Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Www.lec-project.eu „Sami możemy niewiele; wspólnymi siłami bardzo dużo” ― Helen Keller Ucz się, Angażuj i Twórz Moduł: WSPÓŁPRACA.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Www.lec-project.eu „Sami możemy niewiele; wspólnymi siłami bardzo dużo” ― Helen Keller Ucz się, Angażuj i Twórz Moduł: WSPÓŁPRACA."— Zapis prezentacji:

1 „Sami możemy niewiele; wspólnymi siłami bardzo dużo” ― Helen Keller Ucz się, Angażuj i Twórz Moduł: WSPÓŁPRACA

2 Współpraca Wiele osób sądzi, że gdy pracują razem to współpracują Zakładają również, że każdy tak samo rozumie znaczenie słowa współpraca Jest kilka sposobów pracowania razem, o różnych stopniach intensywności relacji pomiędzy partnerami Musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć, aby określić czy potrzebujesz współdziałania, koordynacji, czy współpracy 2

3 Czym jest kolaboracja? Definicja współpracy: „Praca w kierunku realizacji celu poprzez interakcje i wkład wielu osób.” 3 WSPÓŁDZIAŁANIEKOORDYNACJAWSPÓŁPRACA - luźne powiązania, niski poziom zaufania - cicha wymiana informacji - komunikacja w razie potrzeby - wzajemne dostosowywanie się i uwzględnianie działań i celów innych - zasoby pozostają w organizacji - zobowiązanie i odpowiedzialność wobec własnej organizacji - krótki czas relacji - niskie ryzyko/ograniczone korzyści - przeciętne powiązania, zaufanie w zakresie wykonywanej pracy - uporządkowana komunikacja, sformalizowana wymiana informacji w zakresie projektu - w części wspólne cele - władza skupiona w organizacji nadrzędnej - zobowiązanie i odpowiedzialność wobec nadrzędnej organizacji i projektu - relacje ograniczone w czasie opierające się na wcześniejszych projektach - ścisłe wzajemne powiązania, wysoki stopień zaufania - częsta komunikacja - zmiana systemowa - połączone, wspólne zasoby - władza dzielona pomiędzy organizacjami - zobowiązanie i odpowiedzialność przede wszystkich wobec sieci powiązań oraz społeczności i organizacji - długotrwałe ramy czasowe wzajemnych relacji (3 lata) - duże ryzyko/znaczne korzyści

4 Dlaczego ty, jako przedstawiciel sektora kreatywnego, współpracujesz? Skuteczne tworzenie innowacji to sport zespołowy, zgodnie z niedawno opublikowanym artykułem w Harvard Business Review Współpraca prowadzi do większej innowacji! “Marka lidera innowacji nie jest ważna wyłącznie dla pozyskania klientów oraz wyprzedzenia konkurencji na rynku. Pozwala ona firmom przyciągnąć najbardziej utalentowanych pracowników, inwestorów i zadbać o zadowolenie udziałowców.” - Milind Pansare 4

5 Co powinieneś wiedzieć? Typy/Formy współpracy Przykłady współpracy Umiejętność współpracy Budowanie sieci kontaktów Ramy i narzędzia współpracy 5

6 Trzy typy współpracy związane z innowacją Osoby takie, jak ty Z nimi najczęściej współpracujesz – to osoby, z którymi masz codzienny kontakt w pracy Podczas prób maksymalizowania potencjału relacji, ten typ często ogranicza potencjalne możliwości uczenia się Nowi partnerzy Czy tego typu współpracujące grupy są dla siebie nowe? Ten typ pozwala dotrzeć do wiedzy ukrytej w naszych głowach i stymuluje pasję i inne ważne obszary Osoby stawiające wyzwania/Sceptycy To ludzie, którym nie zależy szczególnie na twoim pomyśle, dostrzegają jego ułomności, kwestionują zasadność twojego pomysłu 6

7 Cztery sposoby współpracy 7 Centrum innowacyjneInnowacyjna społeczność UCZESTNICTWO Otwarte Miejsce, gdzie firma może umieścić opis problemu, każdy może proponować rozwiązanie, a firma wybiera te, które się jej najbardziej spodobają. Przykład: InnoCentive.com, gdzie firmy umieszczają opisy problemów naukowych Sieć, w której każdy może przedstawić problem, zaproponować rozwiązanie i zdecydować, które rozwiązania wykorzystać Przykład: społeczność oprogramowania Linux ElitaKonsorcjum Zamknięte Grupa uczestników wybrana przez firmę, która określa problem i wybiera rozwiązania Przykład: Grupa Alessi ponad 200 doświadczonych projektantów, którzy opracowują nowe koncepcje produktów do domu Prywatna grupa uczestników, która wspólnie wybiera problemy, decyduje o przebiegu pracy i wybiera rozwiązania Przykład: partnerstwa IBM z wybranymi firmami wspólnie opracowujące technologie półprzewodnikowe STRUKTURA ZARZĄDZANIA HierarchicznaPłaska

8 Jak wybrać najlepszy tryb współpracy? 8 Centrum innowacyjne Społeczność innowacyjna Uczestniczenie Otwarte Zaleta: Dostajesz wiele rozwiązań z obszaru poza sferą twojego doświadczenia lub wiedzy, i zwykle otrzymujesz szerszy wachlarz interesujących rozwiązań Wyzwanie: ściągnięcie szeregu pomysłów z różnych obszarów i ich analiza Czynniki sprzyjające: Zdolność do testowania i analizowania rozwiązań przy niskim koszcie; platformy informacyjne pozwalają stronom na łatwe uczestnictwo; małe problemy, które można rozwiązać prostymi metodami, lub znaczne problemy, które można podzielić na mniejsze części, aby umożliwić niezależną pracę stronom Elita Konsorcjum Zamknięte Zaleta: Otrzymujesz rozwiązania od najlepszych ekspertów w wybranych dziedzinach wiedzy Wyzwanie: wybór właściwego obszaru wiedzy i właściwych stron Czynniki sprzyjające: Możliwość znalezienie uśpionego talentu w sieciach kontaktów; możliwość nawiązania uprzywilejowanych relacji z najlepszymi partnerami ZARZĄDZANIE HierarchicznePłaskie Zaleta: Kontrolujesz kierunek opracowywania innowacji oraz korzystasz z jej wartości Wyzwanie: Wybór właściwego kierunku Czynniki sprzyjające: Zdolność zrozumienia potrzeb użytkownika; zdolność stworzenia systemów, pozwalających na podział pracy pomiędzy stronami zewnętrznymi, a następnie łączenie wyników Zaleta: Dzielisz się ciężarem innowacji Wyzwanie: skłonienie stron uczestniczących do skupienia się na korzystnym dla nas rozwiązaniu Czynniki sprzyjające: wspólne procesy i zasady kierujące pracą stron podczas pracy sprzyjają osiąganiu wspólnych celów

9 Przykłady współpracy (sektory kreatywne) Cyrk du Soleil, Reebok, Desigual: Wartość dodana dla klientów Towarzystwo Sztuki i Technologii + Szpital Sainte- Justine: współpraca pomiędzy sektorem audiowizualnym a sanitarnym TAU Cerámica + Paco Roncero: wspólne warsztaty poświęcone odczuciom Grupa Focus + Codorniu: obopólne korzyści dla sztuki i marki Cava Credits: 9

10 Przykład: sztuki sceniczne, moda Credits: 10 W 2008r. przypadkowe spotkanie dyrektorów Cyrku de Soleil oraz firmy Reebok doprowadziło do stworzenia projektu współpracy, w ramach którego obie organizacje mogły rozwiązać zasadnicze problemy. Firma Reebok dążyła do umocnienia swojej pozycji na rynku damskiej odzieży sportowej. Do firmy dotarły informacje na temat opinii o produktach używanych w siłowniach, które wskazywały, że kobiety są znudzone ćwiczeniami na siłowni i firma postanowiła rozwiązać ten problem. W celu rozwiązania problemu firma Reebok opracowała cykle ćwiczeń, w ramach których Cyrk de Soleil opracował choreografię, muzykę i tło. W wyniku współpracy powstała nowa linia akcesoriów do ćwiczeń Jukari, inspirowanych pokazami Cyrku de Soleil. Rozpoczęto sprzedaż produktu w siłowniach na całym świecie, co umożliwiło kanadyjskiej firmie dostęp do wcześniej niedostępnych rynków. W 2011r. Cyrk de Soleil połączył swoje siły z firmą Desiqual. Po tym jak po raz pierwszy firma Desiqual skontaktowała się z Cyrkiem de Soleil, który postrzegała jako nowe środowisko pod względem wizualnym i kreatywnym, firma zaprojektowała nową kolekcję ubrań opartych na postaciach i kostiumach Corteo, ostatniego przedstawienia tej kanadyjskiej firmy. Kolekcja sprzedawana jest w sklepach Desiqual oraz na występach Cyrku de Soleil. Marie Josee-Lamy, Dyrektor Cyrku de Solei ds. Produktów I Licencji, która była aktywnym uczestnikiem obu projektów współpracy, podkreśliła cztery zasadnicze czynniki sukcesu: dobra znajomość potencjalnego partnera i jego atutów; wzajemne uczenie się i zapewnienie, że każda ze stron realizuje działania, w których jest najlepsza; jasne określenie celów już na początku współpracy i stała ocena wyników; oraz zapewnienie, że końcowy klient postrzega współpracę jako źródło nowej wartości raczej niż jako czysto biznesową transakcję.

11 Przykład: Sektor audiowizualny Credits: 11 Stowarzyszenie Sztuki i Technologii (SAT) z Montrealu posiada 18-metrową kopułę wyposażoną w osiem projektów wideo i 157 głośników, określaną jako Satosfera. Konstrukcja ta umożliwia zanurzenie się w dźwięku i ogląd obrazu w zakresie 360⁰ i jest miejscem organizowania przedstawień multimedialnych. Obecnie jest używana jako laboratorium do testowania programów opracowanych, w celu pomocy pacjentom pediatrycznym w celu przezwyciężenia traumatycznych skutków długotrwałej hospitalizacji. Zespół składający się z inżynierów SAT oraz lekarzy ze Szpitala Sainte-Justyne eksperymentuje z różnymi rozwiązaniami, które mają pomóc młodym dzieciom pokonać lęk i ułatwić ich integrację społeczną, sprawność fizyczną oraz umiejętność wyrażania uczuć. Na przykład, w celu przezwyciężenia bólu u ofiar poparzeń, zespół testuje wpływ krajobrazów polarnych, w których dzieci znajdują się wewnątrz lodowych bloków. Kolejny przykład to próba zrównoważenia sterylnego środowiska szpitalnego przez wyświetlanie mutimedialnie odtworzonego wnętrza pokoju dziecka. Kolejne prace zespołu polegają na graficznym przedstawieniu instrumentów medycznych jako magicznych obiektów w dziecięcych opowiadaniach. Dla przykładu strzykawka pojawia się jako magiczna różdżka lub rakieta. Działania te mają na celu pokazanie dzieciom, że instrumenty medyczne nie muszą być przerażające, a jedynie pomagają w pracy lekarzy. Naukowcy pracują również nad wirtualnymi awatarami, które mają pomóc dzieciom po traumatycznych przeżyciach w wyniku choroby lub wypadku otworzyć się przed pediatrą lub psychologiem dzięki przekazywaniu emocji poprzez grę i zabawę. Wypełnienie luki pomiędzy światem wirtualnym i rzeczywistym łagodzi cierpienie. Badania wykazały, że wyobrażenia mogą zmienić subiektywne odczuwanie bólu. Techniki te mogą okazać się bardzo skuteczne w przypadku dzieci wychowujących się w otoczeniu nowoczesnych technologii, ponieważ z łatwością poruszają się w świecie symulacji i wirtualnych obiektów.

12 Przykład: Gastronomia Credits: 12 Nieprawdopodobne połączenie doprowadziło do kolaboracji pomiędzy Działem Innowacji oddziału S3 firmy Tau Ceramica a szefem kuchni odznaczonym gwiazdką Michelin Paco Roncero z Hotelu NH. Znany szef kuchni opowiedział firmie wytwarzającej produkty ceramiczne o swoim marzeniu stworzenia przestrzeni eksperymentów kulinarno-zmysłowych. Burza mózgów dotycząca potencjalnego projektu doprowadziła do przygotowania warsztatów zmysłów (El taller de las emociones), podczas których szef kuchni wraz z zespołem przygotowywał dania dla ośmiu uczestników w wydzielonej przestrzeni multimedialnej wyposażonej w najnowszą technologię, pozwalającą na zebranie wszystkich doświadczeń. Wkład do projektu wnieśli projektanci, inżynierowie i eksperci od powierzchni ceramicznych oraz inni specjaliści i sponsorzy zapewniający finansowanie. Podczas warsztatów zmysłów wykorzystywane są narzędzia wykonane z zaawansowanych materiałów (np. ceramiki i aluminium stosowanego w lotnictwie) oraz precyzyjne technologie i technikę kinową. Celem jest zbadanie przestrzeni stworzonej przez środowisko kulinarne, wykorzystanie kreatywnego potencjału Roncero i jego zespołu oraz wypracowanie nowego modelu biznesowego w toku realizowanego procesu. Podczas warsztatów Roncero pełni rolę „kreatora środowiska i bodźców zmysłowych”, inspirowanych doświadczeniami kulinarnymi. Firma TAU Ceramica wnosi swoje doświadczenie w zarządzaniu projektami oraz strukturami, takimi jak powierzchnie ceramiczne, oświetlenie i inteligentne środowiska. Wśród nich wymienić można stół do serwowania potraw Hisia, czyli powierzchnię, która posiada wydzielone strefy, które podgrzewają bądź chłodzą i przesuwają koktajle za pomocą technologii bezdotykowej, wyświetlają obrazy związane z serwowanymi potrawami i również mogą być tworzone. W oparciu o doświadczenie kulinarne, pomieszczenie, w którym odbywają się warsztaty może być podzielone na powierzchnie pokryte kombinacją 16 tysięcy różnych kolorów i ruchomych hologramów. W pomieszczeniu kontrolowane są takie parametry, jak względna temperatura i wilgotność, zapachy i dźwięki, które przywodzą na myśl wspomnienia lub tworzą atmosferę ekscytacji nadchodzącymi doświadczeniami. Warsztaty zmysłów tworzą przestrzeń do eksperymentowania w sferze gastronomii i technologii stosowanej, jako żywe laboratorium. Zostało ono zaprojektowane jako nowy model biznesowy, gdzie daje się wyjątkowe doświadczenia mogą być tworzone na rzecz prezentacji handlowych, seminariów poświęconych innowacji, demonstracji, etc.

13 Przykład: Sztuki sceniczne (teatr) Credits: 13 Sztuka zawsze przyciągała sponsorów publicznych i prywatnych, ale w dobie cięć budżetowych, potrzebujemy nowego i bardziej stabilnego mecenatu, aby maksymalizować korzyści dla wszystkich zaangażowanych stron. W tym kontekście Grupa Focus, jedna z głównych hiszpańskich firm produkcji teatralnych oraz eventowych wraz z producentem wina musującego cava firmą Codorniu zawiązała porozumienie o wzajemnej promocji marek i zapewnieniu widzom ciekawszych doświadczeń. Umowa przewiduje serię działań marketingowych w trakcie sezonu teatralnego, wiążących się z prestiżem i jakością produkcji teatralnej Grupy Focus wraz z marką Codorniu. Jedne z teatrów należących do Grupy Focus, Teatr Goya w Barcelonie, zmienił oficjalnie nazwę na Teatro Goya-Codorniu. Widzom podawane jest wino cava podczas premier teatralnych i szczególnych wydarzeń. Teatr posiada również Fila Codorniu dla posiadaczy specjalnych biletów, które będą sprzedawane jako usługa poprzez działania promocyjne realizowane w mediach społecznościowych. Firma Codorniu ma nadzieję na większą rozpoznawalność wśród ponad 100,00 widzów odwiedzających teatr każdego roku. Rodzina Raventos, będąca właścicielami firmy Codorniu, posiada bogate doświadczenie we współpracy ze światem sztuki, w ramach strategii promowania marki. Faktycznie już w 1884r. stosowała wyrafinowane metody marketingowe poprzez współpracę z innym teatrem Teatro Novedades de Barcelona: po każdym przedstawieniu aktorzy mieszali się z publicznością i wspólnie wypijali kieliszek cava. Ponad sto lat później, klimat gospodarczy stwarza potrzebę nowego typu mecenatu, opartego na stabilnych umowach kolaboracyjnych. Grup Focus działa w pięciu obszarach biznesowych: teatr, wydarzenia, usługi techniczne, produkcja audiowizualna oraz komunikacja. Grupa jest liderem w dziedzinie teatralnej sztuki scenicznej oraz głównym producentem wyjątkowych wydarzeń. Grupa składa się z 9 firm i jest głównym udziałowcem w pięciu innych.

14 Umiejętności sprzyjające kolaboracji Jakiego typu kolaboratorem jesteś? Gdzie plasujesz się, jeżeli chodzi o macierz innowacji/kolaboracji? Kolaboracja: co powoduje, że się sprawdza, samoocena Jak budować umiejętność kolaboracji? Ramy i narzędzia kolaboracji 14

15 Jakim jesteś współpracownikiem ? 9 typów współpracowników Weź udział w quizie na: typów współpracowników

16 Gdzie znajdujesz się w macierzy innowacji/współpracy? Na skali powyżej, oceń siebie, jeżeli chodzi o twój obecny poziom INNOWACJI częstotliwość i doświadczenie – wykonaj do samo w odniesieniu do WSPÓŁPRACY. Na podstawie oceny umieść siebie w odpowiednim polu macierzy INNOWACJI I WSPÓŁPRACY. 16 Jak często masz do czynienia z innowacjami? Nigdy Stale Jak oceniasz swoje doświadczenie w innowacji? Niewielkie Znaczne Ekspozycja Wysoka Niska Niska Fachowa wiedza Wysoka Martwa strefa Wysokie ryzyko Stracone szanse Strefa optymalna

17 Współpraca: Dlaczego sprawdza się? Dokonaj samooceny w oparciu o czynniki pogłębionej współpracy Quiz składa się z 42 pytań Odpowiedzi na nie powinny zabrać więcej niż 15 minut Upewnij się, że odpowiedziałeś na wszystkie pytania Podziel się wynikami z partnerem i/lub grupą Jakie się trzy główne elementy, które twoim zdaniem możesz poprawić? 17

18 Jak rozwijać umiejętność współpracy? Wyjaśnij uprzednio wartości Najpierw zadbaj o zaangażowanie i proste działania Przejrzysta komunikacja jest priorytetem Poznajcie się Wyprzedzaj potrzeby własne i firmy Nie unikaj konfliktów Wyraźnie określ role uczestników Baw się dobrze przy okazji współpracy! “Nikt nie uczy większości umiejętności niezbędnych do współpracy – Uczymy się ich w trakcie działania” 18 Umiejętności niezbędne do efektywnej współpracy Komunikacja Skuteczne słuchanie Skuteczne mówienie Relacje z mediami Wspieranie Rozwiązywanie konfliktów Ciągła ocena

19 Budowanie sieci kontaktów Budowanie bazy wiedzy. Chcesz, aby uczestnicy procesu mieli dostęp do najnowszych i najlepszych informacji. Katalog wiki umożliwi wszystkim w firmie, w tym potencjalnym klientom, dostęp do aktualnych informacji. Burza mózgów i ocena nowych pomysłów. Firmy sektora innowacyjnego rozwijają się szybciej wprowadzając na rynek nowe pomysły. Rozważy wykorzystanie blogów lub forów do dzielenia się i oceniania pomysłów. Dzielenie się prywatnymi dokumentami z klientami i partnerami. Być może w firmie masz możliwość dzielenia się dokumentami, ale jak sytuacja wygląda poza firmą? Dzielenie się plikami w sieci (technologia chmury) ułatwia wymianę plików w sposób bezpieczny i kontrolowany Bardziej efektywne zarządzanie projektami. Być może twój zespół może spotykać się twarzą w twarz; jeżeli tak jest, wspólne tablice i mikroblogi ułatwiają utrzymanie kontaktu. Utrzymywanie lepszych powiązań pomiędzy pracownikami. Praca jest zjawiskiem społecznym, ale wielu pracowników spędza znaczną część czasu poza biurem. Media społecznościowe mogą pomóc w utrzymaniu kontaktów między ludźmi, szczególnie jeżeli nie spotykają się na co dzień. „Zacznij od określenia, co chcesz osiągnąć z punktu widzenia swojej działalności, następnie zdecyduj, jakie narzędzia będą odpowiednie” 19

20 Ramy i narzędzia współpracy Typy/formy współpracy Przykłady współpracy Umiejętności współpracy Budowanie sieci powiązań Ramy i narzędzia współpracy 20

21 Ramy współpracy Proces współpracy Skup się na procesie podczas budowania partnerstwa Proces innowacji Skup się na nim po uruchomieniu projektu partnerskiego 21

22 Proces współpracy (ramy) Umiejętności niezbędne do efektywnej współpracy Komunikacja Skuteczne słuchanie Skuteczne mówienie Relacje z mediami Wspieranie Rozwiązywanie konfliktów Ciągła ocena Zachowania sprzyjające współpracy wola otwartość akceptacja szacunek skromność wzajemność 22 Umiejętności i zachowania DialogInformacje Relacje Wdrażanie decyzji opartych na konsensusie Ocena sytuacji Formowanie grupy i proces projektowania Budowanie konsensusu

23 Proces innowacji (ramy) 23 3 fazy uproszczonego procesu innowacji KoncepcjaWdrażanieMarketing - Analiza wymagań - Generowanie pomysłu - Ocena pomysłu - Planowanie projektu - Opracowanie/konstrukcja - Opracowanie prototypu - Zastosowanie pilotażowe - Testowanie - Produkcja - Wprowadzenie i penetracja rynku (rynek krajowy/międzynarodowy)

24 Narzędzia procesu współpracy 24 Krok 1: Analiza sytuacji Krok 2: Powołanie partnerstwa i opracowanie projektu Krok 3: Budowanie porozumienia (role/odpowiedzialność) Krok 4: Wdrażanie PiratePad

25 Proces innowacji NARZĘDZIA 25 PiratePad KoncepcjaWdrażanieMarketing

26 Narzędzia ułatwiające współpracę: sugestie Jeżeli już masz narzędzie, które się sprawdza – KORZYSTAJ Z NIEGO (ale eksperymentuj co jakiś czas, aby znaleźć coś lepszego) Jeżeli nie masz narzędzia w określonym obszarze, eksperymentuj z rozwiązaniami dostępnymi lub zapytaj partnera, jakie narzędzia on stosuje Nie ma cudów! Same narzędzia nie doprowadzą do współpracy lub innowacji – możesz tego dokonać tylko TY. Natomiast narzędzia ułatwią tobie i twoim partnerom działanie. 26

27 Narzędzia sprzyjające współpracy: ucz się więcej Odwiedź poniższe strony, aby dowiedzieć się więcej na temat narzędzi sprzyjające współpracy i innowacji Narzędzia zalecane przez centrum LEC recommended-tools/id recommended-tools/id Współpraca Popatrz na slajdy w module Narzędzia wspierające skuteczną współpracę Innowacje tools/id tools/id

28 Dziękuję za uwagę! Inne materiały, analizy przypadków, ćwiczenia, linki i inne informacje znajdziesz na:


Pobierz ppt "Www.lec-project.eu „Sami możemy niewiele; wspólnymi siłami bardzo dużo” ― Helen Keller Ucz się, Angażuj i Twórz Moduł: WSPÓŁPRACA."

Podobne prezentacje


Reklamy Google