Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1 Zarządzanie strategiczne Analiza otoczenia Dr inż. Justyna Patalas 27.października 2007.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1 Zarządzanie strategiczne Analiza otoczenia Dr inż. Justyna Patalas 27.października 2007."— Zapis prezentacji:

1 1 Zarządzanie strategiczne Analiza otoczenia Dr inż. Justyna Patalas 27.października 2007

2 2 Analiza strategiczna proces badawczy umożliwiający diagnozę przedsiębiorstwa i otoczenia: Badanie trendów i zjawisk, które występują w otoczeniu i stwarzają szansę lub zagrożenie dla dalszego rozwoju przedsiębiorstwa, Badanie konkurentów i ich potencjału konkurencyjnego, Badanie słabości i sił przedsiębiorstwa, Badanie problemów strategicznych

3 3 Proszę zdefiniować otoczenie: dwie cechy

4 4 Otoczenie: celowo określony zbiór elementów spoza systemu, których oddziaływanie lub zmiana właściwości może spowodować zmianę samego systemu Gościński Otoczenie dalsze: makrootoczenie Otoczenie bliższe: mikrootoczenie Grupy stakeholders: aktywni widzowie tłum gracze arbitrzy

5 5 Metody badania otoczenia dalszego Opinie ekspertów Czynniki: Wykształcenie, Wiedza, Pragmatyzm, Kreatywność, …

6 6 Ekstrapolacja trendów Metoda regresji liniowej Alternatywne scenariusze Scenariusze możliwych zdarzeń, Scenariusze symulacyjne, Scenariusze stanów otoczenia Scenariusze procesów w otoczeniu

7 7 Modele symulacyjne Model algorytmiczny Model statystyczny Model komputerowy Burza mózgów Zasady: Odraczaj ocenę Ilość rodzi jakość Wykorzystaj każdą okazję

8 8 Stwórz strategię reklamową dla produktu materac do pływania na Alasce

9 9 Modele przyczynowe Diagram Ishikawy Diagram Pareto Metoda delficka Analiza przekrojowa efektów Analiza wejścia-wyjścia Prognozy wykładnicze Kontrola sygnałów Metoda drzewa relawancji Analiza morfologiczna Metoda SPACE

10 10 Metoda SPACE Założenia zachowanie organizacji oparte jest na 2 wymiarach: wewnętrznym i zewnętrznym, –wymiary wewnętrzne to: FS – siła finansowa, CA – przewaga konkurencyjna, –wymiary zewnętrzne: IS – siła branży, ES – stabilność otoczenia, wynik analizy determinuje postawy strategiczne firmy.

11 11 Postawy strategiczne Zachowania firmy w zależności od wyników analizy SPACE: –agresywna, –konkurencyjna, –konserwatywna, –defensywna

12 12 Stabilność otoczenia Zmiany technologiczneWIELE MAŁO Współczynnik inflacjiNISKI WYSOKI Zmienność popytuDUŻA MAŁA Zakres cen konkurujących Produktów SZEROKI WĄSKI Bariery wejścia na rynekMAŁO DUŻO Nacisk konkurencyjnySILNY SŁABY Elastyczność cenowa popytu SILNA SŁABA Czynniki określające stabilność otoczenia - ES

13 13 Siła branży Czynniki określające siłę branży - IS Potencjał wzrostuNISKI WYSOKI Potencjał zyskuNISKI WYSOKI Stabilność finansowa firmyNISKA WYSOKA Technologiczne know – howPROSTE ZŁOŻONE Wykorzystanie zasobów NIE- EFEKTYWNE EFEKTYWNE Koncentracja kapitałuSILNA SŁABA Wejście na rynekŁATWE TRUDNE Wykorzystanie zdolności Produkcyjnych SŁABE WYSOKIE Elastyczność / mobilnośćNISKA WYSOKA

14 14 Przewaga konkurencyjna Czynniki określające przewagę konkurencyjną - CA Udział w rynkuMAŁY DUŻY Jakość produktuNISKA WYSOKA Faza cyklu życia produktuPÓŹNA WCZESNA Cykl odtworzenia produktuZMIENNY STAŁY Lojalność klientówSŁABA SILNA Możliwość konkurowaniaMAŁA DUŻA Technologiczne know - howNISKIE WYSOKIE Integracja pionowaSŁABA SILNA

15 15 Siła finansowa Czynniki określające siłę finansową - FS Zwrot kapitałuNISKI WYSOKI Efekt dźwigniSŁABY SILNY Płynność POZA OPTIMUM OPTYMALNA Relacja kapitału: wymagany / dostępny WYSOKI NISKI Przepływy gotówkoweNISKIE WYSOKIE Koszt wyjścia z branżyWYSOKI NISKI Ryzyko operacyjneWYSOKIE NISKIE

16 16 Analiza postaw POSTAWA KONSERWATYWNA POSTAWA AGRESYWNA POSTAWA DEFENSYWNAPOSTAWA KONKURENCYJNA FS ES IS CA Obliczamy średnie z poszczególnych czynników i nanosimy je na oś. Gdzie jest większe pole, taka powinna postawa strategiczna.

17 17 Analiza postaw strategicznych WYMIAR POSTAWA STRATEGICZNA AGRESYWNA KONKURENCY JNA KONSERWATYW NA DEFENSYWN A OtoczenieStabilneNiestabilneStabilneNiestabilne PrzemysłAtrakcyjny Nie atrakcyjny Nie atrakcyjny KonkurencjaSilna Słaba Siła finansowa WysokaNiskaWysokaNiska

18 18 Wybór strategii - wnioski Zorientowane na szukanie okazji Postawy bierne strategicznej Strategia Agresywna Wzrost najlepiej przez zakup firmy Zarabianie na okazjach strategicznych Przewaga konkurencyjna innowacyjna Konkurencyjna Redukcja kosztów poprawa produktywności, gromadzenie kapitału w celu adaptacji okazji strategicznych i wzmacnianie konkurencyjności W miarę możliwości łączenie się z mniej konkurencyjnymi lecz zasobnymi w gotówkę firmami Konserwatywna Redukcja kosztów i nacjonalizacja produktów i usług (nie jest zorientowane na szukanie okazji w otoczeniu) Defensywa Opuszczenie branży


Pobierz ppt "1 Zarządzanie strategiczne Analiza otoczenia Dr inż. Justyna Patalas 27.października 2007."

Podobne prezentacje


Reklamy Google