Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAlina Janowska Został zmieniony 8 lat temu
1
Kształtowanie postaw obywatelskich na lekcjach historii i wos
w świetle nowej podstawy programowej Oprac. mgr Bożena Zgrzywa ODN Łomża 1
2
(podobnie jak wcześniejsza )
Kształtowanie ucznia jako świadomego obywatela – patrioty to jeden z głównych celów edukacji w Polsce Świadomy obywatel to nie tylko obywatel państwa, ale także obywatel Europy i obywatel świata Nowa podstawa programowa akcentuje ten cel na wszystkich etapach edukacji : w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej (podobnie jak wcześniejsza ) ODN Łomża 2
3
Jest to niezwykle ważne obecnie z uwagi na :
próby kwestionowania naszej historii (np. kontrowersje związane z rocznicą wybuchu II wojny światowej) wykorzystywanie historii do manipulowania poglądami włączanie tematów historycznych do aktualnych działań politycznych , do gry politycznej (w Rosji, w Niemczech itp.) słabnący udział Polaków w życiu publicznym negatywne postrzeganie naszego kraju przez niektóre środowiska w Europie brak odpowiedniego działania ze strony władz broniącego dobrego imienia Polski kulturę masową, amerykanizację kultury korupcję w Polsce i brak zaufania do polityków, urzędników.. konsumpcyjny styl życia wielu Polaków, konieczność umacniania wartości ODN Łomża
4
Cele kształcenia ogólnego :
kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie rozwijanie umiejętności komunikowania się (dbałość o ojczysty język i sprawne posługiwanie się nim) przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym (wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł) wychowanie uczniów do właściwego odbioru i wykorzystywania mediów ODN Łomża 4
5
kształtowanie postaw sprzyjających dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu takich jak:
uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowanie inicjatyw, gotowość do pracy zespołowej ODN Łomża 5
6
podejmowanie kroków w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji
kształtowanie postaw obywatelskich , poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji podejmowanie kroków w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji ODN Łomża 6
7
Historia i społeczeństwo
Szkoła podstawowa Historia i społeczeństwo Treści związane z kształtowaniem postawy obywatelskiej i patriotycznej Refleksje nad sobą i otoczeniem lokalnym „Mała ojczyzna” Ojczyzna Państwo – demokratyczny charakter Społeczeństwo współczesnej Polski Wspólnota europejska Problemy ludzkości ODN Łomża 7
8
Państwo polskie za pierwszych Piastów Jadwiga i Jagiełło
Treści historyczne Państwo polskie za pierwszych Piastów Jadwiga i Jagiełło Dwór Jagiellonów Polski szlachcic Rzeczpospolita Obojga Narodów Rzeczpospolita w XVII wieku Upadek I Rzeczpospolitej Formy walki o niepodległość Życie na emigracji Odrodzenie państwa polskiego ODN Łomża 8
9
PRL (pozytywne i negatywne strony)
Polska w okresie II wojny światowej (agresorzy, polityka Stalina i Hitlera, życie ludności pod okupacją, formy oporu, postawa ludności cywilnej i żołnierzy powstańczej Warszawy) PRL (pozytywne i negatywne strony) „Solidarność” i powstanie III RP (strajki i porozumienia sierpniowe, powstanie „Solidarności”, stan wojenny, opozycja w podziemiu, obrady Okrągłego Stołu, wybory czerwcowe, pierwszy niekomunistyczny rząd w Polsce po 1945 roku) ODN Łomża 9
10
Zadania szkoły podstawowej m. in. :
kształtowanie postaw zaangażowania w działania obywatelskie , uczeń angażuje się w działania społeczne kształtowanie wrażliwości społecznej : uczeń dostrzega przejawy niesprawiedliwości i reaguje na nie kształtowanie poczucia więzi : uczeń czuje więź ze wspólnotą lokalną, narodową, europejską i globalną rozwijanie tolerancji : uczeń szanuje prawo innych do odmiennego zdania, sposobu zachowania, obyczajów i przekonań, jeżeli nie stanowią one zagrożenia dla innych; przeciwstawia się przejawom dyskryminacji ODN Łomża 10
11
Treści związane z kształtowaniem postawy obywatelskiej i patriotycznej
Gimnazjum Historia Treści związane z kształtowaniem postawy obywatelskiej i patriotycznej Społeczeństwo średniowiecznej Europy Kultura materialna i duchowa łacińskiej Europy Polska pierwszych Piastów Polska dzielnicowa i zjednoczona Polska w dobie unii z Litwą Humanizm i renesans Polska i Litwa w czasach ostatnich Jagiellonów ODN Łomża 11
12
Epoka napoleońska (Legiony Polskie, Księstwo Warszawskie)
Społeczeństwo i ustrój Rzeczpospolitej Obojga Narodów (demokracja szlachecka, konfederacja warszawska. artykuły henrykowskie, wolna elekcja, Sejm Wielki, konstytucja 3 maja, Targowica, polskie oświecenie) Walka o utrzymanie niepodległości (I, II i III rozbiór Rzeczpospolitej, powstanie kościuszkowskie, przyczyny upadku Rzeczpospolitej) Rewolucja francuska (dyktatura jakobinów, Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela) Epoka napoleońska (Legiony Polskie, Księstwo Warszawskie) Europa po kongresie wiedeńskim (decyzje w sprawie polskiej, nowe ideologie) ODN Łomża 12
13
Europa i świat w XIX wieku (skutki polityki kolonialnej)
Rozwój cywilizacji przemysłowej (pozytywne i negatywne skutki procesu uprzemysłowienia) Europa i świat w XIX wieku (skutki polityki kolonialnej) Ziemie polskie po kongresie wiedeńskim Społeczeństwo dawnej Rzeczpospolitej w okresie powstań narodowych (życie pod zaborami, ocena powstań) Europa i świat na przełomie XIX i XX wieku (narodziny kultury masowej, przemiany obyczajowe) I wojna światowa i jej skutki (ocena) Sprawa polska w czasie I wojny światowej ODN Łomża 13
14
Szkoła ponadgimnazjalna Historia
Treści związane z kształtowaniem postawy obywatelskiej i patriotycznej Europa po I wojnie światowej Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej Kryzys demokracji (powstanie faszyzmu, ocena polityki państw europejskich wobec Hitlera ) System totalitarny w ZSRR Kryzys demokracji parlamentarnej w Polsce Gospodarka i społeczeństwo II RP ODN Łomża 14
15
II wojna światowa (skutki, ocena)
Ziemie polskie pod 2 okupacjami (konsekwencje paktu Ribbentrop – Mołotow) Sprawa polska w czasie II wojny światowej (AK, postawa aliantów) Świat po II wojnie światowej (zimna wojna, podział świata, dekolonizacja, konflikt bliskowschodni, przemiany społeczno – polityczne i gospodarcze w Europie Środkowej i ZSRR po 1989) Unia Europejska Polska w systemie komunistycznym Rozkład systemu komunistycznego w Polsce – droga do suwerenności ODN Łomża 15
16
Wiedza o społeczeństwie Cele ogólne :
Gimnazjum Wiedza o społeczeństwie Cele ogólne : Uczeń znajduje i wykorzystuje informacje na temat życia publicznego; wyraża własne zdanie w wybranych sprawach publicznych i uzasadnia je; jest otwarty na odmienne poglądy rozpoznaje problemy najbliższego otoczenia i szuka ich rozwiązania współpracuje z innymi zna , rozumie i stosuje procedury demokracji, docenia znaczenie indywidualnej i zbiorowej aktywności obywateli zna podstawy ustrojowe RP ODN Łomża 16
17
Treści związane z kształtowaniem postawy obywatelskiej i patriotycznej
Podstawowe umiejętności życia w grupie Życie społeczne Współczesne społeczeństwo polskie Być obywatelem Udział obywateli w życiu publicznym Środki masowego przekazu Wybory i wyborcy Naród i mniejszości narodowe Patriotyzm dzisiaj Państwo i władza demokratyczna ODN Łomża 17
18
Rzeczpospolita Polska i jej demokratyczna konstytucja
System wyborczy i partyjny Władza ustawodawcza w Polsce Władza wykonawcza Władza sadownicza Samorządy i ich znaczenie Gmina jako wspólnota mieszkańców Samorząd powiatowy i wojewódzki ODN Łomża 18
19
Relacje Polski z innymi państwami Integracja europejska
Polska w Unii Europejskiej Współpraca i konflikty międzynarodowe Problemy współczesnego świata Gospodarka w skali państwa Etyka w życiu gospodarczym ODN Łomża 19
20
Szkoła ponadgimnazjalna Wiedza o społeczeństwie
Treści związane z kształtowaniem postawy obywatelskiej i patriotycznej Młody obywatel w urzędzie (obywatelstwo, sprawy w urzędzie, skargi obywateli) Prawo i sądy Bezpieczeństwo (rola prokuratury i policji, zagrożenie przestępstwami, nieletni wobec naruszenia prawa) Edukacja i praca w Polsce i Unii Europejskiej (prawa ucznia i ich naruszenia, przyjmowanie do szkół wyższych, podejmowanie przez Polaków pracy w UE, strefa Schengen, zasady podejmowania pracy w UE) Prawa człowieka Ochrona praw i wolności ODN Łomża 20
21
Szkoły powinny zapewnić takie warunki , aby uczniowie:
mieli dostęp do różnych źródeł informacji i różnych punktów widzenia wykorzystywali zdobywaną wiedzę i umiejętności obywatelskie w życiu codziennym uczyli się planować i realizować uczniowskie projekty edukacyjne (zwłaszcza na lekcjach wos) brali udział w dyskusjach i debatach na forum klasy, szkoły i w innych sytuacjach społecznych pracowali nad rozwiązywaniem wybranych problemów swego otoczenia i społeczności ODN Łomża
22
mieli realny wpływ na wybrane obszary życia szkoły
brali udział w życiu społeczności lokalnej nawiązywali kontakty i współpracowali z organizacjami społecznymi i instytucjami publicznymi uczestniczyli w obywatelskich kampaniach i działaniach oraz korzystali z różnych form komunikowania się w sprawach publicznych budowali swoje poczucie wartości , zaufania do innych, czuli się sprawcami działań w życiu społecznym 20 % treści nauczania na III etapie edukacyjnym i nie mniej niż 10 % na IV etapie edukacyjnym powinno być realizowane metodą projektów ODN Łomża
23
Jakimi metodami można kształtować u uczniów postawę obywatelską ?
Jakimi metodami można efektywnie kształtowa ODN Łomża
24
organizowanie i udział w akcjach charytatywnych, wolontariacie
zorganizowanie wyborów do samorządu klasowego lub szkolnego zgodnie z procedurami podejmowanie decyzji w ważnych sprawach klasowych – procedury demokratyczne w praktyce (zalety i wady demokracji) organizowanie i udział w akcjach charytatywnych, wolontariacie spotkania z przedstawicielami Urzędu Gminy, Urzędu Miasta, Policji, Ośrodków Opieki Społecznej, lokalnych mediów wizyty w urzędach połączone ze spotkaniem z przedstawicielem danego urzędu założenie na stronie internetowej szkoły Forum poświęconego ważnym problemom szkoły, środowiska lokalnego lub kraju itp. ODN Łomża
25
gry dydaktyczne (jeśli nimi dysponujemy, także komputerowe)
Propozycje metod : dyskusje, debaty klasowe np. na temat współczesnej rodziny i jej roli, współczesnego patriotyzmu projekty edukacyjne np. „Jak będzie wyglądał świat w roku 2100”, „Problemy współczesnego świata” „Historia mojej rodziny”, „Zabytki mojego regionu” , „Śladami …”, „Dzioecko w świecie współczesnym”, „Współczesne miasta” …. praca w grupach z wykorzystaniem różnych źródeł informacji np. fragmentów artykułów z prasy, materiałów z Internetu, fragmentów aktów prawnych zrozumiałych dla ucznia, ilustracji (wyszukiwanie informacji, przygotowanie argumentów, prezentacja) mapy mentalne np. „Typowy Polak”; „Co to znaczy być Europejczykiem” , „Władza” , „Prawo”, „Wolność” , „Wojna” gry dydaktyczne (jeśli nimi dysponujemy, także komputerowe) odgrywanie scenek z życia, wczuwanie się w rolę praca z mapą np. mapkami konturowymi Polski, Europy, świata ocena wydarzeń i postaci historycznych P ODN Łomża
26
sondy wyborcze prowadzone przez uczniów np. nagrywane i analizowane
rysowanie komiksów lub układanie historyjek obrazkowych z gotowych ilustracji z komentarzami analiza SWOT organizowanie przez uczniów np. rajdu, ogniska, dyskoteki, pokazu filmów, koncertu, konkursu itp. (uczniowie są nie tylko organizatorami, ale także odpowiadają za przebieg imprezy) organizowanie Dni Szkoły (ma sens wówczas gdy wielu uczniów autentycznie się w nie angażuje) sondy wyborcze prowadzone przez uczniów np. nagrywane i analizowane redagowanie gazetki szkolnej (internetowej : ) lub jej części przygotowanie krótkiego filmu, prezentacji, plakatu (konkurs) ODN Łomża
27
aktywizowanie Samorządu Uczniowskiego, szersze i realne kompetencje dla SU zwłaszcza w klasach starszych podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących uczniów z udziałem ich przedstawicieli w kontaktach z uczniami: posługiwać się komunikatami typu „JA” zamiast komunikatami typu „TY”, „WY” ; więcej metod aktywnego słuchania, nie należy podsuwać uczniom gotowych rozwiązań, lepiej ich wysłuchać i dać im czas na opracowanie własnego sposobu wyjścia z trudnej sytuacji, uczniowie powinni wziąć odpowiedzialność za swoje postępowanie ; lepiej gdy nauczyciele posługują się WŁADZĄ jako AUTORYTETEM niż WŁADZĄ która bierze się z możliwości karania i nagradzania uczniów ODN Łomża
28
przygotowanie bibliografii do danego tematu
projekcja krótkich filmów dokumentalnych lub ich fragmentów połączona z dyskusją przygotowanie bibliografii do danego tematu przygotowanie indywidualnego wystąpienia na forum publicznym np. przemówienia, listu otwartego (przemówienie nie musi być wygłoszone) prowadzenie klasowego bloga z uwzględnieniem ważnych dla społeczności szkolnej, lokalnej (naszego kraju, kontynentu i świata tematów zajęcia na temat mowy ciała (nauczyciele musi najpierw zapoznać się z tematem) i prezentowania siebie przygotowanie wspólnie z nauczycielami języków np. Dnia Europejskiego w szkole czy wystawek, konkursów, prezentacji z cyklu np. „Poznaj kraje” ; „Problemy współczesnego świata” ODN Łomża
29
konkurs na hasło, slogan związany z ważnym problemem społecznym
konkursy i imprezy wspólnie z nauczycielami geografii, biologii, przyrody ; „Energie przyszłości” , „Jak zniszczenie środowiska naturalnego wpływa na ludzkość”, „Obywatel świata – obywatel Ziemi” … (odpowiedni chwytliwy tytuł, nazwa, hasło) konkurs na hasło, slogan związany z ważnym problemem społecznym przygotowanie „reklamy” np. wolności, przyjaźni, rodziny, demokracji, współpracy itp. nawiązanie kontaktów z rówieśnikami z innego kraju za pośrednictwem Internetu (wspólnie z nauczycielami języków) przygotowanie biuletynu, informatora o szkole, klasie (może być w formie poważnej i zabawnej – forum klasy na portalu nie wystarczy : ) ODN Łomża
30
szkolny filmowy klub dyskusyjny
konkurs na cykl fotografii (prezentacja środowiska lokalnego, ważnego problemu) praca z tekstami piosenek (także muzyki pop, rock, hip hop) poruszającymi ważne problemy młodego pokolenia, społeczeństwa polskiego, zmian światopoglądu sondaże prowadzone przez uczniów w szkole konferencja prasowa np. dyrektora szkoły , przewodniczącego Rady Rodziców (uczniowie w roli przedstawicieli mediów) organizowanie zbiórki pieniędzy, loterii i innej akcji, z której dochód przeznaczony będzie na cele klasy, szkoły, środowiska lokalnego lekcje w pracowni informatycznej z dostępem do Internetu, prezentowanie stron np. organizacji międzynarodowych ODN Łomża
31
spotkanie z uchodźcą lub osobą opiekująca się uchodźcami
spotkanie z przedstawicielem mniejszości narodowej, organizacji społecznej praca z pakietami edukacyjnymi np. przygotowanymi przez CEO, IPN, ŻIH ocena postępowania bohaterów literackich , zwłaszcza literatury XX wieku (wspólnie z nauczycielami języka polskiego) zajęcia na temat kultury języka, kultury zachowania się , kultury ubioru …(wspólnie z wychowawcami, nauczycielami języka polskiego, pedagogiem szkolnym) słowniczki terminów związanych z kształceniem obywatelskim (także w formie humorystycznej) dowcipy a stereotypy (analiza dowcipów na określony temat) ODN Łomża
32
Zapraszam do współpracy : ) Dziękuję za uwagę
Nauczyciele mogą , a nawet powinni, budować własne metody pracy z uczniami kształtujące postawę obywatelską i patriotyczną Przedstawione w tej prezentacji metody są tylko propozycjami do wykorzystania Ciekawymi metodami pracy z uczniami na lekcjach historii i wos możemy się podzielić z innymi nauczycielami za pośrednictwem strony internetowej szkoły lub strony ODN Zapraszam do współpracy : ) Dziękuję za uwagę ODN Łomża
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.