Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Stanley Kubrick 1928 - 1999. Spis treści Filmografia Warto wiedzieć Cechy charakterystyczne twórczości Cechy charakterystyczne twórczości Motywy i zabiegi.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Stanley Kubrick 1928 - 1999. Spis treści Filmografia Warto wiedzieć Cechy charakterystyczne twórczości Cechy charakterystyczne twórczości Motywy i zabiegi."— Zapis prezentacji:

1 Stanley Kubrick

2 Spis treści Filmografia Warto wiedzieć Cechy charakterystyczne twórczości Cechy charakterystyczne twórczości Motywy i zabiegi stylistyczne Ścieżki chwały Dr Strangelove, albo Dr Strangelove jak przestałem się bać i pokochałem bombę 2001: Odyseja kosmiczna Mechaniczna pomarańcza Barry Lyndon Lśnienie Full metal jacket Bibliografia

3 Filmografia 1951 – Dzień walki 1951 – Latający ksiądz 1953 – Żeglarze 1953 – Strach i pożądanie 1955 – Pocałunek mordercy 1956 – Zabójstwo 1957 – Ścieżki chwały 1960 – Spartakus 1962 – Lolita 1964 – Dr Strangelove, albo jak przestałem się bać i pokochałem bombę 1968 – 2001: Odyseja kosmiczna 1971 – Mechaniczna pomarańcza 1975 – Barry Lyndon 1980 – Lśnienie 1987 – Full metal jacket 1999 – Oczy szeroko zamknięte Stanley Kubrick i Malcolm McDowell na planie zdjęciowym Mechanicznej pomarańczy Spis treści Spis treści

4 wiedzieć Warto wiedzieć Praca dla magazynu Look Fascynacja sowiecką szkołą montażu Ścisły nadzór nad powstawaniem filmu Autorskie ujęcia z ręki Wielokrotne duble Adaptacje utworów literackich B. istotna opowieść Kwestia lektora i dubbingu Spis treści Spis treści

5 Cechy charakterystyczne twórczości Przestrzeń: uwięzienie Historia: cykliczność Czas: kolistość Znaczące obszary - subiektywizm Ironia i kontrast Problem języka i komunikacji. Wieloznaczność przesłania Akcja filmów Kubricka oparta jest na obsesjach jednostki wchodzącej w konflikt ze skonwencjonalizowaną ideologią zastanych struktur społecznych (R. Johnson, Obsesje Kubricka [w:] Stanley Kubrick w opinii krytyki zagranicznej, red. A. Kozanecka.) Inspiracje psychoanalizą Mroki podświadomości i podwójność ludzkiej natury Człowiek i jego bytowanie w społeczeństwie. Państwo ze społeczną hierarchią Spis treści Spis treści

6 Zabiegi stylistyczne Światy możliwe: oniryczne wizje, projekcje świadomości ukazujące introspekcje bohatera Regres, degradacja, zezwierzęcenie Odrodzenie Zagrożenie apokalipsą Maska, sobowtór, labirynt Obłęd, szaleństwo Mechanizacja człowieka Symetria kadru Malarskość Detal (np. twarz) zastępujący ujęcie ustanawiające i następujący później odjazd kamery do większego planu Nietypowe zmiany planów i punktów widzenia Kamera subiektywna Kontrast osiągany poprzez montaż, oświetlenie, plany, dynamikę Kontrapunkty muzyczno-wizualne Motywy Na zdjęciu po prawej kadr z filmu Full metal jacket z symetryczną kompozycją Spis treści Spis treści

7 Ścieżki chwały Adaptacja książki Humphreya Cobba Oparty na faktach z I WŚ Powstał wyłącznie dzięki zaangażowaniu Kirka Douglasa Bezowocne próby uratowania 3 żołnierzy przed karą śmierci prowadzone przez pułkownika Daxa Bezsens rozkazów przełożonych odbija się na szarych żołnierzach Wieloznaczna finałowa sekwencja śpiewu niemieckiej dziewczyny Kirk Douglas na plakacie z filmu Ścieżki chwały Spis treści Spis treści

8 Dr Strangelove, albo jak przestałem się bać i pokochałem bombę Nurt polityczny science- fiction, dotyczący zimnej wojny Nuklearna apokalipsa ujęta w czarną groteskę Znaczące imiona, świat na opak Satyra na niepohamowaną żądzę władzy, dominacji Hiperbolizacja cech postaci – np. faszyzm Mechanizacja ludzkiego zachowania Przypadkowa wojna nuklearna Problem języka Kontrapunkty obrazowo- muzyczne Inspiracje kinem noir Major Kong (Slim Pickens) dosiadający bomby z paradoksalnym pozdrowieniem - kadr z filmu Dr Strangelove Spis treści Spis treści

9 2001: Odyseja kosmiczna Czteroczęściowy dokument magiczny Negacja mitu o postępie i ewolucji Ludzki prymitywizm Analogie z prahistorią: walka, dominacja. Negacja erotycznej funkcji tańca Muzyka klasyczna Słynny mutch-cut Kontrasty i analogie między poszczególnymi częściami filmu Czarny monolit - łącznik Kosmiczne dziecko. Profetyczny charakter Ogromny potencjał interpretacyjny. Spis treści Spis treści Praprzodek człowieka, który odkrył wykorzystanie broni - kadr z filmu 2001: Odyseja kosmiczna

10 Mechaniczna pomarańcza Adaptacja powieści A. Burgessa. Tytuł to językowa zabawa Wizja nieprzyjaznego świata, w którym bezduszni politycy manipulują jednostką (K. Klejsa, Byłem uleczony jak trza...). Agresją i erotyka (Freud!) Przemoc Zdegenerowana jednostka na tle zdegenerowanego pństwa Rola muzyki i refleksja o sztuce Agresywne popędy człowieka – destrukcyjny, apokaliptyczny wydźwięk filmu. Charakterystyczne stroje i stylizacje - popkultura Alex DeLarge (Malcolm McDowell) Na plakacie filmu Mechaniczna pomarańcza Spis treści Spis treści

11 Barry Lyndon Adaptacja powieści W.M. Thackeraya. Akcja: XIX w. Powolny rytm, malarskie kadry, dystans wobec tematu, brak psychologizowania. Podkreślanie scen śmierci. W powieści występuje narracja 1-osobowa, natomiast w filmie wydarzenia relacjonuje bezimienny komentator o ironicznym usposobieniu. Osaczające rytuały i konwenanse. Świat ceremoniałów, które uwięziły ludzkość. Tytułowy bohater nie ma szans na spełnienie marzeń o miłości czy swych aspiracji dotyczących życia na poziomie angielskiego dżentelmena, otaczający go świat jest na tyle zhierarchizowany, że wspinanie się po drabinie społecznej do wyższych sfer musi być skazane na porażkę. Transcendencja w zakończeniu, gdzie Barry nie oddaje pojedynkowego strzału, myśląc o swym zmarłym synu. Jeden z wizualnych smaczków w kadrze z filmu Barry Lyndon Spis treści Spis treści

12 Ekranizacja powieści S. Kinga Horror antropologiczny Odczytanie gatunku w nowy sposób. Refleksja, iż obłęd człowieka jest straszniejszy niż wszystkie upiory. Głos w dyskusji o relacji kultury i cywilizacji (A. Wyżyński, Twórczość Stanleya Kubricka) – hotel postawiony na indiańskim cmentarzu niejako mści się. Podważanie racjonalności, ale też możliwości komunikacyjnych człowieka, system intuicyjnych lśnień jest skuteczniejszym porozumieniem niż rozmowa. Odczytania w duchu psychoanalizy. Finałowa sekwencja jako przechodzenie labiryntem w mroki nieświadomości, która jest owładnięta przez regresywną przemoc. Motyw luster i sobowtóra, które pokazują nieustanną walkę id i super-ego, między popędem a socjalizacją, normami kulturowymi np. scena z piękną kobietą, która w lustrze pokoju 237 zamienia się w potwora. Motyw dziecka, uwidaczniający konflikt dorosłych ze społeczeństwem, które ogranicza: Danny: mówi 2. głosami, czyta brutalny komiks reprezentuje niestłumione przez kulturę popędy Jack: regres do fazy dziecięcej, widoczne w metaforycznej scenie przemiany w wilka z bajki o trzech świnkach (zdjęcie obok) Lśnienie Szaleństwo Jacka Torrencea (Jack Nicholson) w filmie Lśnienie Spis treści Spis treści

13 Full metal jacket Żywioł języka, żargonu wojskowego, genialna kreacja Lee Ermeya Nietypowe dla Kubricka historyczne ograniczenie konkretnymi datami i miejscami: 1968, Wietnam, Parris Island. Wizja obozu szkoleniowego dla marines jako osobnego świata, który sterylnością przypomina hotel Overlook ze Lśnienia czy wnętrza statków z Strzyżenie rekrutów jak przygotowanie do operacji na mózgu i faktycznie jest to pewien rodzaj operacji, mającej na celu dehumanizację. Sterylność pomieszczeń Parris Island sugeruje, że jest to laboratorium, gdzie tworzy się maszyny, tyle że do zabijania, bezrefleksyjnie wykonujące rozkazy. Szeregowy Pyle – gruby, głupi i nieudolny staje się żołnierzem idealnym, perfekcyjnym tworem sierżanta Hartmana, który obraca się przeciwko twórcy. Wietnamska część filmu jest nieco słabsza najprawdopodobniej ze względu na dystans autora i zbyt wypieszczone kadry fotografowane w Londynie (nie w Wietnamie). Kadr z początkowej sekwencji Full metal jacket - strzyżenie rekrutów Spis treści Spis treści

14 Bibliografia Stanley Kubrick w opinii krytyki zagranicznej, red. A. Kozanecka, Warszawa Film na Świecie 1993, nr 3/4 (394/395). A. Wyżyński, Twórczość Stanleya Kubricka jako przykład przełamywania w filmie konwencji gatunkowych (Dr Strangelove, Lśnienie), Iluzjon. Kwartalnik Filmowy 1991, nr 2. K. Klejsa, Byłem uleczony jak trza... O »Mechanicznej pomarańczy« Stanleya Kubricka, Kwartalnik Filmowy 2000, nr A. Garbicz, Kino, wehikuł magiczny. Przewodnik osiągnięć filmu fabularnego. Podróż czwarta , Kraków Spis treści Spis treści


Pobierz ppt "Stanley Kubrick 1928 - 1999. Spis treści Filmografia Warto wiedzieć Cechy charakterystyczne twórczości Cechy charakterystyczne twórczości Motywy i zabiegi."

Podobne prezentacje


Reklamy Google