Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Globalne i lokalne zakupy Katedra Logistyki i Transportu

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Globalne i lokalne zakupy Katedra Logistyki i Transportu"— Zapis prezentacji:

1 Globalne i lokalne zakupy Katedra Logistyki i Transportu
Marek Ciesielski Katedra Logistyki i Transportu

2 The Mexican Maquila Program

3 The Mexican Maquila Program
(maquillar = składać) 4.000 maquiladoras 1 mln robotników

4 DOMINACJA / ALTERGLOBALIŚCI
Sieci lokujące produkcję za granicą: Nike, Gap, IBM .... Naomi Klein (No logo) Rosario na Filipinach

5 Maquiladora – korporacja meksykańska działająca w ramach „Zarządzania w sprawie rozwoju i działania systemu Maquiladora” Dopuszczalne lokalizacje: cały obszar Meksyku z wyjątkiem 50–100 km pasa wzdłuż granic i wybrzeży (tu nie można kupować nieruchomości) i zatłoczonych aglomeracji (Mexico City, Guadalajara i Monterrey – tu nie można zakładać firm).

6 Produkcja produkcja, montaż, pakowanie ..... Import bez ograniczeń DUTY FREE dla wszystkich rzeczy, które nie pozostaną w Meksyku na stałe

7 Główne wymagania rejestracja w Narodowym Rejestrze Maquiladora
Rejestrze Inwestycji Zagranicznych Federalnym Rejestrze Podatkowym Urzędzie Ubezpieczeń Społecznych licencja Ministerstwa Rozwoju Miast i Ekologii Ministerstwa Zdrowia Ministerstwa Transportu Produkcja jest eksportowana, (pośrednio lub bezpośrednio – także do innego „maquiladora”) a tylko określona część może pozostać w Meksyku

8 Pracownicy Pisemne kontrakty Tydzień pracy 48 h Płace tygodniowe
Ubezpieczenia społeczne Gwarancje dla kobiet w ciąży Ochrona przed zwolnieniami

9 RODZAJE GLOBALNYCH ŁAŃCUCHÓW DOSTAW

10 ,,One size does not fit all’’

11 DOSTOSOWANY DO CZYNNIKÓW
ŁAŃCUCH DOSTAW MUSI BYĆ DOSTOSOWANY DO CZYNNIKÓW DETERMINUJĄCYCH

12 Low cost off-shore sourcing
Od lat 80 gwałtowny rozwój zaopatrzenia: Low cost off-shore sourcing

13 2000 Stwierdzono, iż tanie strategie zaopatrzenia ( off-schore) prowadza do nieefektywności w całym łańcuchu dostaw...

14 Z uwagi na: wyższe koszty transportu wyższe zapasy na rynku zbytu

15 [Sony, kamery produkowane w Japonii i w Chinach]
Niekiedy okazuje się, że produkty innowacyjne lepiej wytwarzać na (w pobliżu) rynku zbytu, a standardowe według strategii off-schore [Sony, kamery produkowane w Japonii i w Chinach]

16 ISTOTNA JEST MOŻLIWOŚĆ
PRZEWIDYWANIA POPYTU

17 ODZIEŻ (PODLEGAJĄCA MODZIE)
BŁĄD PROGNOZY POCZĄTEK SEZONU ± 10 % 16 TYGODNI WCZEŚNIEJ ± 20% 26 TYGODNI WCZEŚNIEJ ± 40%

18 ELEKTRONIKA ZA MIESIĄC ± 5% ZA DWA MIESIĄCE v20%
BŁĄD PROGNOZY ZA MIESIĄC ± 5% ZA DWA MIESIĄCE v20% ZA TRZY MIESIĄCE ± 50%

19 OFF-SHORE SOURCING L2

20 Teoria góry lodowej

21 Często porównuje się tylko koszty zakupu
i koszty dostarczania do magazynu odbiorcy. Czynnik decydujący: cena pracy Np.: UK 6 £/h Maroko 2 £/h Indie 1 £/h

22

23

24 Koszty niewidoczne Bezpośrednie koszty zakupów (wyjazdy, komunikacja)
Koszty zarządzania (monitoringu) transakcjami i koszty pomocy udzielonej dostawcy

25 Koszty utraconej sprzedaży
dłuższy czas dostawy i mniejszy poziom wizualizacji prowadzą do: wyższych zapasów, strat z tytułu sprzedaży po niższych cenach opóźnienia w produkcji przenoszą się na opóźnienia w dostawie tym częściej, im bardziej odległy jest dostawca.

26 Różne strategie zakupów
- strategia nastawiona na elastyczność - strategia hybrydowa - strategia niskiego kosztu

27 Branża odzieżowa (Lowson)
C Obroty zapasów w ciągu sezonu 7,2 5,3 1,7 Średni poziom zapasów w stosunku do A 1 1,9 3,9 Poziom obsługi (% realizacji zamówień –OTIF) 96 81 71 Procent sprzedaży po początkowej cenie 91,4 80,8 71,8 Procent „soldów” 0,9 7,8 17,00

28 LEAN AND AGILE SUPPLY CHAINS

29 WYMIARY ŁAŃCUCHA DOSTAW
PRODUKT (STANDARDOWY...) POPYT (PRZEWIDYWALNY...) L ( KRÓTKI...)

30

31 LEAN – planuj i realizuj (Woolworths – choinki z Chin)
LEAN – ciągłe uzupełnianie (Procter&Gample i Wal Mart) LEANGILE – reguła opóźnienia AGILE - QR

32 Dopasowanie do „falowania” popytu
Rozwiązanie problemu „albo niski koszt, albo elastyczność”

33 Koncepcja ostatniego ogniwa

34 Wracając do Zary Jest to przedsiębiorstwo, które zdobyło przewagę konkurencyjną odrzucając kanony zarządzania łańcuchem dostaw.

35 Zara jest właścicielem wielu elementów swego łańcucha dostaw.
Integracja pionowa jest uważana za najlepsze warunki kontroli łańcucha

36 Zara nie angażuje się zbytnio w projektowanie
Zara nie angażuje się zbytnio w projektowanie. Odczytuje trendy w modzie i szybko na nie reaguje (dzięki doskonałemu łańcuchowi dostaw). Nie stosuje się zasady ciągłego uzupełniania – starając się zakończyć dostawy tuż przed spadkiem popytu. Nie ma więc wielu zbędnych zapasów i wyprzedaży, a klienci wiedzą, że w czasie następnej wizyty w sklepie mogą już nie zastać towaru, który im się podoba.


Pobierz ppt "Globalne i lokalne zakupy Katedra Logistyki i Transportu"

Podobne prezentacje


Reklamy Google