Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1 1.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1 1."— Zapis prezentacji:

1 Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1 1

2 Program spotkania Rejestracja uczestników – Przedstawienie się i wprowadzenie do szkolenia – Przedstawienie zasad ubiegania się o dotację (wskazanie podmiotów uprawnionych i nieuprawnionych do udziału w konkursie, procedura ubiegania się o otrzymanie dotacji, kryteria ogólne i szczegółowe oceny, procedura oceny i przyznawania dotacji, komponenty) – Przerwa kawowa – Prezentacja logiki projektowej projektów społecznych (prezentacja dotycząca zagadnień logiki projektowej takich jak m. in. wyjaśnienie myślenia projektowego, opracowywanie projektów w kontekście rozumienia logiki projektu, planowanie działań, tworzenie harmonogramu i budżetu projektu) – Podsumowanie i zakończenie szkolenia 2

3 O trenerce Aldona Wiktorska - Święcka dr hab. z zakresu nauk o polityce, MBA, zakres specjalizacji: zarządzanie publiczne ekspert oceniający oferty w ramach FIO 2016 W latach 2009 – 2012 członkini Rady Działalności Pożytku Publicznego 3

4 Informacje ogólne 1.Podstawą konkursu FIO 2016 jest przyjęty 27 listopada 2013 r. Program FIO na lata Podstawowym dokumentem dla Oferentów będzie Regulamin Konkursu FIO w 2016 r. 3.DPP MPiPS jest Instytucją Zarządzającą. 4

5 Program jest kontynuacją wcześniej organizowanego wsparcia dla organizacji pozarządowych:  Rządowy Program – Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata  Rezerwa celowa na rok 2008: Fundusz Inicjatyw Obywatelskich  Program Operacyjny Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata Program FIO

6 Cel główny Zwiększenie zaangażowania obywateli i organizacji pozarządowych w życie publiczne. Realizacja Programu FIO ma umożliwić obywatelom angażowanie się w różnorodne działania na rzecz innych, swoich wspólnot oraz w tworzenie, realizację i monitoring polityk publicznych. 6

7 Program FIO Cele szczegółowe 1.Zwiększenie ilości inicjatyw oddolnych 2.Wzrost liczby obywateli angażujących się w działania organizacji pozarządowych i inicjatywy lokalne. 3.Wzrost partycypacji obywateli w sprawach publicznych. 4.Wzmocnienie potencjału III sektora. 7

8 Program FIO Priorytet 1. Małe inicjatywy: BRAK NABORU NA OPERATORÓW W 2016 ROKU Kierunki działania: 1.Zwiększanie roli inicjatyw nieformalnych 2.Animowanie działań samopomocowych 3.Wspieranie młodych organizacji pozarządowych

9 Program FIO Priorytet 2. Aktywne społeczeństwo Kierunki działania: 1.Aktywizacja obywateli w sprawach wspólnotowych Animowanie działań samopomocowych 2.Rozwijanie wolontariatu 3.Poprawa zdolności organizacji pozarządowych do mobilizowania zasobów 4.Aktywizacja współpracy wspólnot lokalnych i instytucji publicznych 5.Wspieranie aktywnych form integracji społecznej 6.Rozwój przedsiębiorczości społecznej 7.Tworzenie warunków rozwoju bezpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego 9

10 Program FIO Priorytet 3. Aktywni obywatele Kierunki działania: 1.Zwiększanie wpływu obywateli na polityki publiczne 2.Rozwijanie edukacji obywatelskiej i kompetencji społecznych 3.Wzrost znaczenia organizacji strażniczych i rzeczniczych 4.Wspieranie tworzenia partnerstw (w tym partnerstwa publiczno-społecznego) i innych form współpracy, służących aktywizacji obywateli oraz przekazywaniu im realizacji zadań publicznych 10

11 Program FIO Priorytet 4: Silne organizacje pozarządowe Kierunki działania: 1.Zwiększanie kompetencji organizacji obywatelskich 2.Wspieranie działań o charakterze systemowym 11

12 Program FIO Priorytetwysokość środków w %wysokość środków w zł Priorytet Priorytet Priorytet Priorytet Priorytet OGÓŁEM Program FIO

13 Podmiotami uprawnionymi do składania ofert o dofinansowanie realizacji zadania w ramach Programu FIO są: organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 UoDPPioW, m.in. stowarzyszenia oraz jednostki terenowe stowarzyszeń posiadające osobowość prawną, związki stowarzyszeń, fundacje, kółka rolnicze, cechy rzemieślnicze, izby rzemieślnicze, izby gospodarcze, samorządy gospodarcze i wspólnoty mieszkaniowe; osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego; stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego; spółdzielnie socjalne; spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników. Te podmioty są zobowiązane do załączenia w generatorze ofert wersji elektronicznej statutu / umowy spółki. Program FIO

14 Sfery pożytku publicznego Art Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie: 1) pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób; 1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej; 2) działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym; 3) działalności charytatywnej; 4) podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej; 5) działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego; 6) ochrony i promocji zdrowia; 7) działalności na rzecz osób niepełnosprawnych; 8) promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy; 9) działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn; 10) działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym; 11) działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości; 12) działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej; 13) działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; 14) nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania; 15) wypoczynku dzieci i młodzieży; 16) kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego; 14

15 Sfery pożytku publicznego 17) wspierania i upowszechniania kultury fizycznej; 18) ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego; 19) turystyki i krajoznawstwa; 20) porządku i bezpieczeństwa publicznego; 21) obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej; 22) upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji; 23) ratownictwa i ochrony ludności; 24) pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą; 25) upowszechniania i ochrony praw konsumentów; 26) działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami; 27) promocji i organizacji wolontariatu; 28) pomocy Polonii i Polakom za granicą; 29) działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych; 30) promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą; 31) działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka; 32) przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym; 33) działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt

16 Informacje ogólne 16  Ogłoszenie konkursu:  1 września 2015 r. – Priorytet III i IV (składanie do 23 września)  1 grudnia 2015 r. – Priorytet II (składanie do 7 stycznia)  Termin składania ofert: 22 / 36 dni W konkursie ogłoszonym w ramach P FIO oferty należy składać w: - w wersji elektronicznej przez Generator Ofert FIO W dniu ogłoszenia konkursu link do Generatora podany zostanie na stronie

17  Przewidywany termin rozpoczęcia ocen:  26 – 30 września 2015 r. – Priorytety III i IV  26 – 30 stycznia 2016 r. – Priorytet II  Czas na ocenę: 2-3 tygodnie od otrzymania  Przewidywana liczba złożonych ofert: ok ( ocen) Eksperci 17

18 Krótka informacja o FIO 2015 Liczba złożonych ofert (w terminie): priorytet1 - roczne2 - letnie Liczba złożonych ofert P 1000 P P P SUMA

19 Krótka informacja o FIO Progi punktowe P 2P 3P 4 I - roczne II - letnie

20 Proces przygotowania Regulaminu: 1. Na podstawie ustaleń, które zapadły podczas posiedzenia KSM 9 czerwca 2015 r. został opracowany projekt Regulaminu Konkursu FIO w 2016 r. 2. Następnie rozpoczęły się konsultacje społeczne Regulaminu, które trwały do 24 czerwca. 3. Zestawienie z konsultacji zostało przedstawione KSM na drugim posiedzeniu KSM 2 lipca 2015 r. 4. Na podstawie ustaleń, które zapadły podczas posiedzenia opracowana została wersja Regulaminu przedstawiona do akceptacji KSM sierpnia, po uzyskaniu podpisu Ministra Regulamin został opublikowany na stronie FIO 2016 – przygotowania do konkursu 20

21 FIO omówienie Regulaminu Najważniejsze zmiany w FIO 2016 (w stosunku do 2015 r.): W ramach konkursu ogłoszonego na 2016 r., uprawniony podmiot może złożyć jedną ofertę*. Konkurs będzie obejmował nabór ofert na Priorytet 2, Priorytet 3, Priorytet 4 i wyodrębnione komponenty. * Wyjątkiem jest KDS * Organizacja posiadająca oddziały terenowe bez osobowości prawnej. 21

22 1. W przypadku Priorytetu 2 najwcześniejszy możliwy termin rozpoczęcia zadania to: 1 maja 2016 r. Nieprzekraczalny termin zakończenia zadania: dla projektów „jednorocznych”: 31 grudnia 2016 r., (do 8 miesięcy) dla projektów „dwuletnich”: 30 listopada 2017 r. (do 19 miesięcy) W przypadku Priorytetu 3 i Priorytetu 4 najwcześniejszy możliwy termin rozpoczęcia zadania to: 1 marca 2016 r. Nieprzekraczalny termin zakończenia zadania: dla projektów „jednorocznych”: 31 grudnia 2016 r., (do 10 miesięcy) dla projektów „dwuletnich”: 30 listopada 2017 r. (do 21 miesięcy) FIO omówienie Regulaminu Najważniejsze zmiany w FIO 2016 (w stosunku do 2015 r.): 22

23 2. Rezygnacja ze składania ofert papierowych. 3. Ograniczenie liczby kategorii kosztów do 3: I koszty merytoryczne – bez limitu – zakaz przesunięć kosztów na koszty obsługi zadania publicznego II koszty obsługi zadania publicznego- limit 30 % dopuszczalność przesunięć kosztów z dotacji na koszty merytoryczne i na promocję III Inne koszty (promocja) – limit 5% dopuszczalność przesunięć na kategorię kosztów merytorycznych. FIO omówienie Regulaminu Najważniejsze zmiany w FIO 2016 (w stosunku do 2015 r.): 23

24 4. Ograniczenie ofert składanych przez zarząd główny oraz oddziały terenowe nieposiadające osobowości prawnej z 5 do Wyodrębnienie zostają dwa komponenty: Komponent Wsparcia Działań Strażniczych w Priorytecie III Komponent Działań Systemowych w Priorytecie IV 6. Zmiany w karcie oceny merytorycznej (dodatkowe pytania: dot. trwałości projektu, przejrzystości budżetu; przeformułowanie pytań w części dotyczącej zaangażowania społeczności w celu ułatwienia ich zrozumienia przez oferentów, a także ekspertów). FIO omówienie Regulaminu Najważniejsze zmiany w FIO 2016 (w stosunku do 2015 r.): 24

25 7. Zmiany w ofercie (dodanie do oferty pól dotyczących: wskazania celów szczegółowych P FIO, analizy ryzyka). 8. Podmiotami nieuprawnionymi do składania ofert w konkursie FIO 2016 są również podmioty, które uzyskały dofinansowanie na realizację projektu 2-letniego w konkursie FIO 2015, a także te, które w ciągu 2 miesięcy od rozstrzygnięcia konkursu FIO 2015 nie wywiązały się z obowiązku przesłania do Instytucji Zarządzającej (IZ) umowy lub pisemnej informacji o rezygnacji z realizacji zadania. FIO omówienie Regulaminu Najważniejsze zmiany w FIO 2016 (w stosunku do 2015 r.): 25

26 9. Wkładem własnym niefinansowym może być świadczenie wolontariatu lub praca społeczna członków organizacji (wkład rzeczowy nie jest wliczany do wkładu własnego). Stawki określone są w następujący sposób: - w przypadku prac administracyjnych i pomocniczych godzina pracy wyceniona jest na 30 zł. - w przypadku prac ekspertów i specjalistów godzina pracy wyceniona jest na 100 zł. FIO omówienie Regulaminu Najważniejsze zmiany w FIO 2016 (w stosunku do 2015 r.): 26

27 10. Nowe kryteria strategiczne Oferta może otrzymać następującą liczbę punktów: spełnienie kryteriów merytorycznych maks. 200 pkt. od dwóch ekspertów, spełnienie I kryterium strategicznego: 3 pkt., spełnienie II kryterium strategicznego: 3 pkt., spełnienie III kryterium strategicznego: od 0 do 6 pkt., spełnienie IV kryterium strategicznego: 3 pkt.. Łączna liczba punktów, jaką może maksymalnie otrzymać oferta w Priorytetach 2 (poza kierunkiem działania nr 7) 3 i 4 wynosi 212 pkt, a w Priorytecie 2 w kierunku działania nr 7 wynosi 215 pkt. FIO omówienie Regulaminu Najważniejsze zmiany w FIO 2016 (w stosunku do 2015 r.): 27

28 Lp.Kryterium StrategicznePunktacjaPriorytet 1Projekt realizowany przez podmiot, który od 2014 r. nie otrzymał dofinansowania w ramach ogólnopolskiego konkursu FIO. 32,3,4 2Projekt realizowany przez organizację, której roczny przychód za 2014 r. nie przekracza 100 tys. 32,3,4 3Projekt szczególnie warty dofinansowania (wskazywany przez ekspertów).0-3 od każdego z oceniających ekspertów 2,3,4 4Projekt realizowany w ramach kierunku działania nr 7, w którym przewidziano komponent edukacyjny w zakresie edukacji prawnej. 3Priorytet 2 kierunek działania nr 7 FIO omówienie Regulaminu Najważniejsze zmiany w FIO 2016 (w stosunku do 2015 r.): 28

29 KS 3. Projekt szczególnie warty dofinansowania (wskazywany przez ekspertów). Kryterium strategiczne weryfikowane przez ekspertów. Każdy ekspert będzie mógł przyznać od 0 do 3 pkt. (maksymalnie 6 pkt. od dwóch ekspertów) za to kryterium strategiczne dla jednaj lub kilku ofert przydzielonych mu do oceny. Ekspert będzie mógł: nie przyznać punktów za to kryterium strategiczne żadnej z ocenianych ofert, przyznać jednej z ocenianych ofert od 1 do 3 pkt., przyznać więcej niż jednej ofercie 1 lub 2 pkt. z zastrzeżeniem, iż suma punktów za to kryterium strategiczne, przyznanych przez jednego eksperta ocenianym przez niego ofertom nie może być wyższa niż 3. Punkty za te kryteria strprzyznawane będą po zakończeniu przez eksperta oceny wszystkich przydzielonych mu ofert. FIO omówienie Regulaminu Najważniejsze zmiany w FIO 2016 (w stosunku do 2015 r.): 29

30 FIO omówienie Regulaminu wartość dotacji wkład własny 10 tys. zł do 40 tys. zł włącznie Co najmniej 10% wartości dotacji środki własne niefinansowe lub finansowe ponad 40 tys. zł do 200 tys. zł włącznie Co najmniej 10% wartości dotacji środki własne niefinansowe lub finansowe, w tym nie mniej niż 5% wartości dotacji wkład własny finansowy Udział środków własnych – odnosi się do dotacji, a nie do projektu! 30

31 31 Maksymalna liczba punktówMinimum punktowe Kwestia horyzontalna dla Priorytetu 3 pkt.65% z 54 pkt. = 35 pkt. Merytoryczna zawartość oferty 51 pkt. Budżet20 pkt.65% z 20 pkt. = 13 pkt. Zaangażowanie społeczności12 pkt.50% z 12 pkt. = 6 pkt. Zasoby osobowe i rzeczowe Oferenta: 14 pkt.50% z 14 pkt. = 7 pkt. ŁĄCZNIE100 pkt.min. 63 pkt. FIO omówienie Regulaminu

32  Ofertę wspólną może złożyć kilka (co najmniej 2) organizacji pozarządowych lub podmiotów z nimi zrównanych.  Oferta wspólna powinna zawierać dodatkowe w stosunku do oferty składanej przez 1 podmiot informacje: podział zadań i sposób reprezentacji podmiotów wobec administracji publicznej. Powinna wskazywać, jakie działania w ramach realizacji zadania publicznego wykonywać będą poszczególne podmioty. Do oferty należy dołączyć umowę regulującą stosunki między oferentami, na podstawie ramowego wzoru umowy między oferentami.  Złożenie oferty wspólnej wyklucza możliwość złożenia oferty indywidualnie przez podmiot, który bierze udział w ofercie wspólnej. FIO omówienie Regulaminu 32

33 FIO omówienie Regulaminu Kryteria formalne Kryterium formalneodwołanieKto weryfikuje i na jakim etapie? Złożenie oferty przez uprawniony podmiot.Nie Eksperci Etap: ocena merytoryczna Czy działania przewidziane w projekcie są zgodne ze statutem organizacji (z działalnością odpłatną i nieodpłatną, w punkcie 12 oferty) Tak Eksperci Etap: ocena merytoryczna Czy oferta zawiera zadania realizowane w ramach działalności odpłatnej, które mieszczą się w działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę? (jeśli tak, to jest to błąd formalny) Tak Eksperci Etap: ocena merytoryczna Czy Oferent wskazał jako jedno ze źródeł finansowania środków własnych opłaty od adresatów zadania mimo, że organizacja nie prowadzi działalności odpłatnej (według KRS) – sprawdzane będzie m. in. oświadczenie na końcu oferty oraz informacja znajdująca się w ofercie w tabeli IV.1 (wpłaty i opłaty adresatów)? (jeśli tak, to jest to błąd formalny) TakEksperci Etap: ocena merytoryczna 33

34 FIO omówienie Regulaminu 34 konkurs FIO 2016 Priorytet 2 Priorytet 3Priorytet 4 Komponent Wsparcia Działań Strażniczych Komponent Działań Systemowych

35 Karta oceny 35 Kwestia horyzontalna i kryteria merytoryczne Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa 1. Kwestia horyzontalna dla Priorytetu 1.1. W jakim stopniu projekt uwzględnia kwestię horyzontalną wskazaną dla Priorytetu? 3 Razem: 3 Szczegółowe uzasadnienie przyznanej oceny, ze szczególnym uwzględnieniem przyczyny odjęcia punktów.

36 Karta oceny Ocenie podlegają kwestie horyzontalne ustalone dla danego priorytetu (zapis programowy). Priorytet 1. Małe inicjatywy Kwestia horyzontalna: Projekty realizowane w ramach tego Priorytetu powinny wpływać pozytywnie na możliwości obywateli w realizacji oddolnych inicjatyw. Priorytet 2. Aktywne społeczeństwo Kwestia horyzontalna: Projekty realizowane w ramach tego Priorytetu powinny w różnych formach angażować obywateli, dając im możliwość aktywnego działania oraz łączenia aktywności ze zdobywaniem wiedzy w sferze działań obywatelskich. Priorytet 3. Aktywni obywatele Kwestia horyzontalna: Projekty realizowane w ramach tego Priorytetu powinny przyczyniać się do wzrostu partycypacji obywateli w sprawach publicznych. Priorytet 4: Silne organizacje pozarządowe Kwestia horyzontalna: Projekty realizowane w ramach tego Priorytetu powinny w różnych formach przyczyniać się do wzmocnienia potencjału organizacji obywatelskich, w szczególności wspierania przez organizacje federacyjne innych podmiotów III sektora. 36

37 Karta oceny 37 Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa 2. Merytoryczna zawartość Oferty 2.1. W jakim stopniu realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia celu głównego Programu? W jakim stopniu problem został zidentyfikowany przez Oferenta? W jakim stopniu wskazany cel/cele projektu wynika/wynikają ze zidentyfikowanego problemu? W jakim stopniu trafnie zidentyfikowana jest grupa docelowa projektu? W jakim stopniu osiągnięcie zakładanych rezultatów przyczyni się do realizacji celu projektu? 6

38 Karta oceny 38 Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa 2.6. W jakim stopniu projekt jest przydatny z punktu widzenia beneficjentów (adresatów zadania)? W jakim stopniu zakładane rezultaty są wymierne i możliwe do osiągnięcia dzięki realizacji zaplanowanych działań? W jakim stopniu Oferent dokonał trafnej oceny prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka, jego oddziaływania, wpływu na realizację projektu oraz sposobu minimalizacji? Czy opis działań tworzy spójną całość, jest adekwatny wobec zidentyfikowanych problemów, a harmonogram ich realizacji jest przejrzysty/klarowny? W jakim stopniu projekt przyczyni się do wzmocnienia potencjału Oferenta lub Partnera? W jakim stopniu efekty realizacji projektu będą trwały po zakończeniu realizacji projektu? 3

39 Karta oceny 39 Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa 3. Budżet 3.1. Na ile przedstawione koszty są racjonalne, spójne i niezbędne z perspektywy realizacji projektu? Prawidłowość kwalifikacji kosztów? Adekwatność i realność przyjętych w kalkulacji stawek jednostkowych?6 3.4 W jakim stopniu znaczenie projektu i jego jakość uzasadniają wysokość kosztów obsługi zadania publicznego? Czy konstrukcja budżetu jest przejrzysta? 2 Razem: (min 65% = 13 pkt) 20

40 Karta oceny 40 Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa 4. Zaangażowanie społeczności 4.1. W jakim stopniu beneficjenci/adresaci zostali zaangażowani w przygotowanie i realizację projektu (zasada empowerment, w zależności od skali projektu)? W jakim stopniu (w zależności od skali projektu) członkowie wspólnoty lokalnej (poza beneficjentami) zostali zaangażowani w realizację projektu ? W jakim stopniu (w zależności od skali projektu) przewidziano zwiększenie wartości projektu, korzystając z pomocy wspólnoty lokalnej (poza zasobami partnerów)? W jakim stopniu projekt może wpłynąć na wzrost poziomu zaufania społecznego beneficjentów/adresatów? W jakim stopniu projekt może wpłynąć na wzrost poziomu zaufania członków wspólnoty lokalnej (poza beneficjentami)? 2 Razem: (min 50% = 6 pkt) 12

41 Karta oceny 41 Kryterium oceny Maksymalna ocena punktowa Przyznana ocena punktowa 5. Zasoby osobowe i rzeczowe Oferenta 5.1. Kwalifikacje i doświadczenie kluczowych osób zaangażowanych w realizację projektu Zaangażowanie wolontariuszy Zasoby rzeczowe i lokalowe oferenta i partnerów w odniesieniu do skali proponowanych działań Doświadczenia Oferenta (oraz partnerów) w realizacji podobnych projektów (merytoryczne i co do skali przedsięwzięcia) Czy Oferta zakłada partnerstwo, które przyczyni się do skutecznej realizacji projektu? 2 Razem: (min 50% = 7 pkt) 14

42 42 Karta oceny Inne błędy  np. finansowanie własnej działalności gospodarczej Weryfikacja budżetu Kwestionowane pozycji wydatków jako niekwalifikowalnych oraz wysokości kosztów jednostkowych wydatków wraz z uzasadnieniem i rekomendowaną kwotą.* Pozycja w kosztorysieKwota kwestionowanaKwota rekomendowana Uzasadnienie Informacje dodatkowe Czy projekt zawiera inne błędy, niewskazane w karcie oceny.taknie (jeżeli powyżej zaznaczono "tak") Proszę opisać inne błędy dostrzeżone przez eksperta, niewskazane w karcie oceny Czy projekt przewiduje innowacyjne działania lub dobre praktyki, które zasługują na szczególną uwagę? taknie (jeżeli powyżej zaznaczono "tak") Proszę opisać innowacyjne działania projektowe lub dobre praktyki, zasługują na szczególną uwagę. * Kwestionować należy tylko pozycje z dotacji

43 FIO – gdzie szukać informacji 43

44 FIO – gdzie szukać informacji 44

45 Dziękuję za uwagę Aldona Wiktorska-Święcka 45

46 Logika projektów spo ł ecznych Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 46

47 Projekt to przedsięwzięcie: 1. jednorazowe; 2. niepowtarzalne; 3. złożone.

48 CEL POTRZEBA ( PROBLEM ) PROJEKT

49

50 50

51 51 Koszty Czas Zakres

52 52 Zmiany dokonane w jednym z elementów mają wpływ na pozostałe: Skrócenie czasu realizacji projektu pociąga za sobą wzrost kosztów i zmniejszenie zakresu Redukcja kosztów (korekta zgodności z budżetem projektu) sprawia, że harmonogram wydłuży się, a zakres zmniejszy Zwiększenie zakresu pociąga za sobą wydłużenie czasu realizacji i wzrost kosztów

53 ZARZĄDZANIE PROJEKTEM ZłożoneWzajemnie zależneNierutynowe Wymaga planowania, sterowania i kontroli

54 ZARZĄDZANIE PROJEKTEM Zarządzanie projektem Zarządzanie integralnością Zarządzanie komunikacją Zarządzanie zakresem Zarządzanie kosztami Zarządzanie ludźmi Zarządzanie ryzykiem Zarządzanie jakością Zarządzanie czasem Zarządzanie zamówieniami

55 55

56 Przykłady projektów w ramach FIO Razem dla lepszego jutra - cykl szkoleń kompetencyjnych dla organizacji pozarządowych z terenu województwa xxxxxx Akademia piłkarska xxxxxxx – szansą na lepszy start POWIAT XXXXXXXX - SPOŁECZNIE ODPOWIEDZIALNY Akademia Seniora Wypoczywam zdrowo na sportowo OSWOIĆ MEDIA - warsztaty dla xxxxxxx organizacji pozarządowych Małymi kroczkami ku społeczeństwu obywatelskiemu. Świadomy młody obywatel. 56

57 Dziękuję za uwagę Aldona Wiktorska-Święcka 57


Pobierz ppt "Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1 1."

Podobne prezentacje


Reklamy Google