Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Globalne i lokalne zakupy Marek Ciesielski Katedra Logistyki i Transportu 1.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Globalne i lokalne zakupy Marek Ciesielski Katedra Logistyki i Transportu 1."— Zapis prezentacji:

1 Globalne i lokalne zakupy Marek Ciesielski Katedra Logistyki i Transportu 1

2 The Mexican Maquila Program 2

3 (maquillar = składać) maquiladoras 1 mln robotników 3

4 DOMINACJA / ALTERGLOBALIŚCI Sieci lokujące produkcję za granicą: Nike, Gap, IBM.... Naomi Klein (No logo) Rosario na Filipinach 4

5 Maquiladora – korporacja meksykańska działająca w ramach Zarządzania w sprawie rozwoju i działania systemu Maquiladora Dopuszczalne lokalizacje: cały obszar Meksyku z wyjątkiem 50–100 km pasa wzdłuż granic i wybrzeży (tu nie można kupować nieruchomości) i zatłoczonych aglomeracji (Mexico City, Guadalajara i Monterrey – tu nie można zakładać firm). 5

6 Produkcja produkcja, montaż, pakowanie..... Import bez ograniczeń DUTY FREE dla wszystkich rzeczy, które nie pozostaną w Meksyku na stałe 6

7 rejestracja w Narodowym Rejestrze Maquiladora Rejestrze Inwestycji Zagranicznych Federalnym Rejestrze Podatkowym Urzędzie Ubezpieczeń Społecznych licencja Ministerstwa Rozwoju Miast i Ekologii Ministerstwa Zdrowia Ministerstwa Transportu Główne wymagania Produkcja jest eksportowana, (pośrednio lub bezpośrednio – także do innego maquiladora) a tylko określona część może pozostać w Meksyku 7

8 Pisemne kontrakty Tydzień pracy 48 h Płace tygodniowe Ubezpieczenia społeczne Gwarancje dla kobiet w ciąży Ochrona przed zwolnieniami Pracownicy 8

9 RODZAJE GLOBALNYCH ŁAŃCUCHÓW DOSTAW 9

10 ,,One size does not fit all 10

11 ŁAŃCUCH DOSTAW MUSI BYĆ DOSTOSOWANY DO CZYNNIKÓW DETERMINUJĄCYCH 11

12 Od lat 80 gwałtowny rozwój zaopatrzenia: Low cost off-shore sourcing 12

13 2000 Stwierdzono, iż tanie strategie zaopatrzenia ( off-schore) prowadza do nieefektywności w całym łańcuchu dostaw... 13

14 Z uwagi na: wyższe koszty transportu wyższe zapasy na rynku zbytu 14

15 Niekiedy okazuje się, że produkty innowacyjne lepiej wytwarzać na (w pobliżu) rynku zbytu, a standardowe według strategii off-schore [Sony, kamery produkowane w Japonii i w Chinach] 15

16 ISTOTNA JEST MOŻLIWOŚĆ PRZEWIDYWANIA POPYTU 16

17 ODZIEŻ (PODLEGAJĄCA MODZIE) BŁĄD PROGNOZY POCZĄTEK SEZONU ± 10 % 16 TYGODNI WCZEŚNIEJ ± 20% 26 TYGODNI WCZEŚNIEJ ± 40% 17

18 ELEKTRONIKA BŁĄD PROGNOZY ZA MIESIĄC ± 5% ZA DWA MIESIĄCE v20% ZA TRZY MIESIĄCE ± 50% 18

19 OFF-SHORE SOURCING L 2 19

20 Teoria góry lodowej 20

21 Często porównuje się tylko koszty zakupu i koszty dostarczania do magazynu odbiorcy. Czynnik decydujący: cena pracy Np.: UK6 £/h Maroko2 £/h Indie1 £/h 21

22 22

23 23

24 Koszty niewidoczne 1.Bezpośrednie koszty zakupów (wyjazdy, komunikacja) 2.Koszty zarządzania (monitoringu) transakcjami i koszty pomocy udzielonej dostawcy 24

25 3.Koszty utraconej sprzedaży dłuższy czas dostawy i mniejszy poziom wizualizacji prowadzą do: –wyższych zapasów, –strat z tytułu sprzedaży po niższych cenach opóźnienia w produkcji przenoszą się na opóźnienia w dostawie tym częściej, im bardziej odległy jest dostawca. 25

26 Różne strategie zakupów A. - strategia nastawiona na elastyczność B. - strategia hybrydowa C. - strategia niskiego kosztu 26

27 Branża odzieżowa (Lowson) ABC Obroty zapasów w ciągu sezonu7,25,31,7 Średni poziom zapasów w stosunku do A11,93,9 Poziom obsługi (% realizacji zamówień – OTIF) Procent sprzedaży po początkowej cenie91,480,871,8 Procent soldów0,97,817,00 27

28 LEAN AND AGILE SUPPLY CHAINS 28

29 WYMIARY ŁAŃCUCHA DOSTAW PRODUKT (STANDARDOWY...) POPYT (PRZEWIDYWALNY...) L ( KRÓTKI...) 29

30 30

31 1.LEAN – planuj i realizuj (Woolworths – choinki z Chin) 2.LEAN – ciągłe uzupełnianie (Procter&Gample i Wal Mart) 3.LEANGILE – reguła opóźnienia 4.AGILE - QR 31

32 Dopasowanie do falowania popytu Rozwiązanie problemu albo niski koszt, albo elastyczność 32

33 Koncepcja ostatniego ogniwa 33

34 Wracając do Zary Jest to przedsiębiorstwo, które zdobyło przewagę konkurencyjną odrzucając kanony zarządzania łańcuchem dostaw. 34

35 Zara jest właścicielem wielu elementów swego łańcucha dostaw. Integracja pionowa jest uważana za najlepsze warunki kontroli łańcucha 35

36 Zara nie angażuje się zbytnio w projektowanie. Odczytuje trendy w modzie i szybko na nie reaguje (dzięki doskonałemu łańcuchowi dostaw). Nie stosuje się zasady ciągłego uzupełniania – starając się zakończyć dostawy tuż przed spadkiem popytu. Nie ma więc wielu zbędnych zapasów i wyprzedaży, a klienci wiedzą, że w czasie następnej wizyty w sklepie mogą już nie zastać towaru, który im się podoba. 36


Pobierz ppt "Globalne i lokalne zakupy Marek Ciesielski Katedra Logistyki i Transportu 1."

Podobne prezentacje


Reklamy Google