Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Witam Rodziców Uczniów Zespołu Szkół w Kurzynie Średniej.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Witam Rodziców Uczniów Zespołu Szkół w Kurzynie Średniej."— Zapis prezentacji:

1 Witam Rodziców Uczniów Zespołu Szkół w Kurzynie Średniej

2 Na ogół krytykuje się rodziców – szkoła, kościół, media, nauka. Czy jesteście partnerem szkoły? (lokal, prawa- wpływ na sprawy szkolne –jesteście –jako Rada Rodziców – społecznym organem szkoły.) Szkoła wspiera rodziców - zapis w ustawie o systemie oświaty. Moim celem nie jest pouczanie, ale zwrócenie uwagi na kilka ważnych spraw, o których warto wiedzieć i wykorzystać dla dobra dziecka.

3 Nasz temat: RODZICE WSPIERAJĄ DZIECI Pomagają rozwijać się, pokonywać bariery, osiągać sukces na miarę możliwości, aby to nasze dziecko było: DOBRE – MĄDRE - ZDROWE

4 Autoprezentacja mgr Jan Grandys- Autoprezentacja teraz dyr. NPDN, kiedyś funkcje: kierownik internatu, dyrektor szkoły, pogotowia opiekuńczego, wizytator Kuratorium Oświaty w Tarnobrzegu, radny, wiceprezydent Tbg-a, delegat Sejmiku Woje. Tarnobrzeskiego ************************** optymista i romantyk pedagogiczny, z głęboką wiarą w człowieka, mój optymizm wygaśnie dopiero w godzinę po mojej śmierci.... Kocham dzieci- mam z nimi dobry kontakt! Moje hobby : historia, dzieje Polski, tradycje rodzinne, poezja rodzinna, płaskorzeźba, podróże (Chiny, Europa) Publikuję na blogu ”Przyjazna Edukacja” Gazecie parafialnej refleksje na aktualne tematy Zawsze dobry humor!

5 Jak to osiągnąć? – droga to miłość do dziecka, ono naszym skarbem, ukrytym dobrem narodowym. Nasza odpowiedzialność za jego przyszłość: Dobroć, Mądrość, Zdrowie i Szczęście. Bezwarunkowe zaufanie i wiara dziecka w rodziców –więź uczuciowa. ZNACIE się od urodzenia!

6 Kilka problemów: Kompetentna znajomość swego dziecka – chociaż każdy wie, że znacie się od … urodzenia! 1. Możliwości edukacyjne : a/ dojrzałość szkolna u progu obowiązku b/ uzdolnienia, deficyty, c/ rodzaj inteligencji, d/ styl uczenia 2. Temperament a/ Temperament to szczególny sposób zachowania, który pojawia się na tyle często, że określa daną osobę i pozwala przewidzieć jej reakcje na różne przyszłe sytuacje.

7 Melancholik: to osoba raczej smutna, introwertywna (zamknięta w sobie) i mało stabilna. Główne cechy: cichy, nietowarzyski, powściągliwy, pesymistyczny, trzeźwo myślący, surowy, lękliwy, chimeryczny. Typ słaby, niezrównoważony - z przewagą procesów hamowania nad pobudzeniem w układzie nerwowym. Flegmatyk: To osoba spokojna, introwertywna, raczej stabilna. Główne cechy: spokojny, zrównoważony, rzetelny, opanowany, pokojowo nastawiony, uważny, dbały, pasywny. Typ silny, zrównoważony. Sangwinik: to osoba pewna siebie, ekstrawertywna (skierowana na zewnątrz), raczej stabilna. Główne cechy: towarzyski, otwarty, rozmowny, wrażliwy, odprężony, pełen życia, beztroski, przywódczy. Typ silny, zrównoważony. Choleryk: to osoba drażliwa, ekstrawertywna, niestabilna. Główne cechy: aktywny, optymistyczny, porywczy, zmienny, pobudliwy, wybuchowy, agresywny, niespokojny, drażliwy. Typ silny, niezrównoważony - z przewagą procesów pobudzenia nad hamowaniem w układzie nerwowym.

8 3. Charakter Charakter wyróżnia człowieka spośród innych ludzi i jest jedną z najważniejszych części osobowości. Słowa, którymi można opisać charakter, to np.: spokojny, gwałtowny, wybuchowy, uparty, bezwolny, zimny, uczuciowy, wrażliwy, itd. Wzory czerpane od matki, ojca, rodzeństwa i innych członków rodziny, z którymi dziecko się styka - decydują o tym, jak będzie się rozwijać osobowość dziecka. Wrodzone właściwości dziecka, takie jak: inteligencja, temperament, wrażliwość uczuciowa - trzeba kształtować świadomie i z całą odpowiedzialnością. I trzeba to robić od najwcześniejszego dzieciństwa, a nie czekać, aż dziecko podrośnie. Dzieci są bystrymi obserwatorami i nic nie ujdzie ich uwagi. Należy więc kontrolować własne zachowanie i nie dawać dziecku złego przykładu.

9 4. Dom –wsparcie potrzeb dziecka a/ Piramida potrzeb Maslowa.

10 .PIRAMIDA POTRZEB WG Abrahama Maslowa Biologiczne - fizjologiczne Bezpieczeństw a Miłości, przynależności Szacunku, uznania samorealizacj i Zaufanie do siebie wiara w siebie, poczucie własnej wartości, kompetencja, poważanie Dążenie do rozwoju akceptacja, miłość, bycie kochanym Więż, opieka wsparcie, protekcja, wygoda, spokój, wolność od strachu Jedzenie, woda, tlen, potrzeby seksualne,, sen, relaks Nienaruszalność praw, godność, przewidywalnośc, pewność

11 5. komunikacja- język „JA”, 6. Informacja zwrotna 7. Wzory do naśladowania ( dał nam przykład …), atmosfera rodzinna słowa uczą – przykłady wychowują! 8. Obserwacja kariery szkolnej- prognozy, reagowanie /współpraca z wychowawcą. 9. Rodzicielskie: - oczekiwania - wymagania od dziecka 10. Warunki materialne.

12 KOMUNIKACJA

13 Najważniejsza jest komunikacja między nami. Język „JA” - informujemy się o naszych: zamiarach, przeżyciach, życzeniach, poleceniach, opiniach, obawach, nakazach, zakazach, Unikamy przekazu w języku „TY” przekaz do rozmówcy zwykle jest: słowny, niewerbalny, emocjonalny. Akcent na wyrażeniu uczuciw: Martwię się, mam obawy, jestem radosny, sprawiałeś przyjemność, itp.

14 Jeśli to jest komentarz do wykonanej pracy, zachowania, nazywamy ten sygnał INFORMACJĄ ZWROTNĄ MA charakter opinii, oceny pozytywnej, rzeczowej, merytorycznej, emocjonalnie przyjaznej, obojętnej, nieprzychylnej, złośliwej. PRAWIDŁOWO STOSOWANA INFORMACJA ZWRROTNA POWINNA ODPOWIADAĆ 4 ELEMENTOM: 1.POZYTYWNE TREŚCI –dobre, zadawalające stwierdzenia 2.NIEZBĘDNA TREŚC, CZYNNOŚCI – konieczne, wskazania PRZYKŁADY: MAMA SPRAWDZIŁA PRZYGOTOWANIE DO SZKOŁY I PRZEKAZUJE DZIECKU KOMENTARZ

15 Kontrola tornistra i przekaz – informacja zwrotna Musisz wiedzieć, czego oczekujesz: Wg podziału godzin – dobór książki, zeszyt, przybory, pomoce. Zadania domowe Estetyka tornistra Dodatki – dziecięce pupilki Drugie śniadanie

16 INFORMACJA ZQWROTNA? FUNKCJONUJE W NASZYCH RELACJACH NA LINII MĄŻ – ŻONA ; RODZICE – DZIECI ; DZIADKOWIE – RODZINA PRACODAWCA-PRACOWNIK itd. Komunikujemy się z partnerem!!! Obiad – smakował? No. Kupiłam sobie sukienkę – ile kosztowała? On uporządkował klomby kwiatowe- ładnie? Może być. Zobacz zakupy, masz niespodziankę-, o Jezu znowu szastasz forsą! Jak uczcimy jubileusz małżeństwa? Minutą ciszy! Byłem na wywiadówce - to nie powód do naszej radości!

17 CO TO znaczy: Komunikujemy się z partnerem!!! Obiad – smakowało? Podziwiam twą pomysłowość! Dawno nie było placków ziemniaczanych Kupiłam sobie sukienkę – uwielbiam twoje kolory. On uporządkował klomby kwiatowe- ładnie? Super, zrobię Ci kawę! Może dosadziłbyś jeszcze …… Zobacz zakupy, masz niespodziankę- zawsze pamiętasz o moich krzyżówkach!, czy tej chemii, aż tyle potrzebujemy? Jak uczcimy jubileusz małżeństwa? Zapraszam Cię do teatru, do jubilera, pamiętając o zasobach. Byłem na wywiadówce- starasz się, porozmawiamy czy nie mogłoby być lepiej, może potrzebna pomoc?, razem pomyślimy, co zrobić.

18 Informacja zwrotna – co najmniej 51% pozytywnej opinii i dopiero …. Sygnalizujemy rozmówcy to coś, co jest ważne, istotne dla poprawy, korekty, uzyskania jakości/zadowolenia. WALORY: dialog – rozmowa- odejście od pozycji sędziego i skazanego. Przykład na poważne traktowanie Osoby/problemu.

19 JAK JEST NA CO DZIEŃ W NASZYCH RODZINACH? Czytelność oczekiwań – wymagań Ja Mama/Tato Oczekuję od Ciebie:

20 Czy Wasze dziecko wie Czego oczekujecie i wymagacie w nauce - zachowaniu ? Gdzie są granice nie do przekroczenia?

21 Przedmioty : j. polski – 4 lub 5 j. obcy – 4 Matematyka – 3 historia- 4 Przyroda - 6 Muzyka – 4 Wf – 6 Fizyka - 4 Chemia -5 Biologia- 6 Zachowanie: wzorowe –bdb -db- poprawne-niezadawalające Pilność/staranność - bdb Dbałość o wygląd – wzorowa Kultura słowa- bdb Uczynność – dobra Uczciwość – bdb Prawdomówność poprawna Samodzielność- db Odpowiedzialność - bdb Oczekuję oraz wymagam

22 Jeśli my rodzice wiemy czego oczekujemy, czego wymagamy, aby dziecko spełniło to musimy też opierać nasze aspiracje edukacyjne wobec dziecka na realiach, tj. diagnozie na co dziecko stać, jakie są jego możliwości intelektualne/ charakterologiczne). przyjąć odpowiednią miarę, tak jak przy kupnie obuwia, ubrania, karmienia itp. ZGODA?

23 DIAGNOZA NIE JEST TO OBCE POJĘCIE. Na co dzień mamy z tym do czynienia, badania: Edukacyjne Medyczne - zdrowie Ekonomiczne : giełda, rynkowe preferencje - Gustów w reklamie Diagnozy – prognozy wyborcze.

24 DIAGNOZA EDUKACYJNA WIEDZA NAUKOWA O DZIECKU a/dojrzałość szkolna, gdy kończy 6 lat b/ diagnoza opisowa po każdym roku nauki w klasach I-III – preferencje, możliwości, uzdolnienia, deficyty c/ style uczenia się, a inteligencje wielorakie d/badania psychologiczno-pedagogiczne e/ bieżąca obserwacja – informacja wychowawcy o postępach dziecka, osiągnięciach i rokowaniach! f/ edukacyjna wartość dodana

25 Diagnoza określa potencjał dziecka. Niezbędna jest bieżąca, w każdym roku nauki o b s e r w a c j a – jak jest, a jak być powinno… Macie prawo do OKRESOWEJ INFORMACJI O POSTĘPACH, PROGNOZACH CZYLI O SZANSACH I ZAGROŻENIACH! MACIE PRAWO OCZEKIWAĆ POMOCY ZE SZKOŁY – TECHNIKI UCZENIA SIĘ DANEGO PRZEDMIOTU.

26 STYLE UCZENIA SIĘ - preferencja w przyswajaniu wiedzy ŁATWIEJ SIĘ UCZYMY, GDY WIDZIMY - Wzrokowiec SŁYSZYMY - Słuchowiec CZUJEMY – Czuciowiec ( SMAK, DOTYK) PRZEŻYWAMY -emocjonalny, ROBIMY - WYKONUJEMY NIE WYRĘCZJCIE DZIECI – „Ja siama” do klasy IV –tej dajemy radę

27 Inteligencje wielorakie

28

29 Mini-poradnik dla rodziców. Jak rozwijać wielorakie inteligencje u dzieci?

30 Można rozwinąć każdy z tych rodzajów inteligencji poprzez zabawę, hobby i wspólne wyjścia całą rodziną oraz poprzez zachęcanie dziecka do eksperymentowania z różnymi sposobami uczenia się.

31 Inteligencja językowa:  grajcie w gry takie jak Scrabble, rozwiązujcie wspólnie krzyżówki,  grajcie w „Państwa i miasta”,  czytajcie, czytajcie i jeszcze raz wspólnie czytajcie,  co najmniej raz w miesiącu poproś dziecko, żeby wyjaśniło Ci temat, którego nauczyło się w szkole,  grajcie w „konsekwencje” ( ktoś zaczyna opowiadanie historii i każdy z członków rodziny dodaje kolejno jedno zdanie),  omówcie postać z filmu telewizyjnego lub video – dlaczego zrobił to, co zrobił, czego dowiedzieliśmy się o jego charakterze, itp.  zadawaj pytania: „Ale dlaczego?” lub „Jak dokładnie?”, aby wyprostować zagmatwane myślenie dziecka.

32 Inteligencja matematyczna  gotujcie lub majsterkujcie – czynności te wymagają przestrzegania kolejnych instrukcji,  grajcie w szachy (dodatkowo stymulują inteligencję przestrzenną) i warcaby, kółko i krzyżyk i inne gry strategiczne, takie jak Statki lub gry planszowe, takie jak Chińczyk,  grajcie w gry karciane takie jak Kierki lub Remik – w tych grach liczy się strategia i wzory działania,  zagrajcie w 20 pytań – wymyśla się jakiś przedmiot i druga osoba ma 20 pytań, żeby zgadnąć, o jaką rzecz chodzi. Odpowiadać można tylko „tak” lub „nie”. Pytania powinny zmierzać do zawężania możliwej odpowiedzi, na przykład: „Czy to człowiek?”, „Czy to osoba żyjąca?”, „Mężczyzna?”, itp.

33 Inteligencja muzyczna/ RUCHOWA: zadawajcie sobie nawzajem zgadywanie nastroju na podstawie różnych tonów mruczenia, wymyślajcie rymowanki, piosenki i wiersze, ilustrujcie opowiadania efektami dźwiękowymi. Umożliwiaj dziecku kontakt z różnymi rodzajami muzyki – nie tylko z muzyką popularną lub klasyczną. zachęć dziecko do połączenia zadanych wzorów matematycznych z muzyką, siądźcie całkowicie bez ruchu i spróbujcie zidentyfikować wszystkie dźwięki, jakie są wokół was.

34 Inteligencja wzrokowa / przestrzenna:  zachęć dziecko do rysowania –kup specjalny podręcznik rysowania – poznanie różnych technik rysowania w dzieciństwie bardzo pozytywnie wpływa na rozwój inteligencji wzrokowej,  słuchajcie nastrojowej muzyki – „Symfonię Pastoralną” Beethovena lub „Muzyka na wodzie” Handela – i wspólnie rysujcie to, co przychodzi Wam do głowy. Strumień? Las? Ognie sztuczne?  szukajcie wzorów w chmurach lub liściach,  zaprojektujcie idealny dom dla ulubionej zabawki lub zwierzątka, albo idealną sukienkę lub kurt kę,  planujcie swoje wycieczki samochodowe i używajcie kompasu. Podczas nich zaplanujcie i przeprowadźcie poszukiwanie skarbów.

35  zachęć dziecko do obliczenia reszty w sklepie,  zachęć dziecko, żeby przekonało Cię przy pomocy przemyślanych argumentów, że czas podwyższyć kieszonkowe lub że powinno otrzymać wymarzoną zabawkę na urodziny,  zadawaj stymulujące pytania, np. „Co wydarzyłoby się w wyniku tego?” i „Jakie stawiamy założenia, które mogą nie być prawdziwe?”.

36 Inteligencja fizyczna:  zagrajcie w „Szarady” – nie tylko pokazując na migi tytuły książek lub filmów, ale całe wyrażenia, na przykład „z górki na pazurki” lub nawet nonsensowne wyrażenia, jak na przykład „Scooby Doo”. Dodawaj wyrażenia, które będą wymagały wizualizowania tego, jak przedstawić emocje takie jak żal, obawy lub zazdrość,  naucz się żonglować chusteczkami i piłeczkami – doskonałe ćwiczenie na koordynację rąk i oczu,  zachęć dziecko do pływania i uprawiania, co najmniej jednej dyscypliny sportowej,  nauczcie się wspólnie jakichś tańców.

37 Inteligencja interpersonalna:  przejrzyjcie zdjęcia w książce, gazecie lub obrazy z albumu i porozmawiajcie o tym, co czują i myślą przedstawieni w nich ludzie,  zadaj dziecku odtworzenie prostego obrazka, na który patrzysz, poprzez przekazanie mu wyłącznie instrukcji słownych,  stwórz herb Waszej rodziny, który zawierać będzie wszystkie szczególne umiejętności i osiągnięcia każdego z jej członków,  szukaj okazji, żeby wspierać i zachęcać innych członków rodziny i chwalić ich osiągnięcia,

38  najlepszym sposobem zmiany zachowań jest pozytywne wzmacnianie dobrego zachowania,raczej niż negatywne komentowanie złego,  przydziel dziecku, co najmniej jedno zadanie,  poszukaj książek zawierających powtórki różnych tematów i zagraj w „1000 pytań” korzystając z książki zawierającej różnorodne pytania.

39 Inteligencja intrapersonalna:  pokaż dziecku, że sam również wyznaczasz sobie cele i robisz plany. Dziecko uczy się więcej z tego, co robisz, niż z tego, co mówisz!  zachęć dziecko do traktowania wszystkich błędów, jako szanse na wyciągnięcie wniosków na przyszłość – „Czego możesz się nauczyć z tej pomyłki, żeby następnym razem wypaść lepiej?”  zachęć dziecko, żeby prowadziło pamiętnik,  zachęć dziecko do mówienia na głos, gdy zabiera się za nowe zadanie.

40 Inteligencja przyrodnicza:  pójdźcie na spacer na wieś i poszukajcie typowych cech danej pory roku.Poznawajcie pogodę i to, co ją powoduje. Obserwujcie zmiany w wegetacji, rozmawiajcie o zjawiskach.  zdobądźcie informacje o gwiazdach widocznych w nocy i o wszechświecie.

41 Nie Przegapmy Szansy Rozwoju Dziecka

42 Współpraca ze szkołą :

43 A W TOKU LAT NAUKI MACIE PRAWO OCZEKIWAĆ OD SZKOŁY NA: -INFORMACJĘ OPISOWĄ KLASY I-III - bieżącą informację, co semestr od wychowawcy klasy w zakresie: NAUKI – jak dziecko radzi sobie w wymaganiami ZACHOWANIA- przestrzeganie zasad współżycia, norm, praw.

44 DIAGNOZA na początku roku szkolnego- przykłady Mocne strony: - umie się skupić - łatwo zapamiętuje - płynnie czyta - ma zdolności matematyczne - jest dokładny - lubi porządek - lubi się uczyć - potrafi samodzielnie pracować - dobrze pisze wypracowania - pilny, jego ulubiony przedmiot … -duże zdolności w mówieniu - chętny do pomocy - wrażliwy Słabe strony: - roztargniony - szybko zapomina - nie potrafi sam się uczyć, -DYSGRAFIA -DYSLEKSJA UCZEŃ - Czy warto to wiedzieć? Ważne - przewaga dobrych cech!

45 Państwo winniście uważnie analizować informacje o postępach, ale i nabywać pewności, czy dziecko jest uczone, jak się uczyć danego przedmiotu: np. języka obcego, przyrody historii i pozostałych Mieć pewność, że zadania domowe są na miarę możliwości dziecka- że są do wykonania S A M O D Z I E L N I E!

46 NAUKA Bieżące wyniki potwierdzają DIAGNOZĘ, wskazują na problemy ……………………………………………….. PO SEMESTRZE: Dziecko osiąga wyniki na poziomie ……… ……………………… w stosunku do swoich możliwości, to ……………………….. PO FERIACH WIOSENNYCH, prognoza wyników końcoworocznych……. ………………………………………………………………… SŁUŻĄ TEMU SPOTKANIA OKRESOWE

47 ZACHOWANIE: dziecko jest Waszym Ambasadorem w szkole! Na bieżąco, okresowo, prognostycznie (tendencje), rodzice powinni otrzymywać i analizować oceny postaw ucznia/dziecka wobec: - obowiązków szkolnych: przygotowanie do zajęć, zdobywanie wiedzy; - relacji wobec rówieśników, dorosłych (maniery – uprzejmość, kultura słowa) - przestrzegania prawa szkolnego, praw innych, godności, wolności słowa, wyznania Stosunek do wartości etycznych : prawda, sprawiedliwość, dobro, prawda, uczciwość, wartości społecznych : miłość do rodziców, odwaga cywilna, Respektowanie wolność słowa, tolerancji, równości Unikanie patologii, zagrożeń dla zdrowia.

48 NA CO MACIE WPŁYW? CO MOŻECIE KONTROLOWAĆ NA CO NIE MACIE WPŁYWU? Zadanie domowe Rodzice i dziecko Szkoła Podstawowa Klasy I-III, IV-VI Gimnazjum klasy I - III Zmiany, wraz ze wzrostem dziecka …….ulega zmianie siła naszej władzy rodzicielskiej, coraz bardziej wymagana jest profesjonalna kompetencja.

49 Rodzice i dziecko NA CO MACIE WPŁYW? CO MOŻECIE KONTROLOWAĆ? NA CO NIE MACIE WPŁYWU? DZIECKO, to Wasz Ambasador, reprezentuje Was zachowaniem 1. na lekcjach, imprezach 2. na przerwach, wobec rówieśników, dorosłych. 4. wyglądem Uczuciowe więzi rodzinne, Obowiązki domowe, szkolne dobre maniery, rozumienie dobra, zła, samodzielność, odpowiedzialność, ROZWÓJ ZAINTERESOWAŃ Aspiracj e Obowiązki domowe, szkolne, frekwencję higienę, wygląd, porządek w pokoju, wydatki Korzystanie z Internetu, czasopism, gier, relacje z kolegami, czas wolny, ukryty program

50 Jakie argumenty przeważają w naszych, rodzicielskich relacjach z dzieckiem? Nagrody słowne, rzeczowe, pieniądze, honorowe obietnice, dobre informacje dla wychowawcy, zaufanie, uznanie, Umacniajcie wiarę w siebie! Dostrzeżcie najmniejszy sukces! Naciski napomnienia, groźby pouczenia zakazy/szlaban/ stop przymus, karcenie Kupujecie - korupcja oddziałujemy

51 Kultura – uprawa ogrodu. „Ogród, to dom przyjaźni z Bogiem” Mamy wybór Zaniedbać Stworzyć czarujący Efekt zależy od …? Ogrodnikami jesteśmy my, dorośli!

52 Na jaką pomoc Wasze dziecko może liczyć na co dzień w domu? Poprawną informację zwrotną!!! która służy rozwojowi: To jest zrobione, ale dobrze byłoby, cieszyłabym/cieszyłbym się, jak poprawisz to i to.

53 Dziecko wychodzi do szkoły i … co od Was dostaje? (Inscenizacje)

54 Inscenizacja: gest: ucałuj, uśmiechnij się, podaj dłoń, pomachaj - do zobaczenia, szepnij dobre słowo: powodzenia, wierzę w Ciebie, wracaj z sukcesem, czekam na Ciebie…, pamiętaj, że Twoje zachowanie w szkole nas opisuje!!! Zabrałeś, co potrzebne? Cześć, pa, do widzenia, z Bogiem!

55 WYCHODZĘ do SZKOŁY/ do pracy, Kto to zauważa?

56 Jestem RADOSNY: Dzisiaj będą ciekawe lekcje. Zadania domowe m am odrobi one samodzielnie. m am odrobi one samodzielnie. Na lekcjach czuję się dobrze - czuję, że jestem ważna/y dla Pani!

57 Jestem SMUTNA/Y: nie mogłam samodzielnie wykonać zadań, bo nie miał mi kto pomóc… nie zabrałam przyborów, będzie kłopot… Na lekcjach mam zbyt mało czasu na zastanowienie się nad odpowiedzią.

58 Jestem PRZYGNĘBIONA/Y Jestem PRZYGNĘBIONA/Y: Idę wcześniej… zadania domowe za trudne, nie „na moją miarę”, nie miał mi kto pomóc, muszę odpisać przed lekcjami, Znowu pogubię się na lekcji przyrody, matematyki i nie zrozumiem zadania domowego. Staram się, ale czy ja kiedy ja dostanę dobrą uwagę i pochwałę?

59 Jestem CAŁA/Y W SKOWRONKACH: będę miała się czym pochwalić w szkole, dostanę dobre i sprawiedliwe oceny. Pani się uśmiechnie i powie: robisz postępy! Widzę poprawę, Tak dalej! Dzisiaj uroczystość - będę śpiewać i dostanę oklaski.

60 Czy kiedyś, jako uczniowie, mieliśmy podobne rozterki, zmartwienia, dobre samopoczucie? Posłuchajmy, co sądzi Wasze dziecko o wsparciu szkolno- domowym?

61 Posłuchajmy refleksji dziecka: Panie Boże! C zy moi rodzice tak naprawdę wiedzą: co ja potrafię, co lubię i jak lubię się uczyć, a czego i dlaczego nie lubię? Jakie są moje upodobania, uzdolnienia? Czy ktoś mi powiedział, jak się najlepiej uczyć? Denerwują się, a ja powoli myślę, ale nie jestem ociężała! Potrzebuję więcej czasu! Najlepiej zapamiętuję, kiedy…, muszę dłużej pomyśleć, zastanowić się, muszę widzieć, nie tylko słyszeć, muszę dotknąć, wolę napisać niż powiedzieć!

62 a JA Mamo/ Tato Muszę koniecznie zrozumieć, aby zapamiętać, muszę często powtarzać, muszę to zadanie sam odrobić – ale nie dla najzdolniejszych, a na moje możliwości!! A ja mam zaległości, Nie nadążam za Panią, na lekcji nikt się mną nie zajął, nie spytał czy rozumiem?

63 Ja pamiętam: Nikogo nie obchodziły moje kłopoty, przykrości z fizyki, z francuskiego, rosyjskiego, skokiem przez kozła, itp. Przypomnijmy sobie szkolne kłopoty? Ale „kazanie”, lanie, zawsze było pod ręką, jak coś było źle! Za brak paska na świadectwie, pasek na pupie! A Pani, a Pan? Przypomnijcie sobie swoje pretensje, pytania, żale! Pamiętacie, czego Wam brakowało ze strony Rodziców?

64 Pamiętacie – wyprawiliście dziecko na lekcje, teraz … Dziecko wraca do domu? I tak, jak Wy kiedyś, myśli: - znajdą czas dla mnie? - czekają na mnie? - spytają, jak poszło? - uśmiechną się? - pogratulują? - zapytają o zadanie domowe? - zapytają o szkolne kłopoty, radości? A może będzie tak: - nikt nie zauważy, że przyszłam, będzie kłopot z odrabianiem lekcji, - czy znajdę wolny kąt i spokój do odrabiania lekcji? czy będę mieć czas wolny na czytanie lektury? - czy w domu nie będzie awantury?

65 Dziecko wraca do domu! Przed Wami szansa! Zapytajcie, gdy wracają do domu ze szkoły… Gesty powitalne – witaj, cieszę się, że już jesteś, jak poszło? W czym mogę Ci pomóc, ale nie wyręczać: Mamo/Tato, czy pytasz dziecko w jakim nastroju wraca? Mamo/Tato, czy pytasz dziecko w jakim nastroju wraca?

66 Nasza rola?

67 No to wszystko pięknie… Prawda, nie znam obcego języka, ani równań, ani budowy komórki, itd. Ale kocham Asię, Renatkę, Adasia, Karolka… Pogadamy, co ciekawego na lekcjach, jaki postęp, co się udało, z czym jest kłopot, co cieszy, a co smuci moje dziecko!

68 Spójrzmy na dziecko, Adasia, Moniczkę, Piotrusia! Ona, On ma poważne problemy, nie rozumie zadania, nie pamięta, co było zadane, ma złe układy koleżeńskie. To nasz partner, ważna osoba, ma swoje zdanie, opinię, życzenia, potrafi szczerze powiedzieć, bo … nas kocha i bardzo liczy na pomoc, a gdy jej brak, to: dziecko nas nie oskarża, ale po cichu, w kąciku płacze! Nie rozumie, dlaczego nie! Pamiętacie takie momenty?

69 Dziecko potrzebuje sygnałów, że jest kochane, ważne, że jego sprawy są dla nas ważne, czeka na Waszą aprobatę, uśmiechu, pochwały, uznania, gratulacji, dumy, wyrażanych słowami: „Dziękuję Ci Agnieszko – bo opinia Pani o Twoich postępach sprawiła mi tyle radości”. „Karolku, jestem z Ciebie dumna/ny za dyplom, rekord !” „Stasiu, mamy kłopoty – razem sobie poradzimy”. „Pani się martwi, ale wierzy w Ciebie, ja też. Damy sobie radę. Próbuj, potrafisz, to możliwe”. To są witaminy optymizmu, wiary w siebie!!!

70 Poniższe opinie rodziców, kierowane do dziecka, dowodzą miłości : - robisz postępy, piękniej piszesz, jesteś elegancka/ ki, lubię słuchać, jak czytasz, gustownie się ubierasz, podziwiam punktualność, sumienność, pracowitość, dokładność, obowiązkowość, Twoje zeszyty są czyściutkie, zadbane. POWIEDZCIE MI TO – PROSI DZIECKO. Bo to są nagrody i to mnie zachęca do starań, wysiłku, odbieram sygnał aprobaty. Mama, Tata, cieszą się z moich postępów i mówią mi o tym, nie ukrywają tego przed resztą rodziny, znajomymi. DOBRE SŁOWO OTWIERA SERCE!

71 A czasem dla przywołania do porządku trzeba wysłać WAŻNY SYGNAŁ DLA SYNA LUB CÓRKI: „Ciebie kocham, ale nie akceptuję tego, co ŹLE robisz!”

72 Odpowiedzmy sobie: Czy tak naprawdę jest coś, co mi przeszkadza pomagać dziecku w domu, otaczać go zrozumieniem, miłością, zainteresowaniem, pochwałą, nagrodą, wspólnym przeżywaniem jego trosk, sukcesów, problemów. Pomagać na MIARĘ MOICH MOŻLIWOŚCI! Dla triumfu dobra – wystarczy, że dobrzy ludzie złu nie ustąpią. ALE DLA TRIUMFU ZŁA WYSTARCZY, ŻE DOBRZY LUDZIE NIC NIE ZROBIĄ…

73 R e a s u m u j ą c : Od nas zależy, w jakim nastroju dziecko idzie do szkoły … pracować i z jaką nadzieją wraca do rodziców! Moc Wiary w Rodziców! Od nas zależy, czy potrafi sobie poradzić z zadaniami, obowiązkami szkolnymi. Od nas zależy poczucie wiary w siebie, radość z nauki, rozwoju, kreatywność, wzrost w odpowiedzialność. Od nas zależy dziecka ufność, pewność, że nie jest osamotnione- wdzięczność. Od nas zależy jego sukces życiowy, optymizm, szczęście, w tym, nas samych!- nasza starość!

74 Od nas zależy jego system wartości – to, co naprawdę ważne w życiu: poziom odpowiedzialności, samodzielności dobro, poczucie sprawiedliwości. Zasoby: wdzięczność solidarność, życzliwość, odwaga, uczciwość, honor, poszanowanie prawa i więzi rodzinne. Od nas nauczy się, nas będzie naśladować w życiu dorosłym !

75 Warto więc wspierać jego możliwości, trzymać oko na jego rozwoju, BO, TO PRZYSZŁOŚĆ = KARIERA DZIECKA A NASZE, MATEK I OJCÓW, DZIADKÓW, PRZYSZŁE SZCZĘŚCIE.

76 Dziękuję za uwagę, życzę, aby Wasze perełki rozkwitły pięknem szczęścia, osiągały sukcesy na miarę swoich możliwości i … aby kiedyś w podzięce, całując Wasze spracowane dłonie, wręczyły WAM tak piękne róże!

77 Podarowana dla Muzeum w Dobczycach

78 Prezent dla małej Hanusi

79 Matka Boska Dzikowska

80 Prezent dla Kościoła na Dzikowie

81 Prezent dla Uniwersytetu im. Świętej Jadwigi w Rzeszowie

82 Podarowany Zespołowi Szkół w Smrokowie

83 Znajduje się w kościele w Rzędzianowicach

84 Prezent dla Córki Moniki i Mariusza na 20-lecie małżeństwa

85 Prezent ślubny

86 We własnym domu

87


Pobierz ppt "Witam Rodziców Uczniów Zespołu Szkół w Kurzynie Średniej."

Podobne prezentacje


Reklamy Google