Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

JAK MOJE MIASTO JEŹDZI Z GŁOWĄ?. Nasza szkoła Gimnazjum nr 4 w Ciechanowie bierze udział w programie Fundacji BGŻ Jeżdżę z głową

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "JAK MOJE MIASTO JEŹDZI Z GŁOWĄ?. Nasza szkoła Gimnazjum nr 4 w Ciechanowie bierze udział w programie Fundacji BGŻ Jeżdżę z głową"— Zapis prezentacji:

1 JAK MOJE MIASTO JEŹDZI Z GŁOWĄ?

2 Nasza szkoła Gimnazjum nr 4 w Ciechanowie bierze udział w programie Fundacji BGŻ Jeżdżę z głową

3 Jeżdżę z głową Jeżdżę z głową jest to program realizowany przez Fundację BGŻ. Ma na celu sprawdzenie znajomości przepisów i poprawę warunków na drogach.

4 W naszym mieście Ścieżki rowerowe

5 Ścieżki rowerowe w Ciechanowie W czasie okupacji hitlerowskiej istniała co najmniej jedna udokumentowana droga rowerowa. Asfaltowa ścieżka prowadziła wzdłuż północnego odcinka ulicy Warszawskiej, po wyburzeniu części zabudowy getta. W Ciechanowie jest obecnie kilka odcinków oznaczonej drogi rowerowej. Oprócz tego kilka odcinków ścieżek parkowych pełni rolę tras rowerowych.

6 Istniejące odcinki ścieżek rowerowych: ul. Armii Krajowej ul. Kraszewskiego ul. 17 Stycznia - Mławska ciąg pieszo-rowerowy, ul. Wojska Polskiego ciąg pieszo-rowerowy, fragment ul. Widnej oraz kładka pieszo-rowerowa nad torami

7 Ul. Armii Krajowej

8 Ul. Kraszewskiego

9 Ul. 17 Stycznia

10 Ul. Sikorskiego

11 Deptak na ulicy Warszawskiej

12 Szlak rowerowy

13 na terenie naszego miasta Realizacja projektu

14 Spotkanie z policją

15 Wypełnianie ankiet i deklaracji

16

17 Lekcje dotyczące jazdy rowerem

18 Gra edukacyjna

19 Przeprowadzonych w naszym mieście Wyniki ankiet

20 Pasem ruchu dla rowerów wydzielonym z powierzchni jezdni mogą się poruszać:

21 Rowerzysta ma prawo wyprzedzać wolno jadące samochody np. w korku ulicznym, z ich prawej strony jeśli:

22 W jakich okolicznościach dwóch rowerzystów nie może jechać obok siebie po jezdni:

23 Rowerzyście zabrania się :

24 Każdy rowerzysta powinien dla własnego bezpieczeństwa jeździć:

25 Jak Pan/Pani ocenia sytuację dotyczącą bezpieczeństwa ruchu drogowego w swojej okolicy:

26 Każdy rowerzysta powinien mieć prawidłowo wyposażony rower, jeździć w odblaskowej kamizelce, posiadać przy sobie kartę rowerową (jeśli nie ukończył 18go roku życia). Czy w Pana/Pani okolicy to zobowiązanie jest przez rowerzystów przestrzegane i w jakim stopniu?

27 Czy w swojej okolicy czuje się Pan/Pani bezpieczny/-na jako pieszy?

28 Czy drogi w Pana/Pani okolicy są odpowiednio oświetlone?

29 Który użytkownik drogi według Pana/Pani opinii najczęściej łamie przepisy ruchu drogowego w Pana/Pani okolicy:

30 Przepisy Ruchu Drogowego dotyczące rowerzystów

31 Bezpieczeństwo rowerzystów a mitologia

32 Wokoło tematu bezpieczeństwa rowerzystów przez lata narosła cała góra mitów. Stereotypowy rowerzysta jedzie po ciemku bez oświetlenia i odblasków, ale za to pod wpływem alkoholu, narkotyków i Bóg wie czego jeszcze. Oczywiście jest młody i silny, więc porusza się 60 kilometrów na godzinę chodnikiem strasząc i potrącając łokciami przechodniów oraz przejeżdżając przez pasy pojawiając się na nich znikąd i znienacka zarazem. Po prostu horror i dramat w jednym.

33 Wypadki po zmroku

34 Alkohol, narkotyki

35 Rowerzyści na przejściach

36 Wiek rowerzystów Także mit o młodym i nieodpowiedzialnym rowerzyście należy włożyć między bajki. Co prawda przedziały wiekowe do 10 i do 20 lat są silnie reprezentowane wśród rowerzystów - uczestników zdarzeń drogowych, ale rowerzyści w wieku do pięćdziesięciu i do sześćdziesięciu lat stanowią równie częstą grupę uczestników zdarzeń co ludzie młodzi. Pojedyncze wypadki drogowe zdarzają się nawet ludziom w wieku ponad stu lat. Statystycznie najrzadziej uczestniczą w zdarzeniach drogowych cykliści bardzo starzy oraz w wieku średnim.

37 Kobieta za kierownicą

38 Gdzie jest prawda? Najczęstszym typem zdarzenia jest zderzenie boczne, które odbywa się w ciągu dnia przy doskonałej pogodzie i widoczności. Dla rowerzystów najniebezpieczniejsze są auta osobowe, a nie autobusy i TIR-y, których tak wielu się obawia. Prawdziwymi przyczynami wypadków jest nieudzielenie pierwszeństwa przez kierowcę, nieprawidłowe wyprzedzanie rowerzysty i niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.

39 Po więcej danych, w tym także tych odnoszących się do konkretnych miast, ulic, czy zdarzeń, zapraszamy na stronę ze statystykami. I prośba - na temat bezpieczeństwa rowerzystów rozmawiajmy na poważnie, nie na podstawie stereotypów, mitów. Po to są statystyki.ze statystykami

40 Bądź widoczny!

41 Odblaski Bez odblasków - Kierowca zauważa pieszych w odległości 30m i jadąc z prędkością 80 km/h dojedzie do nich po 1,2s NIE BĘDZIE MIAŁ CZASU BY OMINĄĆ PIESZYCH!!! Z odblaskami - Kierowca zauważa pieszych w odległości 150m i jadąc z prędkością 80 km/h dojedzie do nich po 7s BĘDZIE MIAŁ CZAS ZAREAGOWAĆ!!! Ważna zasada Każda osoba w wieku do 15 lat, poruszająca się drogą po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest zobowiązana używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego. Art. 43. ust. 2. [Dzieci na drodze]

42 Dlaczego odblaski są tak ważne? Kierujący na drodze oświetlonej tylko reflektorami auta dostrzega ubranego na ciemno pieszego idącego poboczem z odległości około metrów. Ale uwaga! Tak jest przy suchej jezdni i braku opadów atmosferycznych. Jeśli jezdnia jest mokra, pada deszcz, a nadjeżdżające z przeciwka pojazdy oślepiają, kierowca może dostrzec takiego pieszego dopiero z odległości około metrów, albo nawet mniejszej.

43 Odblask daje szansę! Elementy odblaskowe nowych generacji są widoczne dla kierowcy z odległości od 200 do 1000 metrów. Jeżeli pieszy założy kamizelkę czy opaskę odblaskową, to znacznie zwiększa szansę na wcześniejsze jego zauważenie przez kierowców. W takiej sytuacji może zostać dostrzeżony nawet ze 150 metrów. Zauważenie na poboczu migocącego elementu odblaskowego wskazuje kierującemu, że znajduje się tam prawdopodobnie człowiek. Dystans 200 metrów daje już ogromną szansę na bezpieczną reakcję kierowcy, ominięcie pieszego lub zmniejszenie prędkości. A zatem taka niewielka opaska odblaskowa może uratować życie naszemu dziecku!

44 Obowiązkowe wyposażenie roweru: Lampa ze światłem białym lub żółtym skierowana do przodu. Lampa ze światłem czerwonym (może być migające) oraz czerwone światło odblaskowe skierowane do tyłu o kształcie innym niż trójkąt. Sygnał dźwiękowy – dzwonek. Przynajmniej jeden, skutecznie działający hamulec. Światełka odblaskowe umocowane na kołach.

45 Dodatkowe wyposażenie poprawiające bezpieczeństwo: kask rowerowy, kamizelka odblaskowa, ubiór w jasnych, odblaskowych kolorach, dodatkowe odblaski na ramie, pedałach oraz nakładki odblaskowe na szprychy.

46 Pamiętaj: Nagłe hamowanie powinno być ostatecznością, dlatego by Wasze zachowanie nie było zaskoczeniem dla innych uczestników ruchu drogowego. Jeżeli rowerzysta musi zawrócić, najlepiej zatrzymać się na poboczu lub w jakiejś zatoce, aby spokojnie ocenić sytuację i wykonać manewr w najbardziej bezpiecznym momencie.

47 Przepisy dopuszczają zajęcie dowolnego pasa ruchu po wykonaniu skrętu, ale rowerzyści powinni jechać prawym pasem, bowiem wówczas nie utrudniają poruszania się innym i jest to dla nich najbardziej bezpieczne.

48 Uwaga, zebra! Gdy przejeżdżasz po pasach, grozi Ci nie tylko mandat w wysokości 100 zł, ale przede wszystkim to, że Cię ktoś potrąci. Kierowcy spodziewają się na pasach pieszych, a nie poruszających się cztery razy szybciej rowerzystów! Dlatego w krajach o długiej tradycji ruchu rowerowego, gdzie dozwolona jest jazda rowerem po przejściu dla pieszych, trzeba to robić bardzo wolno – czyli z prędkością pieszego. Sednem sprawy jest tu bowiem konieczność zwolnienia jeszcze przed przejściem, aby nadjeżdżającemu kierowcy nie wtargnąć niespodziewanie tuż przed samochód.

49 Nie zachowuj się jak sfrustrowany kierowca! Na drodze staraj się o wzajemną życzliwość, zrozumienie i bezpieczną jazdę. Poruszając się na dwóch kółkach, nie stoisz w korkach, więc nie masz powodu do frustracji i agresji – możesz sobie pozwolić na życzliwość na drodze. Nie warto powielać złych wzorców zachowań kierowców – panujmy nad agresją słowną. Uśmiech i miła uwaga zwykle działają najlepiej. Ewentualne napięcie możesz rozładować, mocniej kręcąc pedałami. Wbrew pozorom większość kierowców jest życzliwa – nie budujmy sobie obrazu kierowcy na podstawie garstki tych, którzy nie znają zasad dobrego zachowania.

50 Omijaj samochody w korku! Ustawienie się przed wszystkimi oczekującymi na światłach samochodami sprawi, że będzie Cię lepiej widać, i umożliwi Ci szybkie opuszczenie skrzyżowania. Dozwolone jest omijanie z prawej strony samochodów stojących na czerwonym świetle. Jest to bezpieczniejsze niż omijanie ich z lewej, ponieważ kiedy samochody ruszają, nie musimy wykonać niebezpiecznego manewru zjechania na prawą stronę jezdni, wciskając się między jadące pojazdy. Uważaj tylko na pasażerów wysiadających z prawej strony (jest to wprawdzie zabronione, może się jednak zdarzyć).

51 Nie daj się zepchnąć z jezdni! Zgodnie z przepisami musisz jechać przy prawej krawędzi jezdni, ale dla bezpieczeństwa zachowaj odstęp około 1 metra od jej skraju. Przy samym krawężniku często znajdują się dziury i kałuże. Próbując je wyminąć, możesz wjechać komuś prosto pod koła. Nie licz też na to, że kierowcy zrobią Ci miejsce. Może się również zdarzyć, że drzwi zaparkowanego przy jezdni samochodu otworzą się tuż przed Twoim rozpędzonym rowerem. Ponadto, zachowując pewną odległość od krawędzi jezdni, zmuszasz kierowców do zwolnienia i prawidłowego wyprzedzenia Cię. Odstęp od krawężnika zapewni Ci także przestrzeń w sytuacji, gdy wyprzedzający Cię większy pojazd zacznie spychać Cię z drogi, zbyt wcześnie kończąc manewr.

52 Kiedy po chodniku? Jeśli na ulicy dozwolony jest ruch z prędkością większą niż 50 km/h, brakuje wydzielonej drogi dla rowerów, a szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 m, to możesz z niego skorzystać. Przepis taki ma sens, gdyż jazda po chodniku jest bezpieczniejsza niż jazda ulicą tylko wtedy, gdy samochody rozwijają zbyt wysoką prędkość, natężenie ruchu jest duże lub auta mają wielkie gabaryty. Wybierając do jazdy chodnik, pamiętaj, że jazda po nim stawia Cię w bardzo trudnej sytuacji na skrzyżowaniach, czyli właśnie w miejscach najbardziej niebezpiecznych. Masz wtedy do wyboru: zjechanie na jezdnię tuż przed skrzyżowaniem albo przeprowadzenie roweru przez przejście dla pieszych, wbrew silnej pokusie, żeby zachować się niezgodnie z przepisami i przejechać po zebrze.

53 RAZEM NA DRODZE Zwracamy uwagę na innych Nie zawsze nam się dobrze układa. Wiecznie w pośpiechu, chcemy szybko dotrzeć do celu. Pamiętamy jednak że każdy z nas jest na drodze tak samo ważny. Dlatego szanujemy się nawzajem, jeździmy odpowiedzialnie i z rozwagą. Tak jest sprawniej, przyjemniej i, co najważniejsze, bezpieczniej.

54 Oświadczam Rozwaga i szacunek dla innych będą mi przyświecać na drodze za dnia jak i w nocy, niezależnie od warunków, humoru, dziur, korków i mocy.

55 Prezentacja wykonana w ramach projektu Jeżdżę z głową Wykonali: Kamila Gajewska, Karolina Adamkiewicz, Adrianna Kwiatkowska, Mateusz Smoliński, Agata Tyszkiewicz, Natalia Pawelczyk.


Pobierz ppt "JAK MOJE MIASTO JEŹDZI Z GŁOWĄ?. Nasza szkoła Gimnazjum nr 4 w Ciechanowie bierze udział w programie Fundacji BGŻ Jeżdżę z głową"

Podobne prezentacje


Reklamy Google