Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Konflikt czy symbioza albo dwa mózgi w szkole. O różnicach w działaniu mózgów ucznia i nauczyciela Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Konflikt czy symbioza albo dwa mózgi w szkole. O różnicach w działaniu mózgów ucznia i nauczyciela Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet."— Zapis prezentacji:

1 Konflikt czy symbioza albo dwa mózgi w szkole. O różnicach w działaniu mózgów ucznia i nauczyciela Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski

2 Mózg ludzki jest systemem o niemal nieskończonej złożoności

3 PROBLEM ROZWIĄZANIE WRODZONE ZACHOWANIE ROZWIĄZUJĄCE PROBLEM

4

5 Poszukiwanie nowych rozwiązań nawet wtedy, kiedy istnieją już sprawdzone, jest częścią naszego gatunkowego wyposażenia.

6 ludzki mózg ma tylko jedną wadę: jest OGROMNY

7 Zmiany w mózgu dziecka to wybór spośród prawie nieograniczonej różnorodności. 1 miesiąc5 lat17 lat

8 The decade-long magnetic resonance imaging (MRI) study of normal brain development, from ages 4 to 21, by researchers at NIH's National Institute of Mental Health (NIMH) and University of California Los Angeles (UCLA) shows that such "higher-order" brain centers, such as the prefrontal cortex, don't fully develop until young adulthood as grey matter wanes in a back-to-front wave as the brain matures and neural connections are pruned.

9 KONSEKWENCJĄ POSTNATALNEGO DOJRZEWANIA JEST:  Otwartość na wpływy środowiska – plastyczność i tolerancja na zmiany  Późne dojrzewanie płatów czołowych (ok. 20 rok życia)  Skłonność do poszukiwania nowości  Skłonność do zachowań ryzykownych  Dominacja układu nagrody  Trudności z oceną, odczytem i wyrażaniem emocji

10

11 MELATONINA TROLL UKŁADU HORMONALNEGO Powstaje zawsze przy braku oświetlenia. Wytwarzana przez szyszynkę zmienia ogólny poziom metabolizmu. Działa odmiennie u zwierząt nocnych i dziennych.

12 Rytm dobowy a mózg nastolatka Niski poziom syntezy melatoniny Przesunięcie rytmu dobowego o 2-3 godzin dorosłynastolatek

13 Pewna w przyszłości jest tylko nieprzewidywalność potencjalnych wyzwań po co nam nastolatkowie?

14 „Różnorodność jest sposobem chronienia tego co możliwe” Francois Jacob

15

16 W pełni sprawny mózg po roku życia

17

18

19 Mózg dorosłego/nauczyciela Lepsza komunikacja pomiędzy różnymi obszarami mózgu Lepszy i szybszy dostęp z płatów czołowych do innych części kory Czas na utrwalenie szlaków pamięciowych

20 Dojrzałe mózgi rozwiązują problemy na zasadzie stosowania wzorców. PROBLEM ROZWIĄZANIE WZORZEC ROZWIĄZANIA PROBLEMU

21 Dojrzałe mózgi rozwiązują problemy na zasadzie stosowania wzorców. PROBLEM ROZWIĄZANIE WZORZEC ROZWIĄZANIA PROBLEMU

22 Mózg dorosłego/nauczyciela Utrwalił sposoby zachowań Zlokalizował subśrodowiska społeczne, w których jest kompetentny Rozpoznał i ustalił reguły gry

23 Mózg dorosłego/nauczyciela Sprawdził wartość znanych rozwiązań Zajął optymalną dla siebie niszę w środowisku społecznym

24 Efekty Wytworzenie swoistego „układu odpornościowego”, który selektywnie eliminuje nietypowe/nowe sposoby zachowań, ryzyko, nowe rozwiązania

25 Efekty Tendencja do postrzegania zmian jako zagrożeń, szukanie w nich trudności i negatywów

26 Efekty Swoiste wrażenie, że dawniej było lepiej, bezpieczniej, prościej, przyzwoiciej…

27 W niepewnej przyszłości po co nam dorośli?

28 Opiekunowie nastolatków, ze swoimi dojrzałymi płatami czołowymi, zdolnością do racjonalizowania, ostrożni i pełni obaw o losy swoich podopiecznych, są przydatnym ogranicznikiem i szansą na przetrwanie krytycznego okresu bezkrytycznych poszukiwań…

29 Mózg nastolatka rozwiązuje problemy metodą swobodnych poszukiwań. Dorosły metodą dopasowania wzorców. CZY SZKOŁA JEST W TYCH WARUNKACH W OGÓLE MOŻLIWA?

30 Magia neuronów lustrzanych, czyli dlaczego wolimy pogodnych nauczycieli?

31

32 Jednym z obszarów funkcjonalnych, badanych szczególnie dokładnie pod koniec XX wieku, był system przetwarzania informacji o ruchu.

33 CZUCIE Odbiór stanu części ciała

34 CZUCIE Odbiór stanu części ciała RUCH Komendy ruchu

35 CZUCIE Odbiór stanu części ciała RUCH Komendy ruchu KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”

36 200 milisekund opóźnienia

37 CZUCIE Odbiór stanu części ciała RUCH Komendy ruchu KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”

38 CZUCIE Odbiór stanu części ciała RUCH Komendy ruchu EMULATOR RUCHU Przewidywanie przyszłych stanów środowiska KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”

39 Makaki, Giacomo Rizzolatti i NEURONY LUSTRZANE

40

41

42

43 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski

44 Zapraszam również na Facebooka


Pobierz ppt "Konflikt czy symbioza albo dwa mózgi w szkole. O różnicach w działaniu mózgów ucznia i nauczyciela Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet."

Podobne prezentacje


Reklamy Google