Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Parki technologiczne- najlepsze praktyki Współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk 2007-2013 KONFERENCJA.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Parki technologiczne- najlepsze praktyki Współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk 2007-2013 KONFERENCJA."— Zapis prezentacji:

1 Parki technologiczne- najlepsze praktyki Współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA PROJEKT DISKE Elbląski Park Technologiczny, 20 marca 2012 r.

2 Agenda 1.Wizyty Studialne 2.Najlepsze praktyki 3.Wybrane rekomendacje dla Parków-Partnerów Projektu

3 Wizyty Studyjne Göteborg, Szwecja: Lindholmen Science Park, Sahlgrenska Science Park Johanneberg Science Park Chalmers Innovation Business Incubator Irlandia: Kerry Technology Park Shannon Development National Technology Park Limerick

4 Wizyty Studyjne – dobre praktyki Göteborg, Szwecja: Zaawansowane formy inkubacji Przykład funkcjonowania kilku parków na 1 rynku Irlandia: Silne powiązanie (nawet lokalizacyjne) z uczelniami 2-kierunkowy rozwój: przedsiębiorczość i turystyka planowanie i strategiczne efekty - długofalowe

5 Identyfikacja dobrych praktyk w 11 obszarach badawczych Obszar badawczyZidentyfikowana dobra praktykaInstytucja Lokatorzy parkuPozyskanie lokatorów strategicznychLindholmen Science Park (Szwecja) Transfer i komercjalizacja technologiiKompleksowe wspieranie transferu i komercjalizacjiTamar Science Park (Wielka Brytania) Organizacja i zarządzanieWydzielenie inkubatora ze struktury parkowej Chalmers Innovation Business Incubator (Szwecja) Oferta Kompleksowa i dobrze dopasowana do potrzeb lokatorów oferta Mjardevi Science Park (Szwecja) Współpraca z otoczeniem Organizacja i wspieranie klastrów jako element współpracy z otoczeniem Lahti Science and Business Park (Finlandia) Triple Helix czyli współpraca parków technologicznych, uczelni oraz samorządów Kerry Technology Park (Irlandia)

6 Identyfikacja dobrych praktyk w 11 obszarach badawczych Obszar badawczyZidentyfikowana dobra praktykaInstytucja Finanse Zastosowanie biznesowych założeń finansowania fazy inwestycyjnej i operacyjnej Technopolis Pulkovo (Rosja/ Finlandia) Kadry Wdrożenie systemów szkoleniowych dla pracowników parku Parc Cientific Barcelona (Hiszpania) Pozapłacowe formy motywacji pracowników parku technologicznego Langstone Technology Park (Wielka Brytania) Inkubacja przedsiębiorstw Kompleksowość realizowanych form działalności inkubatora technologicznego Chalmers Innovation Business Incubator (Szwecja) Zdefiniowana i wdrażana strategia Dobrze sformułowana, wieloletnia strategia parku technologicznego Lahti Science Park (Finlandia) Promocja i komunikacjaKompleksowe działania promocyjno-informacyjneParc Cientific Barcelona (Hiszpania) Dostępność transportowa Działania zwiększające dostępność transportową parku technologicznego w zaawansowanej fazie działalności operacyjnej Berlin Adlershof (Niemcy) Wykorzystanie czynnika dostępności transportowej przy decyzji lokalizacyjnej parku technologicznego Technopolis Pulkovo (Rosja/ Finlandia)

7 Identyfikacja dobrych praktyk - przykład DSC Wybrane czynniki sukcesu: model współpracy z otoczeniem wynika w dużej mierze ze specjalizacji na sektorze cleantech – technologii przyjaznych środowisku, strategia specjalizacji i wsparcie poprzez działania parku skutkowały powstaniem klastra zrzeszającego zarówno lokatorów parku jak i firmy zewnętrzne, obejmującego 60% branży cleantech w Finlandii, park w Lahti pełnił kluczową rolę w zaangażowaniu we współpracę w ramach klastra jednostek badawczo- rozwojowych z sektora cleantech. Organizacja i wspieranie klastrów jako element współpracy z otoczeniem na przykładzie Lahti Science and Business Park KategoriaOpis Nazwa Lahti Science and Business Park KrajFinlandia Rok założenia1991 Liczba pracowników50 Liczba lokatorów40 Wiodące branże technologie przyjazne środowisku (cleantech) Właściciele/ udziałowcy miasto Lahti, uczelnie, przedsiębiorstwa Inkubatortak Strona internetowawww.lahtisbp.fi

8 Identyfikacja dobrych praktyk - przykład DSC Wybrane czynniki sukcesu: Zaangażowanie do współpracy firm o rozpoznawalnej marce i ugruntowanej pozycji rynkowej, takich jak: Ericsson (telekomunikacja), Volvo Technology (motoryzacja), Sveriges Television (media), IBM (telekomunikacja), Semcon (usługi inżynierskie), jako efekt świadomej polityki doboru lokatorów. Wybrane efekty: szybkie zagospodarowanie dostępnej przestrzeni parku, stali płatnicy zapewniają pewne i stałe źródło przychodów dla parku, efekt marketingowy - szybka budowa marki parku, rewitalizacja byłych terenów portowych, pozytywny wpływ na lokalny i regionalny rynek pracy, wsparcie specjalizacji branżowej parku. KategoriaOpis NazwaLindholmen Science Park KrajSzwecja Rok założenia1999 Powierzchnia m 2 Liczba lokatorów 275 Główni lokatorzy Ericsson, Semcon, Volvo Technology, SVT/SR, IBM Wiodące branże inteligentne pojazdy i systemy transportowe, bezprzewodowy Internet, nowoczesne media, wzornictwo Właściciele/ udziałowcy miasto Göteborg, Uniwersytet Chalmers, Business Region Goteborg, Volvo Group, Volvo Car Corporation, Saab, Ericsson, TeliaSonera Inkubator tak (odrębny podmiot - Chalmers Innovation Business Incubator) Strona internetowa Pozyskanie lokatorów strategicznych na przykładzie Lindholmen Science Park

9 Uwarunkowania tworzenia oferty Parku Technologicznego Oferta Parku powinna zostać przygotowana w oparciu o poniższe założenia: Oferowanie różnych warunków może być wynikiem szeregu uwarunkowań takich jak np. poziom innowacyjności podmiotu, zgodność profilu firmy z profilem branżowym Parku, skala i zakres zapotrzebowania na infrastrukturę. Podział usług świadczonych przez Park oraz podmioty zewnętrzne zgodnie z zasadą koncentracji na core biznesie. Negocjacje zasad związanych z oferowaniem wsparcia dla inwestorów (połączenie oferty instrumentów finansowych i parafinansowych) – zastosowanie pakietowego podejścia do ofertowania. Obsługa inwestorów powinna być nastawiona przyjaźnie – zastosowanie idei one stop shop umożliwiającej wsparcie w załatwieniu procedur administracyjnych w jednym miejscu. Możliwość negocjacji podmiotów zewnętrznych z Podmiotem Zarządzającym Parku w zakresie dogodnych warunków, zniżek. Możliwości pozabiznesowe – sale do spotkań, kafeteria, sale konferencyjne, catering, ochrona całodobowa, dostęp do transportu publicznego, restauracja, indywidualny system ochrony elektronicznej, sale do wideokonferencji, system ochrony elektronicznej, usługi sekretarskie, planowanie imprez, usługi PR, urządzenia sportowe i rekreacyjne, usługi bankowe, usługi medyczne, przedszkole dla dzieci pracowników, pola golfowe, agencja turystyczna, hotel, sklepy, ochrona w godzinach pracy.

10 Wybrane rekomendacje dla Parków – Partnerów Projektu Stały monitoring potrzeb aktualnych i potencjalnych klientów Pozyskiwanie firm stanowiących wizytówkę /magnes dla nowych lokatorów Powołanie Rady Programowej (funkcja merytoryczna i marketingowa) Przygotowanie specjalnej oferty dla przedsiębiorców zagranicznych Silne oparcie działalności parku o ośrodek akademicki (zarówno kadra jak i studenci) Organizacja i wspieranie klastrów jako narzędzia wspierania lokatorów i platformy współpracy z otoczeniem gospodarczym Ścisła współpraca z samorządem lokalnym Nawiązanie partnerstwa z jednostkami badawczo-rozwojowymi o profilu zbieżnym ze specjalizacją parku (również z instytucjami zagranicznymi) Integracja wysiłków marketingowych parku z podmiotami z jego otoczenia Współpraca ze środowiskiem akademickim w zakresie przygotowania nowych kierunków studiów i programów.

11 Raport z badania Pełen raport z badania oraz jego streszczenie w polskiej i angielskiej wersji językowej opublikowane zostały na stronie internetowej projektu DISKE:

12 Dziękuję za uwagę Grzegorz Tomaszewski DS Consulting Sp. z o.o. Al. Grunwaldzka Gdańsk


Pobierz ppt "Parki technologiczne- najlepsze praktyki Współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk 2007-2013 KONFERENCJA."

Podobne prezentacje


Reklamy Google