Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Seminarium magisterskie Zajęcia drugie. Jak robić badania empiryczne? I checked it very thoroughly - said the computer - and that quite definitely is.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Seminarium magisterskie Zajęcia drugie. Jak robić badania empiryczne? I checked it very thoroughly - said the computer - and that quite definitely is."— Zapis prezentacji:

1 Seminarium magisterskie Zajęcia drugie

2 Jak robić badania empiryczne? I checked it very thoroughly - said the computer - and that quite definitely is the answer. I think the problem, to be quite honest with you, is that you’ve never actually known what the question is. Douglas Adams, The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy Alice said, “Would you please tell me which way to go from here?” The cat said, “That depends on where you want to get to.” Lewis Carroll, Alice in Wonderland 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 22

3 Cztery fundamentalne pytania 1. Jaką relacją przyczynowo-skutkową chcesz się zająć? 2. Z jakiego eksperymentu można byłoby skorzystać w świecie idealnym, by faktycznie zweryfikować tę zależność? 3. W jaki sposób zamierzasz w świecie nieidealnym „zidentifykować” (ang. identification strategy) tę zależność? 4. Jaką metodę wnioskowania statystycznego planujesz wykorzystać w badaniu? 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 23

4 P1 – relacja przyczynowo-skutkowa „A key distinction in econometrics is between essentially descriptive models and data summaries at various levels of statistical sophistication and models that go beyond associations and attempt to estimate causal parameters” Colin Cameron and Pravin Triverdi  Komisja Cowlesa – parametry strukturalne i zmienne endogeniczne  Problem 1: koncepcyjnie wymagające i nietestowalne  Problem 2: struktura ≠ zależność przyczynowa (następstwo w czasie a przyczyna-skutek to nie zawsze to samo)  Alternatywa: potential outcome model (czyli co by było gdyby…)  Wpływ kształcenia na płace: faktyczne znaczenie: sygnał vs. wzrost produktywności następstwo czasów: wiem, że będę zarabiać więcej, wybierając edukację economists think at the margin: kiedy edukacja faktycznie ma znaczenie? 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 24

5 P2 – eksperyment  W idealnym świecie można byłoby zrobić eksperyment: Przykład 1: zidentyfikować takie osoby, co najprawdopodobniej nie skończą szkoły i dać (części z nich) dodatkową zachętę do nauki => zweryfikować po latach, czy mają zarobki wyższe niż ci, którzy nie dostali zachęty Faktyczny eksperyment: decyzja o pójściu na studia Drugi faktyczny eksperyment: badnia John’a List’a Eksperymenty Milgrama (film z Yves Montands)  Idealny eksperyment jest najczęściej wyimaginowany, ale twórczy: Jeśli nie umiesz wymyśleć dobrego eksperymentu w idealnym świecie – nie masz ani pytania badawczego ani sensownego problemu Opis eksperymentu dokładnie definiuje przyczynę i skutek oraz sposób przejścia od jednego do drugiego (czyli model ekonomiczny). Opis eksperymentu diagnozuje, co musi być czynnikiem kontrolnym, a co elementem, którego zmiany chcemy modelować. 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 25

6 P3 – strategia identyfikacyjna „[m]ost economists do not describe their design of experiments explicitly. If they did, they would see that the experiments they have in mind may be grouped into two different classes, namely, (1) experiments that we should like to make to see if certain real economic phenomena, when artifcially isolated from other influences would verify certain hypotheses, and (2) the stream of experiments that Nature [and humanity] is steadily turning out from her own enormous laboratory, and which we merely watch as passive observers.” Trygve Haavelmo  Strategia identyfikacyjna = sposób w jaki obrobione zostaną „dane zastane” by udawać, że faktycznie przeprowadzamy eksperyment: Najczęściej nie da się przeprowadzić eksperymentu (koszty, prawo, itp.) Ale z danych można próbować wyciągnąć coś, co określa się mianem quasi- naturalnego eksperymentu  Przykład 1: wprowadzanie telewizji kablowej w USA (a potem w Indiach)  Przykład 2: Republic of the Fiji Islands, 40% „Hindusów” opuściło Fiji, w większości dobrze wykształceni Niebezpieczeństwa strategii identyfikacyjnej 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 26

7 P4 – wnioskowanie statystyczne  Podstawowe czynniki: badana populacja, jaka z niej została wybrana próbka + KLUCZOWE: jakie założenia (techniczne) trzeba poczynić, by oszacować błędy standardowe  Dwa podstawowe problemy: 1. Samo oszacowanie błędów standardowych – szczególnie gdy wieloetapowa estymacja 2. Tzw. „odporne” błędy standardowe a wartości statystyk testowych (błędy odporne są zazwyczaj większe) Jedno i drugie – techniczne i czasem dość skomplikowane… 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 27

8 Parę słów o eksperymentach w ekonomii The best way to inform policy is not always to test a policy. Jens Ludwig, Jeffrey R. Kling, Sendhil Mullainathan  Randomizacja jako kluczowe pojęcie  Wierność rzeczywistości (treatment fidelity)  Realizowalność (context fidelity) + Wierność mechanizmowi (mechanism experiment)  Jak eksperymenty pomagają w prowadzeniu polityki – ujęcie tradycyjne Przykład: przeciwdziałanie przestępczości, kształcenie szkolne w biednych krajach, … Cel: znaleźć najbardziej skuteczny i kosztowo efektywny sposób zmiany świata Droga do celu: hipoteza nt wielu potencjalnych sposobów (kanałów oddziaływania) i porównanie wyników skuteczności i kosztów Implementacja: wybrać reprezentatywną próbkę, podzielić na pół, w połowie zrobić zmianę warunków, a w połowie nie i porównać na końcu wyniki w obu próbach 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 28

9 Parę słów o eksperymentach w ekonomii  Problem: czasem dość dobrze znany jest mechanizm oddziaływania (nie trzeba go weryfikować) – to co nie jest znane, to  Koncentracja wysiłków na tym aspekcie, który jest mniej znany  Przykład: przeciwdziałanie (mega)zróżnicowaniu w otyłości pomiędzy dzielnicami NYC Mniej więcej dokładnie wiadomo, jakie są mechanizmy prowadzące do otyłości (dieta, tryb życia, itp.) [P=>M znane] Nie wiadomo, to jak polityka oddziałuje bądź nie na te mechanizmy [M=>Y nieznane] 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 29

10 Jak zrobić dobre badanie ekonomiczne?  Trzeba dobrze zrozumieć, co konkretnie chce się powiedzieć o przyczynowo-skutkowej naturze związku (bez P=>S nie ma sensu tracić czasu)  Najlepiej relację P=>S testować w głowie najpierw – wymyślić idealny eksperyment  Spróbować dostosować rzeczywistość do tego wyobrażenia – zaproponować jak rozpoznamy, czy dane mówią to, co nam się wydaje, że chcą powiedzieć  Dobrać do tego dobrą metodę, co nie jest łatwe! 10|03|2011Seminarium magisterskie - zajęcia 210


Pobierz ppt "Seminarium magisterskie Zajęcia drugie. Jak robić badania empiryczne? I checked it very thoroughly - said the computer - and that quite definitely is."

Podobne prezentacje


Reklamy Google