Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

BRYTYJSKIE MEDIA ELEKTRONICZNE MEDIA PUBLICZNE. British Broadcasting Company BBC przyjmowana za modelową dla formy mediów publicznych, powstała w 1922.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "BRYTYJSKIE MEDIA ELEKTRONICZNE MEDIA PUBLICZNE. British Broadcasting Company BBC przyjmowana za modelową dla formy mediów publicznych, powstała w 1922."— Zapis prezentacji:

1 BRYTYJSKIE MEDIA ELEKTRONICZNE MEDIA PUBLICZNE

2 British Broadcasting Company BBC przyjmowana za modelową dla formy mediów publicznych, powstała w 1922 r., utworzona przez Pocztę Brytyjską, jako spółka producentów radioodbiorników W 1927 r. stała się na podstawie Karty Królewskiej, która chroni ją przed polityczną ingerencją rządu, korporacją Zarządcy zostali zobowiązani do do realizacji interesów publicznych; podstawą było utworzenie takiego zarządu, który pośredniczyłby między nadawcą a rządem Podstawy pod funkcjonowanie BBC położył jej pierwszy dyrektor J. Reith; on też ustalił cztery zasady nazywane filarami, które miały regulować działanie mediów publicznych: Solidne źródła finansowania Idea służby publicznej Monopol (w przypadku Wielkiej Brytanii utrzymał się tylko do 1954 r.) Poczucie moralnej odpowiedzialności

3 Ideą powstania BBC było kulturalne i intelektualne oświecenie publiczności; cele edukacji miały być wyznaczane przez przedstawicieli elit Po II wojnie światowej idee związane z radiem przeniesiono do telewizji – BBC stała się dla Brytyjczyków rodzajem wewnętrznej dyplomacji, promującej kulturę, wprowadzającej standard języka angielskiego zwaną BBC English, bazującej na ideach i obyczajach klasy średniej Wprowadzony przez J Reitha abonament miał być powszechnym podatkiem umożliwiającym dotarcie z przystępnym i wyważonym programem do wszystkich obywateli Reith chciał uniknąć uzależnienia mediów od państwa oraz przemysłu i finansjery – jednak teraz rosną koszty nowych technologii i zakupu programów, rośnie konkurencja; rozważa się nawet prywatyzację BBC; coraz częściej ujawniają się konflikty polityczne (obsadzanie stanowiska dyrektora) Monopol mediów publicznych był możliwy tylko przy współpracy państwa

4 Rządy brytyjskie określały i określają ramy, w jakich działa BBC, sposób finansowania, liczbę nadawanych kanałów, uwarunkowania techniczne; mają także prawo weta wobec programów telewizyjnych Na strukturę zarządzania składa się Rada Gubernatorów, której 12 członków (z różnych organizacji, instytucji, partii), powołuje królowa (symbolizuje niezależność) i jej Rada na wniosek premiera; kadencja trwa 5 lat Rada Królewska składa się zaś z polityków reprezentujących różne partie polityczne Rada Gubernatorów współpracuje z Radą Dyrektorów (organ zarządzający) oraz z Ogólną Radą Doradczą (podobne rady również na poziomie regionalnym) Wybór Partii Pracy w 1997 r. i jej reelekcja w 2001 r. nie zmieniły wiele w polityce medialnej prowadzonej wcześniej przez 18 lat przez Konserwatystów Stawia się na gospodarkę wolnorynkową mającą zapełnić pluralizm treści poprzez wypełnianie nisz i różnych segmentów; to pozwoliło nie tylko na formowanie się i rozrost konglomeratów skupiających różne media ale i prywatyzację wielu narodowych wydarzeń medialnych, jak np. ważne wydarzenia sportowe

5 W odniesieniu do doświadczeń BBC sformułowanych zostało 8 zasad telewizji publicznej: Dostępność pod względem geograficznym Uwzględnianie potrzeb i gustów wszystkich widzów Uwzględnianie praw i interesów mniejszości Uwzględnianie narodowej tożsamości poczucia wspólnoty odbiorców Oddzielenie od interesów wynikających z praw własności i od polityki rządów Jedna technologia nadawania programów odpowiadająca wszystkim odbiorcom Współzawodnictwo w jakości, a nie w ilości programów Przyjęcie przez telewizję publiczną roli przewodnika dla stacji prywatnych, a nie czynnika je ograniczającego

6 W ostatnich latach BBC zostało podzielone na część komercyjną (m.in. BBC Worldwide) i niekomercyjną Działalność komercyjna BBC jest powodem skarg jej prywatnych konkurentów Komercjalizowanie się BBC zostało zasygnalizowane po raz pierwszy w raporcie Komisji Peacocka pracującej nad reformą BBC w 1986 r. W 1994 r. konserwatywny rząd Margaret Thatcher decyduje, że BBC powinno rozbudować swą działalność rozumianą jako służba publiczna w kraju, a za granicą działać jako nadawca komercyjny BBC stała się narodowym nadawcą publicznym i międzynarodowym nadawcą komercyjnym W 1996 r. przyjęta została nowa Karta regulująca działanie BBC jako nadawcy publicznego

7 Cyfryzację telewizji rozpoczęto w 1998 r. (1996) Zakończenie nadawania analogowego rząd planuje na 2010 r. 98% Brytyjczyków korzystało z usług BBC każdego miesiąca w latach 2003/2004 W latach kanały telewizyjne BBC1 i BBC2 osiągnęły łącznie 40% udziału w widowni (osobno odpowiednio 26,8% i 11%) BBC Radio na początku roku 2001 miało 52% całej publiczności Mimo tego w Wielkiej Brytanii sektor komercyjnych mediów audio-wizualnych jest bardzo znaczący i dobrze się rozwija Za przetrwaniem BBC jako nadawcy publicznego przemawiał moc twórcza i żywotność jej działów produkcji, skupienie się producentów na tworzeniu programów odpowiadających idei służby publicznej oraz fakt, że brytyjska publiczność została wyuczona akceptacji dla programów mediów publicznych

8 TELEWIZJA BBC One BBC Two BBC Three BBC Four CBBC CBeebies BBC News 24 BBC Parliament Interactive TV

9 RADIO Radio 1 1Xtra Radio 2 Radio 3 Radio 4 Five Live Five Live Sports Extra 6 Music BBC 7 Asian Network

10 NA ŚWIECIE BBC World Service 43 radio language services ( finansowane przez rząd brytyjski)BBC World Service 43 radio language services BBC America BBC Canada BBC Food BBC Kids (Canada) BBC Prime BBC World Animal Planet People+Arts UKTV UKTV (Australia) (oddzielne komercyjne przedsięwzięcia, których zyski pomagają finansować służbę publiczną BBC)UKTV (Australia)

11 ABONAMENT BBC należy dziś do niewielu stacji, które nadal nie nadają reklam, a utrzymują się z opłat widzów i dotacji państwowych Roczny abonament ustalony przez rząd wynosi 121 funtów Nie płacą osoby powyżej 75 roku życia, niewidomi połowę Za telewizję czarno-białą wynosi funtów

12 PODZIAŁ ABONAMENTU · BBC One £3.37 · BBC Two £1.45 · Digital television channels £0.98 · Transmission and collection costs £0.98 · BBC Radio 1, 2, 3, 4 and Five Live £0.99 · Digital radio stations £0.08 · Nations & English Regions television £0.90 · Local radio £0.61 · bbc.co.uk £0.31 Total £9.67

13 MEDIA KOMERCYJNE

14 TELEWIZJA Największą konkurencją dla BBC jest sieć Channel 3 znana jako Independent Television (ITV). 15 regionalnych koncesji zapewnia serwisy lokalne i ogólnokrajowe. Dodatkowo GMTV nadaje serwis śniadaniowy Udział ITV w rynku wynosił w latach niewiele poniżej 29% Od złagodzenia prawa własności w mediach przez rząd w 1996 r. sieć Channel 3 jest zdominowana przez dwa koncerny: Carlton i Grenada (kontrolują lub posiadają 12 koncesji i docierają do ponad 100% gospodarstw – w Londynie zachodzą na siebie dwaj nadawcy Channel 3)

15 Channel 4 ma charakter częściowo publiczny, zaspokaja zainteresowania mniejszości co także zwiększa dochód poprzez reklamy (istnieje oddzielny czwarty kanał w Walii, S4C, który jest finansowany częściowo z reklam, a częściowo przez państwo; nadaje programy w prime-time w języku walijskim) Channel 4 przyciąga ok. 10% publiczności Channel 4 jest raczej nadawcą niż producentem programów i wspiera niezależną produkcję. Od lat 90. BBC i ITV muszą kupować 25% swoich programów od niezależnych producentów. Ok. 1/5 najpopularniejszych programów jest produkcją niezależną.

16 Piąty kanał naziemny rozpoczął nadawanie w kwietniu 1997 r. Pokrywa ok. 80% kraju i w latach miała udział w rynku5,7% Ma charakter komercyjny, utrzymuje się z reklam W sumie przynajmniej 90% populacji ogląda programy nadawane drogą naziemną.Nawet w domach z telewizją kablową i satelitarną niecałe 2/3 czasu poświęca się tym kanałom

17 TELEWIZJA KABLOWA Dociera do ok. 9 mln odbiorców, ale to tylko ¼ grupy docelowej Zdominowana przez dwóch dostawców: NTL i Telewest Razem z TV satelitarną osiąga 15-16% widowni Najpopularniejszy kanał QVC, ma widownię na poziomie 3 mln (najpopularniejsze opery mydlane na kanałach naziemnych przyciągają ok mln)

18 TELEWIZJA SATELITARNA BSkyB kontrolowana przez Rupert Murdoch's News International Oferuje ok. 200 kanałów W 2001 r. ponad 5,5 mln odbiorców, 30% więcej niż rok wcześniej Publiczność poszczególnych kanałów niewielka Sky TV, oferująca kilka kanałów, przyciąga tylko ok. 5% krajowej widowni

19 RADIO W ciągu dnia jest najpopularniejszym medium Dociera do 92% mieszkańców Radio komercyjne rozwija się dynamicznie od 1996 roku Oprócz 5 kanałów BBC istnieje 3 ogólnokrajowych nadawców komercyjnych (plus czwarty nadający z Irlandii) BBC nadaje też radio regionalne dla Szkocji, Walii i Irlandii Płn. Oraz w ważniejszych miastach poza Londynem Przyznano ok. 250 koncesji dla lokalnych stacji komercyjnych

20 19 stacji nadaje przez satelitę i 15 przez kabel Zwykle słuchacz ma do wyboru ok. 15 stacji (w Londynie 24) Radio komercyjne jest kontrolowane przez 15 grup, w tym 8 najsilniejszych kontrolujących większość z 70 koncesjonowanych stacji Serwisy krajowe BBC docierają do dwa razy większej grupy odbiorców niż ogólnokrajowe stacje komercyjne i mają 40% publiczności przy 8% stacji komercyjnych Lokalne stacje komercyjne są jednak 3 razy popularniejsze niż lokalne odłamy BBC

21 Sytuacja na rynku nie jest dla słuchaczy satysfakcjonująca w związku z brakiem wyraźnej różnorodności. Dlatego zwłaszcza na terenach silnie zurbanizowanych nadaje wiele stacji pirackich. Wpływ radia jest oceniany przez rząd za dwukrotnie słabszy, niż innych mediów w związku z muzycznym formatowaniem stacji

22 ŹRÓDŁA INFORMACJI Informacje są zapewniane głównie przez BBC News and Independent Television News/Independent Radio News w Londynie, wzbogacane przez niewielką ilość wiadomości lokalnych i regionalnych. Każda stacja telewizyjna (poza GMTV, która korzysta z Reutersa) i ponad 90% stacji radiowych korzysta z tych źródeł


Pobierz ppt "BRYTYJSKIE MEDIA ELEKTRONICZNE MEDIA PUBLICZNE. British Broadcasting Company BBC przyjmowana za modelową dla formy mediów publicznych, powstała w 1922."

Podobne prezentacje


Reklamy Google