Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Podejście Leader w okresie 2014-2020 Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wydział Leader Departament.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Podejście Leader w okresie 2014-2020 Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wydział Leader Departament."— Zapis prezentacji:

1 Podejście Leader w okresie Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wydział Leader Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi marzec 2012

2 Różne nazwy – jedna metoda (2014-2020)
Leader EFRROW Rozwój kierowany przez lokalną społeczność (CLLD) EFS ERDF EMFF Zrównoważony rozwój obszarów rybackich (zintegrowany rozwój lokalny)

3 Przepisy wspólne dla funduszy CSF
„nowe 1083/2006” Część druga: Przepisy wspólne stosowane w odniesieniu do funduszy objętych zakresem wspólnych ram strategicznych Tytuł II: Podejście strategiczne Rozdział II: Umowa partnerska Art. 14 (b) Tytuł III: Programowanie Rozdział II: Rozwój kierowany przez lokalną społeczność Art

4 Fundusze objęte CSF (1) Umowa partnerska (kontrakt partnerski)
Na okres Sporządzana przez państwo członkowskie We współpracy z władzami regionalnymi i innymi władzami publicznymi partnerami gospodarczymi i społecznymi podmiotami reprezentującymi społeczeństwo obywatelskie organizacje pozarządowe Przygotowywana w dialogu z KE Obejmuje całe wsparcie z funduszy CSF

5 Fundusze objęte CSF (2) Umowa partnerska określa m.in.:
Zintegrowane podejście do rozwoju terytorialnego wspieranego z funduszy CSF, określające: Mechanizmy na poziomie krajowym i regionalnym zapewniające koordynację między funduszami CSF oraz innymi instrumentami finansowania (UE i państwa członkowskiego Rozwiązania mające na celu zapewnienie zintegrowanego podejścia do wykorzystania funduszy CSF na CLLD

6 Fundusze objęte CSF (3) Przepisy ogólne dla CLLD
Skoncentrowany na konkretnych terytoriach sub-regionalnych Kierowany przez społeczność w postaci LGD na poziomie decyzji - nie więcej niż 49% głosów dla grupy interesów (bez dominacji) Prowadzony na podstawie zintegrowanych i wielosektorowych strategii Uwzględnia lokalne potrzeby i potencjał innowacyjność w kontekście lokalnym tworzenie sieci kontaktów współpracę Prowadzony w ramach jednego lub więcej priorytetów

7 Fundusze objęte CSF (4) Spójne i skoordynowane wsparcie z funduszy CSF dla CLLD, poprzez skoordynowane Rozwijanie potencjału Skoordynowany wybór, zatwierdzanie i finansowanie LSR i LGD Państwo członkowskie określa kryteria także przepisy dot. Poszczególnych funduszy Wyboru LSR dokonuje komisja utworzona przez IZ ewentualnie stwierdza że LSR wymaga wsparcia z wielu funduszy ewentualne wyznaczenie funduszu podstawowego do wyłącznego finansowania kosztów bieżących, aktywizacji i tworzenia sieci wybór do końca 2015 Decyzja o zatwierdzeniu LSR przez IZ alokacje funduszy CSF rola organów odpowiedzialnych za realizację programów

8 Fundusze objęte CSF (5) Elementy LSR Definicja obszaru i ludności
Dodatkowe przepisy - rozporządzenie wykonawcze KE Jedna/wiele LSR na danym obszarze? Analiza potrzeb i potencjału SWOT Opis strategii i jej celów, zintegrowanego podejścia i innowacyjnego charakteru oraz hierarchia celów Opis procesu zaangażowania społeczności w opracowanie LSR Plan działania Jak cele przekładają się na działania Opis rozwiązań w zakresie zarządzania i monitoringu LSR Wykazanie potencjału LGD Plan finansowy Planowana alokacja każdego z funduszy CSF

9 Fundusze objęte CSF (6) Zadania LGD Opracowanie i realizacja LSR
Rozwijanie potencjału podmiotów lokalnych do opracowywania i realizowania operacji Opracowanie procedury i kryteriów wyboru > 50% głosów dla partnerów niepublicznych Opracowanie i publikowanie ogłoszeń o naborach Ewentualnie trwająca procedura składania WOPP Przyjmowanie WOPP i ich ocena Wybór operacji i ustalanie kwot pomocy Ewentualnie, ostateczna ocena kwalifikowalności w podmiocie wdrażającym Monitorowanie realizacji LSR i operacji realizowanych w ramach LSR Badania w zakresie oceny LSR

10 Fundusze objęte CSF (7) Wsparcie: Koszty pomocy przygotowawczej
Operacje w ramach LSR Projekty współpracy przygotowanie realizacja Koszty bieżące i aktywizacja do 25% wydatków w ramach LSR

11 Przepisy tylko dla EFRROW
„nowe 1698/2005” Tytuł I: Cele i strategie Rozdział II: Misja, cele, priorytety i spójność art. 5 (6) Tytuł III: Wsparcie rozwoju obszarów wiejskich Rozdział I: Środki Sekcja 2: Leader art

12 EFRROW (1) Priorytety UE w zakresie rozwoju obszarów wiejskich
Ułatwianie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie, leśnictwie i na obszarach wiejskich Poprawa konkurencyjności wszystkich rodzajów gospodarki rolnej i zwiększenie rentowności gospodarstw rolnych Poprawa organizacji łańcucha żywnościowego i promowanie zarządzania ryzykiem w rolnictwie Odtwarzanie, chronienie i wzmacnianie ekosystemów zależnych od rolnictwa i leśnictwa Wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu Zwiększanie włączenia społecznego, ograniczanie ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich Wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich

13 EFRROW (2) Leader jako rozwój lokalny wskazany jest w priorytecie nr 6
ale nie wyklucza się możliwości realizowania projektów spełniających cele pozostałych priorytetów Określenie „Leader” jedynie dla EFRROW ogólna nazwa rozwój lokalny kierowany przez lokalną społeczność (CLLD) wspólny instrument oparty na jednolitym pakiecie zasad z uwzględnieniem specyficznych elementów związanych z daną polityką

14 EFRROW (3) LGD IZ i AP może powierzyć dodatkowe zadania
Zaliczka do 50% na koszty bieżące i koszty aktywizacji (wniosek Polski o podniesienie do 80%) Zaliczki do 50% na projekty inwestycyjne (wniosek Polski o uwzględnienie również projektów nieinwestycyjnych)

15 EFRROW (4) Wsparcie przygotowawcze:
Pakiet startowy LEADER dla nowych LGD Budowanie zdolności Wdrażanie małych projektów pilotażowych Budowanie zdolności, szkolenie i tworzenie sieci kontaktów w celu przygotowania i wdrożenia LSR okres przejściowy? wybór do końca 2015? koszty kwalifikowalne rozporządzenie wykonawcze KE

16 EFRROW (5) Nie należy się ograniczać do standardowych działań
Operacje powinny przyczyniać się do osiągnięcia jednego lub kilku priorytetów rozwoju obszarów wiejskich Konieczna koordynacja wsparcia z różnych funduszy

17 EFRROW (6) Współpraca Projekty: międzyterytorialne, transnarodowe
także z LGD krajów trzecich i obszarów miejskich ciągły nabór, gdy LGD nie wybiera projektów Techniczne wsparcie przygotowawcze dla projektów warunek: LGD wykazuje, że planuje realizację konkretnego projektu Wniosek Polski o 100 % zaliczkę na wsparcie przygotowawcze Podane do publicznej wiadomości: procedury administracyjne dotyczące wyboru projektów transnarodowych wykaz kosztów kwalifikowalnych Zatwierdzenie projektu w ciągu 4 miesięcy

18 EFRROW (7) Koszty bieżące Koszty aktywizacji obszaru operacyjne
personelu szkoleń związane z kształtowaniem wizerunku finansowe związane z tworzeniem sieci kontaktów związane z zarządzaniem realizacją LSR przez LGD Koszty aktywizacji obszaru działania informacyjne dotyczące LSR działania związane z rozwojem projektu koszty kwalifikowalne rozporządzenie wykonawcze KE

19 EFRROW (8) Wspieranie metodą LEADER (CLLD)
obowiązkowe tylko w ramach EFRROW minimalny alokacja - 5% wkład EFRROW maksymalnie 80% 90% w przypadku regionów o niskim poziomie rozwoju

20 Główne założenia zmian w przepisach UE
Większa koordynacja wsparcia z funduszy UE Wspólne ramy strategiczne (KE), dotyczące wszystkich funduszy i wskazujące tematyczne cele związane z realizacją strategii Europa 2020 kontrakt partnerski (kraj członkowski) prezentujący planowane wykorzystanie funduszy UE w celu realizacji celów CSF Jeden program jeden fundusz Podejście Leader jako CLLD (rozwój lokalny kierowany przez lokalną społeczność) obecny w przepisach ogólnych dotyczących wszystkich funduszy

21 Cele KE odnośnie podejścia lokalnego
Wzmocnienie wielopoziomowego zarządzania poprzez wielofunduszowe lokalne strategie rozwoju Poprawa strategicznych wyborów na poziomie państw członkowskich odnośnie lokalnego rozwoju Osiągnięcie tych celów poprzez skoordynowane działania państwa członkowskiego w zakresie realizowania programów współfinansowanych z funduszy europejskich – strategiczne decyzje odnośnie realizowania pewnych elementów polityk rozwojowych na poziomie lokalnym z uwzględnieniem udziału lokalnej społeczności

22 Wstępne stanowisko Polski
Poparcie dla samej idei wielofunduszowości ale szereg wątpliwości odnośnie możliwości skoordynowania działań w ramach różnych funduszy (akredytacja, koszty kwalifikowalne, kontrole) Poparcie dla pomysłu funduszu wiodącego Propozycja wydzielenia priorytetu metodologicznego dotyczącego rozwoju lokalnego we wszystkich funduszach, tak aby jego wdrażanie było na jednolitych zasadach Propozycja włączenia wsparcia przygotowawczego do przepisów dotyczących okresu przejściowego

23 Wstępne stanowisko Polski
Wykorzystanie global grantu? Propozycja wykorzystania płatności ryczałtowych do realizowania małych projektów w ramach konkursów ogłaszanych przez LGD (z zastosowaniem jedynie procedur LGD) Samodzielna realizacja projektów przez LGD o szerokim zasięgu terytorialnym Kwestia innych funduszy – wyodrębnienie alokacji na rozwój lokalny? Realizacja lokalnego rozwoju bez ograniczania się do standardowych działań a linie demarkacyjne i kryteria dostępu?

24 Źródła informacji Directorate-General for Agriculture and Rural Development Directorate-General for Regional Policy Directorate-General for Maritime Affairs and Fisheries

25 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Podejście Leader w okresie 2014-2020 Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wydział Leader Departament."

Podobne prezentacje


Reklamy Google