Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kontakt z nami:

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kontakt z nami:"— Zapis prezentacji:

1 Kontakt z nami:

2 Oligofrenopedagog, Instruktor Koncepcji Halliwick mgr Agata Borowiec

3 Co to jest Koncepcja Halliwick i na czym ona polega? Koncepcja Hallwick jest sposobem uczenia innych uczestniczenia w zabawach w wodzie, niezależnego poruszania się w niej i pływania.

4 Koncepcja Halliwick Metoda została opracowana przez Jamesa McMillana, nauczyciela wychowania fizycznego w szkole dla dziewcząt w Londynie. Nazwa koncepcji pochodzi od nazwy szkoły w której nauczał The Halliwick School for Girl.

5 McMillan bazując na podstawowych prawach hydrodynamiki i hydrostatyki oraz mechaniki ciała umożliwił swoim uczniom osiągnięcie stabilności i kontrolowanego ruchu w wodzie. zdjęcie

6 Jest to metoda rehabilitacji osób niepełnosprawnych w wodzie, metoda nauki pływania i terapii. zdjęcie

7 Jest bezpieczna dla ludzi w różnym wieku z różnymi typami upośledzeń i niepełnosprawnościami. Koncepcja Halliwick

8 Zajęcia według Koncepcji Halliwick odbywają się w zorganizowanych grupach. Dziecko może uczestniczyć w terapii wraz rodzicem lub opiekunem. Pływakowi przez cały okres trwania zajęć zawsze towarzyszy indywidualny instruktor.

9 Koncepcja Halliwick W metodzie Halliwick podstawę oceny i planowania stanowi 10 punktowy program, jako logiczne podejście do ćwiczeń w wodzie. Wyćwiczenie kolejnych punktów gwarantuje poczucie bezpieczeństwa oraz osiągnięcie niezależności w wodzie.

10 W programie tym możemy zaobserwować rozwój poprzez W programie tym możemy zaobserwować rozwój poprzez trzy fazy: trzy fazy:

11 PRZYSTOSOWANIE PSYCHICZNE 1. Przystosowanie psychiczne. 2. Niezależność.

12 KONTROLA RÓWNOWAGI 3. Rotacja poprzeczna. 4. Rotacja strzałkowa. 5. Rotacja wzdłużna 6. Rotacja łączona. 7. Wypór. 8. Unoszenie się w bezruchu.

13 KONTROLA RUCHU 9. Ślizg w turbulencjach. 10. Prosty napęd i podstawowy styl pływacki.

14 1.Przystosowanie psychiczne. Tak samo jak wytworzyliśmy nawyki ruchowe na lądzie, bazujące na przystosowaniu do siły grawitacji, tak w wodzie musimy nauczyć się przystosowania do różnych doświadczeń związanych z pływalnością i wyporem w wodzie, aby pływak czuł się szczęśliwy w wodzie.

15 Należy również zniwelować dyskomfort niepełnosprawnych, który towarzyszy przebywaniu na pływalni, a który związany jest z nową sytuacją, nowym środowiskiem, ale też przebieraniem się w szatni, pogłosem, który rozlega się na pływalni i efektami odbijania się światła od powierzchni wody. Problemem mogą być także mokre oczy, woda w uszach lub głośne zachowanie innych. Blokować może także brak akceptacji własnej niepełnosprawności lub strach przed nieakceptacją innych. Uczymy przystosowania do różnych doświadczeń związanych z pływalnością i wyporem w wodzie. Należy także zwrócić uwagę na zwiększone napięcie, które objawia się ściskaniem pomocnika.

16 2. Niezależność. Oznacza moment, gdy pływak staję się fizycznie i psychicznie niezależny. Następuje wtedy uwolnienie od: kontaktu fizycznego, kontaktu wzrokowego oraz uwolnienie od indywidualnego instruktora.

17 7. Wypór Pływak uczy się rozumienia siły wyporu działającej w wodzie. Pozbywa się lęku związanego z tonięciem doświadcza, że woda naprawdę wypycha go w górę.

18 Przechodząc przez wszystkie fazy uzyskujemy pełną niezależność w wodzie. Na samym początku pływacy muszą oswoić się z wodą – poczuć jej właściwości, przyzwyczaić się do siły wyporu i własnej pływalności, efekty zniesienia grawitacji i swobodnego unoszenia się na wodzie.

19 W trakcie uczenia pływania schemat zachowań małego dziecka jest odwrócony. Różne aktywności i zabawy najpierw zaczynają się od pozycji pionowej, dopiero w miarę oswajania pływak przechodzi on do pozycji horyzontalnej. Dla pokonania stresu pływaka instruktor pomaga mu, wykorzystując właściwości wody w utrzymaniu równowagi.

20

21

22

23 PODOPIECZNI OREW NA ZAJĘCIACH wg KONCEPCJI HALLIWICK Nasze zajęcia odbywają się w grupie 4 osobowej do której należą: Ania- lat 6- upośledzenie w st. znacznym ze sprzężeniem Kacper- lat 7- upośledzenie w st. głębokim Tomek-lat 8- upośledzenie w st. głębokim Mateusz-lat 16- upośledzenie w st. znacznym ze sprzężeniem

24 W stosunku do każdego pływaka stosowane są różne techniki wsparcia i asekuracji, które dostosowane są do rodzaju niepełnosprawności i możliwości psychofizycznych uczestników zajęć oraz takie, które umożliwią pływakowi odkryć swój potencjał ruchowy, który niejednokrotnie jest większy w środowisku wodnym niż na lądzie.

25 W zajęcia wplata się dużo gier i zabaw. Wpływają one korzystnie na psychikę pływaków poprzez odwrócenie uwagi od stawianych im celów. Wprowadzenie elementu zabawy urozmaica zajęcia oraz dodatkowo motywuje do pracy. Zabawy dostosowane są do umiejętności dzieci w wodzie, a nie na lądzie(!!!) oraz indywidualnych umiejętności pływaków.

26 W pierwszym etapie, poprzez zabawy oswajające z wodą, pływacy uczą się czerpać przyjemność z przebywania w wodzie. Zgodnie z teorią Koncepcji Halliwick, która mówi o water happiness dajemy im radość i przyjemność z zajęć poprzez zabawę. Następnie zaznajamiają się z zachowaniem ciała w środowisku wodnym, uczą się kontroli równowagi, dopiero później zdobywają umiejętności niezależnego poruszania się i pływania.

27 Zajęcia oprócz tego, iż są prowadzone według dziesięciopunktowego programu to posiadają swój stały schemat. Jest to bardzo istotne w terapii dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, zajęcia zawierają: - powtarzanie tych samych gier w takiej samej kolejności (strukturyzacja), - wolno wprowadzamy zmiany, - jeden przybór – jedna aktywność, - powtarzanie pewnych ruchów do tej samej piosenki lub melodii.

28

29 Nie korzystamy z przedmiotów wypornościowych. Podtrzymywanie dziecka jest zadaniem instruktora lub rodzica.

30 Nie używamy!!!

31

32 Nasze zabawki

33

34 Dziękuję za uwagę!!! Kontakt z nami:


Pobierz ppt "Kontakt z nami:"

Podobne prezentacje


Reklamy Google