Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ZAKODUJ ROBOTA! Sponsorzy: Realizator: Patroni: POWITANIE 5 minut.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ZAKODUJ ROBOTA! Sponsorzy: Realizator: Patroni: POWITANIE 5 minut."— Zapis prezentacji:

1

2 ZAKODUJ ROBOTA! Sponsorzy: Realizator: Patroni:

3 POWITANIE 5 minut

4 Co będziemy dziś robić? Na dzisiejszym spotkaniu:  Porozmawiamy, z czym kojarzy Wam się kodowanie  Będziemy układać komputerowe puzzle  Nauczymy roboty wykonywania naszych poleceń  Rozegramy wyścig samodzielnie zakodowanymi robotami!

5 ROZGRZEWKA „Z CZYM KOJARZY CI SIĘ KODOWANIE?” 10 min

6 „Kodowanie kojarzy mi się z…” Dokończ zdanie… Kliknij w tarczę, aby rozpocząć odliczanie

7 Kodowanie na przykładzie Sterujemy osobą prowadzącą zajęcia!

8 Jeżeli potrafisz kodować możesz stworzyć: Kodowanie…czyli co? grę na telefon program, używany przez wszystkich na co dzień stronę www A nawet zaprogramować : bankomat pralkę samochód windę

9 CZAS NA KODOWANIE! POZNAJEMY JĘZYK SCRATCH 20 min

10 Scratch – scratch.mit.edu

11 Co możesz zrobić w Scratchu?

12 Scratch – wybór języka Globus – wybór języka

13 Scratch – wprowadzenie Kot – jego na początku będziemy uczyć Grupy puzzli według tematów Tu będziemy układać puzzle z poleceniami Puzzle z poleceniami

14 Krok 1. Tworzymy pierwszy program (1/2) 1 2 3 Wybieramy odpowiednią grupę puzzli: Ruch Wybieramy odpowiedni puzzle: przesuń o x kroków Przeciągamy puzzel na prawą stronę 4 Klikamy 2 razy tutaj i zmieniamy wartość. Nasz kot ma przesunąć się o 100 kroków. Niech kot przesunie się o 100 kroków!

15 Krok 1. Tworzymy pierwszy program (2/2) Nasz kot wie, że ma przesunąć się o 100 kroków, ale nie wie kiedy. Musimy powiedzieć mu na jaką komendę ma reagować :) Nasz kot będzie wykonywał nasze polecenia po tym, jak wciśniemy spację! 1 Wybieramy odpowiednią grupę puzzli: Zdarzenia 2

16 Niech nasz kot po przejściu 100 kroków obróci się o 90 stopni. Krok 2. Kot się obraca i pozostawia ślad (1/2)

17 Krok 2. Kot się obraca i pozostawia ślad (2/2) Zobaczmy jak porusza się nasz kot. Niech kot zaznacza linią swoje kroki.

18 Krok 3. Kot rysuje kwadrat (1/2) Jak zrobić, żeby kot narysował kwadrat? Pokazuje profesjonalista, patrzcie uważnie i nie wykonujcie ćwiczenia. Te polecenia powtarzają się 4 razy!

19 Jak zrobić, żeby kot narysował kwadrat? Skróćmy sobie pracę :) Powtarzające się polecenia ujmujemy w klamrę: „powtórz 4 razy” Krok 3. Kot rysuje kwadrat (2/2)

20 TWORZYMY APLIKACJĘ DO STEROWANIA ROBOTEM 20 min

21 Podłączamy robota Odnajdujemy na dysku ikonkę z uśmiechniętą żarówką i klikamy w nią Na pulpicie powinno pojawić się okienko z informacją, o niepodłączonym robocie. Minimalizujemy je. Podłączamy robota do komputera (przez port USB – tak, jak zwykły pendrive) Jeżeli wyświetla się zielony napis „Finch Connected” to uruchamiamy Scratcha poleceniem „Open Scratch” 1 2 4 3

22 Puzzle do sterowania robotem

23 Ręczne dodawanie puzzli do sterowania robotem Trzymając wciśnięty klawisz SHIFT klikamy na opcję „Plik” w menu Wybieramy ostatnią opcję „Importuj eksperymentalne rozszerzenia HTTP” Odnajdujemy na dysku i otwieramy plik „Finch.s2e”

24 Jak sterować robotem Finch w Scratchu? Jedzie do przodu Dowolne liczby od 20 do 100 (albo od -20 do -100) Skręca w prawo Skręca w lewo Świeci w kolorze: czerwonym zielonym niebieskim Jedzie do tyłu Dowolne liczby od 0 do 100 100 – max. jasność koloru

25 Uczymy robota jak się poruszać Cel: sterowanie robotem za pomocą strzałek i spacji robot jedzie do przodu robot jedzie do tyłu robot jedzie w prawo robot jedzie w lewo zatrzymanie robota

26 Nazywamy naszego robota i wybieramy kolor noska Świeci w kolorze: czerwonym zielonym niebieskim Dowolne liczby od 0 do 100 100 – max. jasność koloru

27 Co dalej? Zatrzymywanie robota (spacja) Robot jedzie do tyłu (strzałka w dół) Robot skręca w prawo i w lewo Jesteśmy gotowi do wyścigu! Robot jedzie do przodu – zaczynamy! Wybór klawisza, po naciśnięciu którego robot ruszy naprzód Robot jedzie prosto, jeżeli oba koła kręcą się z tą samą prędkością Nosek świeci na czerwono

28 Przykładowy program do sterowania robotem Jedzie do przodu Zatrzymuje się Skręca w lewo Skręca w prawo Jedzie do tyłu

29 WYŚCIG W LABIRYNCIE SAMODZIELNIE ZAPROGRAMOWANYMI ROBOTAMI 20 min

30 Wyścig w labiryncie Linia startu Przeszkody CEL

31 Wyścig – do biegu, gotowi, start! Cel 1.W jednym wyścigu może brać udział od 2 do 6 robotów. 2.Do zbudowania labiryntu można użyć pudeł, książek itp. 3.Kto potrąci przeszkodę wraca na start. 4.Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do celu! Przeszkody Linia startu

32 „W KODOWANIU NAJBARDZIEJ PODOBA MI SIĘ…” I ANKIETY 10 minut

33


Pobierz ppt "ZAKODUJ ROBOTA! Sponsorzy: Realizator: Patroni: POWITANIE 5 minut."

Podobne prezentacje


Reklamy Google