Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dyscyplina w szkole – jak to widzą nauczyciele? IV Konferencja OSKKO, Miętne, 17 luty 2007 Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy Katedra Pedagogiki Specjalnej.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dyscyplina w szkole – jak to widzą nauczyciele? IV Konferencja OSKKO, Miętne, 17 luty 2007 Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy Katedra Pedagogiki Specjalnej."— Zapis prezentacji:

1 Dyscyplina w szkole – jak to widzą nauczyciele? IV Konferencja OSKKO, Miętne, 17 luty 2007 Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy Katedra Pedagogiki Specjalnej Uniwersytet Łódzki Cytowanie dozwolone tylko z podaniem źródła, nazwiska autora, nazwy grantu i instytucji

2 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Informacje podstawowe Badanie wykonano w ramach dotacji na działalność statutową IMP 8.3/2006 Wybrane obciążenia psychospołeczne nauczycieli jako przesłanka konstruowania programów prozdrowotnych dla tej grupy zawodowej Kierownik pracy: dr n. hum. Jacek Pyżalski

3 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Dyscyplina– temat trudny Obciążenia wynikające z relacji z uczniami łamiącymi dyscyplinę stanowią poważny stresor zawodowy Nie wiadomo jednoznacznie, gdzie się kończą typowe, codzienne działania wychowawcze, a zaczyna się resocjalizacja terapia i leczenie

4 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Dyscyplina – temat trudny Badania empiryczne nie są łatwe Głównie badania uczniów Mocno działa zmienna aprobaty społecznej – trudno przyznać się do braków Łatwo jest poruszać się w obszarze ogólnych zaleceń – interakcja wychowawcza jest jednak zawsze inna

5 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Metodologia Nowe badania Reprezentatywna losowa próba (N=429) 85% kobiety Zwrotność 55% woj. łódzkie, szkoły podstawowe, gimnazja, licea, technika, zespoły szkół Ulepszana metodologia/procedura badawcza – badania kwestionariuszowe ze wcześniejszym pilotażem Zaangażowanie respondentów Pomoc w zbieraniu danych Sekcja Oświaty NSZZ Solidarność Ziemi Łódzkiej - dziękuję

6 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Czy dyscyplina to problem?

7 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Jak nauczyciele myślą o radzeniu sobie? 90 % zgadza się, że współczesna polska szkoła ma poważne problemy z utrzymaniem dyscypliny, a 92% sądzi, że uczniowie zachowują się w ostatnich latach coraz gorzej ale…. 96% uważa, ze radzi sobie dobrze lub bardzo dobrze (23%) z utrzymaniem dyscypliny

8 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Co się zmienia? Od początku kariery radzę sobie: Coraz lepiej 57% Coraz słabiej 7% Bez większych zmian 36%

9 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Skąd się nabywa przygotowanie?

10 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Przygotowanie 7% zdecydowanie zgadza się, że przygotowały ich studia, 27% zdecydowanie się z tym nie zgadza 66% uważa, że o radzeniu sobie decyduje osobowość i raczej trudno się tego nauczyć

11 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Jakie zachowania uczniów pojawiają się podczas zajęć?

12 Jakie problemy są najczęstsze? – próbka czasowa 2 tygodnie Zachowanie Ani razu1 raz2-3 razy 4 razy i więcej Uczeń spóźnił się na zajęcia12,547,523,516,5 Uczeń zachowywał się głośno ( rozmawiał, śmiał się, hałasował, wydawał różne dźwięki, stukał, pukał) 1339,2522,2526,5 Uczeń poszturchiwał innych uczniów4138,5137,5 Uczeń zajmował się na zajęciach innymi sprawami (czytał gazetę, bawił się telefonem, grał w karty, itp.) 4737,511,54 Uczeń ściągał podczas sprawdzianu53339,54,5

13 Jakie problemy są najczęstsze? Uczeń jadł lub żuł gumę pomimo mojego zakazu Uczeń używał wulgarnych słów lub gestów60306,53,5 Uczeń ignorował lub odmówił wykonania moich poleceń6529,541,5 Uczeń groził kolegom słownie70,524,53,51,5 Uczeń rzucał przedmiotami po pomieszczeniu8314,52,5 Uczeń zniszczył rzeczy należące do innych uczniów84,25141,250,5 Uczeń niszczył mienie szkoły (np. meble, ściany)88,591,25

14 Jakie problemy są najczęstsze? Uczeń pobił innego ucznia91,2580,75 Uczeń wyszedł z sali bez mojego pozwolenia91,57,50,750,25 Uczeń podczas zajęć zasnął963,750,25 Uczeń zachowywał się na lekcji jakby był pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających 96,253,50,25 Uczeń zniszczył rzeczy należące do mnie98,751,25 Uczeń groził mi słownie99,750,25

15 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Co robią nauczyciele, gdy spotykają się z niewłaściwymi zachowaniami uczniów?

16 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Siła? Uczeń na kilka minut idzie do kąta. Jeśli te działania nie pomagają po skończonych zajęciach przeprowadzam rozmowę z rodzicem (K. n. zintegrowane, 4) Proszę by mnie zastąpił skoro ma tyle do powiedzenia (K. 24 lata stażu) Pytam. Zwykle osoba pytana nie wie o co chodzi. Zostaje odpowiednio oceniona (K. j. angielski, 13 ) Biorę ucznia do odpowiedzi (K. j. polski, 7) Stawiam do kąta (uczeń klęczy z podniesionymi rękoma (K. j. angielski, 4) Uczeń wyjmuje kartkę i piesze kartkówkę z obecnej lekcji (K., 8)

17 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO A może uległość ? Mam coraz więcej problemów z utrzymaniem dyscypliny, bo trafiłam do tej szkoły do tego środowiska po raz pierwszy (K. n. zintegrowane, 14) Stukam długopisem o stół i proszę o ciszę ale młodzież jest coraz trudniejsza (K. j. francuski, 10 ) Stukam palcem albo długopisem w stół – ale młodzież wymaga coraz więcej uwagi. Jest to dużym nakładem mojej pracy (K. historia, 6)

18 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Ale!!!!!!!!!! Wielu nauczycieli ma też inne rozwiązania z mocno zaznaczonym aspektem wychowawczym

19 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Skąd zdaniem nauczycieli biorą się niewłaściwe zachowania uczniów?

20 Poglądy nt. przyczyn

21 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Poglądy na temat kary cielesnej w szkole

22 Kara cielesna?

23 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Uwaga! Wiele poglądów na temat kary cielesnej wykazuje związek z poziomem stresu zawodowego mierzonego w projekcie

24 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Czy ktoś wspiera nauczycieli?

25 Wsparcie ze strony nauczycieli

26 Wsparcie ze strony nauczycieli (początek kariery)

27 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Wsparcie ze strony rodziców

28 dr Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy IMP 8.3/ wygłoszone na IV Konferencji OSKKO Jakie są oczekiwania nauczycieli?

29 Oczekiwane wsparcie instytucjonalne

30 dr Jacek Pyżalski IMP 8.3/ dla IV Konferencji OSKKO Wnioski końcowe 1. Warto integrować nurty teoretyczne 2. Nie można rozważać radzenia sobie tylko w aspekcie pragmatycznym 3. Warto stosować modele uwzględniające wiele aspektów sytuacji wychowawczej oraz poziom organizacyjny placówki 4. Należy uwzględnić problem wsparcia (szczególnie na początku) oraz potrzeby nauczycieli 5. Przeciwdziałanie problemom - najłatwiej zacząć od przygotowania profesjonalistów 6. Emocje i panikowanie nic nikomu nie pomogą 7. Może mentoring? – przeszkoleni specjaliści w każdej szkole 8. Wymiana doświadczeń + znajomość prawa


Pobierz ppt "Dyscyplina w szkole – jak to widzą nauczyciele? IV Konferencja OSKKO, Miętne, 17 luty 2007 Jacek Pyżalski Instytut Medycyny Pracy Katedra Pedagogiki Specjalnej."

Podobne prezentacje


Reklamy Google