Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

BUDOWA i DZIAŁANIE komputera klasy IBM PC

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "BUDOWA i DZIAŁANIE komputera klasy IBM PC"— Zapis prezentacji:

1 BUDOWA i DZIAŁANIE komputera klasy IBM PC
RADOM, 2014

2 JEDNOSTKA CENTRALNA Komputer klasy IBM PC posiada konstrukcję modułową, pozwalającą na konfigurowanie systemu wg potrzeb użytkownika. Każdy komputer składa się z jednostki systemowej, do której podłączone są klawiatura i mysz. Elementy jednostki systemowej: płyta główna (procesor, pamięć RAM, pamięć ROM, układy Chipset) pamięci zewnętrzne: dyski HDD, SSD napędy CD, DVD, BRD napęd dysków elastycznych FDD karty rozszerzeń (karta grafiki, karta dźwiękowa, sieciowa, modem) zasilacz. autor: Marta Kramek

3 PŁYTA GŁÓWNA Płyta główna zawiera podstawowe elementy architektury systemu, m. in.: Procesor : Pamięci wewnętrzne: Pamięć główna RAM Pamięć stała ROM Pamięć CMOS z zegarem czasu rzeczywistego Układy typu Chipset Złącza kart rozszerzeń: Złącza PCI z 32-bitową szyną danych Złącza ISA z 16-bitową szyną danych Złącze AGP Złącza PCI-Express (3GIO – zastąpiła AGP i PCI) Kontroler klawiatury (jednoukładowy procesor 8042). autor: Marta Kramek

4 PŁYTA GŁÓWNA - parametry
Podstawowe parametry charakteryzujące płytę główną: rodzaj zamontowanego Chipsetu (dla procesorów firmy Intel i AMD) typ zainstalowanego oprogramowania BIOS (Award, Ami, Phoenix, Insyde); częstotliwość zegara magistrali systemowej FSB ( 800 – 1600 MHZ); rodzaj gniazda dla poszczególnych procesorów (Slot / Socket/ LGA); ilość gniazd modułów pamięci RAM oraz maksymalna ilość pamięci możliwej do zainstalowania w systemie; ilość wolnych gniazd dla kart rozszerzających: ISA, PCI, Dual PCI, AGP, PCI Express x1, PCI Express x16, PCI Express x32; max. częstotliwość taktowania procesora; złącza do podłaczeń dysków i pamięci optycznych IDE (ATA), Serial ATA; porty i złącza: COM, LPT, USB, IEEE 1394 (inaczej Firewire), SCSI, IrDA, Bluetooth. częstotliwość systemowa (FSB) , np. 133 MHz, 800 MHz (IQP) autor: Marta Kramek

5 Płyta główna autor: Marta Kramek

6 Płyta główna autor: Marta Kramek

7 GNIAZDA PODŁĄCZENIOWE
PS/2 gniazdo klawiatury i myszy COM 1, COM 2 złącza szeregowe - służą do podłączenia myszy, modemu, drukarki LPT 1 złącze równoległe. USB uniwersalna szyna danych - możliwe podłączenie każdego urządzenia wyposażonego w to złącze. Tab.1. Gniazda umieszczone z tyłu komputera: Rys.2. Rozmieszczenie gniazd wej/wyj z tyłu komputera. autor: Marta Kramek

8 Złącza i ich szybkości USB - Uniwersalna Magistrala Szeregowa;
maksimum do 127 urządzeń, długość kabla do 4,5 - 5m. USB 1.1 – 1,5 Mb/s ÷ 12 Mb/s (1,5 MB/s) USB 2.0 – 480 Mb/s (600MB/s) USB 3.0 – 4800 Mb/s, 4,80 Gb/s (600MB/s) Bluetooth Ericson, standard sieci radiowej; do podłączenia telefonu kom., palmtopa , komputerów max - 2,1Mb/s , 3,1Mb/s FireWire (IEEE 1394) – 1995r. standard łącza szeregowego do podłączenia kamery, dysków zewnętrznych, komputerów 12,5 Mb/s – 800, 1600, 3200 Mb/s PCI – 1993 r. PCI – x 528 MB/s 4,3 GB/s – 7,9 GB/s AGP, AGPx2, AGPx4 do 1 GB/s PCI – Express X1, X2, X4, X8, X16, X32 do 16 GB/s autor: Marta Kramek

9 autor: Marta Kramek

10 autor: Marta Kramek

11 autor: Marta Kramek

12 autor: Marta Kramek

13 Symbole portów port MagSafe kabel zasilacza port USB:
port Thunderbolt: do podłączenie monitora z Mini DisplayPort na DVI /VGA/ HDMI/ DisplayPort  port Ethernet: służy do podłączania modemu lub routera Wejście audio; mikrofon port FireWire wyjście audio podłączenie słuchawek lub głośników port HDMI: do podłączenia odbiornika TV HD z wejściem HDMI wbudowany mikrofon wejściowy port audio. autor: Marta Kramek

14 Płyta główna desktop-board-dz77sl-50k-media-brief.html autor: Marta Kramek

15 PROCESOR Obecnie na rynku dominują dwie firmy produkujące procesory. Są to Intel skupiający około 80% rynku oraz firma AMD (15%). Podstawowe parametry procesorów: częstotliwość wewnętrzna (Fcore) taktowania procesora; częstotliwość, z jaką pracuje jądro procesora. Obecnie około 2,8GHz – 3,6GHz częstotliwość magistrali systemowej (FSB –Front Side Bus) lub (IQP) Intel QuickPath Interconnect transfer do 25,6 GB/s ilość pamięci podręcznej Cache L1 i L2 oraz L3 po 32KB pamięci instrukcyjnej L1 i 32KB pamięci danych L1 na każdy z rdzeni po 256KB współdzielonej pamięci instrukcyjnej/danych L2 na każdy z rdzeni 8MB-13MB współdzielonej pamięci instrukcyjnej/danych L3 wspólnej dla wszystkich rdzeni typ i liczba obsługiwanych rdzeni 2, 4, 6, 8, 16 typ gniazda np. Slot 1 – Pentium II, Pentium III, Socket Pentium IV, Socket 1366 - I7 rodzaj obudowy (FC-PGA, PGA, S.E.C.C. 2). autor: Marta Kramek

16 autor: Marta Kramek

17 Tabela zmiany podstawek w procesorach firmy INTEL
Nazwa podstawki Rodzina procesorów Typ złącza Liczba pinów DIP Intel 8086, Intel 8088 40 PLCC Intel 80186, Intel 80286, Intel 80386 68, 132 Socket 1 Intel (zasilanie 5 V) PGA (ang. Pin Grid Array) 169 Socket 2 Intel 80486, Intel Pentium OverDrive (zasilanie 5 V) PGA 238 Socket 3 Intel (zasilanie 3,3 V) 237 Socket 4 Intel Pentium (zasilanie 5 V) 273 Socket 5 Intel Pentium (zasilanie 3,3 V) 320 Socket 6 Intel 80486, Intel Pentium OverDrive ( 235 Socket 7 Intel Pentium, Intel Pentium MMX 321 Socket 8 Intel Pentium Pro, Intel Pentium II OverDrive 387 Slot 1 Intel Pentium II (zasilanie 2,8 do 3,3 V) Slot 242 Slot 2 Intel Pentium II Xeon (zasilanie 2,8 do 3,3 V) 330 Socket 370 Intel Pentium III, Intel Celeron (zasilanie 1,05 do 2,1 V) PGA-ZIF 370 Socket 423 Intel Pentium 4 (zasilanie 1,0 do 1,85 V) 423 Socket 478 Intel Pentium 4, Intel Celeron, Intel Pentium 4 Extreme 478 LGA 775 (Socket T) Intel Pentium 4 Extreme Edition, Intel Celeron D, Intel Pentium Extreme Edition, Intel Core 2 Duo, Intel Core 2 Extreme, Intel Core 2 Quad, Intel Xeon, Intel Celeron LGA (ang. Land Grid Array) 775 LGA 1366 (Socket B) Intel Core i7, Intel Core i7 Extreme Edition, Intel Xeon, I LGA 1366 LGA 1156 Intel Core i5, Intel Core i7 1156 LGA 1366 Intel Core i7 autor: Marta Kramek

18 Elementy i technologia procesora
Najważniejsze elementy procesora: CPU - Central Procesor Unit (całość), ALU - Arithmetic Logic Unit (j. wykonawcza, moduł arytmetyczno-logiczny), FPU - Floating Point Unit (j. zmiennoprzecinkowa, koprocesor arytmetyczny); Cache L1, L2, l3 - szybka pamięć wewnętrzna procesora. Zestawy dodatkowych rozkazów: MMX – MultiMmedia Extension instrukcje zw. wydajność procesora przy przetw. Grafiki, dźwięku i video SIMD – (Single Instruction Multiple Data) systemy, w których przetwarzanych jest wiele strumieni danych w oparciu o pojedynczy strumień rozkazów SSE – dod. rozkazy, które pozwalają znacznie szybciej wykonywać obliczenia matematyczne, szczególnie te wykorzystywane w dziedzinie multimediów, 3D-NOW – dla AMD zestaw instrukcji do obsługi multimediaów w procesarach AMD SMT – Simultaneous Multi-Threading, czyli współbieżna wielowątkowość autor: Marta Kramek

19 RAM - pamięć operacyjna
Pamięć operacyjna (robocza) komputera RAM (ang. Random Access Memory - pamięć o dostępie swobodnym) przechowuje dane aktualnie przetwarzane przez program oraz rozkazy, z których się ten program składa. Pamięć RAM jest pamięcią ulotną , oznacza to, że po wyłączeniu komputera dane z pamięci giną. Pamięć ta nazywana jest też DRAM, ze względu na zasadę działania. Pojedyncza komórka pamięci zawiera kondensator, który naładowany przechowuje 1 bit danych. Kondensator szybko się rozładowuje i należy odświeżać zawartość komórki poprzez zaadresowanie i ponowne doładowanie kondensatora – proces odświeżania pamięci. Najważniejsze parametry pamięci to: pojemność - decyduje o ilości możliwych do uruchomienia jednocześnie programów; 256 MB, 512 MB, 1 GB, 4 GB; czas dostępu – czas jaki upłynie od zaadresowania komórki pamięci do uzyskania zapisanej w tej komórce danej; obecnie kilka nanosekund 10-9. rodzaj gniazda – SIMM, DIMM, RIMM autor: Marta Kramek

20 Rodzaje pamięci RAM Rodzaje najczęściej stosowanej pamięci RAM:
SRAM - statyczna pamięć RAM (nie wymaga odświeżania); pamięć bardzo szybka, ale również bardzo kosztowna; stosowana na pamięć Cache; DRAM - dynamiczna pamięć RAM (co pewien czas trzeba w niej odświeżać informacje) – moduły SIMM; SDRAM - pamięć (Synchro DRAM ) uzyskuje krótszy czas dostępu dzięki zastosowaniu synchronicznego przesyłania danych z taktem zegara płyty głównej; (moduły DIMM); DDR SDRAM - (Double Data Rate SDRAM) - sygnał przesyłany jest na obydwu zboczach sygnału zegarowego, co podwaja prędkość działania tych pamięci; RDRAM (Rambus Direct RAM) - bardzo szybka i droga pamięć RAM, montowana w modułach RIMM, obsługiwana tylko przez niektóre chipsety i procesory firmy Intel. autor: Marta Kramek

21 ROM - pamięć stała ROM - pamięć stała, tylko do odczytu. Przechowuje podstawowe testy diagnostyczne, uruchamiane po włączeniu komputera (ang. POST - Power on Self Test) oraz oprgramowanie obdługi urządzeń wejścia / wyjścia (ang. BIOS, Basic Input Output System). We współczesnych komputerach stosuje się pamięć stałą typu EEPROM, którą użytkownik może sam skasować i ponownie zaprogramować. Pozwala to na aktualizację systemu BIOS. CMOS – pamięć z zegarem czasu rzeczywistego, przechowuje informacje o konfiguracji systemu (np. typ dysków, kolejność bootowania, itd.) . Informacje te wpisuje użytkownik za pomocą programu SETUP. Pamięć ta zasilana jest niezależnym źródłem, baterią umieszczona na płycie . autor: Marta Kramek

22 Jednostki pojemności 1 bit (b) {0,1} 1 bajt (B) = 8 bitów
1 kilobajt (KB) = 210 bajtów = 1024 B 1 megabajt (MB) = 220 bajtów = 1024 KB 1 gigabajt (GB) = 230 bajtów = 1024 MB 1 terabajt (TB) = 240 bajtów = 1024 GB autor: Marta Kramek

23 Pamięci zewnętrzne (masowe)
Dyski twarde (HDD - Hard Disc Drive) Dyski twarde (SSD - Solid State Drive) Stacje dyskietek (FDD - Floppy Disc Drive) Płyty: CD (Compact Disc) – 700 MB- 800 MB DVD (Digital Video Disc lub Digital Versatile Disc) 4,7GB 17 GB, BD (Blue Ray Disc) 25 GB – 200 GB Pamięci typu FLASH (rodzaj pamięci EEPROM) : MultiMedia Card (MMC)  karta pamięci o wymiarach(24 × 32 × 1,4 mm) Karty pamięci: SD (Secure Digital) oznaczone są klasami szybkości: Klasa 2- 2MB/s Klasa 4- 4MB/s Klasa 6- 6MB/s Klasa MB/s MiniSD, MicroCD, SDHC (High Capacity) Memory Stick (MS) CompactFlash (CF) PenDrive dyski wymienne. autor: Marta Kramek

24 Dyski twarde HDD Dyski twarde (HDD - Hard Disc Drive) - dyski twarde umieszczone na stałe w pyłoszczelnym zespole napędowym. Głowice odczytu i zapisu utrzymywane są na poduszce powietrznej, nie dotykają powierzchni dysku w czasie pracy. Odległość około 1 nanometer Podstawowe parametry dysków twardych: Pojemność (od kilku do 500 GB), Liczba głowic odczytu i zapisu, Średni czas dostępu kilka milisekund Prędkość obrotowa dysku (5400, 7200, , obrotów / minutę) Szybkość transmisji danych ( 60MB / s) Napęd dysków jest połączony z systemem za pomocą interfejsu. Obecnie można spotkać 3 typy interfejsów: Standard ATA (IDE, E-IDE) max. 2 urządzenia, transfer: 33, 66, 133 MB/s Standard SATA (Serial ATA) dane przesyłane szeregowo, 6 Gbit/s (750 MB/s) SCSI – do kilku różnych urządzeń, transfer do 320MB/s. autor: Marta Kramek

25 Dysk twardy Rys. 5 Schemat blokowy dysku twardego autor: Marta Kramek

26 Dyski twarde SSD Dyski twarde SSD (ang. Solid State Drive) urządzenia oparte na pamięci typu flash. Duża prędkość zapisu i odczytu Obecnie dyski SSD oferują transfer rzędu 200 MB/s Nie posiadają żadnych części ruchomych, co obniża zużycie energii, niższa temperatura, cichsza praca, odporność na wstrząsy. Zastosowanie głównie w laptopach, telefonach komórkowych , MP3 Dyski SSD są wyposażone w interfejs SATA II; może więc zastąpić dysk HDD Pojemność 256 GB (cena około 400 zł – grudzień 2014 r.) autor: Marta Kramek

27 Współpraca dysku z pamięcią
Współczesne dyski mogą współpracować z pamięcią w dwóch trybach: Tryb DMA (ang. Direct Memory Access) bezpośredni dostęp do pamięci; wymiana informacji między pamięcią a urządzeniami peryferyjnymi zachodzi bez udziału procesora 66, 133 MB/s. Tryb PIO (ang. Programmed Input Ouput) pod nadzorem procesora. Wielkość transferu 8, 11,16 MB/s autor: Marta Kramek

28 Napędy FDD, CD, DVD napędy dyskietek (FDD - Flopy Disc Drive) - służy do zapisu i odczytu dysków elastycznych o odpowiedniej pojemności (360 kB; 720 kB; 1,2 MB; 1,44 MB); napęd CD-ROM - napęd służący tylko do odczytu dysków CD, CD-R, CD-RW, CD-Audio itd.; pojemność standardowej płyty CD wynosi 650 MB (dziś 700 MB); napęd DVD-ROM - napęd służący tylko do odczytu dysków DVD-ROM, możliwe jest na nim również odtwarzanie płyt CD. DVD – 4 rodzaje: Jednostronne 1-warstowe 4.7 GB, jednostronne 2-warstwowe Dwustronne 1-warstowe 9 GB, dwustronne 2-warstwowe 17 GB Kompresja danych na DVD 1 sekunda filmu MB (25 ramek / s. * 1 MB, 1 godzina filmu 90 GB.) Standard MPEG I, MPEG – 2 (pomijanie powtarzających się klatek) autor: Marta Kramek

29 Dyski CD, DVD Płyta CD - informacje
1982 r. Holandia - standard zapisu cyfrowego dźwięku 1987 r. standard umożliwiający odczyt danych, dźwięku i obrazu Dysk kompaktowy – krążek ze sztucznego tworzywa o średnicy 12 cm, grubość 1,2 mm, pojemność 650 – 800 MB. Informacja zapisana na spiralnej ścieżce w postaci „pitów” i „landów”. Długość całkowita ścieżki to 6 km, szerokość 0,6 mikrona. Odczyt - głowica odczytu zawiera laser emitujący światło. Promień obija się od powierzchni na różne sposoby (pity, landy). Odbite światło trafia poprzez układ optyczny do fotodiody, która zamienia je na impuls elektryczny. Logiczne zero – pit lub land Logiczna jedynka – przejście między pitem a landem Parametry CD: Szybkość odczytu 7500 KB/S (50 * 150 KB/S) szybkość obrotowa obr / min Czas dostępu 75 ms autor: Marta Kramek

30 Napęd CD-ROM autor: Marta Kramek

31 Pamieci FLASH Urządzenia USB możemy podzielić na trzy
USB 1.1 (Full Speed) – prędkość 1.5 lub 12 Mbit/s (1.5 MB/s) USB 2.0 (Hi-Speed) 480 Mb/s (60 MB/s). Ale w praktyce uzyskują jedynie prędkość 320 Mb/s (40MB/s). Urządzenia w standardzie USB 2.0 są w pełni kompatybilne ze starszymi urządzeniami. USB 3.0 (SuperSpeed) – (po podłączeniu do portu USB 3.0) z prędkością do 4,8 Gb/s (600 MB/s). autor: Marta Kramek

32 Monitor i karta graficzna
Wyświetlaniem obrazu na ekranie monitora steruje karta graficzna. Zainstalowana jest w złączu PCI lub AGP. Najprostsza karta wyposażona jest w : w kontroler CRT (procesor graficzny), uwalnia procesor główny komputera z wykonywania wielu operacji graficznych: nVIDIA -Riva TNT2, Nvidia GeForce 8600 pamięć obrazu (Video-RAM) - wymagana wielkość zależy od żądanej rozdzielczości i liczby kolorów (256 MB). konwerter cyfrowo-analogowy Video-DAC (Video Digital to Analog Converter), obecnie RAMDAC zintegrowany z procesorem graficznym. Od częstotliwości tego układu uzależnione są : rozdzielczość i częstotliwość odświeżania obrazu, Karty graficzne mogą pracować w 2 -trybach: graficznym, tekstowym. autor: Marta Kramek

33 Tryb graficzny Tryb graficzny – ekran stanowi matrycę kolorowych punktów świetlnych tzw. pikseli, z których tworzone są obrazy. Na każdy piksel wyświetlony w trybie TRUE COLOR przeznaczone są 3 bajty, po 8 bitów na każdą składową koloru RGB. 256 * 256 * 256 = 16,7 milionów kolorów Zalecana wielkość pamięci zależy od rozdzielczości i liczby kolorów. Pojemność [B] = (Xmax) * (Y max) * (Liczba kolorów) Grafika trójwymiarowa (3D) wymaga znacznie więcej pamięci na tzw. bufor tekstur i Z- bufor. Każdy piksel reprezentowany jest przez 32 bity (tzw. format RGBA), 3 bajty na podstawowe kolory czwarty określa przejrzystość obrazu. Wymagana pamięć VIDEO min. 64 MB, 128 MB. Rozdzielczość tryb - Hight Color 64 K kolorów (16 bitów) III tryb - True Color 16.7 mln. kolorów (24 bitów) 1024 x 768 2MB 4MB 1280 x 1024 Tabela 2: Przykładowe wielkości pamięci VIDEO dla podanych rozdzielczości autor: Marta Kramek

34 Tryb tekstowy Tryb tekstowy - ekran podzielony jest na 80 kolumn i 25 wierszy. Każdy znak reprezentowany jest w pamięci Video RAM za pomocą 2 bajtów: kodu ASCII kodu atrybutu. Kod ASCII jest lokowany w komórkach pamięci o adresach parzystych, bajt atrybutu w komórkach o adresach nieparzystych. Znaczenie bitów kodu atrybutu: I (7 bit) - rozjaśnienie tła, R (6 bit) - składowa czerwona koloru tła, G (5 bit) - składowa zielona koloru tła, B (4 bit) - składowa niebieska koloru tła, I (3 bit) - rozjaśnienie znaku, R (2 bit) - składowa czerwona koloru znaku, G (1 bit) - składowa zielona koloru znaku, B (0 bit) - składowa niebieska koloru znaku autor: Marta Kramek

35 Monitor Monitor – parametry: Rodzaje monitorów:
rozdzielczość ekranu (liczba pikseli w pionie i w poziomie np x 1080), częstotliwość odchylania pionowego ( odświeżania ekranu min. 75Hz -250 Hz; ma wpływ na zjawisko migotania obrazu, im wyższa częstotliwość tym słabszy efekt migotania obrazu. średnica wyświetlanej plamki (np ,22 mm), przekątna ekranu wyrażona w calach np. 19, 21, 32 cali, szerokość pasma przepustowego toru wizji Rodzaje monitorów: CRT Cathode ray tube - kineskopowe LCD (Liquid Cristal Display)- ciekłokrystaliczne PDP (Plasma Display Panel) plazmowe OLED (Organic light Emitting Diode – organiczna Dioda Emitująca Światło) autor: Marta Kramek

36 KARTA DŹWIĘKOWA Podstawowym elementem karty dźwiękowej są dwa przetworniki: cyfrowo -analogowy (CA), pliki cyfrowe - dźwięk, analogowo -cyfrowy (AC) - dźwięk - postać cyfrową. Jakość przetworników charakteryzują dwa parametry: rozdzielczość -ilość bitów służących do zapisu pojedynczej próbki, im wyższa rozdzielczość tym lepiej można opisać dźwięk. stare karty - przetworniki 8-bitowe, obecnie - przetworniki 16- bitowe. karty do zastosowań profesjonalnych 24-lub 32- bitowe. maksymalna częstotliwość próbkowania -ile razy w ciągu sekundy dźwięk zostanie poddany kwantyzacji. Wartość ta powinna 2 razy wyższa niż górna granica pasma słyszalnego przez człowieka (20 kHz) min. 40kHz. W rzeczywistości stosuje się 44,2 kHz (standard CD) lub 48 kHz (DVD). Najbardziej znaną grupą kart dźwiękowych jest seria Sound Blaster firmy Creative Labs. autor: Marta Kramek

37 KARTA DŹWIĘKOWA Karty dźwiękowe w zależności od stopnia zaawansowania mogą posiadać następujące elementy: Generator dźwięku – występował w starszych kartach i był to zazwyczaj generator drgań o zadanej częstotliwości połączony z generatorem obwiedni (amplitudy) oraz generator szumu, służył do sprzętowego generowania dźwięków za pomocą modulacji i łączenia fal oraz szumu, Przetworniki A/C i C/A – umożliwiające rejestrację i odtwarzanie dźwięku (umożliwiające zamianę sposobu reprezentacji sygnału z analogowego na cyfrowy i odwrotnie), Bufor – mała pamięć RAM, używana przez przetworniki A/C i C/A, do których cyfrowy dźwięk jest zapisywany i odczytywany przez procesor główny komputera lub odtwarzany po uprzednim wgraniu tam danych, Mikser dźwięku – służy do łączenia sygnałów dźwięku z różnych źródeł, Wzmacniacz sygnałów wyjściowych - służy do wzmacniania sygnału wyjść przeznaczonych dla urządzeń pasywnych (np. wyjście słuchawkowe), Złącza wejściowe i wyjściowe dźwięku, zarówno analogowe i cyfrowe, Interfejs do komputera – służący do komunikacji i wymiany danych z kartą dźwiękową, zazwyczaj ISA, PCI lub USB, Interfejs MIDI – służy do podłączania do komputera cyfrowych instrumentów muzycznych w standardzie MIDI. autor: Marta Kramek

38 SKANER – co to jest? Skaner – to urządzenie do cyfrowego przetwarzania obrazu. Jak widzi skaner? Obraz jest zjawiskiem analogowym (ciągłym) komputer operuje na skończonym zbiorze wartości liczbowych. Aby wprowadzić obraz do pamięci komputera należało opracować metodę odwzorowującą ciągłą, postać obrazu na nieciągłą, skończoną postać cyfrową czyli zbiór pikseli. Zasada rozpoznawania kolorów przypomina sposób ich postrzegania przez ludzkie oko. Analizowany jest udział 3- podstawowych barw: czerwonej, zielonej i niebieskiej. Na dnie oka znajdują się 4 rodzaje receptorów: Pręciki reagujące na jasność światła, 3 – rodzaje czopków czułych na różne długości fal elektromagnetycznych – odpowiadających ww. barwom. Cyfrowym „okiem” skanera są światłoczułe elementy CCD (Charge Coupled Device). Każdy z nich jest miniaturowym fotometrem mierzącym natężenie padającego nań światła. Wynik pomiarów jest przekazywany do dalszej obróbki. autor: Marta Kramek

39 SKANER – zasada działania
Elementy CCD znajdują się na przesuwającej się wewnątrz skanera listwie. Podczas skanowania dokument oświetlony jest przez lampę ksenonową, halogenową lub fluorescencyjną; specjalny układ kieruję wiązkę światła tak, by pokryć cały dokument. Odbita od materiału refleksyjnego np. papieru lub przepuszczona przez materiał transparentny np. przeźrocze wiązka światła przechodzi przez filtry odpowiadające za poszczególne składowe koloru i trafia do CCD. Otrzymany z nich sygnał po wstępnej obróbce trafia do komputera. Standard TWAIN – definiuje sposób transmisji danych między urządzeniem zapisującym obraz w postaci cyfrowej a programem, który ten obraz przetwarza. Jeśli SO otrzyma z poziomu aplikacji graficznej zgłoszenie aktywacji interfejsu – polecenie Acquire / Skanuj – wówczas automatycznie wywoływany jest zarządca TWAIN. Uruchamia on moduł sterownika ( w systemie Windows biblioteka .dll) i odczytuje z niego charakterystykę urządzenia. Uzyskuje w ten sposób informacje o rozdzielczości, trybie pracy (kolorowy czy w odcieniach szarości oraz czy dysonuje dodatkowymi mechanizmami przetwarzania obrazu np. korekcją kontrastu i jasności. autor: Marta Kramek

40 SKANER - parametry Optyczna pozioma rozdzielczość – ilość elementów CCD na listwie Optyczna pionowa rozdzielczość – zależy od prędkości przesuwającej się listwy Dokładność odwzorowania – liczba bitów opisujących jasność i natężenie bar; około 36 bitów na punkt, jednak karta graficzna nie pozwala na przeniesienie tak szerokiego pasma wartości Komunikacja z komputerem odbywa się za pośrednictwem: Portu równoległego Lpt1 Kontrolera SCSI - w droższych konstrukcjach zapewnia dużo szybsze przesyłanie danych, zwłaszcza tych skanowanych z dużą rozdzielczością Producenci: A4 –tech WinScan Mustec Scan Magic Plustec Optic Pro HP ScanJet Aqfa Snap Scan autor: Marta Kramek

41 Smartfony Smartfon (smartphone) – przenośne urządzenie telefoniczne łączące w sobie funkcje telefonu komórkowego, poczty elektronicznej, przeglądarki sieciowej, pagera, GPS, jak również cyfrowego aparatu fotograficznego i kamery wideo i komputera kieszonkowego (PDA – Personal Digital Assistant). Pierwsze smartfony powstały pod koniec lat 90. Większość nowych modeli potrafi odczytywać dokumenty biurowe w formatach Microsoft Office i PDF . autor: Marta Kramek

42 Nowe technologie i urządzenia
Prekursor firma Apple (Steve Jobs) iPhone – smartfon, oparty na SO iOS; pełni funkcje telefonu komórkowego, platformy rozrywkowej i komunikatora. Urządzenie posiada wbudowaną przeglądarkę Safari Mobile Ipod - przenośny odtwarzacz multimedialny (np. Mp3) Ipad - tablet firmy Apple z 9,7-cal. ekranem dotykowym z technologią Multi-Touch oraz możliwością oglądania filmów i zdjęć. Tablet – mobilny komputer, z dużym ekranem i technologią Multi-Touch. Wszystkie aplikacje dostępne są poprzez zakup lub bezpłatne pobranie ze aplikacji-sklepów. Urządzenia te posiadają wbudowane karty do łączności bezprzewodowej (Wi-Fi, GSM, 3G, LTE ). autor: Marta Kramek

43 Systemy operacyjne smartfonów
Najpowszechniej używanymi systemami operacyjnymi sterującymi urządzeniem są Android, Bada OS, Symbian iOS, BlackBerry OS, Windows Phone 7 autor: Marta Kramek


Pobierz ppt "BUDOWA i DZIAŁANIE komputera klasy IBM PC"

Podobne prezentacje


Reklamy Google