Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

POJAZD ELEKTRYCZNY AKADEMII MORSKIEJ W GDYNI dr inż. Bolesław Dudojć dr inż. Andrzej Łebkowski Gdańsk 15.05.2007.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "POJAZD ELEKTRYCZNY AKADEMII MORSKIEJ W GDYNI dr inż. Bolesław Dudojć dr inż. Andrzej Łebkowski Gdańsk 15.05.2007."— Zapis prezentacji:

1 POJAZD ELEKTRYCZNY AKADEMII MORSKIEJ W GDYNI dr inż. Bolesław Dudojć dr inż. Andrzej Łebkowski Gdańsk

2 PLAN WYSTĄPIENIA 1.HISTORIA EV 2.SUROWCE NATURALNE DZISIAJ 3.INNE POJAZDY EV 4.ELEKTRYCZNY POJAZD AKADEMII MORSKIEJ W GDYNI 5.CO MOŻEMY ZROBIĆ DLA EV ?

3 1. HISTORIA EV Bardzo proszę skorzystać ze strony

4 2. SUROWCE NATURALNE DZISIAJ Dzienne wydobycie ropy naftowej wynosi około 30 mln baryłek. Jej przetworzenie oraz eksploatacja przyczyniają się w znacznym stopniu do zanieczyszczenia środowiska naturalnego oraz nasilenia efektu cieplarnianego. Blisko 70% wydobywanej ropy konsumowane jest przez transport kołowy. źródło uqm.com

5 Wykorzystanie form energii w pojazdach Pojazdy z silnikami elektrycznymi Sprawność ok. 90% Straty ok. 10% Sprawność ok. 35% Straty ok. 65% Pojazdy z silnikami spalinowymi Straty to głównie emitowana energia cieplna. źródło uqm.com

6 NOTATKI wspomnieć o energii wytwarzanej z : - wiatru - falowania - pływów - promieni słonecznych - ogniw paliwowych Udział odnawialnych form energii w rynku energetycznym Polski na dzień dzisiejszy wynosi 3,9%. Przepisy nakładają obowiązek na Polskę aby udział odnawialnych form energii zwiększyć do 12%.

7 3. INNE POJAZDY EV Bardzo proszę skorzystać ze strony

8 Tezy przeciwników pojazdów elektrycznych -ograniczony zasięg i czas ładowania baterii, który może wynosić do 9-10 godzin. Są jednak akumulatory np. litowo-tytanowe których czas ładowania wynosi 10 minut. - do produkcji energii elektrycznej używa się takich metod jak rozszczepienie jądrowe, spalanie węgla czy też spalanie gazu. Jednak ilość emisji substancji toksycznych wydalanych przez elektrociepłownie na jednostkę energii jest o wiele mniejsza niż w przypadku substancji toksycznych znajdujących się w spalinach pojazdów z silnikami spalinowymi. Kominy elektrociepłowni są wyposażone w nowoczesne filtry zapewniające wysoką sprawność oczyszczania spalin.

9 Tezy przeciwników pojazdów elektrycznych - wrażliwość w zależności od stosowanych akumulatorów na warunki atmosferyczne - w takim przypadku zasięg pojazdu może być zmniejszony szczególnie zimą podczas niskich temperatur. - ryzyko porażenia prądem przy instalacjach wysoko napięciowych podczas nieprawidłowej obsługi pojazdu np. napięcie w instalacji zasilającej silnik elektryczny Toyoty Prius wynosi 600V.

10 - zmniejszona zależność od producentów ropy naftowej a także od manipulacji cen na rynkach naftowych, - zmniejszone koszty zużycia energii przez pojazd nawet do 90%, gdyż sprawność pojazdów z napędem elektrycznym wynosi ok % podczas gdy pojazdów z silnikami spalinowymi ok % - bogate wrażenia z jazdy, gdyż pojazdy elektryczne dysponują dużo większym momentem obrotowym, - łagodzenie globalnego ocieplenia, - przyjazność dla ludzi gdyż pojazdy elektryczne nie emitują tyle hałasu niż pojazdy z silnikami spalinowymi, Tezy zwolenników pojazdów elektrycznych

11 -ekologiczność, pojazdy elektryczne nie odprowadzają szkodliwych toksyn zawartych w spalinach, - EV zapewniają transport na krótkich odcinkach do 150km i powyżej do 500km z użyciem baterii litowo- jonowych, litowo-polimerowych, - ładowanie baterii z gniazdka domowego oszczędza czas użytkowników tych pojazdów, który normalnie musieliby przeznaczyć na dojazd do stacji benzynowej, - dodatkowo zastosowanie hamowania regeneracyjnego zwiększa wydajność pojazdu, - koszty energii elektrycznej są bardziej przewidywalne niż ceny gazu czy też ropy uzależnione od wydarzeń międzynarodowych, Tezy zwolenników pojazdów elektrycznych

12 - koszty eksploatacji pojazdu są również znacząco niższe lub zupełnie wyeliminowane niż w przypadku pojazdów z silnikami spalinowymi (odpada konieczność wymiany oleju, płynu chłodzącego silnik, oraz filtrów), - ładowane w nocy mogą przyczynić się również do redukcji kosztów (koszty związane z utrzymaniem sieci w przypadku gdy ilość przesyłanej przez nią energii elektrycznej jest znikoma) i wyrównywania obciążenia sieci energetycznej, - w sytuacji wypadku drogowego zmniejszają ryzyko detonacji pojazdu i poparzenia lub spalenia się osób podróżujących. Zmniejszone jest również ryzyko detonacji pojazdu podczas tankowania. Tezy zwolenników pojazdów elektrycznych

13 4. ELEKTRYCZNY POJAZD AM W GDYNI

14 W pojeździe marki Ford Escort pozostawiono: - instalację elektryczną 12V, - układ zawieszenia, - układ kierowniczy, - układ hamulcowy. MODYFIKACJE Z pojazdu wymontowano: - silnik spalinowy o pojemności 1600 cm3, - instalację paliwową, - instalację chłodzenia silnika.

15 atol.am.gdynia.pl/ev Zasilanie energia elektryczna Napędsilnik prądu stałego szeregowo- bocznikowy Moc silnika 10 kW Sterowanie silnikiemregulator impulsowy Bezpiecznik głównyWT1/F 250 A czas ładowania akumulatorów 6-8 godz. Prędkość120 km/h Zasięg pojazduok. 170 km Koszt pokonania 100km ok. 2 PLN PARAMETRY

16

17 5. CO MOŻEMY ZROBIĆ DLA EV ? Opracowanie wytycznych lub przepisów dotyczących instalacji elektrycznych w pojazdach zasilanych z baterii akumulatorów lub ogniw paliwowych: - zakres napięć, - rodzaje urządzeń wykonawczych, - rodzaje zabezpieczeń, - przeglądy okresowe, - itp..

18 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "POJAZD ELEKTRYCZNY AKADEMII MORSKIEJ W GDYNI dr inż. Bolesław Dudojć dr inż. Andrzej Łebkowski Gdańsk 15.05.2007."

Podobne prezentacje


Reklamy Google