Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

„Sukcesja w polskich przedsiębiorstwach”. Firmy rodzinne na świecie  Firmy rodzinne stanowią aż 80-90 proc. wszystkich firm na świecie -> ich pierwsza.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "„Sukcesja w polskich przedsiębiorstwach”. Firmy rodzinne na świecie  Firmy rodzinne stanowią aż 80-90 proc. wszystkich firm na świecie -> ich pierwsza."— Zapis prezentacji:

1 „Sukcesja w polskich przedsiębiorstwach”

2 Firmy rodzinne na świecie  Firmy rodzinne stanowią aż proc. wszystkich firm na świecie -> ich pierwsza pięćsetka generuje łączny przychód w granicach 6,5 bilionów dolarów rocznie.  Utrzymanie przez kolejne pokolenia jest określane jako jedna z najtrudniejszych rzeczy w osiągnięciu sukcesu biznesu.  Z amerykańskich doświadczeń wynika, że: ponad 30 proc. firm rodzinnych przechodzi do drugiego pokolenia 12 proc. z nich będzie dalej funkcjonowało w trzecim, a w czwartym – tylko 3 proc. 39 proc. firm planuje sukcesję w następnych 5 latach 85 proc. właścicieli twierdzi, że następcą będzie członek rodziny firma pozostaje w posiadaniu rodziny średnio przez 78 lat.

3  W Polsce firmy rodzinne tworzą ponad 18 proc. całości PKB, a ¼ PKB wytwarzanego przez sektor przedsiębiorstw. Poza tym, że z reguły pracują w swoich firmach ich właściciele i członkowie ich rodzin, w firmach rodzinnych pracuje 24 proc. zatrudnionych w całym sektorze przedsiębiorstw. Ponad 21 proc. wszystkich wydatków na inwestycje, to nakłady firm rodzinnych.  Z badań wynika, że największa część firm rodzinnych funkcjonuje na rynku już ponad 20 lat – ponad 37 proc. (działających ponad 20 lat firm nierodzinnych jest 25,5 proc.). Źródło: „Firmy rodzinne wytwarzają ponad 18 proc. PKB” Informacja Prasowa Konfederacji Lewiatan 2015 Firmy rodzinne w Polsce

4  Na świecie w ok. 30 proc. firm rodzinnych sukcesja przeprowadzana jest z powodzeniem. W Polsce tylko w 10 proc. firm rodzinnych następcy przejmują i prowadzą interes. Wynika z tego, że za 10 lat 90 proc. firm działających obecnie w Polsce albo zniknie z rynku, albo zostanie przejętych, np. przez konkurencję.  Właściciele 70 proc. firm rodzinnych w Polsce deklarują, że są na etapie myślenia o sukcesji i rozważania, co dalej, ale nie kryją się za tym żadne konkretne działania. Na etapie przekazywania firmy jest 17 proc., a jest już po procesie sukcesji zaledwie 5 proc. Firmy rodzinne w Polsce

5  Każda firma rodzinna zadaje sobie na pewnym etapie pytanie: co dalej z dziełem naszego życia?  Odpowiedź wydaje się prosta: sukcesja!  Sukcesję w firmie rodzinnej możemy rozumieć jako przekazanie władzy, kontroli następnemu pokoleniu, przy zachowaniu własności w rękach rodziny.  Sukcesja jest skomplikowanym, długim i wieloetapowym procesem, wymagającym strategicznego planowania i zarządzania.  Ocenia się, że proces sukcesji przeciętnie trwa kilka lat, a raporty światowe potwierdzają, że jest to proces 5-10-letni. Sukcesja

6  Wymiana pokoleniowa nadchodzi, czy tego chcemy, czy nie.  Bariery w realizacji sukcesji w Polsce: prawne regulacje nie pomagają przedsiębiorcom nieliczni sukcesorzy widzą siebie na miejscach rodziców brak zainteresowania kontynuacją dzieła.  Przekształcenia związane ze zmianą warty w polskich firmach będą miały spory wpływ na nowy kształt firmy, nowe relacje pomiędzy pracownikami, kolejnymi pokoleniami, często będą to zmiany dokonywane po raz pierwszy. Sukcesja

7  Jak zapewnić łagodną sukcesję? 87% firm ma jasno zdefiniowane kto jest odpowiedzialny za sukcesję Przeciętnie 3 lata członkowie rodziny muszą pracować w innej firmie zanim dołączą do firmy rodzinnej  W jaki sposób wykorzystać promocję biznesu jako firma rodzinna żeby poprawić wyniki? 68% mówi, że ich rodzina mocno identyfikuje się z firmą 64% mówi, że pomaga im to odróżnić się od konkurencji 64% mówi, że ma to wpływ na ich pozytywną reputację u klientów  Jak sprawdzić czy jesteśmy przygotowani na cyber ataki? 25 % nie wie jak zagrożenie cyber atakiem wpływa na ich biznes Ważne jest posiadanie osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo danych  W jaki sposób stworzyć efektywny model zarządczy? Działaniami 90% firm kieruje zarząd, 87% uważa że ich zarząd działa dobrze lub bardzo dobrze 56% firm posiada jasno zdefiniowaną misję 43% firm posiada regulamin, 42% posiada statut Żródło: Raport EY „Staying power: how do family businesses create lasting success?” Sukcesja – jak zapewnić trwały sukces? (1/2)

8  Jak zapewnić wykorzystanie w działaniach firmy społecznej odpowiedzialności biznesu? 47% posiada rodzinną fundację, 81% udziela się filantropijnie  Jak zredukować niezdrowy konflikt? 56% posiada misję, 13% posiada rodzinną konstytucję 90% regularne spotkania udziałowców lub rodziny żeby przedyskutować bieżące sprawy biznesowe 70% regularne spotkania rodzinne żeby przedyskutować sprawy rodzinne  Co należy zrobić żeby zwiększyć udział kobiet w biznesie? 70% rozważa kobietę na stanowisko kolejnego prezesa 55% ma przynajmniej jedną kobietę w zarządzie 41% donosi, że kobiety z ich rodzin wykazały większe zainteresowanie dołączeniem do firmy rodzinnej w ostatnich 3 latach Posiadają przeciętnie 5 kobiet na poziomie C-suite i przygotowują kolejne kobiety do objęcia stanowisk przywódczych. Żródło: Raport EY „Staying power: how do family businesses create lasting success?” Sukcesja – jak zapewnić trwały sukces? (2/2)

9 W trakcie realizacji sukcesji przed jej uczestnikami pojawiają się dylematy i wyzwania, m.in. takie jak:  utrzymanie władzy w rękach nestora i ograniczenie wpływu młodszego pokolenia na decyzje w firmie  dylemat koncentracji na nowym biznesie czy na efektywności sprzedaży  dylemat: nowe źródła dochodu czy poprawianie produktów, jak młodzi mogą zmienić swoje firmy  demokratyzacja zarządzania. Źródło: „Wyzwania zarządcze w firmach rodzinnych” badanie THINKTANK 2014 Zapraszamy do debaty


Pobierz ppt "„Sukcesja w polskich przedsiębiorstwach”. Firmy rodzinne na świecie  Firmy rodzinne stanowią aż 80-90 proc. wszystkich firm na świecie -> ich pierwsza."

Podobne prezentacje


Reklamy Google