Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Jak wspomagać pasje poznawcze dzieci i nauczycieli – neurodydaktyka w praktyce dr Renata Jagodzińska Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Jak wspomagać pasje poznawcze dzieci i nauczycieli – neurodydaktyka w praktyce dr Renata Jagodzińska Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi."— Zapis prezentacji:

1 Jak wspomagać pasje poznawcze dzieci i nauczycieli – neurodydaktyka w praktyce dr Renata Jagodzińska Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi

2 KILKA WAŻNYCH SŁÓW POTENCJAŁ ZDOLNOŚCI MIŁOŚĆ/MOTYWACJA ŚRODOWISKO NAUCZYCIEL=ZACHWYT ZESPÓŁ DUCHOWOŚĆ KULTURA SPOŁECZNA/KULTURA WSPÓŁPRACY/SPOTYKANIA SIĘ/RELACJI *Gerald Hüther *MOTY- WACJA *WSPÓŁ- PRACA *DOBRE RELACJE

3 Neurodydaktyka - krótka historia Połowa lat 80-tych – Pojawia się termin „neurodydaktyka”, autorem jest niemiecki dydaktyk matematyki Gerhard Preis 1997 – W Niemczech nakładem wydawnictwa Vandenhoeck & Ruprecht ukazuje się książka profesora neurobiologii Geralda Hüthera „Biologie der Angst” (pol.„Biologia strachu”), w której autor wyjaśnia, czym dla mózgu jest stres i jaki jest jego wpływ na efektywność uczenia się – W tym roku w Niemczech ukazuje się książka Manfreda Spitzera „Lernen: Gehirnforschung und die Schule des Lebens” (pol. Jak uczy się mózg) 2004 – W Ulm powstaje Centrum Wymiany Wiedzy z Dziedziny Neuronauk i Edukacji

4 Neurodydaktyka w praktyce 2007 – w Berlinie zaczyna się edukacyjny eksperyment pod nazwą „Budząca się Szkoła”, którego inicjatorami są Margret Rasfeld, Stephan Breidenbach i neurobiolog Gerald Hüther. W Polsce od kwietnia 2015 – czekamy na efekty

5 Jak przebiega proces uczenia się?

6 Mózg – kilka ważnych informacji Ludzki mózg waży średnio 1400 gramów, co stanowi 2-3% masy ciała; Zużywa średnio ok % całej energii, co oznacza, że 1/5 energii dostarczanej przez odżywianie służy podtrzymaniu pracy mózgu; Największą część energii pochłania utrzymanie stanu gotowości do przesyłania impulsów między neuronami; Ludzki mózg zawiera na ogół ok. 100 mld neuronów, które komunikują się ze sobą za pomocą synaps; Liczba możliwych połączeń między neuronami jest większa od liczby atomów we wszechświecie.

7

8

9 Neuron - rodzaj elektrycznie pobudliwej komórki zdolnej do przetwarzania i przewodzenia informacji w postaci sygnału elektrycznego. Nowe informacje są zapisywane w mózgu w formie siły połączeń między neuronami. Mamy średnio ok. 100 mld neuronów. Jeden neuron może mieć do połączeń z innymi komórkami nerwowymi.

10 Synapsy – z ich pomocą neurony łączą się w obwody, tworząc uprzywilejowane drogi przetwarzania informacji. Utworzone w dzieciństwie szlaki neuronowe są wykorzystywane do końca życia. Ale… mózg to swoisty plac budowy

11 Jak było kiedyś… Jak jest teraz?

12 Ile nas jest? Im mniej, tym lepiej

13 Zespół, czyli praca u podstaw

14 Dobre emocje

15 Pomoce podręczne ucznia

16 Oj, malowało się…

17 Podręczniki zalecane przez MEN. Płatne.

18 Rodzina, moja rodzina, mój dom, moi bliscy…

19 Rozrywka, chwila dla Ciebie

20 Neurobiologia a edukacja W przedwczorajszych szkołach wczorajsi nauczyciele uczą dzisiejszych uczniów rozwiązywania problemów, jakie przyniesie jutro… (Manfred Spitzer)

21 MODEL PRUSKI MODEL TRANSMISYJNY SZKOŁA TERAŹNIEJSZA Lejek poetycki do napełniania głów w ciągu sześciu godzin niemiecką sztuką rymotwórczą, Georg Harsdorfer, 1647, Norymberga

22 Wersje lejka

23 Bez komentarza…

24 Mózg przy pracy Neuroplastyczne neuroprzekaźniki Przebudowują architekturę mózgu (ważne dla nas, nauczycieli) – stymulacja poprzez emocje Mielinizacja – osłonka tłuszczowa, jej istnienie świadczy o dojrzałości układu nerwowego – wspiera ją gra na instrumentach; podosi efektywność mózgu Biochemia pracy mózgu (endorfiny, dopaminy – sprawiają, że proces uczenia jest trwały!) mozgu.pdf

25 Opisz sytuację przedstawioną na obrazku Matura z języka angielskiego, niemieckiego i jakiego tylko chcesz

26 Mózg przy pracy GRUPA 1GRUPA 2 Chłopiec jedzie z matką przez miasto, aby odwiedzić ojca pracującego w szpitalu. Tam chłopiec przygląda się różnym procedurom medycznym Chłopiec jedzie z matką przez miasto i zostaje ciężko ranny w wypadku samochodowym. Jest natychmiast przetransportowany do szpitala i poddany różnym procedurom medycznym.

27 Neuroprzekaźniki: adrenalina, noradrenalina, serotonina, dopamina, glutaminian.

28 Proces uczenia się Co to jest uczenie się, przyswajanie wiedzy i umiejętności? Jest to tworzenie uprzywilejowanych obwodów obiegu informacji i zmiana siły połączeń synaptycznych. Uczenie się to zwiększanie liczby i objętości elementów białkowych mózgu.

29 ? Jest to tworzenie uprzywilejowanych obwodów obiegu informacji i zmiana siły połączeń synaptycznych. Uczenie się to zwiększanie liczby i objętości elementów białkowych mózgu.

30 Co to jest skuteczne uczenie? Co to jest skuteczne uczenie się?

31 Kolce dendrytyczne Źródło: https://www.google.pl/search?tbs=sb

32 Zapominanie

33 Uczenie się – neurony lustrzane Neurony lustrzane to: komórki w naszym mózgu, które odzwierciedlają cudze działania, intencje i emocje, otwierają drogę do porozumiewania się i uczenia, odkryte zostały na przełomie lat 80 i 90 przez włoskich naukowców (zespół pracował pod kierunkiem Giacomo Rizolattiego) i od tamtej pory zrewolucjonizowały poglądy na temat generacji ludzkich zachowań.

34 Uczenie się – neurony lustrzane Sabine Czerny – czego potrzebują uczniowie? CZASU, WSPARCIA, WZORCÓW proces uczenia się : obserwacja dorosłego dostarczającego modeli, naśladowanie, samodzielne wykonanie zadania, szukanie własnej drogi, czyli odchodzenie od podanych wzorców i wykonywanie zadań według własnych pomysłów.

35 Neurony lustrzane Naśladowanie, czyli neurony lustrzane w akcji – młody makak. Źródło: macaque-imitation

36 Działanie łatwe do … naśladowania https://www.google.pl/se arch?q=neurony+lustrzan e&espv=2&biw=1366&bih =667&tbm=isch&tbo=u&s ource=univ&sa=X&ei=9l8y VLu7OsX3OtDWgIAP&ved =0CC0QsAQ#facrc=0%3B mirror%20neurons&imgdii =_&imgrc=_

37 Jane Goodal i szympans https://www.google.pl/sear ch?q=szympans+i+jane+go& espv=2&biw=1366&bih=624 &source=lnms&tbm=isch&s a=X&ei=oWAyVM- IOMHyPNLsgbgM&ved=0CA YQ_AUoAQ

38 Czego chcę się uczyć, co mnie nie obchodzi? To lubię? NoweZnane Ważne dla mnieNieważne Potrzebne, przydatne (dla mnie!)Niepotrzebne Intrygujące, ciekaweNudne Nietypowe, zaskakująceTypowe ŚmieszneNeutralne Wymagające wyjaśnieniaNiewymagające wyjaśnienia

39 Relacje międzyludzkie a efektywność nauczania Po co nam empatia Empatia?

40 Nauczanie a uczenie się Dwa różne procesy, jeden może zachodzić bez drugiego, niestety… Proces uczenia się jest kognitywno- emocjonalny Uczenie się to proces subiektywny Motywacja (pochodna ciekawości) Wybór atrakcyjnego (atrakcyjne jest to, co reprezentuje atrakcyjny człowiek!)

41 Uczenie się – raz jeszcze Motywacja Człowiek (atrakcyjny, czyli?) Uczenie się to proces społeczny – zachęcaj do pracy zespołowej! Zwróć uwagę na działanie systemu nagrody (POWTARZAJ TO, CO PRZYJEMNE, UNIKAJ TEGO, CO NIEMIŁE) Zwróć uwagę na działanie detektora znaczeń i nowości (co jest atrakcyjne dla Ciebie, co jest atrakcyjne dla uczniów?)

42 Motywacja Manfred Spitzer: Przedmiot w centrum uwagi, sens w centrum uwagi, nauczyciel to mistrz, zafascynowany wiedzą, którą przekazuje.

43 Potrzeba a fakty… "Każdego, kto na początku wierzy, że sensem życia jest realizowanie wyższych celów, szkoła szybko nauczy przeciętności.„ G.Hüther, U. Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne, 2014

44 Bibliografia wykorzystana w przygotowaniu prezentacji file:///C:/Users/Renata%20Jagodzi%C5%84ska/Downloads/neurody daktyka%20%20wybrane%20aspekty%20praktyczne%20- %20marek%20kaczmarzyk.pdf (ciekawy artykuł dr. Marka Kaczmarzyka) file:///C:/Users/Renata%20Jagodzi%C5%84ska/Downloads/neurody daktyka%20%20wybrane%20aspekty%20praktyczne%20- %20marek%20kaczmarzyk.pdf onf.pdf (ciekawa prezentacja Małgorzaty Taraszkiewicz) onf.pdf Gerald Hüther, Uli Hauser, Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty, Słupsk Manfred Spitzer, Jak uczy się mózg?, Kraków 2013 Manfred Spitzer, Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk Marzena Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń POLECAM BLOG DR MARZENY ŻYLIŃSKIEJ: https://osswiata.pl/zylinska/


Pobierz ppt "Jak wspomagać pasje poznawcze dzieci i nauczycieli – neurodydaktyka w praktyce dr Renata Jagodzińska Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi."

Podobne prezentacje


Reklamy Google