Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rozwiązania e-commerce. Program wykładów Wprowadzenie do GE Podstawy marketingu internetowego Rynki elektroniczne Płatności w Internecie Wykorzystanie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rozwiązania e-commerce. Program wykładów Wprowadzenie do GE Podstawy marketingu internetowego Rynki elektroniczne Płatności w Internecie Wykorzystanie."— Zapis prezentacji:

1 Rozwiązania e-commerce

2 Program wykładów Wprowadzenie do GE Podstawy marketingu internetowego Rynki elektroniczne Płatności w Internecie Wykorzystanie GE w logistyce i transporcie

3 O czym dzisiaj będzie? przypomnienie, co to rynek elektroniczny elektroniczne rynki instytucjonalne e-commerce B2C platformy B2B

4 KATEGORIE GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Biznes – biznes (B2B) Biznes – konsument (B2C) Biznes – instytucje publiczne (B2A) Konsument – instytucje publiczne (C2A)

5 C2A B2B B2A B2CB2A B2C KONSUMENTKONSUMENT ADMINISTRACJAADMINISTRACJA FIRMA ZALEŻNOŚCI M-Y PODMIOTAMI GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ E-RYNEK

6 OBROTY E-COMMERCE W EUROPIE ( MILIARDY $ ) INNE B2B B2B eMARKETPLACE B2C Źródło: GARTNER

7 RYNEK ELEKTRONICZNY WIRTUALNY OBSZAR HANDLOWY, W KTÓRYM TRANSAKCJE ZAWIERANE SĄ ZA POŚREDNICTWEM SIECI ISTNIEJĄ ELEKTRONICZNE ANALOGIE WSZYSTKICH ELEMENTÓW, Z JAKICH SKŁADA SIĘ RYNEK KONWENCJONALNY

8 Cechy rynku elektronicznego towar kontrahenci pieniądz elektroniczny dokument elektroniczny operacja (transakcja) elektroniczna

9 CO WPŁYWA NA RYNEK ELEKTRONICZNY? rodzaj uczestnika zasięg czynnik czasu forma organizacji rynku

10 SIŁY NA E-RYNKU SIŁY NAPĘDZAJĄCE rynek sterowany popytem rynek sterowany popytem i podażą rynek sterowany podażą MARKA PRZYCIĄGAJĄCA UCZESTNIKÓW marka sprzedawcy marka nabywcy marka rynku

11 SIŁY NA E-RYNKU

12 RODZAJE RYNKÓW B2B horyzontalne wertykalne towarowe biznesowo-usługowe zintegrowane publiczne prywatne

13 KTO WSPOMAGA ROZWÓJ E-RYNKU? dostarczyciele usług dostarczyciele aplikacji domy mediowe dostarczyciele usług logistycznych dostarczyciele marki i bezpieczeństwa dostarczyciele usług rozliczeniowych partnerzy handlowi

14 GŁÓWNE ROZWIĄZANIA W ZAKRESIE E-RYNKÓW aukcje serwisy ogłoszeniowe sklepy internetowe pasaże handlowe wirtualne giełdy przetargi targi Elektroniczne rynki instytucjonalne

15 AUKCJA INTERNETOWA 1.serwis internetowy, gdzie odbywają się transakcje oparte na licytacjach kupowanych dóbr i usług 2.sam proces licytacji danego towaru wystawionego na sprzedaż w danym serwisie aukcyjnym

16 RODZAJE AUKCJI klasyczne (angielskie) holenderskie jedno- i wielokrotne (równoległe) błyskawiczne przetargowe odwrócone wertykalne horyzontalne

17 TYPY AUKCJI WG CEN wywoławcza - od której rozpocznie się licytacja, minimalna - poniżej której nie musimy sprzedać przedmiotu Kup Teraz" - po której sprzedajemy od razu, bez czekania na zakończenie aukcji

18 AUKCJE W POLSCE Aukcje internetowe Adico - serwis aukcyjny oferujący wiele dodatkowych usługAdico Allegro – 1999, czołowy polski internetowy serwis aukcyjny, łatwy w obsłudze, dużo możliwości, wiele ofertAllegro alloo.pl - internetowy dom aukcyjnyalloo.pl Aukcje Gazeta.pl - aukcje Allegro w portalu gazeta.plAukcje Gazeta.pl Aukcje onet.pl - serwis Allegro.pl dostępny dla użytkowników portalu Onet.plAukcje onet.pl Hoga.pl: Aukcje - kolejna mutacja serwisu Allegro - tym razem w portalu HogaHoga.pl: Aukcje aukcje.ahoj - serwis aukcyjnyaukcje.ahoj EasyNet Aukcje- serwis aukcyjny, wiele typów aukcjiEasyNet Aukcje

19 AUKCJE W POLSCE Aukcje internetowe 9.eBid.pl - serwis aukcyjny eBid - jeszcze w fazie testóweBid.pl 10.Kup Sprzedaj Licytuj - wirtualny dom handlowy KSL - aukcje internetoweKup Sprzedaj Licytuj 11.Interaukcja - aukcje internetowe - oferty firm handlowych, sklepów, producentówInteraukcja 12.Wirtualna Polska – Aukcje - serwis aukcyjny w portalu WP, często ciekawe aukcje partnerówWirtualna Polska – Aukcje 13.Polsat.net - serwis ogłoszeniowo-aukcyjny, sporo ogłoszeń, niewiele aukcjiPolsat.net 14.Vatera- serwis aukcyjny umożliwiający kupowanie i sprzedawanie dowolnych przedmiotów poprzez licytacjęVatera 15.ip-aukcja - serwis aukcyjny umożliwiający sprzedaż, kupno i licytację towarów i usług w trybie on lineip-aukcja

20 AUKCJE W POLSCE Aukcje wyspecjalizowane Aukcja Narciarska- aukcje przedmiotów związanych ze sportami zimowymi - narty, snowboard, sanki, itp.Aukcja Narciarska Aukcja polskich znaczków - serwis filatelistyczny organizujący cyklicznie publiczne aukcjeAukcja polskich znaczków domena.pl - aukcje domen i stron WWWdomena.pl Eurobazar - aukcje internetowe nowych, markowych przedmiotówEurobazar Internetowa Aukcja Artystyczna - serwis uruchomiony w lutym 2004Internetowa Aukcja Artystyczna Internetowy Dom Aukcyjny - aukcje przedmiotów nowych i używanychInternetowy Dom Aukcyjny Modelarski serwis aukcyjny - aukcje przedmiotów związanych z modelarstwemModelarski serwis aukcyjny Unicium - internetowe aukcje dzieł sztukiUnicium od sierpnia 2004 – aukcja na stronie magazynu CHIP

21 AUKCJE W POLSCE Szerzej 1.Aleja handlowa – Aukcje - katalog aukcji Alei Handlowej; mechanizm przeszukujący jednocześnie kilka polskich serwisów aukcyjnych w poszukiwaniu zadanych produktówAleja handlowa – Aukcje 2.hammerdeals - organizator aukcji i przetargów dla przedsiębiorstwhammerdeals 3.Snip: Snajper Aukcyjny - pozwala uporządkować w jednym miejscu wszystkie śledzone aukcje, oraz automatycznie składać w nich oferty dokładnie o zadanym czasie.Snip: Snajper Aukcyjny

22 Przebieg aukcji A. Gruszka, Kupić, sprzedać, wylicytować, CHIP, 2004, nr 1

23 INSTRUKCJA OBSŁUGI AUKCJI (1) A. Gruszka, Kupić, sprzedać, wylicytować, CHIP, 2004, nr 1

24 CD. A. Gruszka, Kupić, sprzedać, wylicytować, CHIP, 2004, nr 1

25 BUDOWANIE ZAUFANIA A. Gruszka, Kupić, sprzedać, wylicytować, CHIP, 2004, nr 1

26 Potęga aukcji ponętna propozycja – załamanie serwera CZY TAKA SKALA BYŁABY MOŻLIWA NA AUKCJI RZECZYWISTEJ?

27 E-RYNEK A E-GIEŁDA sprzedawca nabywca sprzedawca E-RYNEK E-GIEŁDA

28 Giełdy - cechy sprzedawane na nich towary są wystandaryzowane masowość popytu i podaży określony regulamin handlu i sposoby zawierania transakcji ciągłe funkcjonowanie giełdy metalurgiczne i stali

29

30 PRZETARGI W INTERNECIE we wrześniu 2004 ogłoszono ok. 14 tys. przetargów

31 PRZETARGI W INTERNECIE od – obowiązek publikacji w Internecie publikują –zainteresowani, np. gminy, agencje, szpitale –podmioty pośredniczące, umożliwiające publikację

32

33 PORTAL PRZETARGI ok aktualnych ogłoszeń o przetargach strona przygotowana przez specjalistów- praktyków z dziedziny zamówień publicznych cel – możliwość zamieszczania ogłoszeń zgodnych w swej treści z ustawą o zamówieniach publicznych konieczne jest wykupienie abonamentu

34

35

36

37 SKLEPY

38 DOKONYWANIE ZAKUPÓW ON-LINE badanie INTERBUS, za Internet, 04/04 odsetek Internautów

39 GRUPY TOWARÓW KUPOWANE W INTERNECIE (TOP 10) badanie INTERBUS, za Internet, 04/04

40 MOŻLIWOŚĆ POPRÓBOWANIA

41 MOŻLIWOŚĆ ZAKLEPANIA

42 MOŻLIWOŚĆ PORÓWNANIA CENY

43

44

45 GODNE UWAGI KSIĘGARSKIE SERWISY INTERNETOWE szeroka oferta książek o tematyce komputerowejwww.helion.pl ksiegarnia.pwn.pl- największy polski wydawca pozycji naukowych, encyklopedii i słowników. Publikuje również czasopisma i gry edukacyjneksiegarnia.pwn.pl wydawnictwo naukowe z Krakowawww.universitas.com.pl pascal.onet.pl- przewodniki turystyczne, mapy i atlasy, informatory, książkipascal.onet.pl - książki z dziedziny nauk humanistycznych i społecznych, literatura piękna i literatura faktu, podręczniki, poradnikiwww.proszynski.pl/ksiazki/

46 Liczba sklepów internetowych w Polsce listopad04 –

47 Sklepy internetowe(Internet, 10/04)

48 PORTALE bramy do Internetu pełnią rolę pośredników do zasobów informacji elektronicznej powstanie – rosnące zapotrzebowanie na aktualną informację niektóre mają cechy rynków elektronicznych (umożliwiają dokonywanie transakcji) portale i vortale część ogólnodostępna i wewnętrzna skupiają wokół siebie podmioty w formie: –katalogów tematycznych –pasaży handlowych –sklepów internetowych

49 ZNAJOMOŚĆ WSPOMAGANA PORTALI I SERWISÓW INTERNETOWYCH (I kw. 2004)

50 ZNAJOMOŚĆ WSPOMAGANA PORTALI I SERWISÓW INTERNETOWYCH (IV kw. 2003)

51 Handel głównych portali w Polsce pasaże wirtualne sklepy aukcje internetowe

52 Pasaże propozycja dla MSP wykorzystanie masowego ruchu na portalach wspólne akcje promocyjne samodzielna polityka cenowa wiarygodność znanej marki portalu

53 Pasaże Wirtualna Polska –70+30 sklepów –ochrona danych SSLv3 –administracja z własnego komputera OnetZakupy –temat tygodnia –guziki reklamujące promocje w poszcz. sklepach –karty rabatowe –rankingi sklepów b. Arena.pl – Arena Handlowa –podobny do WP –kosztowna kampania reklamowa

54 Wirtualne sklepy na portalach Sklep Wirtualnej Polski – maj 1998 –100 tys. produktów – 50% przychodu - sprzęt i akcesoria komputerowe, następnie płyty, kasety, książki, DVD –Net Perceptions –profil – mężczyzna lat, zarobki pow. średnie, wykształcenie średnie lub wyższe, duże miasto –koszt infrastruktury – ok. 1,5 mln

55 Wirtualne sklepy na portalach (2) hiperia.interia.pl –outsourcing części logistycznej i fizycznej obsługi klienta Click & Buy –26 tys. produktów w 26 kategorii –oferta specjalna –płatności Visa i MasterCard (autoryzacja – eCard)

56 PLATFORMY B2B

57 KORZYŚCI Z E-HANDLU B2B w % za: Business Week

58 Stan w Polsce w 2003 – wartość transakcji w Internecie w Polsce – 3 mld zł funkcjonowało ponad 30 giełd i aukcji tendencje –coraz więcej rynków B2B przynosi zyski –coraz więcej skupiają podmiotów przedsiębiorstwa korzystają coraz częściej – wymierne korzyści

59 OBROTY NA E-RYNKACH Z. Zwierzchowski, Wielki skok elektronicznego handlu, Rzezczpospolita, 2004, 26.01

60 Najwięksi gracze Marketplanet Xtrade Ce-Market łączne obroty przekroczyły 700 mln zł ALE NA POCZ – WSZYSTKIE PRZED PROGIEM RENTOWNOŚCI

61 Marketplanet operator – Otwarty Rynek Elektroniczny (TPSA) skupia ok. 100 przedsiębiorstw (m.in. PZU, Raiffeisen Bank, KGHM, Polska Grupa Farmaceutyczna) ponoć nie jest jeszcze rentowna obroty – nieujawniane oszczędności z korzystania – 5-15%

62 Marketplanet

63 Xtrade serwis akcyjny skupiający ponad. 2 tys. dostawców umowy operatorskie ze spółkami Edison, ComArch i Infinite możliwość elektronicznej wymiany zamówień, faktur i innych dokumentów (korzystają m.in. Ahold, Geant, Makro, Real, Eurocash

64 Xtrade

65 Ce-Market działa od 1999 spółka Grupy Impexmetal i Prokomu wcześniej – branżowa giełda adresowana do sektora hutniczego i odbiorców wyrobów metalowych możliwość bezpłatnego korzystania

66 Ce-Market

67 LITERATURA 1.A. Gruszka, Kupić, sprzedać, wylicytować, CHIP, 2004, nr 1 2.B. Gregor, M. Stawiszyński, e-Commece, Oficyna Wydawnicza Brandta, Bydgoszcz-Łódź 2002, r. 4 3.M. Norris, S. West, e-biznes, WKŁ, Warszawa 2001, r. 2 4.Z. Zwierzchowski, Wielki skok elektronicznego handlu, Rzeczpospolita, 2004, 26.01


Pobierz ppt "Rozwiązania e-commerce. Program wykładów Wprowadzenie do GE Podstawy marketingu internetowego Rynki elektroniczne Płatności w Internecie Wykorzystanie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google