Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

STOP CYBERPRZEMOCY SPOTKANIE Z RODZICAMI PROWADZĄCE: KATARZYNA NAJDZIK-STĘPIEŃ ANNA ZIMOCHOCKA.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "STOP CYBERPRZEMOCY SPOTKANIE Z RODZICAMI PROWADZĄCE: KATARZYNA NAJDZIK-STĘPIEŃ ANNA ZIMOCHOCKA."— Zapis prezentacji:

1 STOP CYBERPRZEMOCY SPOTKANIE Z RODZICAMI PROWADZĄCE: KATARZYNA NAJDZIK-STĘPIEŃ ANNA ZIMOCHOCKA

2 Cyberprzemoc (ang. cyberbullying) zdefiniować można najkrócej jako przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Podstawowe formy cyberprzemocy to: nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem Sieci, rejestrowanie niechcianych zdjęć i filmów, publikowanie w Internecie lub rozsyłanie przy użyciu telefonu komórkowego ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, podszywanie się w Sieci pod rówieśników.

3 Historia problemu

4 W styczniu 2007 roku w ramach kampanii Dziecko w Sieci przeprowadzone zostały pierwsze w Polsce badania poświęcone problemowi cyberprzemocy, Miały one na celu ustalenie skali i specyfiki problemu wśród dzieci i młodzieży w Polsce Badani – 891 internautów w wieku 12 – 17 lat

5 Co drugi młody internauta (52%) miał do czynienia z przemocą werbalną w Internecie lub poprzez telefon komórkowy. 47% dzieci doświadczyło wulgarnego wyzywania; 21%, poniżania, ośmieszania i upokarzania; 16% straszenia i szantażowana. 29% zgłasza, że ktoś w Sieci podawał się za nie wbrew ich woli. Ponad połowa (57%) internautów w wieku była przynajmniej raz obiektem zdjęć lub filmów wykonanych wbrew ich woli. 14% dzieci zgłasza przypadki rozpowszechniania za pośrednictwem Internetu lub GSM kompromitujących je materiałów. Akty cyberprzemocy często powodują u ofiar irytację, lęk i zawstydzenie. Dzieci za zwyczaj nie informują nikogo o doświadczanej przemocy. Pełny raport z badań:

6 Z jakich serwisów internetowych korzystasz? Strony www 96% Komunikatory 90% 81% Gry internetowe 40% Serwisy P2P 40% Czaty 35% Grupy dyskusyjne 15% IRC 4% (Gemius, FDN 2004):

7 TAK 94% NIE 6% Niebezpieczne zachowania dzieci w Internecie Podawanie adresu 83% Podawanie numeru telefonu 52% Podawanie adresu zamieszkania 25% Przesyłanie zdjęcia 45% Czy w ciągu ostatniego roku ktoś obcy chciał się z Tobą umówić poza Internetem? NIE 36% TAK 64% Czy doszło do spotkania? TAK 37% NIE 63%

8 Kontakt z nieodpowiednimi treściami – spam, pornografia, treści faszystowskie, wzywające do nienawiści, propagujące zażywanie środków psychoaktywnych, itp. Zagrożenie w prawdziwym świecie – nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie – może to być pedofil, złodziej lub innego rodzaju przestępca. Dzieci są z natury ufne i w takiej konfrontacji są z góry skazane na porażkę. Nękanie za pośrednictwem Sieci – mniej groźne niż niebezpieczeństwa w prawdziwym świecie, ale często bardzo męczące. Są to zwykle działania dowcipnisiów, którzy często nie znają adresata swoich zaczepek. Mogą zasypać skrzynkę pocztową setkami i, wysyłać pogróżki, itp. Narażenie na straty finansowe – Sieć roi się od złodziei i oszustów. Należy zachowywać szczególną ostrożność przy transakcjach za pośrednictwem Internetu.

9 W bieżącym roku szkolnym w ramach profilaktyki walki z cyberprzemocą odbyło się: - Spotkanie z policją - Zajęcia profilaktyczne - Spotkanie z rodzicami – rozmowa o zagrożeniach

10

11 Uczucia bohaterów sytuacji ofiar cyberprzemocy: - Bezradność - Samotność - Poniżenie - Zdenerwowanie - Wstyd - Smutek - Zakłopotanie - Niepokój - Strach - Przerażenie

12 Nie odpisywać na niechciane wiadomości Zmienić numer GG i nie podawać swoich danych Zwrócić się o pomoc do rodziców lub innej dorosłej osoby Zgłosić problem na policję Powinno się sprawdzić numer IP (sprawcy przemocy) Usunąć zdjęcia z portali społecznej Zatrzymać dowody rozmowy- wydruk rozmowy, preen screen

13 Pamiętaj, że masz wpływ na to, czy dziecko zastosuje się do Twoich zasad i postanowień – możesz decydować, czy odłączyć Sieć, jeśli będzie łamało zasady. Z tego powodu warto, aby dziecko korzystało z Internetu w domu – masz wtedy pod kontrolą jego zachowania.

14 1. Odkrywaj Internet razem z dzieckiem i rozmawiaj z nim o cyberprzemocy Pamiętaj, że urządzenia mobilne, które są powszechnie dostępne mają funkcje aparatu i kamery, co ułatwia wykonywanie zdjęć i filmów. Uczul dziecko, że zamieszczanie filmów i zdjęć na stronach internetowych może wyrządzić komuś krzywdę lub, że materiały te mogą zostać wykorzystane przez osoby obce.

15 2. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie. Uczul dziecko na niebezpieczeństwa związane z nawiązywaniem nowych znajomości w Internecie. Podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w Sieci, ani też wierzyć we wszystko co o sobie mówią. Ostrzeż dziecko przed ludźmi, którzy mogą chcieć zrobić im krzywdę.

16 3. Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci. Dorośli powinni zrozumieć, że dzięki Internetowi dzieci mogą nawiązywać przyjaźnie. Jednakże spotykanie się z nieznajomymi poznanymi w Sieci może okazać się bardzo niebezpieczne. Dzieci muszą mieć świadomość, że mogą spotykać się z nieznajomymi wyłącznie po uzyskanej zgodzie rodziców i zawsze w towarzystwie dorosłych lub przyjaciół.

17 4. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych. Dostęp do wielu stron internetowych przeznaczonych dla najmłodszych wymaga podania prywatnych danych. Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. Ustal z nim, żeby nigdy nie podawało przypadkowym osobom swojego imienia, nazwiska, adresu i numeru telefonu.

18 5. Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Sieci. Wiele dzieci używa Internetu w celu rozwinięcia swoich zainteresowań i rozszerzenia wiedzy potrzebnej w szkole. Mali internauci powinni być jednak świadomi, że nie wszystkie znalezione w Sieci informacje są wiarygodne. Naucz dziecko, że trzeba weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł (encyklopedie, książki, słowniki).

19 6. Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka. Często zdarza się, że dzieci przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą, boją się do tego przyznać. Ważne jest, żeby dziecko Ci ufało i mówiło o tego typu sytuacjach; by wiedziało, że zawsze kiedy poczuje się niezręcznie, coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do Ciebie zwrócić.

20 7. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści. Nielegalne treści można zgłaszać na policję lub do współpracującego z nią punktu kontaktowego ds. zwalczania nielegalnych treści w Internecie – Hotlineu lub infolinia oraz infolinia

21 8. Zapoznaj dziecko z NETYKIETĄ - Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie. Przypominaj dzieciom o zasadach dobrego wychowania. W każdej dziedzinie naszego życia, podobnie więc w Internecie obowiązują takie reguły: powinno się być miłym, używać odpowiedniego słownictwa itp. (zasady Netykiety znajdziesz na stronie Twoje dzieci powinny je poznać (nie wolno czytać nie swoich i, kopiować zastrzeżonych materiałów, itp.).

22 9. Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko. Przyjrzyj się, jak Twoje dziecko korzysta z Internetu, jakie strony lubi oglądać i jak zachowuje się w Sieci. Staraj się poznać znajomych, z którymi dziecko koresponduje za pośrednictwem Internetu. Ustalcie zasady korzystania z Sieci oraz sposoby postępowania w razie nietypowych sytuacji.

23 10. Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami. Internet jest doskonałym źródłem wiedzy, jak również dostarczycielem rozrywki. Pozwól swojemu dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni korzystać z oferowanego przez Sieć bogactwa.

24 Programy umożliwiające kontrolę i filtrowanie zasobów internetowych, do których dostęp mają młodsi użytkownicy Sieci Visikid 2009 Visikid 2009 Visikid to nieinwazyjna forma kontroli rodzicielskiej. Składa się z programu, który instalujesz na komputerze używanym przez twoje dziecko oraz panelu administracyjnego dostępnego online za pośrednictwem dowolnej przeglądarki. W odróżnieniu od konkurencyjnych aplikacji tego typu Visikid w żaden sposób nie blokuje dostępu do Internetu bądź jego wybranych zasobów. Jego rolą jest monitorowanie aktywności użytkownika - rejestruje strony otwierane w przeglądarce, uruchamiane programy oraz mierzy czas, który dziecko spędza przed monitorem. Strażnik Ucznia 2.0 Strażnik Ucznia 2.0 Program do kompleksowej ochrony dziecka w sieci Internet. Łączy w sobie najnowocześniejsze mechanizmy zabezpieczające, gwarantujące nie tylko wysoką skuteczność, ale także wysoki poziom bezpieczeństwa i przejrzystość obsługi. Ochraniacz 1.22 pl Ochraniacz 1.22 pl Ochraniacz program kontrolujący dostęp do Internetu, blokuje strony, czaty, aplikacje, itd. Umożliwia zabezpieczenie dzieci przed niepożądanymi treściami znajdującymi się w Internecie. Narzędzie natychmiast wyłącza wszystkie programy (m.in. przeglądarki internetowe, edytory tekstu, gry i programy), które w swoich tytułach zawierają co najmniej jedno z zakazanych słów, zapisanych w pliku bazy danych.

25 Beniamin 2.01 Beniamin 2.01 Beniamin to program umożliwiający nadzór rodzinny w zakresie dostępu do różnych usług związanych z Internetem. Przede wszystkim użytkownik może na różne sposoby blokować dostęp do stron WWW. Można zablokować dostęp do stron o tematyce erotycznej i pornograficznej, można definiować własne kryteria blokowania (eliminacja stron zawierających określone słowa), program umożliwia również definiowanie białych i czarnych list - czyli list stron, które pociecha może oglądać oraz stron, których dziecko nie uruchomi. Program zawiera również szereg innych możliwości, które mogą zapewnić bezpieczne korzystanie z Internetu naszemu dziecku. Cenzor Cenzor jest profesjonalnym polskim programem umożliwiający kontrolę nad korzystaniem z zasobów Internetu. Może być używany w domu, w szkole, w zakładzie pracy i wszędzie tam, gdzie powinniśmy mieć wpływ na rodzaj dostępnych dla użytkowników informacji. Cenzor ogranicza dostęp do niecenzuralnych treści internetowych oraz wybranych czatów i komunikatorów. Główny nacisk został położony na strony z pornografią i przemocą oraz narkomanią, czyli wszystkie te, które mogą powodować zaburzenia w rozwoju psychicznym młodych internautów

26 m m ka_i_rodzica_8211;_przeglad_programow_filtrujacych.ht ml ka_i_rodzica_8211;_przeglad_programow_filtrujacych.ht ml Internecie,Program,Windows,12211.html Internecie,Program,Windows,12211.html Ucznia,Program,Windows,12315.html Ucznia,Program,Windows,12315.html

27 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ.


Pobierz ppt "STOP CYBERPRZEMOCY SPOTKANIE Z RODZICAMI PROWADZĄCE: KATARZYNA NAJDZIK-STĘPIEŃ ANNA ZIMOCHOCKA."

Podobne prezentacje


Reklamy Google