Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1 PRZEPYSZN A SZTUKA BAROKU. 2 Barok to epoka, która kochała się w zdobnictwie i dążyła ku wielkości, sztuce nadludzkiej. Początkowo słowem „barok” oznaczono.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1 PRZEPYSZN A SZTUKA BAROKU. 2 Barok to epoka, która kochała się w zdobnictwie i dążyła ku wielkości, sztuce nadludzkiej. Początkowo słowem „barok” oznaczono."— Zapis prezentacji:

1 1 PRZEPYSZN A SZTUKA BAROKU

2 2 Barok to epoka, która kochała się w zdobnictwie i dążyła ku wielkości, sztuce nadludzkiej. Początkowo słowem „barok” oznaczono dekoracje, ozdoby o nieregularnych dziwacznych kształtach, potem objęto ono architekturę, tworząc monumentalne formy,odbiegające od renesansowej prostoty.

3 3 W okresie baroku powstawały wspaniałe, pełne przepychu pałace królewskie i misternie zaprojektowane ogrody, gdzie drzewom i krzewom nadawano geometryczne lub zwierzęce kształty.

4 4 BAROKOWE ORGANY LEŻAJSK

5 5 W muzyce okres baroku spinają dwa wspaniałe artystyczne dokonania. W muzyce okres baroku spinają dwa wspaniałe artystyczne dokonania. 1. Opera nowego gatunku sztuki muzycznej i teatralnej.( we Włoszech) 2. Twórczość Jana Sebastiana Bacha (1685 Eisenacht-1750 Lipsk)

6 6 Początek i koniec trwającego półtora wieku muzycznego baroku wyznaczają daty 1600 i 1750 RAMY CZASOWE BAROKU W MUZYCE

7 7 1600- 1750 KOMPOZYTORZY TEJ EPOKI ROZWIJALI NOWE FORMY WYKREOWANE W RENESANSIE, TWORZAC RÓWNOCZEŚNIE ZUPEŁNIE NOWE, JUŻ BAROKOWYM STYLU I CHRAKTERZE

8 8 PIERWSZE DZIEŁA OPEROWE Opera Kompozytorzy florenccy usiłowali związać muzykę z formą dramatyczną na wzór tragedii greckiej. W ten sposób stworzyli nową formę muzyczno-dramatyczną – operę. Pierwsze dzieło tego typu zaginęło – była to opera „Dafne” (1594), dzieło Periego. Zachowała się natomiast druga z kolei opera Pt. „Eurydyka” (1600),

9 9 ”. Nazwa „opera” pojawia się po raz pierwszy we Florencji w 1681 r. i odtąd staje się powszechnie używane. Utwory operowe rozpowszechniają się szybko. Najpierw we Włoszech (Florencja, Rzym, Mantua) stają się ulubioną rozrywką arystokracji. Opery wystawiane były na różne okazje: np. na przyjęcie polskiego królewicza Władysława IV we Florencji

10 10 1600 To data, która zapisała się jako symboliczny początek historii europejskiej opery, oraz orientacyjny punkt wyjściowy epoki baroku.

11 11 Claudio Monteverdi (1567-1643) Twórca który skierował europejska operę na właściwe tory. 1. Rozbudował i usamodzielnił orkiestrę towarzyszącą operowym śpiewakom. 2. Wprowadził arie i duety, stworzył nowoczesny kształt dzieła operowego.

12 12 FORMY WOKALNO- INSTRUMENTALNE ORATORIUM – religijna forma muzyczna, niezwiązana z Liturgią ORATORIUM – religijna forma muzyczna, niezwiązana z Liturgią PASJA – Odmiana oratorium, oparta na tekście Ewangelii, mówi o męce Chrystusa KANTATA – wieloczęściowy utwór wokalno – instrumentalny, o tematyce religijnej lub świeckiej

13 13 MUZYKA INSTRUMENTALNA Suita – utwór złożony z kilku samodzielnych, zróżnicowanych utworów. Początkowo w jej skład wchodziły 4 tańce Fuga – jest utworem polifonicznym, w którym temat przechodzi z jednego do drugiego głosu Concerto grosso

14 14 Concero grosso To nowa forma koncertu barokowego, w której występowała grupa instrumentów solowych, przeciwstawna w muzycznym dialogu całej orkiestrze. Twórca tej formy to Arcangelo Corelli (1653-1713) Nowy typ concerto grosso stworzył Antonio Vivaldi(1678- 1741)

15 15


Pobierz ppt "1 PRZEPYSZN A SZTUKA BAROKU. 2 Barok to epoka, która kochała się w zdobnictwie i dążyła ku wielkości, sztuce nadludzkiej. Początkowo słowem „barok” oznaczono."

Podobne prezentacje


Reklamy Google