„CHEMIA PÓŁNOCNEJ POLSKI”

Prezentacja na temat: "„CHEMIA PÓŁNOCNEJ POLSKI”"— Zapis prezentacji:

1 „CHEMIA PÓŁNOCNEJ POLSKI”
(Bydgoszcz, Gdańsk, Toruń) Wycieczka naukowo-krajoznawcza 26-29 kwietnia 2004

2 W dniach kwietnia 2004 roku odbyła się wycieczka naukowo-krajoznawcza „Chemia Północnej Polski”, zorganizowana przez Płockie Naukowe Koło Chemików. Uczestnikami wyjazdu było 42 studentów kierunku Technologia Chemiczna, głównie zrzeszonych w Kole. Wyjazd rozpoczął się w poniedziałek 26 kwietnia o godzinie 7:00 zbiórką przed Gmachem Głównym Politechniki Warszawskiej w Płocku. O godzinie 10:00 byliśmy umówieni w Bydgoszczy w Zakładach Chemicznych ZACHEM S.A. Po krótkich perturbacjach związanych ze znalezieniem właściwej bramy wjazdowej, udało się nam dotrzeć na odpowiednie miejsce. Zakłady są ulokowane na zalesionym obszarze o powierzchni kilkuset hektarów (teren dawnej fabryki zbrojeniowej) – stąd nasze problemy. Zakłady Chemiczne ZACHEM S.A. należą do najważniejszych przedsiębiorstw chemicznych w Polsce oraz największych firm północno-zachodniej Polski. Od ponad pół wieku oferują około 400 półproduktów i produktów chemicznych, zarówno organicznych jak i nieorganicznych, z przeznaczeniem dla przemysłu chemicznego, włókienniczego, skórzanego, celulozowo-papierniczego, kablownictwa, energetyki i wielu innych.

3 Większość związków chemicznych produkowanych w ZACHEMIE S. A
Większość związków chemicznych produkowanych w ZACHEMIE S.A. to substancje szalenie niebezpieczne, stąd instalacje mogliśmy zwiedzić tylko z okien autobusu. Dokładnie mogliśmy przyjrzeć się jedynie działowi produkcji pianek poliuretanowych. Otrzymaliśmy nawet zgodę Pana Przewodnika na wykonanie kilku pamiątkowych zdjęć, oczywiście pod warunkiem, że nie wykorzystamy ich do celów wywiadowczych .

4 ZACHEM S.A. posiada długoletnie doświadczenie w produkcji elastycznych pianek poliuretanowych i jest postrzegany jako prekursor produkcji poliuretanów w Europie Środkowej oraz lider w produkcji poliuretanów w Polsce. Mieliśmy okazję zobaczyć całą linię produkcyjną, począwszy od spieniania poliuretanu, poprzez magazyn bloków piankowych, sekcję cięcia po magazyn gotowych wyrobów.

5 Niektórych zafascynowało cięcie pianki...

6 ... a niektórzy znaleźli także coś ciekawego w magazynie.

7 Zwiedzanie ZACHEMU S. A. zajęło nam około trzech godzin
Zwiedzanie ZACHEMU S.A. zajęło nam około trzech godzin. W miejscu zakwaterowania mieliśmy pojawić się dopiero około godziny 18:00, stąd postanowiliśmy po drodze odwiedzić jeszcze zamek w Gniewie.

8 To chyba jedyne pozowane zdjęcie grupowe.

9 Potem tylko szybka kolacja i....
Do miejsca naszego zakwaterowania – WDW „Bursztyn” w Sobieszewie – – dotarliśmy późnym popołudniem. Potem tylko szybka kolacja i....

10 .... morza szum, ptaków śpiew....
...złota plaża i zachód słońca.... Do plaży mieliśmy około 500 m.

11 ...Po zachodzie słońca mała integracja....
.....a po imprezce....

12 ...wschód słońca... I tak skończył się pierwszy dzień, a właściwie rozpoczął drugi...

13 Przed bramą do rafinerii przywitała nas szczegółowa kontrola.
Na wtorek (drugi dzień wyjazdu) zaplanowaliśmy najważniejszy punkt naszej wycieczki – zwiedzanie rafinerii Grupy LOTOS S.A. Przed bramą do rafinerii przywitała nas szczegółowa kontrola.

14 A za bramą zobaczyliśmy...

15 GRUPA LOTOS S. A. (dawniej Rafineria Gdańska S. A
GRUPA LOTOS S.A. (dawniej Rafineria Gdańska S.A.) to największa firma regionu pomorskiego i drugi w Polsce producent i dystrybutor paliw, lider na rynku silnikowych olejów smarowych. Prowadzi działalność od 1975 r. Przyjmując 2 czerwca 2003 r. nową nazwę, zapoczątkowała tworzenie ogólnopolskiej grupy kapitałowej, skupiającej szereg spółek pod nazwą sztandarowego produktu - olejów LOTOS. W rafinerii funkcjonują trzy podstawowe bloki technologiczne: blok paliwowy o zdolności przerobowej 4,5 mln ton ropy naftowej rocznie blok olejowy o zdolności produkcyjnej 250 tys. ton rocznie kompleks hydrokrakingu przerabiający ciężkie frakcje ropy naftowej Rafineria posiada dostęp do ropy naftowej poprzez terminal w Porcie Północnym w Gdańsku oraz poprzez rurociąg "Przyjaźń".

16 W ciągu kilku godzin zwiedzania rafinerii zdążyliśmy zapoznać się w sposób ogólny z większością obiektów. Dokładnie zwiedziliśmy blok hydrokrakingu oraz instalacje produkcji olejów smarowych i asfaltów drogowych. Od Pana Przewodnika dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek o firmie....

17 Rafineria Grupy LOTOS S. A
Rafineria Grupy LOTOS S.A. zajmuje obszar około 300 hektarów, z czego 70 % to park zbiorników surowcowych, półproduktów i wyrobów finalnych. Łączna pojemność zbiorników rafinerii wynosi metrów sześciennych. Blok paliwowy rafinerii może przerobić ton ropy rocznie. Wytwórnia olejów smarowych posiada zdolność produkcyjną ton rocznie. Wytwórnia asfaltu rafinerii ma zdolność produkcyjną ton rocznie. Rafineria Grupy LOTOS S.A. zajmuje 37 miejsce na 112 rafinerii pod względem kompleksowości, a 6 pozycję pod względem wskaźnika odsiarczania w rankingu Wood McKenzie. Pierwszym produktem z rodziny LOTOS, który pojawił się na rynku w 1989 roku, był olej LOTOS Mineralny (15 W/40). Następnie wprowadzano na rynek kolejno oleje LOTOS Semisyntetic (10W/40) i LOTOS Syntetic (5W/40) - pierwszy w pełni syntetyczny olej polski. W 2001 roku do rodziny LOTOS dołączył kolejny produkt - syntetyczny olej silnikowy o klasie lepkości 0W/40 - LOTOS DYNAMIC.

18 Poprzedni dzień (i noc) pozostawiły ślady zmęczenia na uczestnikach.

19 Mimo to, z dumą reprezentowaliśmy w rafinerii oraz w Gdańsku naszą Uczelnię i Wydział,
a na piersi logo Koła.

20 Wtorkowe popołudnie spędziliśmy w Sopocie.

21 A we wtorkowy wieczór zorganizowaliśmy ognisko.

22 Trzeci dzień wyjazdu był dniem odpoczynku.
Spędziliśmy go zwiedzając Gdańsk...

23 ...i Gdynię

24 Wieczorem, jak na środę przystało..
Polska – Irlandia 0:0

25 Czwartek był ostatnim dniem naszego wyjazdu
Czwartek był ostatnim dniem naszego wyjazdu. Wcześnie rano spakowaliśmy walizki i wyjechaliśmy do Torunia, gdzie o godzinie 10:00 byliśmy umówieni z Panem Przewodnikiem, który miał nas oprowadzić w ELANIE S.A. Zwiedzanie ELANY S.A. było bardzo interesujące. Dzięki profesjonalizmowi i dużemu doświadczeniu zawodowemu Pana Przewodnika, od podszewki poznaliśmy procesy związane z produkcją PET oraz jego zastosowaniem. Niestety na terenie ELANY S.A. nie pozwolono nam wykonywać zdjęć.

26 Elana S.A. jest jedynym polskim producentem włókien poliestrowych i polimeru butelkowego. Firma rozpoczęła produkcję w grudniu 1963 r. Obecnie spółka zaspokaja około 40 % potrzeb krajowego popytu na włókna poliestrowe i około 55 % potrzeb krajowego popytu na polimer butelkowy. Eksportuje prawie 24 % wyrobów. Firma rozwija się inwestując w nowe technologie, czego przykładem jest uruchomienie w marcu 2003 r. nowej instalacji do produkcji polimeru butelkowego. W wyniku uruchomienia tej inwestycji, o wartości około 40 mln zł, zdolności produkcyjne polimeru PET wzrosły o około 220 % do poziomu 120 tys. ton/rok.

27 Zwiedzanie Elany S. A. zajęło nam około 3 godzin
Zwiedzanie Elany S.A. zajęło nam około 3 godzin. Później zatrzymaliśmy się na kilka godzin na Toruńskiej Starówce, gdzie obowiązkowo musieliśmy spotkać się z Nicolausem Copernicusem.

28 Niektórzy znaleźli także czas na odwiedzenie planetarium.

29 Z Torunia wyjechaliśmy około godziny 17:00.
Mocno zmęczeni, ale zadowoleni - deklarując, że przyszłoroczna wycieczka będzie trwała nie 4 dni, ale przynajmniej tydzień - dotarliśmy około 19:30 do Płocka.

30 Samorządu Studentów Politechniki Warszawskiej
No i najważniejsze.... Serdeczne podziękowania za wsparcie finansowe, które umożliwiło nam zorganizowanie wyjazdu, pragniemy skierować w stronę naszych sponsorów: Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Chemicznego (Oddział przy Zakładzie Produkcyjnym PKN ORLEN S.A. w Płocku) Samorządu Studentów Politechniki Warszawskiej Bardzo dziękujemy

31 PŁOCKIE NAUKOWE KOŁO CHEMIKÓW
Instytut Chemii Politechniki Warszawskiej Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii ul. Łukasiewicza Płock tel./fax: (sekretariat ICh WBMiP)

Pobierz ppt "„CHEMIA PÓŁNOCNEJ POLSKI”"