Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak myślisz, dlaczego dzieci, takie jak twoja córka lub syn, z talentem, urodą, inteligencją, szukają swojego miejsca w grupach subkultury, epatujących.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak myślisz, dlaczego dzieci, takie jak twoja córka lub syn, z talentem, urodą, inteligencją, szukają swojego miejsca w grupach subkultury, epatujących."— Zapis prezentacji:

1 Jak myślisz, dlaczego dzieci, takie jak twoja córka lub syn, z talentem, urodą, inteligencją, szukają swojego miejsca w grupach subkultury, epatujących otoczenie wyglądem, zachowaniem? Zaburzenia w okresie dojrzewania w kontekście uzależnienia od środków psychoaktywnych

2 Mechanizm uzależnienia w okresie dorastania rodzi się sytuacja trudna napięcie emocjonalne z a ż y c i napięcie spada e problem nierozwiązany środka uzależniającego (kanały) ulga

3 Rozwiązanie problemu rodzi się sytuacja trudna napięcie emocjonalne W Y K O N A Ć norma ulga konfrontację z problemem 1. Diagnoza 2. Właściwa konfrontacja

4 Pęd człowieka ku przyjemności i śmierci wg C.G. Junga cierpienie norma radość

5 Wykaz środków niebezpiecznych A.Narkotyki: marihuana, haszysz, amfetamina, opiaty, metamfetaminy (extasy, MDMA i in.), kleje i rozpuszczalniki, kokaina, środki halucynogenne B.Alkohol: piwo, wino, wódka, drinki, C.Spożywcze środki pobudzające: drinki, leki, homeopatia, korzenie, środki związane z medycyną naturalną D.Leki: przeciwbólowe, uspokajające, DXM (acodin, syropy na kaszel, tussipec, tussidal) E.Sterydy, środki na pozyskanie masy mięśniowej F.Nikotyna, kofeina, efedryna G.Dopalacze

6 Czerwone sygnały są to najbardziej widoczne fakty, które świadczą o kontakcie młodego człowieka z narkotykami. Najbardziej widoczne są one w domu, mniej w szkole, czy w środowisku pozaszkolnym. Zmiany te z reguły następują stopniowo, subtelnie, ale bywa też tak, że przychodzą bardzo gwałtownie.

7 zmiany w osobowości – ogólne trudności psychologiczne, kłamstwa, brak dojrzałości, postawa obronna, agresja zmiany w aktywności i nawykach – zaburzenia snu, nowe przyjaźnie, urwanie starych związków, utrzymujące się trudności dydaktyczne i wychowawcze w szkole, (nauczyciele szybciej zwrócą uwagę na tą grupę zagrożeń) zmiany w wyglądzie fizycznym – ślady na ciele, zwracamy uwagę na nos, oczy, usta, skórę, mowę i ruchy akcesoria - przeróżne dziwne przedmioty począwszy od puszek, butelek po rolki papieru toaletowego zaburzenia psychiczne kolizje z prawem

8 Dopalacze Syntetyki TFMPP – działanie podobne do MDMA i LSD, JWH – 18 – działanie podobne do konopi, BZP 1-benzylopiperazyna, jest stymulantem centralnego układu nerwowego Mieszanki ziołowe Fly agaric – zazwyczaj muchomor czerwony, działanie podobne do upojenia alkoholowego i LSD Kratom – suszone liście, łagodna forma opium, Argyreria nervosa – działanie podobne do LSA i LSD, Lion – działanie podobne do marihuany

9 DOPALACZE kofeina, magnez, ginko biloba, leki nootropowe, które wspomagają procesy poznawcze: uczenie się, zapamiętywanie czy koncentrację uwagi: syrop na kaszel, leki na astmę podawane dożylnie, leki stosowane przy ADHD, efedryna, która uwalnia noradrenalinę,

10 Jak powstaje trudny rodzic? stosuje nieefektywne strategie zachowań, stosuje nieefektywne style komunikacji, stosuje przemoc

11 Nieefektywne strategie zachowań - negacja – Arek nie jest narkomanem, on po prostu przechodzi taki etap dojrzewania. - minimalizowanie – nie jest tak źle, Aśka tylko od czasu do czasu przychodzi pijana do domu. Przynajmniej nie ćpa. - zmowa – dobrze, kupię ci beczka piwa na imprezę, tylko wyrzuć ją po ciemku, żeby nie rzucało się w oczy. - tuszowanie – nie powiem nic kuratorowi o twoim uciekaniu z lekcji, ale radzę się poprawić, chłopcze. Nie rób już wstydu. - nadopiekuńczość – musimy troszczyć się o Zbylka, on jest naszym małym skarbem. - ratowanie – musiałem wpłacić kaucję, przecież nie mogę pozwolić, żeby spędził noc w areszcie. - samooskarżenia – nie doszłoby do tego, gdybyśmy jej pomogli. - oskarżanie innych – gdyby pedagog szkolny nie prowadził tych pogadanek, to Jacuś nie wiedziałby co to są narkotyki. - racjonalizacja, unikanie, wchodzenie w układy, zaprzyjaźnianie się, zawstydzanie, niereagowanie

12 Nieefektywne style komunikacji konfrontacja, wygłaszanie kazań, ciągłe upominanie, ośmieszanie, przesadne reakcje, oceny uogólniające, oskarżenia, wywoływanie poczucia winy, wypowiedzi lekceważące, branie w obronę, potępianie i dyskwalifikowanie, obracanie w żart

13 Przemoc 1. Tolerowanie przemocy, 2. Grożenie przemocą, 3. Stosowanie przemocy emocjonalnej, 4. Wykorzystywanie dzieci, 5. Bicie

14 Skuteczne zachowania rodzicielskie zobaczyć dziecko w oderwaniu od problemów, zachowanie spokoju i opanowania w chwili kryzysu, zachowanie rodzicielskiej solidarności w realizowaniu strategii, tworzenie struktur, stawianie granic przez rodzica, zapewnienie pozytywnej atmosfery, pełnej ciepła i miłości, umiejętność słuchanie i rozmawiania z dzieckiem, dążenie do jedności działania i wspólnoty celów,

15 Reasumując - 4 przykazania 1. Jasne i konsekwentnie egzekwowane zasady i ograniczenia. 2. Udział dorastających dzieci w tworzeniu zasad. 3. Stosowanie kar i nagród. 4. Rodzice - bądźcie razem!!!

16 Jak powstaje trudne dziecko? Rodzice nie maja dla dziecka czasu, brak porozumienia, Patologia (alkohol, przemoc, zaniedbania etc.) Wpływ towarzystwa Brak miłości w domu, poczucie samotności Rozwody, opuszczenia, separacje, Wydarzenia traumatyczne, Bezrobocie i ubóstwo

17 Dlaczego nastolatki piją alkohol? Umiarkowane picie alkoholu jest atrakcyjne dla wielu dorosłych ponieważ: -ułatwia przeżywanie przyjemności, -przynosi ulgę w przykrych momentach życia, -ułatwia odpędzanie smutnych myśli, -uprzyjemnia spotkania z innymi ludźmi, -jest częścią celebrowania uroczystości i sukcesów, Nastolatki o tym wszystkim wiedzą i doznają pokusy skorzystania z tych atrakcji. Oprócz tego mają ważne i dodatkowe powody skłaniające do picia.

18 Dorastające dzieci sięgają po alkohol: aby czuć się dorosłym, aby dopasować się do otoczenia, aby czuć się dobrze i być na luzie, aby wyrazić swoją potrzebę buntu i chęć zmierzenia się z ryzykiem, aby zaspokoić ciekawość, ponieważ alkohol jest łatwo dostępny

19 Jak wspierać abstynencje dziecka? 1. Ustal jasne zasady dotyczące alkoholu. Nie zgadzam się żebyś pił/a. Powiedz, ze zakaz ten wypływa z miłości i troski o jego dobro. Powiedz też, jakie będą konsekwencje złamania tej zasady. 2. Wytłumacz dziecku jakie jest ryzyko związane z piciem alkoholu. 3. Porozmawiaj z dzieckiem jak ma sobie radzić z presją rówieśników. Zależy mi na waszym towarzystwie, ale nie chcę nakręcać się alkoholem. 4. Bądź dobrym przykładem. Nie nadużywaj alkoholu. 5. Nie wahaj się powiedzieć innym rodzicom jego kolegów, że nie życzysz sobie, żeby Twoje dziecko piło jeśli idzie na imprezę. Masz prawo decydować o bezpieczeństwie swojego dziecka.

20 Rola w szkoły w profilaktyce 1.Prowadzenie integralnej profilaktyki pierwszorzędowej 2.Stosowanie procedur w sytuacjach kryzysowych 3.Objęcie pomocą psychologiczną ucznia w kryzysie 4.Motywowanie rodziny do wizyty w specjalistycznej poradni

21 …ponieważ szukają akceptacji, szukają tego, czego nie mają w domu. Dziękuję za uwagę Lucjan Wojcieszak

22 Jeśli potrzebujesz pomocy – znajdziesz ją w Tczewie Punkt Konsultacyjny ds. Uzależnień OKNO w Tczewie ul. Kościelna 6/7 Tel Punkt jest czynny codziennie między a 19.00


Pobierz ppt "Jak myślisz, dlaczego dzieci, takie jak twoja córka lub syn, z talentem, urodą, inteligencją, szukają swojego miejsca w grupach subkultury, epatujących."

Podobne prezentacje


Reklamy Google