Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

T ABLICZKA MNOŻENIA ELA CECUR I WIKTORIA BARAN. Ta znaleziona w Chinach tabliczka mnożenia pochodzi z okresu sprzed zjednoczenia tego państwa, a jej wiek.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "T ABLICZKA MNOŻENIA ELA CECUR I WIKTORIA BARAN. Ta znaleziona w Chinach tabliczka mnożenia pochodzi z okresu sprzed zjednoczenia tego państwa, a jej wiek."— Zapis prezentacji:

1 T ABLICZKA MNOŻENIA ELA CECUR I WIKTORIA BARAN

2 Ta znaleziona w Chinach tabliczka mnożenia pochodzi z okresu sprzed zjednoczenia tego państwa, a jej wiek określono na ponad 2300 lat. To czyni ją najstarszą tabliczką mnożenia na świecie, bazującą na systemie dziesiętnym. Jej fragmenty umieszczone na zniszczonych bambusach udało się poskładać w całość naukowcom z pekińskiego Uniwersytetu Tsinghua. To było nie lada wyzwanie, bo bambusowych tyczek było łącznie niemal 2,5 tysiąca, większość była połamana, wymieszana ze sobą i ubrudzona błotem. Widać jednak było, że są pokryte starożytnym chińskim pismem namalowanym czarnym atramentem. Bambusy odnaleziono na targu w Hong- Kongu. Najprawdopodobniej zostały wykradzione wcześniej ze starożytnego grobowca. Datę ich postania naukowcy określili na 305 rok p.n.e. Okazało się, że w sumie kryją 65 antycznych tekstów, co czyni je jednym z najważniejszych znalezisk z tego okresu.

3 Wśród nich odnaleziono 21 bambusowych tyczek, które udało się połączyć w najstarszą na świecie tabliczkę mnożenia. Na pierwszy rzut oka tabela wydaje się dość skomplikowana, ale po kilku minutach kombinowania z jej pomocą da się przemnożyć każdą kolejną liczbę od 1 do 9 oraz dziesiątkami od 10 do 90. Można też wykonać mnożenie pełnej liczby lub jej połowy w zakresie od 0,5 do 99,5.

4 Tabliczka mnożenia – tabelaryczny sposób zestawienia wyników mnożenia przez siebie liczb naturalnych. Najczęściej w formie kwadratowej tablicy (macierzy), w której kolejne wiersze i kolejne kolumny odpowiadają kolejnym liczbom mnożonym przez siebie, a gdzie na skrzyżowaniu wierszy i kolumn znajdują się wyniki mnożenia. Najczęściej spotykana jest tabliczka "do stu", o dziesięciu kolumnach i dziesięciu wierszach, w której na skrzyżowaniu dziesiątego wiersza i dziesiątej kolumny znajduje się wynik mnożenia 10×10=100.Spotykane są także tabliczki o wymiarach większych (np. 12×12 lub 20×20), a także zestawienia wyników mnożeń liczb całkowitych w formie innej, niż kwadratowa macierz, ale na przykład w formie zestawienia.

5 Tabliczka mnożenia w pierścieniu Z Za pomocą tabliczki mnożenia można przedstawiać wyniki działań w dowolnych skończonych strukturach algebraicznych, np. tabliczka mnożenia w pierścieniu

6 Tabliczka mnożenia 10×

7 Tabliczka mnożenia 20×20 ×

8 Wielu osób łatwo zapamiętuje proste mnożenia 2*2, 2*3, 2*4, 3*4, 3*4. Często mają oni trudności z iloczynami liczb 5, 6, 7, 8, 9. Tak naprawdę tych trudniejszych iloczynów jest parę i można je łatwo obliczyć. Znając ponadto sposób ich wyliczania można jest łatwiej zapamiętać. Można o nie bardziej intensywnie odpytywać dziecko lub uwzględniać je w zdaniach. 5*5 = 50/2=25 5*6=6*5 = (10*6)/2 = 60/2=30 5 * 7 = (10*7)/2 = 70/2=35 5 * 8 = (10*8)/2 = 80/2 = 40 5 * 9 = (10*9)/2 = 90/2 = 45 6 * 5 = 5 * 6 (przemienność mnożenia) 6 * 6 = 6*6+6= 30+6=36 6 * 7 = 6*(6+1)= 6*6+6*1= = 42 6 * 8 = 6*(6+2)=6*6+6*2 = 36+12= 48 6*9 = 6*(10-1)=6*10 – 6*1=60-6 = 54

9 Tabliczka mnożenia na placach >5 Przykład 6*7=42 1. Zakrywamy w lewej ręce (jeden) palec (bo 5+1=6), a w prawej ręce 2(dwa) palce (bo 5+2=7) 2. Dodajemy zakryte palce w lewej i prawej ręce 1+2=3 3. Mnożymy liczbę 3 przez 10, co daje 3*10=30 4. Mnożymy palce lewej i prawej ręki, które nie zakryliśmy 4*3=12 5.Dodajemy 12 do liczby 30 i otrzymujemy wynik 30+12=42

10 Przykład 7*8=56 1.Zakrywamy w lewej ręce 2 palce (bo 5+2=7), a w prawej ręce 3palce (bo5+3=8 2.Dodajemy zakryte palce w lewej i prawej ręce 2+3=5 3. Mnożymy liczbę 5 przez 10, co daje 5*10=50 4. Mnożymy palce z lewej i prawej ręki, które nie zakryliśmy 3*2=6 5.Dodajemy 6 do liczby 50 i otrzymujemy wynik 50+6=56

11 Przykład 4*9=36 1.Zakrywamy od lewej strony w lewej ręce 4 palec. 1.Cyfra dziesiątek to ilość palców od lewej strony do palca zakrytego w stronę prawej ręki 3 2.Cyfra jedności wyniku to ilość palców od lewej strony od palca zakrytego w stronę prawej ręki 6 Mnożenie na placach przez 9

12 Zad. 1 Uzupełnij tabelę Zad.2 Ułóż działania do podanych iloczynów a) =520 b) =90 c) =171 d) =414 e) =361 f) =342 g) =286 h) =468

13 Odp.Zad.1 Zad.2 a)13*40 =520 b) 6*15=90 c)9*19=171 d)23*18 =414 e)19*19 =361 f) 18*19 =342 g) 13*22 =286 h) 6*78=468

14 Zad.3 Zapisz podane liczby w postaci sumy jak najmniejszej ilości różnych naturalnych potęg liczby 2 12 ; 33 ; 17 ; 95 ; 149 ; 378 ; 1029 ; Zad. 4 1,125 jest równe I II III.2 0 IV Zad. 5 Liczbę nieparzystą zapisano w postaci sumy różnych naturalnych potęg liczby 2. Wśród składników na pewno była potęga I.2 3 II. 2 2 III. 2 1 IV. 2 0

15 Zad. 3 12= = = = = = = Zad. 4 Odpowiedź IV - 1,125 jest równe Zad. 5 Odpowiedź IV, czyli 2 0


Pobierz ppt "T ABLICZKA MNOŻENIA ELA CECUR I WIKTORIA BARAN. Ta znaleziona w Chinach tabliczka mnożenia pochodzi z okresu sprzed zjednoczenia tego państwa, a jej wiek."

Podobne prezentacje


Reklamy Google