Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wykorzystanie GE w handlu międzynarodowym, logistyce i transporcie.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wykorzystanie GE w handlu międzynarodowym, logistyce i transporcie."— Zapis prezentacji:

1 Wykorzystanie GE w handlu międzynarodowym, logistyce i transporcie

2 Program wykładów Wprowadzenie do GE Podstawy marketingu internetowego Rozwiązania e-commerce Płatności w Internecie Wykorzystanie GE w handlu międzynarodowym, logistyce i transporcie

3 O czym dzisiaj będzie? dlaczego wdrażamy GE w handlu międzynarodowym? kierunki w rozwoju GE w handlu międzynarodowym wymogi i przeszkody we wdrażaniu GE modele obiegu informacji w środowisku elektronicznym

4 Uzasadnienie wdrażania GE w handlu międzynarodowym, transporcie i logistyce nastanie ery społeczeństwa informa- cyjnego ewolucja roli węzłów transportowych ewolucja roli węzłów transportowych wdrażanie koncepcji logistycznych przemiany w handlu światowym

5 Uzasadnienie wdrażania GE w handlu międzynarodowym, transporcie i logistyce nastanie ery społeczeństwa informa- cyjnego ewolucja roli węzłów transportowych ewolucja roli węzłów transportowych wdrażanie koncepcji logistycznych przemiany w handlu światowym potrzeba usprawniania obiegu informacji

6 intencjonalneniezamierzone infrastrukturalne związane z brakiem standaryzacji i kodyfikacji wynikające z poziomu technologii związane z procedurami dokumentowymi związane ze sprawnością techniczną przepływu informacji powodowane przez czynnik ludzki wynikające ze sprawności systemu informacyjnego wynikające ze sprawności systemu zarządzania Bariery w obrocie międzynarodowym

7 Bariera ludzka Bariera proceduralna Realny zakres obrotu międzynarodowego Potencjalny zakres obrotu międzynarodowego Bariera infrastrukturalna

8 Uproszczony model obiegu informacji w handlu międzynarodowym

9 Przemiany w handlu międzynarodowym zmiana filozofii zarządzania przyspieszenie tempa wymiany wzrost roli informacji w rozwoju gospodarek powstawanie łańcuchów logistycznych i transportowych

10 Skutki przemian w handlu międzynarodowym rośnie rola SME o specyficznych wymogach i możliwościach liczba uczestników wymiany handlowej jest większa współpraca pomiędzy uczestnikami jest bardziej doraźna wymiana informacji jest szybsza w związku z wymogami łańcucha logistycznego

11 Natężenie wymiany informacji pomiędzy podmiotami obrotu międzynarodowego Uczestnicy wymiany informacji Liczba komunikatów Rodzaj poczłąenia Koszt połączenia/zł Razem załadowca – otoczenie2zamiejscowe24 załadowca – załadowca w innym porcie 9zagraniczne545 załadowca – urząd celny1miejscowe0,29 załadowca – transport lądowy 3miejscowe0,290,87 załadowca – zarząd portu7miejscowe0,292,03 agent – urząd morski2miejscowe0,290,58 agent – załadowca5miejscowe0,291,45 załadowca (wewnętrzne)5miejscowe0,291,45 załadowca – agent7miejscowe0,292,03 Razem41- 57,7

12 Gotowość danego przemysłu do wprowadzania GE mierzymy: poziomem rozdrobnienia rynku kupującego elastycznością podaży i popytu liczbą dokonywanych transakcji stopniem skomplikowania procesu transakcji poziomem koszt ó w wyboru dostawcy i przekierowania proces ó w poziomem koszt ó w zmiany dostawcy

13 Podatność produktu mierzymy poziomem standaryzacji produktu dynamiką jego ceny poziomem marży trwałością produktu

14 Podatność różnych przemysłów na wprowadzanie GE

15 Kierunki rozwoju GE w handlu międzynarodowym, transporcie i logistyce powstawanie systemów środowiskowych tworzenie portali powstawanie rynków elektronicznych powszechniejsze wykorzystanie Internetu i przy zachowaniu standardów klasycznej EDI większa dostępność technologii informacyjnych poprzez korzystanie z outsourcingu IT i ASP korzystanie z technologii mobilnych integracja technologii nowych i tradycyjnych

16 Powstawanie systemów środowiskowych równy dostęp do informacji szerokie kręgi beneficjentów kwestia lidera społeczności rola administracji centralnej

17 Integracja systemów informacyjnych uczestników podniesienie stopnia integracji odejście od sekwencyjności działań redukcja stopnia niepewności likwidowanie wysp technologicznych elektroniczne platformy logistyczne

18 Powstawanie portali i rynków elektronicznych wzrost liczebny dojrzewanie konsolidacja charakter komplementarny względem usług tradycyjnych

19 Rynki elektroniczne – na przykładzie portowo-morskich rynki ofert dla agentów rynki czarterowe rynki paliw dla statków AsiaShip, CargoD2D, CargoFinder, CargoNow, CargoSphere, Celarix,E- Transport, Freight Market, Freight Traders, FreightDesk, Freightgate, GloMap, GoCargo, INTTRA, NedCargo, NeoModal, PriceContainer, QuoteShip, Shipping-Auction, Singapore National Shippers Council, Tradiant

20 Rynki elektroniczne – na przykładzie portowo-morskich rynki ofert dla agentów rynki czarterowe rynki paliw dla statków Baltic Exchange, Cargobiz.com, Chartering Solutions, CR Weber, Gotomar, Internet Shipping Group, Laycan, Levelseas, Marine-net, e-jan, SeaLogistics, Shipbrokering, Shipbroker Exchange, Shipbuysell, Shipping-direct, Shipping.net, Virtualchartering, Worldfixture.com

21 Rynki elektroniczne – na przykładzie portowo-morskich rynki ofert dla agentów rynki czarterowe rynki paliw dla statków Bunkerworld, Efueloil, OceanConnect, SmartBunkers

22 Powszechniejsze wykorzystanie Internetu przy zachowaniu standardów klasycznej EDI

23 Upowszechnianie się outsourcingu IT i ASP dostęp do najnowszych wersji oprogramowania znikomy koszt początkowy wdrożenia aplikacji przewidywalność kosztów eksploatacji mniejsze wydatki na sprzęt komputerowy mniejsze wydatki związane z utrzymywaniem personelu działu IT wyższy poziom bezpieczeństwa przechowywanych danych, zdalny dostęp do danych i oprogramowania z dowolnego miejsca i o dowolnej porze

24 Upowszechnianie się outsourcingu IT i ASP Warunki rozpowszechnienia się: poziom stawek za dzierżawę oprogramowania stopień zaufania do dostarczyciela przechowującego na swoim serwerze dane klienta nieskrępowany i tani dostęp do Internetu większe rozpropagowanie usług ASP uregulowanie zasad korzystania z usług ASP

25 Powszechniejsze korzystanie z usług mobilnych Przyczyny: odbiorca i nadawca informacji często przemieszcza się czas ma dla nich znaczenie krytyczne przesyłane informacje są zwięzłe stopień poufności nie jest wysoki

26 Integracja nowych i tradycyjnych ICT różny poziom funkcjonalności różny poziom dostępności kanały informacyjne: –ewoluują –przenikają się –zanikają podstawa - różnorodność

27 Wymogi i cechy obiegu informacji w handlu międzynarodowym –informacja musi wyprzedzać obsługę fizyczną i być dostępna na bieżąco –jakość informacji jest równie ważna jak czas –zestawy danych powtarzają się –większość dokumentów ma charakter powiadomień –wysoki poziom formalizacji –powtarzalność i standardowość

28 Przeszkody we wdrażaniu GE w handlu międzynarodowym –niepodatność na zmiany –rozdrobnienie –hermetyczność istniejących systemów informacyjnych –uprzedzenia

29 Modele obiegu informacji w środowisku elektronicznym – potrzeby rozwijanie współpracy międzyorganizacyjnej (interoperability) dzielenie się informacją i polepszania jej przejrzystości autoryzacja i monitoring obiegu informacji wspomaganie podejmowania decyzji

30 współpraca pomiędzy uczestnikami obrotu międzynarodowego własność informacji i jej umiejscowienia określenie przywilejów dostępu do danych i autoryzacji wspomaganie procedur biznesowych Modele obiegu informacji w środowisku elektronicznym – założenie

31 Modele obiegu informacji w środowisku elektronicznym rozszerzony model scentralizowany – oparty na EDI Spedytorzy PrzewoźnicyUrząd celny Operator terminalu EDI Linia żeglugowa (Agent) EDI Web Interface Unified Messaging System Komunikaty HTTP Komunikaty Web EDI HTTP Web Interface Track and Trace Web Interface TranslatorEDI

32 Modele obiegu informacji w środowisku elektronicznym model oparty na rozproszonych bazach danych Urząd celny Przewoźnicy lądowi Spedytorzy Operatorzy terminali Agenci linii żeglugowych Brokercentralny (np.Urząd celny) dBase Serwer autoryzującyRepozytorium

33 Urząd celny Przewoźnicy lądowi Spedytorzy Operatorzy terminali Agenci linii żeglugowych Modele obiegu informacji w środowisku elektronicznym model z wykorzystaniem dostarczyciela usług aplikacyjnych (ASP) Brokercentralny ASP dBase

34 Warunki rozwoju GE w polskim handlu międzynarodowym stabilność warunków funkcjonowania przedsiębiorstw tradycje współpracy informatyzacja i rozwój usług telekomunikacyjnych integracja systemów informacyjnych podniesienie świadomości

35 Krótkie powtórzenie podstawowych pojęć

36 KATEGORIE GOSPODARKI ELEKTRONICZNEJ Biznes – biznes (B2B) Biznes – konsument (B2C) Biznes – instytucje publiczne (B2A) Konsument – instytucje publiczne (C2A)

37 OBROTY E-COMMERCE W EUROPIE ( MILIARDY $ ) INNE B2B B2B eMARKETPLACE B2C Źródło: GARTNER

38 RYNEK ELEKTRONICZNY WIRTUALNY OBSZAR HANDLOWY, W KTÓRYM TRANSAKCJE ZAWIERANE SĄ ZA POŚREDNICTWEM SIECI ISTNIEJĄ ELEKTRONICZNE ANALOGIE WSZYSTKICH ELEMENTÓW, Z JAKICH SKŁADA SIĘ RYNEK KONWENCJONALNY

39 RODZAJE RYNKÓW B2B horyzontalne wertykalne towarowe biznesowo-usługowe zintegrowane publiczne prywatne

40 GŁÓWNE ROZWIĄZANIA W ZAKRESIE E-RYNKÓW aukcje serwisy ogłoszeniowe sklepy internetowe pasaże handlowe wirtualne giełdy przetargi targi Elektroniczne rynki instytucjonalne

41 DOKONYWANIE ZAKUPÓW ON-LINE badanie INTERBUS, za Internet, 04/04 odsetek Internautów dokonujących zakupy

42 GRUPY TOWARÓW KUPOWANE W INTERNECIE (TOP 10) badanie INTERBUS, za Internet, 04/04

43 Liczba sklepów internetowych w Polsce listopad04 –

44 ZNAJOMOŚĆ WSPOMAGANA PORTALI I SERWISÓW INTERNETOWYCH (I kw. 2004)

45 ZNAJOMOŚĆ WSPOMAGANA PORTALI I SERWISÓW INTERNETOWYCH (IV kw. 2003)

46 KORZYŚCI Z E-HANDLU B2B w % za: Business Week

47 Stan B2B w Polsce w 2003 – wartość transakcji w Internecie w Polsce – 3 mld zł funkcjonowało ponad 30 giełd i aukcji tendencje –coraz więcej rynków B2B przynosi zyski –coraz więcej skupiają podmiotów przedsiębiorstwa korzystają coraz częściej – wymierne korzyści

48 Jak płacimy w Internecie? przelew za pobraniem karta kredytowa elektroniczne systemy płatności

49 Elektroniczny pieniądz relacje bezpieczeństwo/wysokość kwoty akceptowalność prostota użycia przenaszalność powinien generować niskie koszty dodatkowe anonimowość możliwość kontroli

50 Elektroniczne systemy płatności CyberCash CyberCoin DigiCash OnetPortfel karta CitiConnect MikroPłatności

51 Bezpieczeństwo systemów płatności Działania identyfikacja autoryzacja autentyczność (PIN, TAN) integralność informacji poufność Narzędzia kryptografia podpis elektroniczny

52 Podstawowe typy systemów kryptograficznych algorytmy symetryczne (klasyczne) algorytmy asymetryczne (klucza publicznego) źródło: K. Gaj, K. Górski, A. Zugaj, Elementarz kryptologii, ENIGMA Systemy Ochrony Informacji, Warszawa 1999, s. 9

53 Algorytmy symetryczne - problemy jak przekazać klucz??? konieczność uzgodnień duża liczba uczestników = duża liczba kluczy N(N-1)/2 100(100-1)/2=4500

54 Algorytmy asymetryczne przekształcenia (szyfrowanie i deszyfrowanie) – różne nie ma problemu uzgadniania kluczy łączna liczba kluczy – mniejsza

55 Podpisy cyfrowe odwrotność klucza publicznego: –nadawca generuje wiadomość –tworzy skrót –podpisuje kluczem prywatnym wartość skrótu –łączy wiadomość i podpis –przesyła wiadomość –odbiorca rozdziela wiadomość i podpis –tworzy skrót wiadomości –deszyfruje kluczem jawnym i porównuje

56 Kanały dostępu w e-bankowości telefon WAP SMS

57 Do zobaczenia na egzaminie!!! dr Aleksandra Wrona p. 318


Pobierz ppt "Wykorzystanie GE w handlu międzynarodowym, logistyce i transporcie."

Podobne prezentacje


Reklamy Google