Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Internet i jego historia

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Internet i jego historia"— Zapis prezentacji:

1 Internet i jego historia

2 HISTORIA SIECI – pierwsze kroki 1961 L. Kleinrock z Massachusetts Institute of Technology przedstawia zarys teorii przełączania pakietów. Instytucja RAND Corporation (Research and Development) dostała zlecenie od Sił Powietrznych USA, zbudowania sieci komunikacji głosowej, która przetrwa atak atomowy. 1962 J.C.R. Licklider z Massachusets Institute for Technology (MIT) opracowuje koncepcję oplecenia ziemi globalną siecią telekomunikacyjną. Ponadto Paul Baran z RAND Corporation utworzył model sieci oparty na wymianie danych w małych pakietach. Powstały więc kolejne koncepcje będąca zalążkiem Internetu. 1965 T. Merril i L.G. Roberts za pomocą linii telefonicznej łączą między Massachusetts a Kalifornią dwa komputery. Początkowo istniały tylko sieci izolowane. Każda z nich wykorzystywała swój własny sposób komunikacji, stworzony przez firmę administracyjną. Łączenie poszczególnych sieci było bardzo drogie albo wręcz niemożliwe.

3 Arpanet (ang. Advanced Research Projects Agency Network) - pierwsza sieć rozległa oparta na rozproszonej architekturze i protokole TCP/IP. Jest bezpośrednim przodkiem Internetu. Arpanet powstał jako inicjatywa Departamentu Obrony USA (Pentagonu). W 1957 roku po szoku wywołanym wysłaniem Sputnika w kosmos przez ZSRR powołano rządową agencję której zadaniem było obserwowanie i wspieranie inicjatyw powstających na uczelniach w USA, które miały szczególne znaczenie dla obronności USA. Historia Internetu sięga już ponad ćwierć wieku wstecz. Zaczęła się ona 1 września 1969 roku, kiedy to na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles (UCLA), a wkrótce potem w trzech następnych uniwersytetach, zainstalowano w ramach eksperymentu finansowanego przez ARPA (Advanced Research Project Agency - agencję rządu Amerykańskiego zajmującą się koordynowaniem badań naukowych na potrzeby wojska) pierwsze węzły sieci ARPANET - bezpośredniego przodka dzisiejszego Inernetu. Eksperyment miał zbadać możliwość zbudowania sieci komputerowej bez wyróżnionego punktu centralnego, która mogła by funkcjonować nawet pomimo uszkodzenia pewnej jej części. Wszystkie istniejące do tej pory sieci zarządzane były przez jeden główny komputer, którego awaria pozbawiła by możliwości pracy całą sieć. Sieć taka nie nadawała się do dowodzenia armią podczas wojny, gdyż taki główny węzeł sieci byłby oczywiście pierwszym celem ataku przeciwnika. W ciągu następnych dwóch lat sieć była rozbudowywana, a w pracach nad nią brała udział coraz większa liczba naukowców z różnych ośrodków. Jednym z pierwszych zastosowań sieci było zdalne wykonywanie obliczeń na komputerach dużej mocy znajdujących się w innych ośrodkach.

4 1969-1990 HISTORIA SIECI – powstanie Internetu
Lata 60-te - Izolowane systemy komputerowe. ARPANET - Advanced Research Project Agency Network. - zdefiniowanie protokołu przesyłania plików - FTP, oraz logowania – TELNET, zainicjowanie pierwszego europejskiego połączenia poprzez sieć pomiędzy Anglią a Norwegią. UUCP - UNIX to UNIX copy. - USENET - Users Network - to ogólnoświatowy system grup dyskusyjnych ARPANET obejmuje 400 serwerów na uniwersytetach, w rządzie i armii Stanów Zjednoczonych. CSNET - Computer Science Network. - BITNET - Because It's Time Network - łącząca uczelnie w USA - Powstają emotikony ;-) FidoNet, ARPAnet zostaje rozdzielony na dwie części: militarną - MILNET oraz cywilną - ARPAnet, Internet (TCP/IP) NSFNET - National Science Foundation Network. Na potrzeby Internetu opracowano hierarchiczny system unikatowych nazw domenowych i protokołów DNS (Domain Name System). OSI - Open System Interconnection. GOSIP - Government OSI Profile. Powstaje Internet Relay Chat (IRC). liczba komputerów w Internecie przekracza , do Internetu dołącza Kanada, Finlandia , Niemcy. ARPANET kończy swoją działalność.

5 1991: naukowcy z CERNu opracowali standard WWW (World Wide Web). Zniesiono zakaz używania Internetu do celów komercyjnych. wiosna – w Polsce powstaje NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa). 17 sierpnia 1991 r. Rafał Pietrak, fizyk z Uniwersytetu Warszawskiego, nawiązał łączność w oparciu o protokół IP z Janem Sorensenem z Uniwersytetu w Kopenhadze. 20 grudnia - Polska zostaje przyłączona do Internetu. kwiecień - powstaje protokół Gopher 1992: TP S.A. uruchamia sieć pakietową POLPAK 1993: 11 czerwca 1993 decyzja Komitetu Badań Naukowych o budowie Miejskich Sieci Komputerowych w jedenastu ośrodkach akademickich: w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Toruniu, Gdańsku, Katowicach/Gliwicach, Łodzi, Szczecinie, Rzeszowie i Lublinie oraz przyznaniu funduszy na budowę sieci szkieletowej NASK. powstaje pierwsza przeglądarka WWW umożliwiająca oglądanie graficznych stron - Mosaic. powstaje Tucows - jedna z większych składnic oprogramowania shareware, freeware i demo. powstaje pierwszy polski MUD - Studnia Dusz.

6 1994: kwiecień - powstaje portal Yahoo!. w czerwcu powstaje pierwszy w Polsce komercyjny BBS - Maloka BBS. Premiera przeglądarki Netscape Navigator. 1995: Powstaje pierwszy polski portal: Wirtualna Polska, 23 sierpnia 1995 prezentacja nowej przeglądarki internetowej na bazie kodu Mosaica - Internet Explorer. Rusza wyszukiwarka stron AltaVista. 1996: TP S.A. uruchamia usługę anonimowego dostępu, firma Polbox od listopada oferuje pierwsze w Polsce darmowe konta , a następnie WWW. Powstaje portal Onet.pl. Powstaje wyszukiwarka HotBot. 1997: oficjalna premiera PHP.

7 1998: Powstaje Google. 1999: Powstają pierwsze polskie komunikatory: Gadu-Gadu i Tlen.pl. Powstaje portal Interia.pl oraz portal O2. 2001: Powstaje pierwszy międzynarodowy program głosowy Skype 15 stycznia - powstaje Wikipedia, 26 września - polska Wikipedia

8 USŁUGI INTERNETU Dostawca usługi Internetu (ISP – po angielsku Internet Service Provider), czasem skrótowo tylko provider (wym. prowajder), często oprócz łącza do Internetu oferuje następujące usługi dodane: hosting stron internetowych WWW lub serwerów internetowych FTP; pocztę elektroniczną ( ) na swoim portalu lub serwerze. Jeżeli ISP je oferuje, to ich koszt może być wliczony w koszt usługi podstawowej. Samo korzystanie z Internetu nie wymaga wykupienia żadnych innych dodatkowych usług od ISP. Obojętnie czy w domu czy w kafejce internetowej można bez dodatkowych opłat: przeglądać strony internetowe – WWW; transferować pliki – FTP, P2P; korzystać z darmowych skrzynek poczty elektronicznej; dyskutować w grupach dyskusyjnych Usenetu.

9 Oprócz wyżej wymienionych, Internet umożliwia dostęp do szerokiej gamy usług takich jak m.in.:
dyskusje internetowe (grupy dyskusyjne, owe listy dyskusyjnych, fora dyskusyjne) rozmowy tekstowe w czasie rzeczywistym (IRC) komunikatory internetowe (Gadu-Gadu, ICQ, Jabber, Skype, Tlen) telefonia internetowa (VoIP - ang. Voice over Internet Protocol) radio internetowe telewizja internetowa telekonferencje faksowanie sklepy internetowe aukcje internetowe giełda internetowa bankowość elektroniczna gry online

10 Internet (z angielskiego, dosł
Internet (z angielskiego, dosł. międzysieć) - globalna ogólnoświatowa sieć komputerowa logicznie połączona w jednorodną sieć adresową opartą na protokole IP (Internet Protocol), do komunikacji używająca TCP/IP (ang. Transmission Control Protocol/Internet Protocol), dostarcza lub wykorzystuje usługi wyższego poziomu oparte na telekomunikacji i związanej z nią infrastrukturze. Połączenie komputera z Internetem Przyłączenie komputera do Internetu możliwe jest z wykorzystaniem wielu technologii, które pozwalają urządzeniu komunikować się z pobliską bramką posiadającą stałe połączenie z innymi systemami w Internecie. Typowe rozwiązania wykorzystują linie telefoniczne (modemy, cyfrowe linie ISDN, modemy ADSL), inne technologie przewodowe (transmisja przez sieci energetyczne, telewizję kablową) oraz bezprzewodowe (GPRS, łącza satelitarne, Wi-Fi). Aby pracować w Internecie, komputer musi być w stanie komunikować się z innymi systemami przez protokoły z rodziny TCP/IP, a także posiadać oprogramowanie klienckie pozwalające na praktyczne wykorzystanie usług oferowanych przez innych użytkowników.

11 Internet a WWW - terminologia
ICANN The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) jest powołaną przez rząd USA organizacją koordynującą przyznawanie unikalnych adresów IP i wysokopoziomowych nazw DNS w Internecie, na Ujednolicony system nazywania, pozwalający na prawidłowe kierowanie ruchem w skali globalnej, jest konieczny do poprawnego działania Internetu. Siedziba główna ICANN znajduje się w Marina del Rey w Kalifornii, a organizacja jest nadzorowana przez międzynarodowy zarząd, którego członkowie wybierani są przez techniczne, biznesowe, akademickie i niekomercyjne kręgi użytkowników sieci. Ponieważ Internet jest siecią wielu dobrowolnie połączonych węzłów, nie ma jako takiego centrum zarządzania, a rola ICANN jest po prostu umowną konwencją, która nie musi być przestrzegana przez użytkowników. Internet a WWW - terminologia Internet i World Wide Web nie są synonimami. Internet to sieć komputerowa – wiele połączonych ze sobą komputerów. WWW jest jednym z dóbr dostępnych przy pomocy Internetu. Innymi bardzo popularnymi są poczta elektroniczna i wymiana plików w sieciach P2P. WWW jest zbiorem dokumentów i innych zasobów połączonych hiperłączami i URL-ami. Ścisłe podanie różnicy między tymi pojęciami odwołuje się do protokołów internetowych. Protokoły komunikacyjne są podzielone na warstwy. Każda warstwa zapewnia funkcjonalność wymaganą przez wyższą warstwę. Internet to sieci komputerowe komunikujących się za pomocą IP (ang. Internet Protocol) i TCP (ang. Transmission Control Protocol). Inne protokoły, takie jak HTTP (ang. Hypertext Transfer Protocol), który jest wykorzystywany przez WWW, działają na wierzchu warstwy komunikacyjnej (IP) i kontroli transmisji (TCP). HTTP jest protokołem warstwy aplikacji.

12 Wyszukiwanie i ściąganie danych z internetu
Systemy indeksujące P2P Peer-to-peer FTP Torrent BitTorrent – protokół wymiany i dystrybucji plików przez Internet, którego celem jest odciążenie łączy serwera udostępniającego pliki. Jego największą zaletą w porównaniu do protokołu HTTP jest podział pasma pomiędzy osoby, które w tym samym czasie pobierają dany plik. Oznacza to, że użytkownik w czasie pobierania wysyła fragmenty pliku innym użytkownikom.

13 Web 2.0 Web określenie serwisów internetowych, powstałych po 2001 roku, w których działaniu podstawową rolę odgrywa treść generowana przez użytkowników danego serwisu. Ten termin został spopularyzowany dzięki firmie O'Reilly Media, która w 2004 roku zorganizowała szereg konferencji poświęconych temu nowemu trendowi internetowemu. Wbrew numeracji wersji oprogramowania, Web 2.0 nie jest nową World Wide Web ani Internetem, ale ulepszeniem, innym sposobem na wykorzystanie jego dotychczasowych zasobów. Uważa się, że serwisy Web 2.0 zmieniają paradygmat interakcji między właścicielami serwisu i jego użytkownikami, oddając tworzenie większości treści w ręce użytkowników. Strony Web 2.0 mają tendencję do korzystania z nowych technik takich jak XHTML, SOAP, AJAX, XUL, RDF, dużo częstsze wykorzystywanie kanałów RSS i Atom oraz bardzo szerokie rozpropagowanie Webservices.

14 Cechy Web 2.0 Techniczne Społeczne Wygląd
wykorzystanie mechanizmu wiki, blogów udostępnianie interfejsów XML, które umożliwiają innym stronom i programom korzystanie z danych Web 2.0 (przede wszystkim przez RSS i Atom) używanie nowych technologii, jak np. AJAX czy Ruby on Rails Społeczne generowanie treści przez użytkowników, użycie folksonomii tworzenie się wokół serwisów rozbudowanych społeczności wykorzystanie kolektywnej inteligencji wykorzystanie otwartych licencji, jak Creative Commons czy GNU GFDL Wygląd pastelowe barwy gradienty zaokrąglenia duże czcionki efekt "mokrej podłogi"

15 Sceptycy uważają, że wiele rozwiązań, które uznaje się za elementy tego systemu, pojawiło się znacznie wcześniej niż zaczęto myśleć o rewolucji (mechanizm Wiki powstał w 1996 roku, kanały RSS w 2000 itd.). Zgodnie z tym tokiem myślenia, Web 2.0 nie prezentuje nowego spojrzenia na sieć, a jedynie kontynuuje rozpoczęte w przeszłości procesy. Paul Boutin, konfrontując kilka autonomicznych definicji próbuje udowodnić, że w istocie nowe określenie dla starej sieci było potrzebne „internetowym przedsiębiorcom, którzy spóźnili się na boom związany z rozwojem Web 1.0”. Russel Shaw podtrzymuje to stanowisko, wprost nazywając Web 2.0 "chwytem marketingowym ”.

16 Przedstawiciele Web 2.0 .PL
Wiadomości24.pl – polski społecznościowy serwis informacyjny założony 14 czerwca Pisanie informacji opiera się w głównej mierze na dziennikarstwie obywatelskim osób zarejestrowanych oraz informacjach z agencji prasowej Polskapresse. Grono.net – polska strona internetowa gromadząca osoby należące do zamkniętej społeczności znajomych. Do Grona można dołączyć tylko przez zaproszenie od znajomego (użytkownika Grono.net). Z poziomu strony głównej jest możliwe wyszukanie tzw. profilu publicznego któregoś z "Gronowiczów" i wysłanie mu prośby o zaproszenie do Grona. Liczba użytkowników we wrześniu 2006 roku przekraczała 900 tys. Witryna pozwala na udostępnienie swoich danych (w zakresie określanym przez użytkownika). i ze świata: Flickr - serwis internetowy stworzony do gromadzenia i udostępniania zdjęć cyfrowych online Jamendo - muzyczny serwis internetowy publikujący muzykę na licencjach Creative Commons/Free Art Licence. MySpace (ang. "moja przestrzeń") – nr. 6 w TOP 500 Serwis ten umożliwia przede wszystkim komunikację pomiędzy internautami i nawiązywanie drogą elektroniczną znajomości. zagraniczne z polskimi wersjami językowymi Wikipedia YouTube

17 Adres IP (Internet Protocol address) to unikatowy numer przyporządkowany urządzeniom sieci komputerowych, protokół IP. Adresy IP są wykorzystywane w Internecie oraz sieciach lokalnych. Adres IP zapisywany jest w postaci czterech oktetów w postaci dziesiętnej oddzielonych od siebie kropkami, np. adres IP: Adresowanie IPv4 W IPv4, czyli obecnym standardzie adresowania internetu, adres IP to liczba 32-bitowa (od 0 do ).

18 Liczby w adresie IP nazywają się oktetami, ponieważ w postaci binarnej mają one osiem bitów. Te osiem bitów daje w sumie 256 kombinacji, więc każdy oktet przedstawia liczbę od 0 do 255. Najpopularniejszy sposób zapisu adresów IP, to przedstawianie ich jako 4 dziesiętnych liczb od 0 do 255 oddzielonych kropkami. W rzeczywistości komputery traktują adres Wikipedii jako liczbę 32-bitową: Taki zapis jest mało czytelny, wobec czego stosuje się podział adresu IP na cztery oktety. Adres Wikipedii zapisujemy binarnie: po czym każdą grupę 8-bitów przekształcamy do postaci dziesiętnej: Przykładowe adresy trzech komputerów w danej podsieci: Komputer 1: Komputer 2: Komputer 3:

19 Ogólne zasady adresowania IP
Podczas nadawania adresów IP należy przestrzegać następujących reguł: Wszystkie stacje w jednym fizycznym segmencie sieci powinny mieć ten sam identyfikator sieci Część adresu IP określająca pojedynczą stację musi być odmienna dla każdej stacji w segmencie sieci Identyfikatorem sieci nie może być wartość ta jest zarezerwowana do celów diagnostycznych Identyfikator stacji nie może składać się z samych jedynek - jest to adres rozgłaszania dla sieci lokalnej Identyfikator sieci nie może składać się z samych zer - jest to oznaczenie sieci lokalnej Identyfikator stacji również nie może składać się z samych zer - jest to oznaczenie sieci wskazanej przez pozostałą część adresu i nie może zostać przypisane pojedynczej stacji

20 Adresy w sieci lokalnej
Trzy następujące pule adresów IP zostały zarezerwowane do użytku w sieciach lokalnych, oddzielonych serwerami proxy lub zaporami firewall: od do od do od do Celem ich utworzenia było zapewnienie sieciom nie przyłączonym do Internetu puli adresów niewchodzących w konflikt z żadnymi adresami będącymi w użyciu w Internecie. Sieciom korzystającym z tych pul nie zagraża, w razie późniejszego przyłączenia do Internetu, przypadkowy konflikt z inną siecią obecną w Internecie.

21 Klasy adresów IP A 0 Sieć . Stacja . Stacja . Stacja B 10 Sieć . Sieć . Stacja . Stacja C 110 Sieć . Sieć . Sieć . Stacja D 1110 Adres multiemisji E Zarezerwowany do użycia w przyszłość

22 Znaczenie masek podsieci
Maska podsieci (ang. SNM - subnet mask) jest wykorzystywana do określania, ile bitów adresu IP wskazuje sieć, a ile stację w tej sieci. Dla adresów klas A, B i C wykorzystywane są maski domyślne: klasa A klasa B klasa C Maska podsieci klasy A wskazuje, że sieciowa część adresu to pierwsze 8 bitów. Pozostałe 24 bity określają stację w tej sieci. Jeżeli adresem stacji jest , to wykorzystanie maski domyślnej określa adres sieci jako Częścią adresu wskazującą stację jest

23

24 DNS - nazwy zamiast liczb
Wszystkie komputery w sieci TCP/IP identyfikowane są za pomocą jednoznacznego adresu IP. Jego postać liczbowa o długości 32 bitów jest skomplikowana i łatwo o błąd podczas wpisywania. Z tego powodu już w roku 1984 utworzono system nazw domen Domain Name System (DNS). To właśnie dzięki niemu można połączyć się z hostem, używając przynależnej nazwy domeny. DNS to rozproszona baza danych, której głównymi komponentami są serwery nazw. Zarządzają informacjami o odwzorowaniu, co polega na wzajemnym przyporządkowaniu adresów IP i nazw komputerów. Gdy jeszcze nie było Internetu obecnej postaci, a ARPAnet łączył kilkaset komputerów, wszystkie informacje o hostach mieściły się w jednym pliku. Plik ten musiał się znajdować w każdym komputerze podłączonym do sieci ARPAnet; zawierał wszystkie informacje związane z odwzorowaniem. System nazw domen usunął podstawowe wady tablic nazw opartych na plikach: DNS daje się łatwo rozszerzać, ma postać rozproszonej bazy danych i gwarantuje, że informacje o nowych komputerach i zmianach w razie potrzeby dotrą do wszystkich użytkowników Internetu.

25

26 URL (ang. Uniform Resource Locator) oznacza ujednolicony format adresowania zasobów (informacji, danych, usług), stosowany w Internecie i w sieciach lokalnych. protokół://adres_serwera:port/ścieżka_dostępu http – protokół dostępu do zasobu – adres serwera wiki/URL – ścieżka dostępu do zasobu ftp://ftp.onet.pl/PUB

27 FTP (ang. File Transfer Protocol) - protokół typu klient-serwer, który umożliwia przesyłanie plików z i na serwer poprzez sieć TCP/IP. Serwer FTP, zależnie od konfiguracji, może pozwalać na dostęp do jego zawartości bez podawania hasła. Zamiast niego powinno się podawać adres (wg netykiety). Często jednak nie jest to przestrzegane własnie ze względu na anonimowy charakter usługi. Większość serwerów FTP loguje jednak każde połączenie i IP klienta. SFTP (ang. SSH File Transfer Protocol) – protokół pozbawiony wad, które posiada zwykły FTP. Przesyłając plik dzięki protokołowi FTP uzyskujemy dobre przepływności, ale nie zyskujemy bezpieczeństwa, nasze hasła nie są szyfrowane. Secure copy (ang. bezpieczne kopiowanie) lub SCP oznacza bezpieczny transfer plików pomiędzy lokalnym a zdalnym lub między zdalnymi komputerami, używając protokołu Secure Shell (SSH). Skrót SCP odnosi się do dwóch powiązanych ze sobą rzeczy: protokół SCP oraz polecenie scp. Programy pod windows: WinScp, TotalCommander, Wiersz poleceń - FTP

28 HTTP  HTTP (ang. Hypertext Transfer Protocol - protokół przesyłania dokumentów hypertekstowych) to protokół sieci WWW (ang. World Wide Web). Obecną definicję HTTP stanowi RFC Za pomocą protokołu HTTP przesyła się żądania udostępnienia dokumentów WWW i informacje o kliknięciu odnośnika oraz informacje z formularzy. Zadaniem stron WWW jest publikowanie informacji - natomiast protokół HTTP właśnie to umożliwia. Protokół HTTP jest tak użyteczny, ponieważ udostępnia znormalizowany sposób komunikowania się komputerów ze sobą. Określa on formę żądań klienta dotyczących danych oraz formę odpowiedzi serwera na te żądania. Jest zaliczany do protokołów bezstanowych (ang. stateless) z racji tego, że nie zachowuje żadnych informacji o poprzednich transakcjach z klientem (po zakończeniu transakcji wszystko "przepada"). Pozwala to znacznie zmniejszyć obciążenie serwera, jednak jest kłopotliwe w sytuacji, gdy np. trzeba zapamiętać konkretny stan dla użytkownika, który wcześniej łączył się już z serwerem. Najczęstszym rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie mechanizmu cookies. Inne podejścia to m.in. sesje po stronie serwera, ukryte parametry (gdy aktualna strona zawiera formularz) oraz parametry umieszczone w URL-u. HTTP standardowo korzysta z portu nr 80 (TCP).

29 HTTPS (ang. HyperText Transfer Protocol Secure) to szyfrowana wersja protokołu HTTP. Zamiast używać w komunikacji klient-serwer niezaszyfrowanego tekstu, szyfruje go za pomocą technologii SSL. Zapobiega to przechwytywaniu i zmienianiu przesyłanych danych. HTTPS działa domyślnie na porcie nr 443 w protokole TCP. Wywołania tego protokołu zaczynają się od a zwykłego połączenia HTTP od Protokół HTTP jest warstwę wyżej (na transporcie SSL), najpierw następuje więc wymiana kluczy SSL, a dopiero później żądanie HTTP. Powoduje to, że jeden adres IP może serwować tylko jedną domenę lub też tylko subdomeny danej domeny (zależnie od certyfikatu). TLS (ang. Transport Layer Security) – przyjęte jako standard w Internecie rozwinięcie protokołu SSL (ang. Secure Socket Layer), w swojej pierwotnej wersji zaprojektowanego przez firmę Netscape Communications Corporation. TLS ma na celu zapewnienie poufności i integralności transmisji danych oraz zapewnienie uwierzytelnienia, opiera się na szyfrach asymetrycznych oraz certyfikatach standardu X.509. Zaletą protokołu jest fakt, że działa on na warstwie TCP, więc można go łatwo zastosować do zabezpieczenia protokołów warstwy aplikacyjnej (np.: telnet, HTTP, gopher, POP3, IMAP, NNTP).

30 Źródła :


Pobierz ppt "Internet i jego historia"

Podobne prezentacje


Reklamy Google