Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY DZIECKA OD URODZENIA DO 3. ROKU ŻYCIA

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY DZIECKA OD URODZENIA DO 3. ROKU ŻYCIA"— Zapis prezentacji:

1 ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY DZIECKA OD URODZENIA DO 3. ROKU ŻYCIA

2 Spis treści: Wstęp Poznawanie świata poprzez dotyk 1 miesiąc życia

3 19 miesiąc życia 20 miesiąc życia 21 miesiąc życia 22 miesiąc życia 23 miesiąc życia 24 miesiąc życia 25 miesiąc życia 26 miesiąc życia 27 miesiąc życia 28 miesiąc życia 29 miesiąc życia 30 miesiąc życia 31 miesiąc życia 32 miesiąc życia 33 miesiąc życia 34 miesiąc życia 35 miesiąc życia 36 miesiąc życia Bibliografia

4 WSTĘP Pierwszy rok życia dziecka jest wyjątkowy pod względem tempa rozwoju. Już nigdy człowiek nie podlega tak wielu dynamicznym zmianom w tak krótkim czasie. Dziecko pojawia się na świecie jako bezbronna, słabo kontaktująca się ze światem istotka a zaledwie w ciągu 12 miesięcy przeistacza się w sprawnego ruchowo i zdolnego do porozumiewania się z otoczeniem człowieczka.

5 POZNAWANIE ŚWIATA POPRZEZ DOTYK
dziecko zaczyna dokonywać cudownych odkryć już w pierwszych minutach po narodzinach dopiero w chwili narodzin jego wrażliwość dotykowa zaczyna się rozbudzać dziecko po raz pierwszy dowiaduje się, że coś czuje, gdy rodzic bierze je w swoje ramiona, przytula i głaszcze

6 1 MIESIĄC ŻYCIA na podanym palcu mocno zaciśnie piąstkę
uchwyt ten jest tak mocny, że podając mu palce obu rąk, bez obawy można podnieść malucha do góry położony noworodek na brzuchu na ok.. 3 sekundy podniesie główkę, natomiast położony na plecach odwróci główkę na bok. dziecko w tym okresie widzi, słyszy i czuje komunikuje swoje potrzeby za pomocą płaczu na silne bodźce dźwiękowe lub świetlne dziecko reaguje gwałtownym odrzuceniem rąk i rozprostowaniem paluszków, a następnie wraca do poprzedniej pozycji tzw. odruch MORO dziecko silnie reaguje na dotyk, uspokaja się wzięte na ręce i przytulone choć jeszcze nie rozumie, ale powinno się do niego przemawiać, śpiewać, bo rozpoznaje głos i uczy się w ten sposób porozumiewać

7

8 2 MIESIĄC ŻYCIA dziecko porusza się energiczniej bo ma już silniejsze mięśnie opanowuje ruchy mięśni szyi, tułowia i barków, położone na brzuszku podnosi główkę, która po chwili gwałtownie opada ciało dziecka jest bardziej wyprostowane a piąstki są już lekko otwarte dwumiesięczne dziecko wydaje dźwięki przypominające „a” lub „e”, czasem łączy je z „h” krzykiem przyciąga swoją uwagę i potrafi bezbłędnie rozpoznawać czy jest zadowolony, głodny, itp. wodzi oczami za kolorowym i wyraźnym przedmiotem i fascynuje go twarz rodzica reaguje na dźwięk dzwonka maluch coraz częściej i na dłużej skupia wzrok

9

10 3 MIESIĄC ŻYCIA leżąc na brzuchu dziecko unosi głowę opierając się na przedramionach, ale nie podnosi jeszcze pupy podnoszone do pozycji siedzącej nieco lepiej utrzymuje główkę swobodnie obraca główką koordynuje wzrok ze słuchem wydaje z siebie dźwięki szuka wzrokiem źródła dźwięku uśmiecha się próbuje trzymać mocno grzechotkę włożoną do ręki i patrzy na nią

11 http://images. google. pl/imgres. imgurl=http://www. strykowski

12 4 MIESIĄC ŻYCIA malec leżąc na brzuchu długo i pewnie utrzymuje główkę w górze bawi się rączkami i wszystko co nimi złapie, wkłada do buzi obraca główkę w kierunku hałasu i zaczyna się głośno i radośnie śmiać na widok rodziców płacze w różny sposób potrafi chwycić zabawkę obiema dłońmi wydaje okrzyki radości podtrzymywany pod paszkami, z reguły trzyma nóżki zgięte, ale czasami prostuje je i odpycha się od podłoża zbliża niepewnie dłoń do grzechotki, bawi się palcami

13

14 5 MIESIĄC ŻYCIA niemowlę siedzi podparte, zgina rączki i nóżki, napina mięśnie brzucha i miednicy ciągle ćwiczy, bawi się swoimi stopami, próbując nawet włożyć je sobie do buzi śmieje się, piszczy, bardzo żywo reaguje na widok mamy leżąc na brzuchu prostuje raz jedną raz drugą rękę, skręca głowę i w efekcie coraz częściej udaje mu się przewrócić na plecy śmieje się głośno, gdy się je zaczepia wyciąga rękę w kierunku zabawki, dotyka jej i próbuje chwycić wymawia już sylaby „agha”, „aghu”, „he” i inne połączenia samogłosek ze spółgłoskami

15 http://images. google. pl/imgres. imgurl=http://www. strykowski

16 6 MIESIĄC ŻYCIA niektóre dzieci w tym wieku podciągają się do pozycji siedzącej i utrzymują się w niej przez chwilę dobrze przy tym kontrolując pozycję głowy położony na brzuszku opiera się na ramionach i pozostaje w tej pozycji dość długo chwyta zabawkę całą dłonią przekład ją z rączki do rączki pojawiają się pierwsze ząbki rozpoznaje obce osoby gaworzenie: szeregowanie rozmaitych wyraźnych sylab ze zmianą siły dźwięku i wysokości tonu

17 http://images. google. pl/imgres. imgurl=http://www. strykowski

18 7 MIESIĄC ŻYCIA sprawnie obraca się z pleców na brzuch
dziecko ma już na tyle wyćwiczone mięśnie, że próbuje samodzielnie siadać podczas zabawy nie musi się już podpierać, co pozwala mu chwytać dwa przedmioty równocześnie lub jeden duży obiema rączkami. dziecko stara się przemieszczać: pełza, turla się uważnie obserwuje czynności osób mu bliskich wymawia sylaby "la, wa, ta, ba, ka"

19

20 8 MIESIĄC ŻYCIA prawie wszystkie maluchy w tym wieku samodzielnie siedzą i pełzają większość dzieci leżąc na brzuszku obraca się wokół własnej osi dziecko sprawnie obraca i manipuluje przedmiotem trzymanym w dłoniach próbuje podnieść się do stania boi się obcych próbuje naśladować cmokanie i śpiewanie patrzy na odbicie w lustrze nie szukając z nim kontaktu

21

22 9 MIESIĄC ŻYCIA z reguły dziewięciomiesięczne dzieci już pewnie siedzą, niektóre potrafią stać podtrzymywane przez rodziców czasami nawet podciągają się samodzielnie do stania, podnosząc się z pozycji leżącej. świetnie i szybko raczkują. Ta umiejętność bardzo szybko uaktywnia pracę mózgu małego człowieka. jest bardziej aktywne w zabawie w chowanego, wykazuje mniejszy lęk, gdy np. mama zniknie mu z pola widzenia. dziecko chwyta małe przedmioty tzw. chwytem pęsetkowym, czyli kciukiem i palcem wskazującym. rozumie i wykonuje proste polecenia np. „podaj mi ...”. wyraźnie wymawia i łączy ze sobą dwie takie same sylaby np. „ba-ba”. wykazuje wzrost zainteresowania cichymi dźwiękami.

23

24 10 MIESIĄC ŻYCIA maluch próbuje już stawiać pierwsze kroki – na razie bezpiecznie trzymając się rodzica. potrafi sam usiąść, podnosząc się z leżenia na brzuszku, a potem wstać przytrzymując się czegoś. bawi się najczęściej w pozycji siedzącej, mając wyprostowane nogi i plecy. dziecko naśladuje już dźwięki, miny, gesty i różne czynności, rozumie ich sens w określonej sytuacji, np. macha rączką i mówi „pa-pa”, gdy się z kimś żegna. na pytanie „gdzie mama?” szuka jej wzrokiem i pokazuje rączką. gdy czyta mu się książeczkę, wskazuje paluszkiem przedmioty na obrazkach i próbuje za osobą czytającą powtarzać ich nazwy. czyni postępy w koordynacji obu rąk, np. małe przedmioty wkłada do pojemnika trzymanego w drugiej rączce. pewne czynności zaczyna wykonywać nie tylko dla przyjemności, ale także dla uzyskania aprobaty dorosłych.

25 11 MIESIĄC ŻYCIA dziecko samodzielnie wstaje, przytrzymując się mebli i drepcze przy nich, przenosząc ciężar ciała z jednej na drugą nogę. chodzi trzymane za obie ręce i coraz częściej puszcza się oparcia usiłując złapać równowagę. Choć często kończy się to upadkiem nie rezygnuje z prób. większa samodzielność i osiąganie coraz bardziej skomplikowanych umiejętności sprawia mu przyjemność. Zwłaszcza wtedy, gdy wszyscy wokół biją mu brawo. używa pojedynczych lub podwójnych sylab dla określenia sytuacji np. „am-am”, gdy siada do stołu. słysząc słowo „nie” przerywa wykonywaną czynność. Rozumie zakazy, ale na ogół ich nie zapamiętuje i nie stosuje się do nich. potrafi precyzyjnie i pewnie chwycić drobny przedmiot.

26

27 12 MIESIĄC ŻYCIA roczny malec potrafi zjeść trzymany w ręku chrupek i próbuje samodzielnie pić z kubeczka. kolejnym etapem rozwoju będzie nabycie umiejętności posługiwania się łyżeczką. na razie maluchowi najlepiej udaje się wkładanie jedzenia do buzi za pomocą własnych paluszków. dziecko potrafi precyzyjnie podać drugiej osobie zabawkę, ale nie zawsze chce ją puścić. prawidłowo reaguje na polecenia np. „chodź tu”, „zostaw”. nawiązuje też proste dialogi używając pierwszych dziecięcych słów „daj”, „nie”. łatwo się rozprasza, bywa przekorne, lubi być samodzielne. lubi być w centrum zainteresowania otoczenia i uwielbia być chwalone. umie dzielić emocje z najbliższymi: gdy się cieszą, ono też jest radosne. Gdy są przygnębieni – ono też jest smutne. To empatia. roczne dziecko ma zwykle 6 ząbków.

28

29 13 MIESIĄC ŻYCIA dziecko samodzielnie stoi i chodzi podtrzymywane za rączki. potrafi samodzielnie utrzymać np. ołówek i narysować nim swoje pierwsze dzieło. doskonale rozumie pewne polecenia i zakazy. używa prostych słów i gestów do wyrażania swoich potrzeb lub nazywania otaczającego go świata. pod koniec 13. miesiąca dziecko już umie podnieść się z siedzenia do pozycji pionowej, a za chwilę bez podtrzymywania usiąść z powrotem, coraz lepiej sobie radzi z trzymaniem kubeczka, wkładaniem małych zabawek do pudełka albo zbieraniem wysypanych na podłogę kredek, oprócz dotykania drugą ważną metodą poznawania świata jest lizanie i smakowanie

30

31 14 MIESIĄC ŻYCIA maluch w miarę pewnie stoi nawet bez przytrzymywania się krzesła czy stolika, a każdy dzień przynosi poprawę w chodzeniu. dziecko potrafi już chwiejnie przejść przez cały pokój, choć czasem jeszcze zdarzy się mu się nieoczekiwanie upaść, maluch już potrafi wyraźnie powiedzieć: "mama" i "tata" i używa tych słów z wyraźną lubością, nie potrafi przejść obojętnie wobec żadnego nowego przedmiotu: wszystkiego musi dotknąć lub polizać, fascynują go przede wszystkim przedmioty często używane przez rodziców: przy każdej okazji będzie starał się dosięgnąć pilota do telewizora lub telefonu komórkowego,

32 15 MIESIĄC ŻYCIA chodzi samodzielnie. wczołguje się na schody.
posługuje się łyżeczką. trzyma filiżankę ogląda obrazki. zna swoje imię. mówi kilka słów. otwiera i zamyka pudełka, szuflady. wykonuje proste polecenia coraz lepiej radzą też sobie małe rączki i paluszki. dziecko potrafi budować wieżę z kilku klocków i chętnie to robi

33 16 MIESIĄC ŻYCIA maluch z chęcią chodzi po całym mieszkaniu, ale też uginając nóżki zaczyna przymierzać się do skakania, najchętniej na miękkim materacu lub kanapie, dziecko z chęcią ciągnie na sznurku np. kaczuszkę albo pcha przed sobą drewnianą zabawkę, coraz lepiej zaczyna sobie radzić z gryzieniem i połykaniem większych kawałków pokarmów, dziecko w wieku szesnastu miesięcy rozumie większość poleceń, dziecko zaczyna rozpoznawać przedmioty i zwierzęta na obrazkach zamieszczonych w dziecięcych książeczkach

34 17 MIESIĄC ŻYCIA z łatwością popycha przed sobą swój wózek, stoliczek lub krzesło, samodzielnie wspina się na niskie schody i stara się znaleźć metodę schodzenia z nich, gdy z małej rączki wypadnie zabawka, maluch potrafi przyklęknąć, wziąć ją z dywanu i wstać bez podpierania się, potrafi samodzielnie pić z kubeczka dziecko próbuje włożyć klocki o różnych kształtach do odpowiednich otworków w pudełku, zaczyna używać kilkunastu słów dźwiękonaśladowczych na przykład "tik-tak", "pi-pi„

35 18 MIESIĄC ŻYCIA wspina się na krzesła, chodzi do tyłu,
trzymane za rączkę wchodzi po schodach przekręca wyłączniki, mówi kilkanaście słów, wyraża żądania słowami, pokazuje części ciała, swoje żądanie wyraża gestem lub słowem: "daj", "to", "lala„, naśladuje zachowanie dorosłych,

36 maluch jest coraz bardziej samodzielny,
19 MIESIĄC ŻYCIA maluch jest coraz bardziej samodzielny, coraz doskonalsza precyzja ruchów pozwala mu na podejmowanie coraz bardziej skomplikowanych działań: budowanie wieży z przynajmniej sześciu klocków, karmienie łyżeczką lalki, samodzielne mycie i wycieranie rączek, w tym wieku dziecko najprawdopodobniej umie już bardzo dobrze chodzić i biegać, dziecko potrafi i lubi bawić się w udawanie i wyobrażanie, pamięć dziecka jest coraz sprawniejsza: samo śpiewa krótkie piosenki i recytuje pierwsze kilkuwyrazowe wyliczanki

37 20 MIESIĄC ŻYCIA nową umiejętnością jest rzucanie trzymanej w obu rączkach piłki znad głowy biega, tańczy, wspina się, a nawet skacze dziecko jest już bardzo sprawne ruchowo kopnięta przez niego piłka potoczy się dokładnie w tym kierunku, jaki został wcześniej przez malucha wybrany w tym wieku maluch zna już około 50 słów i powoli zaczyna je łączyć w kilkuwyrazowe szeregi jego mowa staje się coraz bardziej zrozumiała dla otoczenia dziecko dzięki znakomitemu zmysłowi obserwacji potrafi dostrzec niezauważalne dla oczu rodzica różnice np. w położeniu książek na biurku lub szczotki na półce obok lustra mniej więcej w dwudziestym miesiącu dziecko rozpoznaje swoje lustrzane odbicie i zauważa zmiany w swoim wyglądzie np. upięte na czubku głowy włosy ważną umiejętnością dziecka jest liczenie do dwóch – niektóre, wybitnie inteligentne dzieci, mogą nawet wyrecytować ciąg liczb od jeden do pięć

38 21 MIESIĄC ŻYCIA z chęcią chodzi na czworakach, czołga się, opierając się przy tym na łokciach, a także turla gdy poczuje chęć, aby odpocząć od ciągłego ruchu, przykucnie i z ochotą zajmie się zabawami, które wymagają aktywności dłoni i palców precyzja rączek jest już bardzo rozwinięta - mały szkrab umiejętnie zrywa np. porzeczki lub winogrona i potrafi trzymać je ostrożnie w paluszkach, nie ściskając zbyt mocno nadeszła pora uregulowania potrzeb fizjologicznych i dziecko najczęściej powiadamia rodziców o tym dziecko coraz dłużej potrafi zająć się własnymi sprawami, dzięki temu, że z dnia na dzień doskonali swoją umiejętność zabawy dobrze poznał już części ludzkiego ciała: pępek, brzuszek, plecki itd. i potrafi je pokazać, nie tylko na sobie, ale i na drugim człowieku lub lalce zdolność obserwacji, idąca w parze z coraz lepszą pamięcią pozwala mu na rozpoznawanie kilku obrazków i wskazanie np. którego spośród nich wcześniej brakowało

39

40 22 MIESIĄC ŻYCIA wspinaczka sprawia dziecku w tym wieku prawdziwą przyjemność, a do tego rozwija jego zdolności motoryczne malec coraz śmielej pokonuje nowe przeszkody: każde krzesło jest dla niego wielkim, intrygującym wyzwaniem dziecko z wielką przyjemnością uczy się coraz to nowych rzeczy, jakie pokazują mu dorośli w tym wieku potrafi wykonać dwustopniowe polecenia, np. pójść do drugiego pokoju i przynieść z niego przedmiot maluch z sukcesem składa słowa w dwuwyrazowe frazy typu: „Daj lalę”, „Pokaż to”

41 23 MIESIĄC ŻYCIA Paluszki i dłonie dziecka stały się bardzo sprawne – nie sprawia mu już problemu budowanie wysokiej wieży, rzucanie piłeczką do celu czy układanie puzzli W tym wieku dziecko swobodnie zdejmuje sobie skarpetki i spodenki, a wiele dzieci umie sobie nawet poradzić z ponownym nałożeniem tych części ubrania Zwiększa się zasób słów malca a wśród tych nowopoznanych pojawiają się przyimki typu: na, w, pod Będzie dociekał, dlaczego musi zjeść śniadanie, dlaczego trzeba iść spać, ciąg pytań „czemu”, „dlaczego”

42 24 MIESIĄC ŻYCIA prawidłowo rozwijający się dwulatek tryska energią i nie potrafi nawet chwili siedzieć nieruchomo dwuletnie dziecko chodzi wyprostowane i pewnie stawia kroczki, ramiona trzyma po bokach ciała, stopy są blisko siebie malec opanował też sztukę mimiki: robi "balonik" z nadętych policzków, "dzióbek" z warg, podczas puszczania całusków głośno cmoka znając wzór obrazka, potrafi samodzielnie połączyć kilka najbardziej charakterystycznych elementów układanki np. te, które przedstawiają twarz dwulatek potrafi bawić się w gry symboliczne: maluje ludzkie twarze, buduje zamek dla lalki lub garaż na samochody, otwiera w klockowej budowli drzwi i wprowadza przezeń małych, plastikowych mieszkańców wykonuje trzystopniowe polecenia, w czym pomocna jest również jego, z dnia na dzień lepsza, pamięć

43

44 25 MIESIĄC ŻYCIA maluch trafia celnie małą piłeczką w stojące nieopodal kręgle i rzuca piłką do kosza z zabawkami kiedy się uśmiechnie, odsłoni nie tylko przednie ząbki, ale i cztery ostre kiełki zwraca uwagę na każde słowo, dlatego należy pamiętać, aby mówić starannie i unikać dziecięcego języka rozwój mowy nabiera tempa spostrzegawczość dziecka jest dużo lepiej rozwinięta

45 26 MIESIĄC ŻYCIA zmysł równowagi dwulatka rozwija się bardzo szybko, a temu rozwojowi sprzyja coraz większa odwaga malca w podejmowaniu kolejnych zadań widząc inne dzieci wspinające się po pionowej drabince lub siatce, z pewnością zapragnie spróbować tego samego W tym wieku trudno zachęcić dziecko do spokojnej zabawy dzięki turlaniu piłeczki albo lepieniu z ciastoliny dziecko ćwiczy małą motorykę, a umiejętności kontrolowania pracy rąk i paluszków będą mu potrzebne podczas mycia ząbków i nauki samodzielnego ubierania się malec doskonale potrafi klasyfikować otaczające go przedmioty: wie, że lalka, miś i traktorek należą do kategorii zabawek, zaś wróbel, pies i krowa – do ulubionej kategorii: zwierząt pamięć brzdąca jest na tyle rozwinięta, że pamięta nie tylko swoje imię, ale też imiona rodziców i dziadków, a nawet przyjaciół z piaskownicy lub ze żłobka

46 27 MIESIĄC ŻYCIA malec potrafi już przez przynajmniej sekundę stać na jednej nodze lub przejść kilka kroków po wyznaczonej przez rodzica prostej linii dziecko potrafi samo rozpiąć suwak w kurteczce, zapiąć rzepy w bucikach po kilku próbach może nauczyć się trudnej sztuki wkładania spodni jego ulubionym narzędziem są farby, a techniką oczywiście malowanie palcami najbliższy okres minie pod znakiem kształtowania się zdolności twórczych: maluch całymi dniami będzie lepił abstrakcyjne rzeźby z ciastoliny lub plasteliny, malował farbami lub stawiał zamaszyste znaki długopisem

47

48 28 MIESIĄC ŻYCIA dziecko najprawdopodobniej zyskało już kontrolę nad swoimi potrzebami fizjologicznymi malec znakomicie koordynuje również pracę swoich paluszków, choć nadal jeszcze w domu zdarzają się wybuchy furii, gdy złośliwy, uparty klocek nie chce wejść w to atrakcyjne pudełko po zapałkach jego umiejętności warto wykorzystywać podczas nauki samodzielnego mycia ząbków: dziecko może już samo operować szczoteczką wewnątrz buzi maluch między 28. a 30. miesiącem może opanować sztukę liczenia przynajmniej do trzech pociecha coraz śmielej buduje długie, kilkuwyrazowe frazy

49 29 MIESIĄC ŻYCIA równowaga dziecka w tym okresie jest już znakomicie rozwinięta – maluch świetnie radzi sobie ze zmianą kierunku podczas biegania, zeskakiwaniem na równe nóżki z dość wysokich mebli, omijaniem kałuż i wertepów dwuipółlatek uwielbia zabawy, które wiążą się z dynamicznym ruchem Mając oparcie dla obu rączek wchodzi na schody i schodzi z nich dorosłym systemem: "jedna nóżka-jeden schodek„ maluch w tym miesiącu z widoczną radością klaszcze do rytmu, słysząc swoje ulubione piosenki budowanie długich opowieści, to najważniejsze z osiągnięć ostatnich miesięcy mały obserwator może opowiadać, co jadł i w co bawił się pod nieobecność rodziców

50 30 MIESIĄC ŻYCIA skacze na złączonych nogach,
jedzie na trójkołowym rowerku, ale odpycha się nogami, buduje wieżę z 7 klocków, sprawnie je łyżką i widelcem, samodzielnie chodzi po schodach, kopie piłkę, sprawnie popycha i ciągnie zabawki; maluch samodzielnie miesza łyżeczką herbatę w kubku, pewnie posługuje się szczoteczką do zębów wewnątrz buzi, czesze swoje włoski, ubiera lalkę, przekręca klucz w drzwiach mała pociecha uwielbia zabawy polegające na wcielaniu się w inne osoby, a wśród nich zdecydowanie prym wiedzie pani ekspedientka wyobraźnia dziecka pracuje na pełnych obrotach: dzięki temu maluch potrafi wcielić się w odgrywaną przezeń rolę

51 31 MIESIĄC ŻYCIA mały, trójkołowy rowerek to najlepszy przyjaciel niemalże trzyletnich, dziecięcych nóżek dzięki pedałowaniu w prawidłowy sposób rozwijają się stawy kolanowe dziecka i wzmacniają się jego mięśnie maluch wskazuje palcem na poszczególne elementy narysowanego przez niego obrazka i objaśnia ich znaczenie dziecko coraz lepiej odnajduje się w świecie obrazków i literek. Z zapałem "czyta", przewracając w książce kartkę jedna za drugą maluch mówi na tyle dobrze, że nawet nieznajomi potrafią zrozumieć, o co mu chodzi buduje logiczne kilkuwyrazowe zdania, korzysta z zaimków (ja, jego, mój, itd.) i przyimków (na, pod, z). potrafi już też podać swoje imię, płeć i wiek.

52 http://images. google. pl/imgres. imgurl=http://bp3. blogger

53 32 MIESIĄC ŻYCIA maluch w tym wieku już dobrze radzi sobie w grupie rówieśniczej: razem z innymi dziećmi chętnie biega, skacze, zjeżdża na zjeżdżalni niespełna trzylatek jest ucieleśnieniem ruchu: w żaden sposób nie można go utrzymać w jednym miejscu dziecku w trzecim roku życia potrzeba przede wszystkim dużo zabaw ruchowych, które znakomicie wpływają na rozwój sprawności motorycznej jego nóżek i rączek dla dziecka ważne stają się stosunki czasowe. Dobrze rozróżnia już pojęcia: "później" i "wcześniej„ zaczyna odróżniać dni pracujące od sobót i niedziel – szczególnie łatwo przychodzi to dzieciom, których oboje rodzice pracują interesuje się, która jest godzina, choć jeszcze nie nadszedł czas na naukę zegara pociecha pamięta, co działo się wczoraj, szczególnie jeśli w grę wchodzą obiecane dzień wcześniej przez rodziców słodycze

54

55 33 MIESIĄC ŻYCIA układ pokarmowy niespełna trzylatka jest już na tyle rozwinięty, że świetnie radzi sobie z trawieniem nawet nierozdrobnionych pokarmów maluch w tym wieku ma już wyraźnie sprecyzowane upodobania smakowe dziecko w ostatnim kwartale trzeciego roku jest już niemal całkowicie samodzielne, samo wyjmie sok z lodówki, samo wyrzuci swoje skarpetki do kosza z praniem, a nawet samo złoży swoje ubranko – oczywiście po swojemu maluch poznaje pierwsze kolory dziecko układa proste, duże puzzle z charakterystycznym rysunkiem

56

57 34 MIESIĄC ŻYCIA trzylatek lubi ćwiczyć swoje umiejętności motoryczne rąk i palców ruchy dziecięcych dłoni są już bardzo precyzyjne: maluch dobrze radzi sobie z układaniem nawet małych elementów puzzli, nie sprawiają mu też trudności skomplikowane konstrukcje przestrzenne z klocków malec umie w pełnym rozpędzie zmienić kierunek biegu: nie tylko skręcić w boki, ale też obrócić się w pełnym pędzie o 180 stopni liczenie to nowa pasja dziecka, robi to w domu, podczas spaceru, czy w czasie odwiedzin u babci malec umie już konstruować stosunkowo długie historyjki, a jednocześnie uwielbia słuchać opowieści o sobie

58 35 MIESIĄC ŻYCIA pomaganie rodzicom w domowych porządkach to znakomity trening sprawności fizycznej trzylatka maluch może już sam nalewać mleka do płatków, położyć plasterek sera na kanapkę, zetrzeć kurze na niskich powierzchniach własnoręcznie rozpina guziczki przy sweterku, sam kroi swoje ziemniaczki na talerzu i głośno protestuje, gdy ktoś ośmieli się spróbować go karmić rozwój abstrakcyjnego myślenia idzie w parze z narodzinami poczucia humoru dziecka potrafi szybko nauczyć się prostego, kilkuwersowego wierszyka, a nawet fragmentu ulubionej bajeczki

59 36 MIESIĄC ŻYCIA trzylatka wszędzie jest pełno: wspina się na sedes, wdrapuje się na stół i krzesła, wpełza pod łóżko, by już za chwilę w zagadkowy sposób znaleźć się we wnętrzu szafy z chęcią tańczy i bawi się w "Baloniku nasz malutki" i inne zabawy w kółeczku malec dokładnie wie, co to są urodziny i z przejęciem przygotowuje się do nadchodzącego święta w wieku trzech lat dziecko zna już około 900 słów i składa logiczne zdania z trzech-czterech słów malec umie przez kilkanaście minut zająć się samotną zabawą

60 „Życie to dzieciństwo naszej nieśmiertelności.”
„Życie to dzieciństwo naszej nieśmiertelności.” Johann Wolfgang Goethe

61 Bibliografia: Miesięcznik Mam dziecko Miesięcznik Dziecko
Benjamin Spock, Michael B. Rothenberg, Dziecko – pielęgnacja i wychowanie, wyd. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich Warszawa 1993 Carola Schuster – Brink „Poradnik młodych rodziców” wyd. Świat książki Warszawa 2000 Eisenberg Arlene, Murkoff Heidi E., Hathaway Sandee, Drugi i trzeci rok życia dziecka, Rebis Poznań 1996 Stoppard Miriam, Dziecko od A do Z, poradnik medycyny, Atena, Poznań 1991

62 Prace wykonali: Górniak Agata, Jedynak Paulina.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy Pedagogika rok 1 gr.2. Prace wykonali: Górniak Agata, Jedynak Paulina.


Pobierz ppt "ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY DZIECKA OD URODZENIA DO 3. ROKU ŻYCIA"

Podobne prezentacje


Reklamy Google