Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SZTUKA XIX w. OPRACOWAŁA HELENA TOMASZEWSKA. SZTUKA EUROPEJSKA Romantyzm – cechy przedkładanie uczucia, intuicji i wiary nad rozum; tajemniczość, fantastyka.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SZTUKA XIX w. OPRACOWAŁA HELENA TOMASZEWSKA. SZTUKA EUROPEJSKA Romantyzm – cechy przedkładanie uczucia, intuicji i wiary nad rozum; tajemniczość, fantastyka."— Zapis prezentacji:

1 SZTUKA XIX w. OPRACOWAŁA HELENA TOMASZEWSKA

2 SZTUKA EUROPEJSKA Romantyzm – cechy przedkładanie uczucia, intuicji i wiary nad rozum; tajemniczość, fantastyka fascynacja kulturą pogańskiej Europy- elementy mitologii germańskiej i celtyckiej zainteresowanie kulturą średniowiecza, baroku, Wschodu, wiedzą tajemną i magią Cechy malarstwa : bogaty koloryt, kontrastowy światłocień, podkreślanie wartości fakturalnych płótna dynamizowanie kompozycji. Równocześnie część artystów pozostawała wierna ideałom klasycyzmu i realizmu. Romantyzm jest rozumiany jako prąd ideowy, literacki i artystyczny, który rozwinął się przede wszystkim w Europie Zachodniej i objawiał się przeważnie w poezji, malarstwie i muzyce. Świat, zdaniem romantyków, dzielił się na to, co widzialne (materialne) i poznawalne zmysłowo oraz na to, co niewidzialne (duchowe) - dające się poznać jedynie za pomocą środków pozarozumowych, takich jak wiara i intuicja. Z romantyzmem związane było także przeświadczenie o konieczności walki z tyranią,ze zniewoleniem człowieka, z uprzedzeniami społecznymi i rasowymi.

3 Francisco Goya 1746 – 1828 Malarz hiszpański. Prekursor romantyzmu. Początkowo był malarzem nadwornym królów francuskich. Przeżył okres napoleoński i okupację francuską co zmieniło jego podejście do sztuki. Początkowo portrecista, w okresie późniejszym zreformował sztukę nadając jej nowy wyraz. Goya nadał sztuce nową funkcję: walka artysty o społeczną sprawiedliwość i "danie świadectwo prawdzie.

4 Francisco Goya Portret Księżny Chinchon Portret Isidoro Máiqueza

5 Gdy rozum śpi, budzą się demony Autoportret artysty, sprzeciw wobec inkwizycji Francisco Goya

6 FRANCISCO GOYA – MAYA NAGA Francisco Goya

7 FRANCISCO GOYA – MAYA UBRANA Francisco Goya

8 r. Szarża Mameluków Francisco Goya

9 r. ROZSTRZELANIE POWSTAŃCÓW MADRYCKICH Francisco Goya

10 Caspar David Friedrich 1774 – 1840 malował widoki zimowej lub jesiennej przyrody o cechach religijnych i symbolicznych. motywami obrazów artysty są realistycznie ukazane ruiny kościołów, postacie pogrążone w kontemplacji, odwrócone tyłem do widza, uschłe drzewa, cmentarze, blaski wieczoru lub świtu. wartości nastrojowe wyrażał linearną, streficzną zabudową płaszczyzny obrazowej

11 Krzyż w górach Caspar David Friedrich

12 Kredowe skały Rugii

13 Caspar David Friedrich Opactwo w dębowym lesie

14 Caspar David Friedrich Wędrowiec nad morzem mgieł

15 Caspar David Friedrich Greifswald w świetle księżyca

16 Eugene Delacroix 1798 – 1863 Wybitny przedstawiciel francuskiego romantyzmu. Delacroix był przede wszystkim kolorystą co wniosło element żywiołu już samą formą. W zakresie tematyki okazał się nowatorem, gdyż wiele jego dzieł dotyczyło ważnych wydarzeń jego czasów, głównie politycznych - Delacroix był twórcą "zaangażowanym"

17 EUGENE DELACROIX – BARKA DANTEGO

18 EUGENE DELACROIX – ŚMIERĆ SAARDANIPALA

19 EUGENE DELACROIX – WOLNOŚĆ WIODĄCA LUD NA BARYKADY

20 John Constable 1776 – 1837 Uznawany za jednego z najwybitniejszych pejzażystów XIX wieku. Malował przede wszystkim krajobrazy angielskie (rodzinne hrabstwo Suffolk). Był znany z doskonałego ukazywania zjawisk przyrody. Constable nadał malarstwu pejzażowemu nowy wymiar. Nigdy nie wyjeżdżał za granicę, przez całe życie malował swoje rodzinne strony.

21 JOHN CONSTABLE, Flatford Mill

22 JOHN CONSTABLE Łany zboża

23 JOHN CONSTABLE

24 The Hay Wain

25 WILLIAM BLAKE STWORZENIE ŚWIATA

26 SZTUKA PRZEŁOMU XIX I XX W.

27 SZTUKA EUROPEJSKA Naturalizm - metoda twórcza w sztukach plastycznych zmierzająca do wiernego, niemal fotograficznego naśladownictwa natury, mająca na celu ukazanie natury w pierwszej fazie rozwoju.

28 Impresjonizm – kierunek w malarstwie końca XIX w., w którym dążono do oddania zmysłowych, subiektywnych wrażeń (impresji) artysty. Wybitni przedstawiciele to: Claude Monet Edgar Degas Edouard Manet Auguste Renoir Alfred Sisley

29 CLAUDE MONET – IMPRESJA WSCHÓD SŁOŃCA

30 CLAUDE MONET – KOBIETA Z PARASOLKĄ

31 CLAUDE MONET – KOBIETY W OGRODZIE

32 CLAUDE MONET – SŁONECZNIKI

33 CLAUDE MONET – CYKL LILIE WODNE

34

35

36 CLAUDE MONET – MAKI

37 CLAUDE MONET – OGRÓD

38 CLAUDE MONET – CYKL JAPOŃSKI - MOSTEK

39 CLAUDE MONET – PARLAMENT - LONDYN

40 EDOUARD MANET – ŚNIADANIE NA TRAWIE

41 EDOUARD MANET – ARGENTEUIL

42 EDOUARD MANET – OLIMPIA

43 EDOUARD MANET – BAR W FOLIES - BERGERE

44 EDOUARD MANET – W ŁODZI

45 EDOUARD MANET – MARTWA NATURA Z DYNIĄ

46 AUGUSTE RENOIR – BAL W MOULIN DE LA GALETTE

47 AUGUSTE RENOIR – KWIATY W GLINIANYM WAZONIE

48 AUGUSTE RENOIR – PARASOLKI

49 AUGUSTE RENOIR – ŚNIADANIE WIOŚLARZY

50 AUGUSTE RENOIR – PLAC ŚWIĘTEGO MARKA

51 AUGUSTE RENOIR

52 EDGAR DEGAS – CYKL TANCERKI

53

54

55 EDGAR DEGAS – LEKCJA BALETU

56 ALFRED SISLEY – MGLISTY PORANEK

57 ALFRED SISLEY – MŁYN W MORET

58 ALFRED SISLEY – MOST W MORET

59 Postimpresjonizm - terminem tym określa się odwrót od impresjonizmu, który miał miejsce w latach Wybitni przedstawiciele tego nurtu to Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Paul Cézanne Henri Toulouse-Lautrec. Starali się uwolnić obrazod naśladownictwa natury, kładli nacisk na autonomiczność dzieła malarskiego. Dla wielu artystów postimpresjonizm stał się etapem przejściowym w dążeniu do własnego stylu

60 VINCENT VAN GOGH – CZTERNAŚCIE SŁONECZNIKÓW

61 VINCENT VAN GOGH – DWA SŁONECZNIKI

62 VINCENT VAN GOGH – GWIAŹDZISTA NOC

63 VINCENT VAN GOGH – DRZEWA OLIWKOWE

64 VINCENT VAN GOGH – IRYSY

65 PAUL GAUGUIN – THAITAŃSKIE KOBIETY

66 PAUL GAUGUIN – AREAREA

67 PAUL GAUGUIN – KOBIETA TRZYMAJĄCA OWOC

68 PAUL GAUGUIN – BRETOŃSKIE KOBIETY

69 PAUL CEZANNE– GÓRA SAINTE VICTOIRE

70 PAUL CEZANNE– KĄPIĄCY SIĘ

71 PAUL CEZANNE– KWIATY

72 PAUL CEZANNE– PALĄCY FAJKĘ

73 HENRI TOULOUSE - LAUTREC

74

75

76 Fowizm - kierunek w malarstwie francuskim początku XX wieku o bardzo żywej i oderwanej od rzeczywistości kolorystyce dzieł. Wybitni przedstawiciele: Henri Matisse Maurice de Vlaiminck Andre Derain

77 Henri Matisse

78 RADOŚĆ ŻYCIA

79 PORTRET PANI M Z ZIELONĄ PAPUGĄ


Pobierz ppt "SZTUKA XIX w. OPRACOWAŁA HELENA TOMASZEWSKA. SZTUKA EUROPEJSKA Romantyzm – cechy przedkładanie uczucia, intuicji i wiary nad rozum; tajemniczość, fantastyka."

Podobne prezentacje


Reklamy Google