Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sztuka prezentacji Rady praktyków

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sztuka prezentacji Rady praktyków"— Zapis prezentacji:

1 Sztuka prezentacji Rady praktyków
Należy się odpowiednio zaprezentować i przywitać uczestników spotkania. Prezenter nie może być anonimowy. Na wstępnie należy też ustalić reguły: Zasady używania telefonów komórkowych (nie wolno zakazywać używania, raczej grzecznie zasugerować wyciszenie dzwonków i dyskretne wychodzenie się za drzwi na naprawdę konieczne rozmowy) Częstotliwość i długość przerw przy dłuższych prezentacjach Wskazać uczestnikom miejsca, gdzie w czasie przerwy mogą się napić i coś przekąsić (jeśli przygotowaliśmy takie miejsce) Koniecznie ustalić, kiedy mogą następować pytania – przy krótkich prezentacjach najlepiej zostawić pytania na koniec Rady praktyków

2 Wstęp Miejsce prezentacji
Niniejsza prezentacja ma za zadanie pokazać, jak ważne dla odbioru pokazu są pozorne drobiazgi takie jak rolety w oknach albo rozmieszczenie włączników oświetlenia. Miejsce prezentacji Przygotowanie sali i ocena infrastruktury pomieszczenia Dobór sprzętu Sprawdzenie sprzętu Dostosowanie formy do treści

3 Miejsce prezentacji lokalizacja ciche otoczenie
lokalizacja: słuchacze powinni łatwo dotrzeć (blisko dworca kolejowego, stacji metra, zapewniony parking) ciche otoczenie (brak często przelatujących samolotów, nie w sąsiedztwie pracujących maszyn, hałaśliwej restauracji, dyskoteki) lokalizacja ciche otoczenie

4 Przygotowanie sali i ocena infrastruktury pomieszczenia
Wielkość: powinna być dobrana do wielkości grupy, z jaką przyjdzie nam pracować; gorsza jest za ciasna sala, ale mała grupa w wielkiej, pustej sali też może wywołać nieprzyjemne wrażenie oświetlenie, okna i drzwi: trzeba zwrócić uwagę na możliwość zaciemnienia sali (konieczne, gdy chcemy używać rzutnika lub projektora multimedialnego), idealnie jest aby wyłączniki światła były blisko stanowiska prezentera, albo dawały się uruchomić pilotem ustawienie miejsc siedzących: najlepszy jest układ kinowy – wszyscy uczestnicy siedzą przodem do ekranu prezentacyjnego akustyka, system nagłośnienia: przy gru[ach powyżej 10 osób mikrofon i głośniki stają się koniecznością, dzięki nim prezenter nie musi krzyczeć, by słuchacze mogli go usłyszeć klimatyzacja i ogrzewanie: podobnie jak oświetlenie – powinny dawać się włączać ze stanowiska prezentera lub pilotem kontakty elektryczne: w ilości wystarczającej do zasilania komputera, projektora i nagłośnienia, w przypadku konieczności używania sieci komputerowej – w stanowisku prezentera powinny się znaleźć również gniazda sieciowe (albo sieć WiFi w zasięgu) miejsce na przekąski i napoje: dobrze, by były poza salą, na korytarzu lub w innej Sali – wtedy wyjście z Sali konferencyjnej na przerwę nabiera sensu wielkość oświetlenie, okna i drzwi ustawienie miejsc siedzących akustyka, system nagłośnienia klimatyzacja i ogrzewanie kontakty elektryczne miejsce na przekąski i napoje

5 Dobór sprzętu prosty w obsłudze średnio trudny w obsłudze
prosty w obsłudze: (opracowania pisemne, tablica, flipchart); mocne strony: nie jest potrzebna energia elektryczna, można przygotować wcześniej w wielu kopiach średnio trudny w obsłudze: (rzutnik slajdów, rzutnik folii, słuchawki w przypadku tłumaczenia prezentacji) trudny w obsłudze: (magnetowid, projektor, grafika komputerowa, multimedia); istnieje ryzyko usterki lub awarii uwaga na liczbę słuchaczy i wielkość sali – przekaz musi być czytelny! Zbyt mały ekran, albo słabe nagłośnienie potrafią rozłożyć najlepsza prezentację nigdy nie nadużywaj pomocy audiowizualnych! – narażasz się na spore ryzyko, że jednak coś nawali; pomoce audiowizualne mają tylko jedno zadanie: pomóc prezenterowi w zdobyciu i skupieniu uwagi słuchaczy i ułatwić mu przekazanie zamierzonych treści prosty w obsłudze średnio trudny w obsłudze trudny w obsłudze uwaga na liczbę słuchaczy i wielkość sali nigdy nie nadużywaj pomocy audiowizualnych!

6 Sprawdzenie sprzętu czy jest zapewniony, czy trzeba mieć swój
czy jest zapewniony, czy trzeba mieć swój: czasem warto wziąć własny sprzęt, ponieważ na sprzęcie wynajmowanym z salą może brakować odpowiednich wersji oprogramowania; poza tym nasze prezentacje z elementami multimedialnymi, robione w Power Poincie, „gubią” dźwięk i filmy przy kopiowaniu czy ekran ma wystarczające wymiary: lepiej za duży niż za mały, mały ekran w dużej sali nie spełni swojego zadania czy jest wskaźnik, pisaki, czyste folie, przedłużacze: o to powinien zadbać organizator spotkania, które mamy prowadzić, ale jeśli czegoś zabraknie, wstyd spłynie tylko na prezentera czy sprzęt działa (komputer, projektor, magnetowid, TV, mikrofon itp.): trzeba sprawdzić przed spotkaniem, bo sprzęt jest na tyle delikatny i zawodny, że możemy mieć nieprzyjemną niespodziankę zawsze zrób krótką próbę przed prezentacją!: najlepiej na pół godziny przed rozpoczęciem; trzeba koniecznie sprawdzić nagłośnienie i sprzęt komputerowy; dobrze jest sobie :przelecieć” szybko prezentację, żeby zobaczyć, czy czegoś nie zgubiliśmy czy jest zapewniony, czy trzeba mieć swój czy ekran ma wystarczające wymiary czy jest wskaźnik, pisaki, czyste folie, przedłużacze czy sprzęt działa (komputer, projektor, magnetowid, TV, mikrofon itp.) zawsze zrób próbę przed prezentacją!

7 Dostosowanie formy do treści
Poznanie słuchaczy: dobrze jest znać swoją grupę już w czasie przygotowywania pokazu, od tego zależy dobór materiału i rozłożenie akcentów; jeśli takiej wiedzy nie mamy – dobrze jest w chwili rozpoczęcia pokazu zainteresować się jakie grupy społeczne i zawodowe reprezentują słuchacze i czego oczekują od spotkania Metody komunikacji pomiędzy prelegentem a słuchaczami: rozpoczynając spotkanie wskazane jest, żeby ustalić sposób zadawania pytań i reakcji prelegenta na pytania z Sali; przy krótkich prezentacjach polecamy ustalić, że czas zadawania pytań będzie po zakończeniu omawiania całego materiału – to nam zabezpieczy pokaz przed „rozwaleniem” go pytaniami przez niecierpliwych słuchaczy, którzy mogą pytać o zagadnienia, jakie mamy omówić np. trzy slajdy później; przez przesunięcie pytań na koniec unikniemy chaosu w czasie spotkania, a samych pytań będzie zdecydowanie mniej – bo większości informacji udzielimy w czasie spotkania Przygotowanie prelegenta: prelegent powinien znać swoją „rolę”, nie może sprawiać wrażenia człowieka, który nie wie, o czym mówi, bo w takiej sytuacji nie jest wiarygodny Wygląd slajdów: forma jest istotna, ale bez przesady. Zawsze najważniejsza jest treść. Forma graficzna i animacje, jakich używa się w czasie pokazu, są tylko metodami do utrzymania uwagi odbiorców. Sugerowane jest umieszczanie na slajdach tylko krótkich punktów, równoważników zdań sygnalizujących zagadnienie, które prelegent omawia ustnie. Długie akapity na slajdach to pomyłka - i tak nikt ich nie przeczyta. Poznanie słuchaczy Metody komunikacji pomiędzy prelegentem a słuchaczami Przygotowanie prelegenta Wygląd slajdów


Pobierz ppt "Sztuka prezentacji Rady praktyków"

Podobne prezentacje


Reklamy Google