Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1 PRZEPYSZN A SZTUKA BAROKU. 2 Barok to epoka, która kochała się w zdobnictwie i dążyła ku wielkości, sztuce nadludzkiej. Początkowo słowem „barok” oznaczono.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1 PRZEPYSZN A SZTUKA BAROKU. 2 Barok to epoka, która kochała się w zdobnictwie i dążyła ku wielkości, sztuce nadludzkiej. Początkowo słowem „barok” oznaczono."— Zapis prezentacji:

1 1 PRZEPYSZN A SZTUKA BAROKU

2 2 Barok to epoka, która kochała się w zdobnictwie i dążyła ku wielkości, sztuce nadludzkiej. Początkowo słowem „barok” oznaczono dekoracje, ozdoby o nieregularnych dziwacznych kształtach, potem objęto ono architekturę, tworząc monumentalne formy,odbiegające od renesansowej prostoty.

3 3 W okresie baroku powstawały wspaniałe, pełne przepychu pałace królewskie i misternie zaprojektowane ogrody, gdzie drzewom i krzewom nadawano geometryczne lub zwierzęce kształty.

4 4 BAROKOWE ORGANY LEŻAJSK

5 5 W muzyce okres baroku spinają dwa wspaniałe artystyczne dokonania. W muzyce okres baroku spinają dwa wspaniałe artystyczne dokonania. 1. Opera nowego gatunku sztuki muzycznej i teatralnej.( we Włoszech) 2. Twórczość Jana Sebastiana Bacha (1685 Eisenacht-1750 Lipsk)

6 6 Początek i koniec trwającego półtora wieku muzycznego baroku wyznaczają daty 1600 i 1750 RAMY CZASOWE BAROKU W MUZYCE

7 KOMPOZYTORZY TEJ EPOKI ROZWIJALI NOWE FORMY WYKREOWANE W RENESANSIE, TWORZAC RÓWNOCZEŚNIE ZUPEŁNIE NOWE, JUŻ BAROKOWYM STYLU I CHRAKTERZE

8 8 PIERWSZE DZIEŁA OPEROWE Opera Kompozytorzy florenccy usiłowali związać muzykę z formą dramatyczną na wzór tragedii greckiej. W ten sposób stworzyli nową formę muzyczno-dramatyczną – operę. Pierwsze dzieło tego typu zaginęło – była to opera „Dafne” (1594), dzieło Periego. Zachowała się natomiast druga z kolei opera Pt. „Eurydyka” (1600),

9 9 ”. Nazwa „opera” pojawia się po raz pierwszy we Florencji w 1681 r. i odtąd staje się powszechnie używane. Utwory operowe rozpowszechniają się szybko. Najpierw we Włoszech (Florencja, Rzym, Mantua) stają się ulubioną rozrywką arystokracji. Opery wystawiane były na różne okazje: np. na przyjęcie polskiego królewicza Władysława IV we Florencji

10 To data, która zapisała się jako symboliczny początek historii europejskiej opery, oraz orientacyjny punkt wyjściowy epoki baroku.

11 11 Claudio Monteverdi ( ) Twórca który skierował europejska operę na właściwe tory. 1. Rozbudował i usamodzielnił orkiestrę towarzyszącą operowym śpiewakom. 2. Wprowadził arie i duety, stworzył nowoczesny kształt dzieła operowego.

12 12 FORMY WOKALNO- INSTRUMENTALNE ORATORIUM – religijna forma muzyczna, niezwiązana z Liturgią ORATORIUM – religijna forma muzyczna, niezwiązana z Liturgią PASJA – Odmiana oratorium, oparta na tekście Ewangelii, mówi o męce Chrystusa KANTATA – wieloczęściowy utwór wokalno – instrumentalny, o tematyce religijnej lub świeckiej

13 13 MUZYKA INSTRUMENTALNA Suita – utwór złożony z kilku samodzielnych, zróżnicowanych utworów. Początkowo w jej skład wchodziły 4 tańce Fuga – jest utworem polifonicznym, w którym temat przechodzi z jednego do drugiego głosu Concerto grosso

14 14 Concero grosso To nowa forma koncertu barokowego, w której występowała grupa instrumentów solowych, przeciwstawna w muzycznym dialogu całej orkiestrze. Twórca tej formy to Arcangelo Corelli ( ) Nowy typ concerto grosso stworzył Antonio Vivaldi( )

15 15


Pobierz ppt "1 PRZEPYSZN A SZTUKA BAROKU. 2 Barok to epoka, która kochała się w zdobnictwie i dążyła ku wielkości, sztuce nadludzkiej. Początkowo słowem „barok” oznaczono."

Podobne prezentacje


Reklamy Google