Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Bezpieczeństwo pożarowe Krzysztof Biskup Szkoła Główna Służby Pożarniczej.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Bezpieczeństwo pożarowe Krzysztof Biskup Szkoła Główna Służby Pożarniczej."— Zapis prezentacji:

1

2 Bezpieczeństwo pożarowe Krzysztof Biskup Szkoła Główna Służby Pożarniczej

3 Cel zajęć l Przypomnienie najważniejszych zagadnień z zakresu bezpieczeństwa pożarowego l Omówienie tematu: Dzieci a pożar l Omówienie zagadnień dotyczących nauczania dzieci zasad bezpieczeństwa pożarowego

4 INTERWENCJE JEDNOSTEK OCHRONY PPOŻ. w 2000 roku Ogółem Pożary Miejscowe zagrożenia Alarmy fałszywe Wyjazd: do zdarzenia - co 2,0 min do zdarzenia - co 2,0 min do pożaru - co 3,9 min do pożaru - co 3,9 min do miejsc. zagroż. - co 4,3 min do miejsc. zagroż. - co 4,3 min do fałsz. alarmu - co 48 min do fałsz. alarmu - co 48 min

5 Pożary wg rodzajów obiektów w latach

6 Miejscowe zagrożenia wg rodzajów obiektów w latach

7 Pożary w obiektach użyteczności publicznej w 2000 r. Razem 12131

8 Pożary w obiektach mieszkalnych w 2000 r. Razem 23207

9 Zestawienie wybranych przyczyn powstania pożarów w 2000 r.

10 Osoby poszkodowane na skutek pożarów w 2000 r.

11 Osoby poszkodowane na skutek miejscowych zagrożeń w 2000 r.

12 Przypadki śmiertelne podczas pożarów

13 Mity pożarowe Pożary przytrafiają się tylko innym ludziom Pożar powstał Płomień, wysoka temperatura – największe zagrożenie W przypadku powstania pożaru wystarczy zachować spokój i kierować się zdrowym rozsądkiem Zainstalowanie 1 czujki dymu zabezpieczy cały dom bez względu na jego wielkość Mity filmowe

14 Zasady postępowania

15 Pamiętaj!!! nie przystępuj do gaszenia pożaru, jeżeli: jest zbyt duży w zasięgu ognia znajdują się ciecze łatwo palne lub materiały niebezpieczne istnieje ryzyko odcięcia drogi Twojej ucieczki przez ogień lub dym nie gaś płonącego gazu – odetnij jego dopływ nie używaj wody do gaszenia urządzeń elektrycznych pod napięciem w zadymionych pomieszczeniach poruszaj się jak najbliżej podłogi nie korzystaj z windy w czasie pożaru nie ryzykuj życia dla ratowania mienia

16 Pożar a dzieci alarmy fałszywe podpalenia (umyślne i nieumyślne) zabawy sprzętem gaśniczym odmienne zachowania (zagrożenie - strach - chęć schronienia się) pomoc emocjonalna (Miś Ratownik)

17 Nauczanie dzieci zasad bezpieczeństwa pożarowego Po co? Kto? Jak? Co?

18 Po co? bo smutna statystyka pożarowa bo nauczanie jest najprostszą metodą profilaktyki bo "... zarówno zarządcy i pracownicy obiektów, jak i korzystające z tych obiektów osoby, nie mają dostatecznych umiejętności właściwego zachowania się w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia pożarem. Istnieje więc potrzeba objęcia odpowiednimi działaniami edukacyjnymi jak najszerszych kręgów społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży". 1 bo wyższa świadomość to mniejsza liczba pożarów, ofiar, strat, a także alarmów fałszywych 1 Ocena wyników akcji ewakuacyjno-ratowniczych przeprowadzonych w budynkach użyteczności publicznej oraz ocena zagrożenia życia w tych budynkach.; KGPSP; Warszawa, czerwiec 1996 r, str.6

19 Kto? Odpowiednio przygotowana osoba merytorycznie i metodycznie Rola Autorytetu

20 Jak? W sposób atrakcyjny - poprzez zabawę (gry, zabawy, konkursy, kolorowanki, bajki, wizyty w jednostkach straży pożarnej, itp.)

21 Zapałki są groźne 1 Konspekt lekcyjny autorstwa Donny Dawson w ramach programu Risk Watch®. Adresat: dzieci w wieku przedszkolnym. Cel lekcji: uczniowie poznają jakie niebezpieczeństwa niesie ze sobą zabawa zapałkami i jak powinni się zachować, gdy znajdą pudełko zapałek. Powiązanie z innym blokami przedmiotowymi: sztuka, zdrowie, czytanie, muzyka. Pomoce dydaktyczne: blok techniczny, różnokolorowe pisaki, kredki, nożyczki. Przebieg zajęć: Przeprowadź pogadankę na temat jakie zagrożenia niesie ze sobą zabawa zapałkami i jak należy zachować się w przypadku znalezienia zapałek lub zauważenia osoby bawiącej się nimi. Następnie zadawaj dzieciom pytania związane z prelekcją. Pozwól również dzieciom na kierowanie do ciebie pytań. Wytnij z kartonu dwa szablony przypominające pudełka z zapałkami. Niech teraz dzieci udekorują je z wewnątrz wedle swoich upodobań. Po wewnętrznej stronie umieść napis: (imię dziecka) nie bawi się zapałkami. Jako zadanie dodatkowe poleć dzieciom narysowanie obrazka zatytułowanego "Nie baw się zapałkami i zapalniczką". 1) Żródło:

22 Co ? Zakres wiedzy i umiejętności z tematyki bezpieczeństwa pożarowego 1 1) Źródło: Rafał Turkiewicz. Praca magisterska SGSP: Edukacja dla bezpieczeństwa. Edukacja dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa pożarowego, 2001 Wiek: do 7 lat Etap: nauczanie przedszkolne WiedzaUmiejętności Dziecko wie, że: należy trzymać się z dala od gorących przedmiotów zapałki mogą spowodować pożar z pomieszczenia wypełnionego dymem wychodzi się na czworaka jak ugasić płonącą odzież strażacy są po to, aby pomagać i nie należy ich się bać Dziecko potrafi: wskazać przedmioty, którymi można się poparzyć powiadomić dorosłego jeśli znajdzie zapałki lub zapalniczkę bezpiecznie opuścić zadymione pomieszczenie właściwie reagować

23 Co ? (c.d.) Zakres wiedzy i umiejętności z tematyki bezpieczeństwa pożarowego 1 WiedzaUmiejętności Z uwagi na to, że nie wszystkie dzieci uczęszczają do przedszkola należy wprowadzać zagadnienia bezpieczeństwa pożarowego od podstaw uzupełniając wiedzę i umiejętności o: postępowanie w przypadku ewakuacji znajomość sygnałów alarmowych kogo powiadomić w razie niebezpieczeństwa i jakie dane trzeba przekazać czym grożą tzw. fałszywe alarmy zachowanie się w przypadku zarządzania ewakuacji w szkole i poza nią rozpoznawanie sygnałów alarmowych prawidłowe powiadomienie służb ratowniczych o pożarze Wiek: do 10 lat Etap: nauczanie zintegrowane 1) Źródło: Rafał Turkiewicz. Praca magisterska SGSP: Edukacja dla bezpieczeństwa. Edukacja dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa pożarowego, 2001


Pobierz ppt "Bezpieczeństwo pożarowe Krzysztof Biskup Szkoła Główna Służby Pożarniczej."

Podobne prezentacje


Reklamy Google