Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

„Handel elektroniczny bez tajemnic czyli sposób na udane zakupy w wirtualnym świecie” Studenckie Koło Naukowe Prawa Komputerowego UMK.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "„Handel elektroniczny bez tajemnic czyli sposób na udane zakupy w wirtualnym świecie” Studenckie Koło Naukowe Prawa Komputerowego UMK."— Zapis prezentacji:

1 „Handel elektroniczny bez tajemnic czyli sposób na udane zakupy w wirtualnym świecie” Studenckie Koło Naukowe Prawa Komputerowego UMK

2 Zakupy w Internecie Kilka wskazówek dla początkujących

3 ZALETYWADY - Możliwość zakupienia towaru niedostępnego w naszym mieście - Konkurencyjne ceny - Oszczędność czasu - Otwarty całą dobę przez cały rok - Wielokrotne wpisywanie do formularzy internetowych swoich danych osobowych - Towar dochodzi do domu po dłuższym czasie - Brak bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą SKLEPY INTERNETOWE

4

5 Przykładowe porównanie cen towarów z dwóch różnych sklepów internetowych

6 Czynności które powinny być wykonane przed zakupem towaru: 1.Wyszukanie najkorzystniejszej ceny danego towaru poprzez porównywarkę cen 2. Sprawdzenie wiarygodności przedsiębiorcy 4. Sprawdzenie czasu oczekiwania na towar 3. Obliczenie ceny towaru po zsumowaniu kosztów dostawy oraz ewentualnych kosztów dodatkowych

7 W jakich przypadkach prawo 10 dni nie obowiązuje? Nagrania po usunięciu opakowania Wszelkiego rodzaju usługi Rzeczy wykonane według indywidualnego zamówienia Artykuły, które mogą ulec szybkiemu zepsuciu Prenumerata prasy

8 Zakupy za granicą Możliwość rozmyślenia się z zakupów zależy od przepisów prawnych konkretnego państwa. Kraje UE : na zwrot towaru mamy 7 dni roboczych.

9 Stany Zjednoczone: Możliwość zwrotu towaru regulują przepisy stanowe, ale generalnie sprzedawcy nie uznają zwrotów nieuszkodzonych i pełnowartościowych produktów Zakupy za granicą

10 Gwarancja Podstawa prawna: art. 13 Ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Elementy składowe gwarancji: nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej czas trwania terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej

11 Gwarancja stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową

12 Rękojmia Podstawa prawna : art KC Wada fizyczna polega na tym, że : a)rzecz ma cechy zmniejszające jej wartość lub użyteczność; b)rzecz została kupującemu wydana w stanie niezupełnym,

13 Wada prawna sprzedanej rzeczy istnieje wówczas, gdy : Wady prawne 1.rzecz stanowi własność osoby trzeciej 2.rzecz jest obciążona prawem osoby trzeciej

14 1.sprzedawca nie odpowiada za wady, o których kupujący wiedział. 2.odpowiedzialność nie powstaje w razie sprzedaży licytacyjnej w post. egzekucyjnym, ani upadłościowym. 3.jeżeli nie zawiadomi się sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia. Wyłączenia odpowiedzialności

15 Internetowe serwisy aukcyjne

16 Największe internetowe serwisy aukcyjne w Polsce

17 Treści istotne dla użytkownika internetowego serwisu aukcyjnego: przepisy polskiego prawa (gł. Kodeksu cywilnego) umowa użytkownika z serwisem aukcyjnym treść ogłoszenia aukcyjnego

18

19

20

21 Program Ochrony Kupujących obejmuje przeprowadzone w Allegro transakcje, w których cena za przedmiot (stała, tzw. Kup Teraz, lub ustalona w licytacji) lub za przedmioty z jednej oferty była równa lub wyższa niż 50 zł. Maksymalna kwota rekompensaty wynosi 500 zł. Oznacza to, że jeśli np.: cena przedmiotu/przedmiotów wyniosła 40 zł - nie możesz skorzystać z Programu, cena przedmiotu/przedmiotów wyniosła 90 zł - możesz otrzymać 90 zł, cena przedmiotu/przedmiotów wyniosła 500 zł - możesz otrzymać 500 zł, cena przedmiotu/przedmiotów wyniosła 650 zł - możesz otrzymać 500 zł.

22 Bezpieczeństwo płatności dokonywanych drogą elektroniczną

23 „ Klasyczne” vs elektroniczne sposoby płatności Przelew na konto – opłata wnoszona z góry na konto sklepu Płatność przy odbiorze (za pobraniem) – cenę zakupu uiszczamy w momencie odbioru przesyłki i wiele innych…

24 Phishing Działanie zmierzające do uzyskania poufnych danych typu login, hasło, numer PIN, numer karty płatniczej poprzez wprowadzenie w błąd nieświadomego użytkownika konta bankowego, serwisu aukcyjnego itp. Najczęściej przybiera postać odpowiednio przygotowanej wiadomości .

25 Phisher rozsyła wielkie ilości spreparowanych i (spam), aby zwiększyć prawdopodobieństwo znalezienia ofiary. Adres nadawcy oraz temat wiadomości mają sugerować jej autentyczność. przykładowo: Nadawca: Fifth Third Bank Temat: Fifth Third Bank - urgent security notification

26 Zostają wykorzystane również elementy graficzne charakterystyczne dla strony WWW prawdziwego banku.

27 W treści wiadomości pojawia się prośba o potwierdzenie danych. Podany link prowadzi do stworzonej przez phisher’a strony WWW. Należy zauważyć, iż adres podstawionej strony zawiera w sobie elementy adresu strony autentycznej.

28 Cechą charakterystyczną jest to, iż całe połączenie odbywa się za pomocą zwykłego, nieszyfrowanego protokołu. W przypadku autentycznych witryn bakowych stosowany jest bezpieczny szyfrowany protokół SSL. W pasku adresu zamiast http widzimy https, zaś na pasku stanu u dołu ekranu symbol zamkniętej kłódki. Połączenie nieszyfrowane Połączenie bezpieczne

29 Certyfikaty

30 Nieświadomy zagrożenia klient banku wchodzi na podstawioną stronę. Pojawia się prośba o zalogowanie.

31 Po wprowadzeniu loginu i hasła (i tym samym ich utracie) pojawia się formularz z żądaniem podania bardziej szczegółowych informacji.

32 Gdy użytkownik zatwierdzi i prześle wypełniony formularz, dla niepoznaki następuje przekierowanie na autentyczną stronę banku.

33 Na autentycznej stronie banku znajduje się ostrzeżenie mówiące, że bank NIGDY nie komunikuje się ze swoimi klientami za pomocą poczty elektronicznej.

34 Inne przykłady phishingu

35

36

37

38

39 Keyloggery Programy komputerowe mogące: 1. Rejestrować wszelkie informacje wprowadzane z klawiatury (najprostsze wersje) 2. Rejestrować odwiedzone strony WWW 3. Tworzyć zrzuty ekranu 4. Przesyłająć zapisane w logach informacje pod wskazany adres

40 Podsumowując… Żaden bank internetowy, eBay, PayPal ani inny serwis nie poproszą mailowo o zweryfikowanie lub podanie poufnych danych. Nigdy nie klikajmy w linki znajdujące się w tego typu wiadomościach Przed podaniem poufnych danych upewnijmy się, że strona internetowa wykorzystuje protokół bezpiecznej transmisji danych SLL (https, kłódka) Dbajmy o bezpieczeństwo własnego komputera (program antywirusowy, firewall) Nie wprowadzajmy poufnych danych z ogólnodostępnych komputerów

41 Przydatne linki : – klarownie objaśnione prawa konsumenta, tradycyjnego jak i internetowego porównywarki cen

42 Dziękujemy za uwagę SKNPK 2007


Pobierz ppt "„Handel elektroniczny bez tajemnic czyli sposób na udane zakupy w wirtualnym świecie” Studenckie Koło Naukowe Prawa Komputerowego UMK."

Podobne prezentacje


Reklamy Google