Powtarzaj regulacje do czasu, gdy nie jesteś w stanie zaobserwować dryfu gwiazdy odniesienia przez 5 minut

20 Montaż – ustawienie osi metoda dryfowa (2) Skieruj teleskop na wschód (E) lub zachód (W), około 15 stopni nad horyzontem (nadal w pobliżu RN) Skieruj teleskop na wschód (E) lub zachód (W), około 15 stopni nad horyzontem (nadal w pobliżu RN) Obserwuj, czy gwiazda dryfuje w polu widzenia – zależnie od tego, gdzie patrzy teleskop: Obserwuj, czy gwiazda dryfuje w polu widzenia – zależnie od tego, gdzie patrzy teleskop: –jeżeli przesuwa się do góry – wyreguluj kąt Alt tak, aby w polu widzenia gwiazda powędrowała w dół (E) lub górę (W) –jeżeli przesuwa się w dół – zmiana kąta Alt montażu powinna spowodować jej przesunięcie w górę (E) lub dół (W) –W tym przypadku typ teleskopu nie ma znaczenia –Jeżeli ustawienie wymagało znaczącej zmiany położenia osi Alt konieczne jest ponowne wyregulowanie osi Az montażu Powtarzaj regulacje do czasu, gdy nie jesteś w stanie zaobserwować dryfu gwiazdy odniesienia przez 5 minut Powtarzaj regulacje do czasu, gdy nie jesteś w stanie zaobserwować dryfu gwiazdy odniesienia przez 5 minut Praktyka czyni mistrza – dobre ustawienie Polaris umożliwia ekspozycję bez dryfu rzędu godzin! Praktyka czyni mistrza – dobre ustawienie Polaris umożliwia ekspozycję bez dryfu rzędu godzin!

21 Montaż – PE PE = Periodic Error PE = Periodic Error Wynika z niedoskonałości wykonania przekładni – szczególnie przekładni ślimakowej i jakości ślimaka Wynika z niedoskonałości wykonania przekładni – szczególnie przekładni ślimakowej i jakości ślimaka Należy przewidzieć, jaką fotografię uda się wykonać przy posiadaniu określonej jakości montażu! Należy przewidzieć, jaką fotografię uda się wykonać przy posiadaniu określonej jakości montażu! PE może być korygowany przez: PE może być korygowany przez: –(Auto) Guiding –PEC (Periodic Error Correction) Powinien być przewidywalny i bez nałożonych szarpnięć / uskoków! Powinien być przewidywalny i bez nałożonych szarpnięć / uskoków! Wyważenie i stabilność zestawu wpływa na PE! Wyważenie i stabilność zestawu wpływa na PE! Producenci lepszej klasy sprzętu gwarantują PE w określonych granicach (+/- kilka arcsec), w słabszych montażach nie musi być Periodic – może być niepowtarzalny między obrotami ślimaka, do tego dochodzi składowa od wcześniejszych stopni przekładni i wpływ luzów. Producenci lepszej klasy sprzętu gwarantują PE w określonych granicach (+/- kilka arcsec), w słabszych montażach nie musi być Periodic – może być niepowtarzalny między obrotami ślimaka, do tego dochodzi składowa od wcześniejszych stopni przekładni i wpływ luzów.

22 PE

23 Montaż – Guideport Istnienie portu guidera umożliwia wprowadzanie korekty prowadzenia na bieżąco – w czasie wykonywania ekspozycji (wcześniej możliwe było tylko manualne prowadzenie – obserwator ręcznie korygował położenie gwiazdy prowadzącej w teleskopie) Istnienie portu guidera umożliwia wprowadzanie korekty prowadzenia na bieżąco – w czasie wykonywania ekspozycji (wcześniej możliwe było tylko manualne prowadzenie – obserwator ręcznie korygował położenie gwiazdy prowadzącej w teleskopie) Możliwość korekt zależy od ilości silników montażu, luzu (backlash) i jakości wykonania przekładni Możliwość korekt zależy od ilości silników montażu, luzu (backlash) i jakości wykonania przekładni …dokładne omówienie w dalszej części warsztatu …dokładne omówienie w dalszej części warsztatu

24

25 Teleskop Soczewkowy (refraktor) Soczewkowy (refraktor) –Semi APO –APO Zwierciadlany (reflektor) Zwierciadlany (reflektor) –Newton (Dobson) –Cassegrain / Schmidt-Cassegrain –Ritchey - Chr é tien

26 Refraktory semi APO Zalety Zalety Niewielka cena przy sporych aperturach Dobry kontrast Wady Wady Aberracja chromatyczna Krzywizna pola ogniskowania Stosunkowo duża masa

27 Refraktory APO Zalety Zalety Bardzo dobra korekcja chromatyczna Większość modeli nadaje się do astrofotografii (dedykowane rozwiązania typu FSQ albo NP101) Duża rozdzielczość Najlepszy kontrast Punktowe obrazy gwiazd bezspikes Nadaje się do fotografii szerokokadrowej Wady Wady Wysoka lub bardzo wysoka cena Z reguły wymaga flattenera (o ile nie jest wbudowany) Duża masa

28 Reflektor - Newton Zalety Zalety Brak aberracji chromatycznej Najlepszy stosunek wielkość / cena Wady Wady Aberracja sferyczna (konieczny korektor komy) Trudności z utrzymaniem kolimacji Trudne uzyskanie odpowiedniej sztywności tuby optycznej Trudne równoważenie zestawu Bardzo mały backfocus Duże przesłonięcie apertury zwierciadełkiem wtórnym

29 Reflektor – Cassegrain / Maksutow Zalety Zalety Niewielka aberracja chromatyczna Dobry stosunek wielkość / cena Wady Wady Aberracja sferyczna (w wielu przypadkach konieczny korektor komy) Ruchome zwierciadło główne (kolimacja, wyostrzanie – image shift) Mała światłosiła Długa ogniskowa Mały backfocus

30 Reflektor – Ritchey-Chr é tien Zalety Zalety Dobrze skorygowane pole Duża apertura użyteczna Przystosowany do astrofotografii Wady Wady Wysoka cena Duży gabarytowo i ciężki Duże przesłonięcie apertury przy mniejszych modelach

31 Teleskop warunki udanej astrofotografii Sztywna konstrukcja / mocowanie Sztywna konstrukcja / mocowanie Idealna kolimacja Idealna kolimacja Korekcja pola Korekcja pola Dobry focuser / mocowanie kamery CCD Dobry focuser / mocowanie kamery CCD Przesłony wewnętrzne / kontrast Przesłony wewnętrzne / kontrast Obszar pełnego oświetlenia dostosowany do posiadanej kamery (winietowanie) Obszar pełnego oświetlenia dostosowany do posiadanej kamery (winietowanie) Waga i rozmiar teleskopu dobrane do możliwości montażu Waga i rozmiar teleskopu dobrane do możliwości montażu

32 Teleskop – sztywność konstrukcji Do astrofoto należy wybierać teleskop o możliwie mocnej i zwartej budowie, zdolny utrzymać kamerę (niejednokrotnie to kilka kg z osprzętem!) Do astrofoto należy wybierać teleskop o możliwie mocnej i zwartej budowie, zdolny utrzymać kamerę (niejednokrotnie to kilka kg z osprzętem!) Żaden z elementów toru optycznego / mocowań / tubus nie może się poruszać w funkcji położenia teleskopu Żaden z elementów toru optycznego / mocowań / tubus nie może się poruszać w funkcji położenia teleskopu Teleskop nie może drgać po zaburzeniu (podobnie jak montaż) Teleskop nie może drgać po zaburzeniu (podobnie jak montaż) Mocowanie do montażu musi być dostosowane do masy zestawu i równie sztywne jak pozostałe elementy; przy autoguidingu musi zapewniać odpowiednią sztywność do zamocowania teleskopu prowadzącego (differential flexture) Mocowanie do montażu musi być dostosowane do masy zestawu i równie sztywne jak pozostałe elementy; przy autoguidingu musi zapewniać odpowiednią sztywność do zamocowania teleskopu prowadzącego (differential flexture)

33 Teleskop – kolimacja Kolimacja teleskopu ma zasadniczy wpływ na jakość uzyskiwanego obrazu – bardzo mała tolerancja błędu Kolimacja teleskopu ma zasadniczy wpływ na jakość uzyskiwanego obrazu – bardzo mała tolerancja błędu Teleskopy soczewkowe trzymają lepiej kolimację niż zwierciadlane (te z ruchomym zwierciadłem sprawiają najwięcej problemów) – należy kontrolować wyjustowanie elementów co pewien czas, obowiązkowo po zauważeniu nierównomierności pola na zdjęciach Teleskopy soczewkowe trzymają lepiej kolimację niż zwierciadlane (te z ruchomym zwierciadłem sprawiają najwięcej problemów) – należy kontrolować wyjustowanie elementów co pewien czas, obowiązkowo po zauważeniu nierównomierności pola na zdjęciach

34 Teleskop – korekcja pola W zastosowaniach do astrofotografii praktycznie każdy typ teleskopu jest obarczony aberracjami (szczególnie w przypadku kamer o większych układach CCD) – korekcja jest więc obowiązkowa: W zastosowaniach do astrofotografii praktycznie każdy typ teleskopu jest obarczony aberracjami (szczególnie w przypadku kamer o większych układach CCD) – korekcja jest więc obowiązkowa: –Refraktory – flattener (wypłaszczenie pola ogniskowania); reduktor (skrócenie ogniskowej) –Reflektory – coma corrector (minimalizacja aberracji sferycznej)

35 Teleskop – focuser Sztywny, zdolny do utrzymania na miejscu kamery CCD z osprzętem Sztywny, zdolny do utrzymania na miejscu kamery CCD z osprzętem Umożliwiający regulację ostrości bez przesunięcia obrazu (oś przesuwu zgodna z osią optyczną) Umożliwiający regulację ostrości bez przesunięcia obrazu (oś przesuwu zgodna z osią optyczną) Z blokadą położenia / duży margines siły trzymania pozycji Z blokadą położenia / duży margines siły trzymania pozycji Najlepiej – z wbudowanym silnikiem umożliwiającym zdalne nastawy położenia Najlepiej – z wbudowanym silnikiem umożliwiającym zdalne nastawy położenia

36 Teleskop – wyostrzanie obrazu Metody z maskami (szczególnie: Bahtinov) Metody z maskami (szczególnie: Bahtinov) Metody półautomatyczne (obserwacja maksymalnego poziomu gwiazdy, FWHM) Metody półautomatyczne (obserwacja maksymalnego poziomu gwiazdy, FWHM) Metody automatyczne – pomiar parametrów i wysterowanie położenia focusera Metody automatyczne – pomiar parametrów i wysterowanie położenia focusera

37 Teleskop – baffling, dewshield Przesłony w teleskopie mają za zadanie ograniczenie promieni światła pochodzących spoza pola obrazowania – zwiększają kontrast, zmniejszają zaświetlenie układu CCD / refleksy świetlne / gradienty pochodzące od oświetlenia sztucznego (Tradycyjne czernienie aluminium nie wystarcza – warstwy czernione z reguły bardzo dobrze odbijają promieniowanie IR) Przesłony w teleskopie mają za zadanie ograniczenie promieni światła pochodzących spoza pola obrazowania – zwiększają kontrast, zmniejszają zaświetlenie układu CCD / refleksy świetlne / gradienty pochodzące od oświetlenia sztucznego (Tradycyjne czernienie aluminium nie wystarcza – warstwy czernione z reguły bardzo dobrze odbijają promieniowanie IR) Poza przesłonami stosuje się także osłony na obiektyw (podwójna rola – redukują zaświetlenie oraz zmniejszają ryzyko powstania rosy na obiektywie) Poza przesłonami stosuje się także osłony na obiektyw (podwójna rola – redukują zaświetlenie oraz zmniejszają ryzyko powstania rosy na obiektywie)

38 Teleskop – winietowanie Pole wyjściowe o zagwarantowanych parametrach (płaskość, aberracje) musi być dostosowane do wymiarów detektora kamery – w przeciwnym przypadku nastąpi winietowanie obrazu, czyli obniżenie jasności na jego brzegach Pole wyjściowe o zagwarantowanych parametrach (płaskość, aberracje) musi być dostosowane do wymiarów detektora kamery – w przeciwnym przypadku nastąpi winietowanie obrazu, czyli obniżenie jasności na jego brzegach W astrografach przyjmuje się za akceptowalny spadek do około 2/3 jasności z centrum kadru W astrografach przyjmuje się za akceptowalny spadek do około 2/3 jasności z centrum kadru Typowo zjawisko to można ograniczać przez stosowanie odpowiedniej obróbki materiału (flat fielding) Typowo zjawisko to można ograniczać przez stosowanie odpowiedniej obróbki materiału (flat fielding)

39 Kamery CCD

40 Kamery Parametry kamer: Parametry kamer: –Rodzaj detektora (CCD / CMOS) –Przetwornik B/W / kolor –Wielkość i rozdzielczość detektora –Wielkość pikseli –> rozdzielczość skojarzonego teleskopu –Jakość detektora –Efektywność kwantowa –Charakterystyka widmowa –Wzmocnienie –Pojemność piksela (Full Well Capacity) –Anti-blooming –Mikrosoczewki –Szumy –Binning –Migawka –Chłodzenie –Zabezpieczenie przed kondensacją pary wodnej –Wbudowany autoguider –Mocowanie do teleskopu

41 Kamery – CCD vs. CMOS CCD: Bazuje na komórce MOS Bazuje na komórce MOS Lepsza jednorodność Lepsza jednorodność Lepsza dynamika Lepsza dynamika Wbudowana elektroniczna migawka Wbudowana elektroniczna migawka Mniejsza prędkość odczytu Mniejsza prędkość odczytu Wyjście analogowe Wyjście analogowe Porównywalny z CMOS koszt układu CCD (ale nie kamery!) Porównywalny z CMOS koszt układu CCD (ale nie kamery!)CMOS Bazuje na komórce MOS Bazuje na komórce MOS Gorsza jednorodność Gorsza jednorodność Ograniczona elementami dodatkowymi dynamika i czułość Ograniczona elementami dodatkowymi dynamika i czułość Trudności z implementacją migawki Trudności z implementacją migawki Wyjście cyfrowe Wyjście cyfrowe Mniejszy koszt kamer opartych o układy CMOS – integracja większości funkcji wewnątrz detektora Mniejszy koszt kamer opartych o układy CMOS – integracja większości funkcji wewnątrz detektora

42 Kamery – przetwornik B/W Zalety: Wyższa czułość Wyższa czułość Dobrze współpracuje z filtrami wąskopasmowymi Dobrze współpracuje z filtrami wąskopasmowymi Nie wymaga filtra IR w teleskopach zwierciadlanych Nie wymaga filtra IR w teleskopach zwierciadlanych Prosta obróbka obrazu Prosta obróbka obrazu Nadaje się do astrometrii i fotometrii, poszukiwania komet i gwiazd nowych / supernowych Nadaje się do astrometrii i fotometrii, poszukiwania komet i gwiazd nowych / supernowychWady: Długi czas uzyskania obrazu kolorowego (ekspozycje RGB) Długi czas uzyskania obrazu kolorowego (ekspozycje RGB) Trudności w uzyskaniu obrazu kolorowego dla obiektów ruchomych (komety) Trudności w uzyskaniu obrazu kolorowego dla obiektów ruchomych (komety) Konieczność kompensacji ostrości po zmianie filtrów Konieczność kompensacji ostrości po zmianie filtrów

43 Kamery – przetwornik kolorowy Zalety: Krótki czas potrzebny do odwzorowania kolorowego Krótki czas potrzebny do odwzorowania kolorowego Brak artefaktów na zdjęciach obiektów ruchomych Brak artefaktów na zdjęciach obiektów ruchomych Krótsze ekspozycje nadal pozwalają na uzyskanie obrazu kolorowego Krótsze ekspozycje nadal pozwalają na uzyskanie obrazu kolorowegoWady: Mniejsza czułość Mniejsza czułość Więcej szumów przy tej samej ekspozycji (w stosunku do kamery B/W) Więcej szumów przy tej samej ekspozycji (w stosunku do kamery B/W) Trudność w uzyskaniu neutralnych barw w przypadku zaświetlenia sztucznego Trudność w uzyskaniu neutralnych barw w przypadku zaświetlenia sztucznego Trudności we współpracy z filtrami wąskopasmowymi (mała rozdzielczość) Trudności we współpracy z filtrami wąskopasmowymi (mała rozdzielczość) Wymaga dobrze skorygowanego chromatycznie teleskopu Wymaga dobrze skorygowanego chromatycznie teleskopu

44 Kamery – wielkość i rozdzielczość Rozmiar detektora determinuje jak duży obszar Nieba będzie można jednocześnie zobrazować przez dany teleskop Rozmiar detektora determinuje jak duży obszar Nieba będzie można jednocześnie zobrazować przez dany teleskop Cena detektora rośnie w potędze jego rozmiaru Cena detektora rośnie w potędze jego rozmiaru Duży detektor ujawni niedoskonałości teleskopu – krzywizna pola ogniskowania, aberracje, winietowanie, wyraźniej widoczna rotacja pola Duży detektor ujawni niedoskonałości teleskopu – krzywizna pola ogniskowania, aberracje, winietowanie, wyraźniej widoczna rotacja pola Rozdzielczość jest powiązana z rozmiarami pikseli Rozdzielczość jest powiązana z rozmiarami pikseli

45 Kamery – rozmiary pikseli i rozdzielczość układu Wielkość pikseli powinna być powiązana ze skalą obrazu dla danego teleskopu (tw. Nyquista o próbkowaniu) Wielkość pikseli powinna być powiązana ze skalą obrazu dla danego teleskopu (tw. Nyquista o próbkowaniu) Małe piksele – duża rozdzielczość Małe piksele – duża rozdzielczość Duże piksele – lepsza czułość i większy SNR Duże piksele – lepsza czułość i większy SNR Pożądane piksele kwadratowe – naturalne odwzorowanie Pożądane piksele kwadratowe – naturalne odwzorowanie Do obliczenia optymalnego dopasowania zestawu należy przyjąć średni seeing na poziomie 2-5 arcsec i wtedy wymiar piksela do prawidłowego zobrazowania najmniejszej gwiazdy wyraża się wzorem: Do obliczenia optymalnego dopasowania zestawu należy przyjąć średni seeing na poziomie 2-5 arcsec i wtedy wymiar piksela do prawidłowego zobrazowania najmniejszej gwiazdy wyraża się wzorem: opt.pix = seeing*F-ratio / 2* [mm] Przykładowo: dla teleskopu o ogniskowej 1000mm i 3arcsec seeingu rozmiar piksela optymalnego wynosi ok. 7.5μm

46 Kamery – jakość detektora Nierównomierność czułości poszczególnych pikseli (niejednorodność odwzorowania) Nierównomierność czułości poszczególnych pikseli (niejednorodność odwzorowania) Systematyczna różnica czułości (gradienty wynikowe) Systematyczna różnica czułości (gradienty wynikowe) Uszkodzenia pikseli, wierszy, kolumn (hot, cold, warm pixels) Uszkodzenia pikseli, wierszy, kolumn (hot, cold, warm pixels) Cena kamery zależy od grupy użytego detektora (grade) Cena kamery zależy od grupy użytego detektora (grade)

47 Kamery – efektywność kwantowa QE – Quantum Efficiency – zdolność kamery (układu CCD) do zamiany energii padającego na matrycę fotonu na sygnał elektryczny, obrazowany następnie na zdjęciu QE – Quantum Efficiency – zdolność kamery (układu CCD) do zamiany energii padającego na matrycę fotonu na sygnał elektryczny, obrazowany następnie na zdjęciu Dwa podstawowe typy detektorów: Dwa podstawowe typy detektorów: –Front illuminated (dodatkowe elementy komórki CCD maskują jej właściwe pole aktywne) –Back illuminated (odsłonięta od tyłu – mechanicznie – komórka CCD ma możliwość pełnego wykorzystania światłoczułej powierzchni – QE 90-95%) QE zależy od długości fali świetlnej – zwykle efektywność połówkowa (a więc FWHM) obejmuje zakres około nm QE zależy od długości fali świetlnej – zwykle efektywność połówkowa (a więc FWHM) obejmuje zakres około nm

48 Kamery – charakterystyka widmowa Maksimum czułości w obszarze światła zielonego / IR (gorsza czułość dla niebieskiego / UV) – ekspozycje dla kamer B/W dla filtra Blue należy wydłużyć 1,5…3x w stosunku do kanałów Red i Green Maksimum czułości w obszarze światła zielonego / IR (gorsza czułość dla niebieskiego / UV) – ekspozycje dla kamer B/W dla filtra Blue należy wydłużyć 1,5…3x w stosunku do kanałów Red i Green Balans barw zależy od naświetlenia w podczerwieni Balans barw zależy od naświetlenia w podczerwieni Aberracje chromatyczne w zakresie IR / UV widoczne nawet w przypadku refraktorów APO, teleskopy zwierciadlane – dodatkowy sygnał Luminancji – możliwość wykorzystania informacji w podczerwieni Aberracje chromatyczne w zakresie IR / UV widoczne nawet w przypadku refraktorów APO, teleskopy zwierciadlane – dodatkowy sygnał Luminancji – możliwość wykorzystania informacji w podczerwieni Dla kamer czułych w podczerwieni uzyskuje się dobre odwzorowanie w linii widmowej H-α Dla kamer czułych w podczerwieni uzyskuje się dobre odwzorowanie w linii widmowej H-α

49 Kamery – wzmocnienie (gain) Parametr jest istotny w przypadku dokonywania pomiarów bezwzględnych Parametr jest istotny w przypadku dokonywania pomiarów bezwzględnych Określa ilość elektronów sygnału z matrycy CCD konieczną do zwiększenia wartości na wyjściu o 1 jednostkę Określa ilość elektronów sygnału z matrycy CCD konieczną do zwiększenia wartości na wyjściu o 1 jednostkę Typowo – ułamki do kilku e na ADU Typowo – ułamki do kilku e na ADU

50 Kamery – pojemność komórek CCD Zdolność do gromadzenia określonej ilości ładunku w wyniku naświetlania po przekroczeniu której piksel ulega nasyceniu Zdolność do gromadzenia określonej ilości ładunku w wyniku naświetlania po przekroczeniu której piksel ulega nasyceniu Typowo – elektronów Typowo – elektronów Fizycznie większe piksele umożliwiają uzyskanie wyższego FWC Fizycznie większe piksele umożliwiają uzyskanie wyższego FWC Ogranicza możliwą do uzyskania dynamikę obrazu (w jednej ekspozycji - Typowa dynamika dobrze zaprojektowanej 16 bit kamery to 78 – 85dB) Ogranicza możliwą do uzyskania dynamikę obrazu (w jednej ekspozycji - Typowa dynamika dobrze zaprojektowanej 16 bit kamery to 78 – 85dB)

51 Kamery – Anti-blooming Zdolność kamery (chipu CCD) do ograniczenia negatywnych efektów przepełnienia komórki CCD (zbyt duża ilość światła padająca na dany piksel) Zdolność kamery (chipu CCD) do ograniczenia negatywnych efektów przepełnienia komórki CCD (zbyt duża ilość światła padająca na dany piksel) Kamery z ABG (Anti Blooming Gate): Kamery z ABG (Anti Blooming Gate): –Mają mniejszą efektywność –ABG zaczyna działać od połowy FWC ograniczając tym samym liniowość odwzorowania i zaburzając dynamikę

52 Kamery – mikrosoczewki Maska mikrosoczewek znajdująca się przed matrycą CCD umożliwia zogniskowanie światła na powierzchni aktywnej każdego piksela Maska mikrosoczewek znajdująca się przed matrycą CCD umożliwia zogniskowanie światła na powierzchni aktywnej każdego piksela Kamery wyposażone w układy CCD tego rodzaju prawidłowo współpracują z teleskopami o światłosile mniejszej niż F/4 (zbieżność stożka światła) Kamery wyposażone w układy CCD tego rodzaju prawidłowo współpracują z teleskopami o światłosile mniejszej niż F/4 (zbieżność stożka światła) Mikrosoczewki mogą powodować artefakty na zdjęciach Mikrosoczewki mogą powodować artefakty na zdjęciach

53 Kamery – szumy Z kamerami są związane następujące rodzaje szumów: Z kamerami są związane następujące rodzaje szumów: –Szumy odczytu (Readout Noise) –Szumy termiczne – prąd ciemny (Dark current) Oprócz powyższych w odczytanym sygnale będą obecne także niepożądane sygnały zakłócające (zaświetlenie od wzmacniacza odczytu, gradienty od zaświetlenia Nieba, artefakty o charakterze systematycznym) Oprócz powyższych w odczytanym sygnale będą obecne także niepożądane sygnały zakłócające (zaświetlenie od wzmacniacza odczytu, gradienty od zaświetlenia Nieba, artefakty o charakterze systematycznym)

54 Kamery – szum odczytu Szum związany z działaniem układów odczytujących i przetwarzających sygnał do postaci cyfrowej (składa się na niego szum wzmacniacza odczytu oraz niepewność kwantyzacji przetwornika analogowo – cyfrowego) Szum związany z działaniem układów odczytujących i przetwarzających sygnał do postaci cyfrowej (składa się na niego szum wzmacniacza odczytu oraz niepewność kwantyzacji przetwornika analogowo – cyfrowego) Szumy tego typu nie są związane z czasem ekspozycji i słabo – z temperaturą (zwykle: całej kamery, nie tylko układu CCD) Szumy tego typu nie są związane z czasem ekspozycji i słabo – z temperaturą (zwykle: całej kamery, nie tylko układu CCD) Ze względu na szumy odczytu, lepszym rozwiązaniem są długie ekspozycje 1h > 6 x 10min > 12 x 5min >> 60 x 1min >>>> 120 x 30s Ze względu na szumy odczytu, lepszym rozwiązaniem są długie ekspozycje 1h > 6 x 10min > 12 x 5min >> 60 x 1min >>>> 120 x 30s

55 Kamery – szum cieplny Szum związany spontaniczną generacją par elektron-dziura w strukturze krzemowej CCD Szum związany spontaniczną generacją par elektron-dziura w strukturze krzemowej CCD Wartość szumu podwaja się przy przyroście temperatury o ok. 7,5 º C Wartość szumu podwaja się przy przyroście temperatury o ok. 7,5 º C Rosną tak, jak pierwiastek czasu ekspozycji Rosną tak, jak pierwiastek czasu ekspozycji SNR jest lepszy dla długich ekspozycji – sygnał rośnie liniowo, szum termiczny wolniej, w pierwiastku kwadratowym czasu SNR jest lepszy dla długich ekspozycji – sygnał rośnie liniowo, szum termiczny wolniej, w pierwiastku kwadratowym czasu

56 Kamery – binning Zdolność kamery do sumowania sąsiadujących ze sobą pikseli (2x2, 3x3 a nawet 4x4) – sprzętowo, programowo lub w sposób mieszany Zdolność kamery do sumowania sąsiadujących ze sobą pikseli (2x2, 3x3 a nawet 4x4) – sprzętowo, programowo lub w sposób mieszany Binning powoduje spadek rozdzielczości ale zwiększenie SNR (szum ~ pierwiastka liczby łączonych pikseli, sygnał ~ liczba powyższych pikseli) Binning powoduje spadek rozdzielczości ale zwiększenie SNR (szum ~ pierwiastka liczby łączonych pikseli, sygnał ~ liczba powyższych pikseli) Stosuje się do: Stosuje się do: –Szybkiego wyostrzania (czas odczytu) –Dostosowania do posiadanego teleskopu (długa ogniskowa) lub warunków (słaby seeing) –Zwiększania czułości (poszukiwania supernowych) –W technice LRGB do ekspozycji jednego kanału (kamery B/W)

57 Kamery – migawka Większość kamer nie ma mechanicznej migawki: Większość kamer nie ma mechanicznej migawki: –Wykonanie zdjęcia ciemnego (dark frame) wymaga zasłonięcia obiektywu –Bardzo jasny obiekt może pozostawiać ślad w czasie odczytu pola CCD –Istnieje ograniczenie długości ekspozycji Kamery z migawką nie mają tych wad, ale są droższe i cięższe (i mniej niezawodne) Kamery z migawką nie mają tych wad, ale są droższe i cięższe (i mniej niezawodne)

58 Kamery – chłodzenie Uzyskanie odpowiednio niskich szumów termicznych jest możliwe przy schłodzeniu matrycy CCD – zwykle wykorzystuje się do tego celu ogniwa termoelektryczne (tzw. ogniwa Peltiera) Uzyskanie odpowiednio niskich szumów termicznych jest możliwe przy schłodzeniu matrycy CCD – zwykle wykorzystuje się do tego celu ogniwa termoelektryczne (tzw. ogniwa Peltiera) Typowo uzyskuje się ΔT ~ º C Typowo uzyskuje się ΔT ~ º C Stabilizacja temperatury układu CCD umożliwia stworzenie biblioteki dark frames Stabilizacja temperatury układu CCD umożliwia stworzenie biblioteki dark frames

59 Kamery – kondensacja pary wodnej Uzyskiwane przez izolację chłodzonej komory z układem CCD: Uzyskiwane przez izolację chłodzonej komory z układem CCD: –Wypełnienie gazem –Zastosowanie pochłaniacza wilgoci –Wygrzewanie

60 Kamery – wbudowany autoguider Niektóre kamery mają możliwość wbudowania dodatkowego układu obrazującego – dzięki temu jedna kamera może jednocześnie wykonywać zdjęcie i wprowadzać poprawki do prowadzenia (off-axis guider) Niektóre kamery mają możliwość wbudowania dodatkowego układu obrazującego – dzięki temu jedna kamera może jednocześnie wykonywać zdjęcie i wprowadzać poprawki do prowadzenia (off-axis guider) Możliwe sa trudności ze znalezieniem gwiazdki prowadzącej Możliwe sa trudności ze znalezieniem gwiazdki prowadzącej Możliwa rotacja pola Możliwa rotacja pola Istnieją także rozwiązania self guiding Istnieją także rozwiązania self guiding

61 Kamery – mocowanie do teleskopu Prawie każda kamera posiada nosek 1,25 lub 2 umożliwiający wprowadzenie jej do wyciągu Prawie każda kamera posiada nosek 1,25 lub 2 umożliwiający wprowadzenie jej do wyciągu Z uwagi na sztywność konstrukcji i możliwość wypadnięcia kamery z wyciągu polecane są mocowania na gwint – typowo jest to gwint typu T – czyli M42x0,75mm Z uwagi na sztywność konstrukcji i możliwość wypadnięcia kamery z wyciągu polecane są mocowania na gwint – typowo jest to gwint typu T – czyli M42x0,75mm Sztywność połączenia ma zasadnicze znaczenie dla jakości uzyskiwanych zdjęć Sztywność połączenia ma zasadnicze znaczenie dla jakości uzyskiwanych zdjęć

62 Kamery - użytkowanie Podczas astrofotografii należy zwracać uwagę na: Podczas astrofotografii należy zwracać uwagę na: –Histogram każdej ekspozycji –Temperaturę i szumy (zakłócenia) –Format zapisywanego materiału (RAW!)

63 Autoguiding

64 Autoguiding - podstawy Autoguiding działa na zasadzie sprzężenia zwrotnego – wszelkie błędy prowadzenia wynikające z niedoskonałości montażu / mocowania są korygowane na bieżąco Autoguiding działa na zasadzie sprzężenia zwrotnego – wszelkie błędy prowadzenia wynikające z niedoskonałości montażu / mocowania są korygowane na bieżąco W czasie wykonywania ekspozycji kamerą główną, dodatkowa kamera CCD wykonuje krótkie – 2-5 sekundowe – zdjęcia a współpracujący z nią program kontroluje położenie gwiazdy prowadzącej i wylicza niezbędne poprawki W czasie wykonywania ekspozycji kamerą główną, dodatkowa kamera CCD wykonuje krótkie – 2-5 sekundowe – zdjęcia a współpracujący z nią program kontroluje położenie gwiazdy prowadzącej i wylicza niezbędne poprawki

65 Autoguiding – podstawy cd Zasadniczy wpływ na skuteczność tej techniki i końcowe rezultaty ma sztywność mocowania teleskopu prowadzącego oraz zestawu głównego (differential flexture) Zasadniczy wpływ na skuteczność tej techniki i końcowe rezultaty ma sztywność mocowania teleskopu prowadzącego oraz zestawu głównego (differential flexture) Podczas uruchamiania guidingu należy pamiętać o luzach w napędzie montażu (backlash) oraz efektach niedokładnego ustawienia na Polaris (dryf i związana z nim rotacja pola) Podczas uruchamiania guidingu należy pamiętać o luzach w napędzie montażu (backlash) oraz efektach niedokładnego ustawienia na Polaris (dryf i związana z nim rotacja pola) Nie zawsze jest łatwo zoptymalizować parametry autoguidera tak, żeby uzyskać najlepsze zdjęcia Nie zawsze jest łatwo zoptymalizować parametry autoguidera tak, żeby uzyskać najlepsze zdjęcia

66 Autoguiding - realizacja Sprzężenie komputera i montażu: Sprzężenie komputera i montażu: –Relaybox –Kabel ST-4 –Inne… Zawsze podłączamy przewody przy wyłączonym zasilaniu!!! Zawsze podłączamy przewody przy wyłączonym zasilaniu!!! Żaden guiding nie uchroni nas przed błędami ustawienia osi biegunowej Żaden guiding nie uchroni nas przed błędami ustawienia osi biegunowej

67 Filtry Fot: Baader Planetarium

68 Filtry - rodzaje Wąsko i szerokopasmowe: Wąsko i szerokopasmowe: H-α, H-β, S-II, O-III Przeciw zaświetleniu Nieba: Przeciw zaświetleniu Nieba: UHC-S, SkyGlow, UltraBlock Luminancji Luminancji Minus IR/UV Kolorowe R, G, B Kolorowe R, G, B Specjalne Specjalne Minus V, Solar Continuum, CaK, Coronado

69 Filtry – zastosowanie w astrofotografii Zastosowanie filtrów pozwala na uzyskanie materiału z maksymalnie wyizolowanym potrzebnym materiałem, i zminimalizowanym sygnałem niepożądanym (tło Nieba, zaświetlenie sztuczne, światło Księżyca, wybrane szczegóły po odrzuceniu niepotrzebnych / zakłócających) Zastosowanie filtrów pozwala na uzyskanie materiału z maksymalnie wyizolowanym potrzebnym materiałem, i zminimalizowanym sygnałem niepożądanym (tło Nieba, zaświetlenie sztuczne, światło Księżyca, wybrane szczegóły po odrzuceniu niepotrzebnych / zakłócających)

70 Przykłady użycia filtrów

71 Zasilanie NIGDY nie należy podłączać sprzętu do akumulatora samochodowego – można zostać w miejscu obserwacji dłuższy czas (niekoniecznie tego pragnąc) NIGDY nie należy podłączać sprzętu do akumulatora samochodowego – można zostać w miejscu obserwacji dłuższy czas (niekoniecznie tego pragnąc) Należy zapewnić osobne zasilanie do kamery CCD – jest niezwykle wrażliwa na zakłócenia Należy zapewnić osobne zasilanie do kamery CCD – jest niezwykle wrażliwa na zakłócenia Nadwyżka mocy musi być obliczona tak, aby nie zabrakło zasilania w ostatnim momencie Nadwyżka mocy musi być obliczona tak, aby nie zabrakło zasilania w ostatnim momencie

72 Sterowanie zestawem Należy przygotować i przetestować cały zestaw przed wyjazdem w miejsce obserwacji Należy przygotować i przetestować cały zestaw przed wyjazdem w miejsce obserwacji Do sprawdzenia: sterowniki kamer, działanie programów obsługi, interfejs guidera, porty COM i USB Do sprawdzenia: sterowniki kamer, działanie programów obsługi, interfejs guidera, porty COM i USB Należy się upewnić, że zabrane zostały wszyskie potrzebne do działania przewody; zabierz przewody zapasowe (szczególnie zasilające) Należy się upewnić, że zabrane zostały wszyskie potrzebne do działania przewody; zabierz przewody zapasowe (szczególnie zasilające)

73 Miejsce obserwacji Im lepsze warunki będą panowały w miejscu obserwacji tym lepsze efekty uda się osiągnąć Im lepsze warunki będą panowały w miejscu obserwacji tym lepsze efekty uda się osiągnąć Zaświetlenia Nieba nie da się zniwelować przez zastosowanie filtrów – zawsze eliminują one także część sygnału użytecznego Zaświetlenia Nieba nie da się zniwelować przez zastosowanie filtrów – zawsze eliminują one także część sygnału użytecznego Koniecznie należy planować miejsce obserwacji tak, aby było ono bezpieczne Koniecznie należy planować miejsce obserwacji tak, aby było ono bezpieczne

74 Typowa sesja astrofotografii

75 Pozyskanie materiału na zdjęcie Zaplanuj sesję – co i kiedy chcesz fotografować Zaplanuj sesję – co i kiedy chcesz fotografować Rozstaw sprzęt i podłącz wszystkie przewody Rozstaw sprzęt i podłącz wszystkie przewody Włącz zasilanie i uruchom odrośniki Włącz zasilanie i uruchom odrośniki Dokładnie wyważ montaż Dokładnie wyważ montaż Ustaw zestaw na Gwiazdę Polarną Ustaw zestaw na Gwiazdę Polarną Uruchom oprogramowanie kamer Uruchom oprogramowanie kamer Znajdź i wycentruj zaplanowany obiekt Znajdź i wycentruj zaplanowany obiekt Ustaw ostrość Ustaw ostrość Skalibruj prowadzenie Skalibruj prowadzenie Uruchom prowadzenie (guiding) Uruchom prowadzenie (guiding) Uruchom ekspozycje Uruchom ekspozycje

76 Dobre efekty zapewni… Stosuj możliwie długie ekspozycje – typowe sensowne minimum to 5 minut / ekspozycję (krócej dla obrazów o wysokiej rozdzielczości – seeing, błędy prowadzenia) Stosuj możliwie długie ekspozycje – typowe sensowne minimum to 5 minut / ekspozycję (krócej dla obrazów o wysokiej rozdzielczości – seeing, błędy prowadzenia) Co około godzinę sprawdź ostrość – koniecznie przeostrz, jeżeli temperatura zmienia się w czasie sesji Co około godzinę sprawdź ostrość – koniecznie przeostrz, jeżeli temperatura zmienia się w czasie sesji Do fotografowania wybieraj obiekty, które znajdują się niedaleko zenitu Do fotografowania wybieraj obiekty, które znajdują się niedaleko zenitu

77 Na koniec sesji Wykonaj komplet ekspozycji dodatkowych: Wykonaj komplet ekspozycji dodatkowych: –Ciemne klatki (dark frames) – przed wyłączeniem chłodzenia kamery i o takiej samej długości ekspozycji jak ujęcia obiektów – przynajmniej 25 zdjęć –Flat frames – konieczne do wyrównania kadru (można używać flatboxa lub poczekać na wschód Słońca) – przynajmniej 25 zdjęć – krytyczny krok po sesji! –Bias frames – do wyrównania szumów i zakłóceń systematycznych kamery – również 25 zdjęć Spakuj sprzęt, sprawdź, czy coś nie zostało w trawie. Spakuj sprzęt, sprawdź, czy coś nie zostało w trawie.

78 POWODZENIA! Do czasu ogłoszenia terminu warsztatu praktycznego uczestnicy powinni: Do czasu ogłoszenia terminu warsztatu praktycznego uczestnicy powinni: –Przygotować sprzęt zgodnie ze wskazówkami –Zarezerwować przynajmniej 5-6 godzin na kolejny warsztat (każdy przyniesiony sprzęt weźmie udział w wykonywaniu zdjęć; dostępne będą dwa montaże do podłączenia własnego teleskopu / kamery – nośność odpowiednio 2 oraz 5 kg)

79 Pytania?


Pobierz ppt "WARSZTATY ASTROFOTOGRAFII Część I Przygotowanie teoretyczne Michał Klimaszewski."

Podobne prezentacje


Reklamy Google