Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

KONCEPCJA SERWISU Wioletta Lipińska Warszawa, 8 czerwca 2010 r. Polskie Biblioteki Publiczne: Internet – Aktywacja.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "KONCEPCJA SERWISU Wioletta Lipińska Warszawa, 8 czerwca 2010 r. Polskie Biblioteki Publiczne: Internet – Aktywacja."— Zapis prezentacji:

1 KONCEPCJA SERWISU Wioletta Lipińska Warszawa, 8 czerwca 2010 r. Polskie Biblioteki Publiczne: Internet – Aktywacja

2 Główne zagadnienia Organizatorzy projektu i dokumentacja Organizatorzy projektu i dokumentacja Etapy realizacji projektu Etapy realizacji projektu Główne cele i odbiorcy serwisu Główne cele i odbiorcy serwisu Architektura serwisu Architektura serwisu Zadania i funkcjonalności portalu Zadania i funkcjonalności portalu Zarządzanie serwisem Zarządzanie serwisem

3 Organizatorzy projektu Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich – Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego – finansująca projekt w ramach Programu Rozwoju Bibliotek

4 Dokumentacja Umowy FRSI z SBP (Ramowa Umowa Dotacji nr 4/PRB/2009 z dnia 30 października 2009 r. i Umowa Szczegółowa nr 2 z 1 lutego 2010 r.) Ustalenia grupy roboczej ds. portalu ZG SBP Plan pracy SBP na 2010 r. Program działania SBP na lata Strategia SBP na lata

5 Etapy realizacji serwisu Etapy pracData zakończenia etapu Opracowanie koncepcjiDo Powołanie redakcji Do Projektowanie serwisuDo Wdrożenie techniczne i organizacyjne Do

6 Główne cele serwisu Usprawnienie obiegu informacji o działalności bibliotek i podnoszenie świadomości społecznej na temat bibliotekarstwa Kreowanie nowoczesnego wizerunku zawodu bibliotekarza i organizacji SBP Wzmocnienie komunikacji w relacjach: biblioteka – użytkownik, biblioteka – inna instytucja, biblioteka - urząd Integracja środowiska bibliotekarskiego, w tym członków SBP Aktywizacja i doskonalenie zawodowe bibliotekarzy

7 Odbiorcy serwisu bibliotekarze członkowie SBP bibliotekoznawcy pracownicy informacji naukowej pracownicy naukowi wydawcy księgarze studenci bibliotekoznawstwa pracownicy instytucji kultury, głównie przedstawiciele zawodów pokrewnych inni użytkownicy bibliotek

8 Celeserwisu Zarządzanie serwisem i funkcjonalności Realizacjazadań Architektura serwisu

9 SBP WiadomościSBPWydawnictwo Konferencje Dla bibliotekarzy O bibliotekach Informacje o SBP Działalność SBP Współpraca zagraniczna Info z ZG SBP Info z bibliotek Info ze struktur SBP Info z innych portali Newsletter Prezentacja publikacji E-sklep Konferencje SBP Poradnictwo Ogłoszenia E-learning Pozyskiwanie funduszy Baza bibliotek Wydarzenia Komunikaty o innych konferencjach Wersja angielska Konferencje i warsztaty Konkursy Architektura serwisu

10 Architektura serwisu Portal dla bibliotekarzy wszystkich typów bibliotek Portal dla użytkowników bibliotek Informacje o zasięgu centralnym i regionalnym Wymiana komunikatów i współpraca z innymi serwisami

11 Zadania Informowanie o działalności bibliotekarzy, w tym członków SBP, m.in. wizualizacja inicjatyw prowadzonych na rzecz kształtowania wspólnej polityki bibliotecznej Wsparcie działalności SBP Konkursy Wydawnictwo SBP Konferencje i warsztaty Badania ankietowe

12 Zadania Przekaz praktycznych treści dla bibliotekarzy Popularyzacja działalności bibliotek i SBP Promowanie fachowej literatury Informowanie o projektach, które dotyczą bibliotekarzy lub powinny zainteresować środowisko bibliotekarskie

13 Opinie Interwencje Apele Uwagi Konsultacje Relacje

14 Treści praktyczne dla bibliotekarzy Odnoszące się do szkoleń i kursów dla bibliotekarzy zarządzania informacją i instytucją kultury pozyskiwania funduszy na działalność bibliotek zastosowań nowych technologii prawa bibliotecznego

15 Popularyzacja wydarzeń Programy realizowane centralnie i w regionach 2009 – Biblioteka to plus 2008 – Biblioteka miejscem spotkań Biblioteka mojego wieku 2006 – Nie wiesz – zapytaj w bibliotece 2005 – Biblioteka otwarta dla Ciebie 2004 – Biblioteki w Europie były zawsze 2010 – Biblioteka – słowa, dźwięki, obrazy

16 Komunikaty dotyczące projektów Przykładowo: Program Rozwoju Bibliotek Program digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce e-PUAP – Usługi dla obywateli – proces wypożyczenia publikacji z biblioteki

17 Główne funkcjonalności serwisu Platforma konferencji Mechanizm zarządzania bazą bibliotek Moduł ogłoszeniowy Moduł ankiety Moduł konkursowy Platforma prezentacji wydawnictw i sklepu internetowego Formularz wysyłania komunikatów i komentarzy Newsletter

18 Użytkownik serwisu wysyła komentarz wysyła wiadomość zapisuje się na konferencję kupuje w sklepie internetowym głosuje w konkursie wypełnia ankiety zapisuje się na newsletter

19 Platforma konferencji Moduł obsługi konferencji organizowanych przez SBP: zapisywanie na konferencje SBP dostęp do materiałów pokonferencyjnych zgłaszanie propozycji konferencji przegląd programów konferencji archiwalnych Komunikaty o innych konferencjach, skierowanych do bibliotekarzy Centralne źródło informacji o konferencjach bibliotekarskich

20 Baza bibliotek tworzona w oparciu o dane zgromadzone w ramach Programu Rozwoju Bibliotek prowadzonego przez FRSI zarządzana za pomocą modułu Wirtualny Segregator, który umożliwia wprowadzanie danych bezpośrednio przez biblioteki Wspólna platforma danych o bibliotekach

21 Proces dodawania danych w bazie Wypełnienie formularza dostępnego pod linkiem w serwisie (przedstawiciele bibliotek lub SBP) Wysłanie danych w formularzu powoduje dołączenie ich do bazy Po zgłoszeniu wpisu do bazy na podany mail następuje wysłanie informacji z loginem i hasłem do Wirtualnego Segregatora Dalsza aktualizacja danych będzie dokonywana przez biblioteki, posiadające konto w Wirtualnym Segregatorze

22 Wyszukiwanie danych w bazie bibliotek Proste – wybór miejscowości Zaawansowane : typ biblioteki zakres terytorialny instytucja nadrzędna wykorzystywany system biblioteczny udostępnianie katalogu on-line biblioteki posiadające stronę www udział w programach

23 Moduł ogłoszenia Główne rodzaje ogłoszeń: staże, praktyki, wolontariat, praca w bibliotekach Wprowadzanie niektórych ogłoszeń bezpośrednio przez biblioteki, które figurują w bazie bibliotek i mają swoje wizytówki w serwisie. Wspólna przestrzeń dla odbiorców ogłoszeń bibliotek

24 Badania ankietowe Ankiety dla użytkowników serwisu (dostępne po zalogowaniu) Internautów (bez logowania) Badania prowadzone w ramach projektów opisanych w Strategii SBP w celu zanalizowania różnych procesów zachodzących w bibliotekach wysondowania określonych potrzeb bibliotek

25 Konkursy Rodzaje internetowych konkursów: pozwalający na wypełnienie zgłoszenia oraz przesłanie plików interaktywny, który umożliwia przesłane materiałów oraz dokonanie oceny przez internautów na platformie (konkursy fotograficzne)

26 Wydawnictwa i e-sklep Publikacje Wydawnictwa SBP sprzedaż publikacji tradycyjnych sprzedaż artykułów w wersji elektronicznej Prezentacja publikacji jednostek organizacyjnych SBP, wydawanych również z bibliotekami

27 Zarządzanie serwisem CMS - umożliwia wprowadzanie materiałów do portalu przez wielu redaktorów zdefiniowanych na różnym poziomie dostępu do treści serwisu Wirtualny Segregator - umożliwia dodawanie informacji bezpośrednio przez biblioteki Panel administracyjny - służy do zarządzania danymi w modułach: konkursy, konferencje, ankiety, e-sklep, newsletter

28 Dziękuję za uwagę Zapraszam do odwiedzenia portalu i współpracy


Pobierz ppt "KONCEPCJA SERWISU Wioletta Lipińska Warszawa, 8 czerwca 2010 r. Polskie Biblioteki Publiczne: Internet – Aktywacja."

Podobne prezentacje


Reklamy Google