Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1 Zarządzanie strategiczne Analiza otoczenia Dr inż. Justyna Patalas 27.października 2007.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1 Zarządzanie strategiczne Analiza otoczenia Dr inż. Justyna Patalas 27.października 2007."— Zapis prezentacji:

1 1 Zarządzanie strategiczne Analiza otoczenia Dr inż. Justyna Patalas 27.października 2007

2 2 Analiza strategiczna proces badawczy umożliwiający diagnozę przedsiębiorstwa i otoczenia: Badanie trendów i zjawisk, które występują w otoczeniu i stwarzają szansę lub zagrożenie dla dalszego rozwoju przedsiębiorstwa, Badanie konkurentów i ich potencjału konkurencyjnego, Badanie słabości i sił przedsiębiorstwa, Badanie problemów strategicznych

3 3 Proszę zdefiniować otoczenie: dwie cechy

4 4 Otoczenie: celowo określony zbiór elementów spoza systemu, których oddziaływanie lub zmiana właściwości może spowodować zmianę samego systemu Gościński Otoczenie dalsze: makrootoczenie Otoczenie bliższe: mikrootoczenie Grupy stakeholders: aktywni widzowie tłum gracze arbitrzy

5 5 Metody badania otoczenia dalszego Opinie ekspertów Czynniki: Wykształcenie, Wiedza, Pragmatyzm, Kreatywność, …

6 6 Ekstrapolacja trendów Metoda regresji liniowej Alternatywne scenariusze Scenariusze możliwych zdarzeń, Scenariusze symulacyjne, Scenariusze stanów otoczenia Scenariusze procesów w otoczeniu

7 7 Modele symulacyjne Model algorytmiczny Model statystyczny Model komputerowy Burza mózgów Zasady: Odraczaj ocenę Ilość rodzi jakość Wykorzystaj każdą okazję

8 8 Stwórz strategię reklamową dla produktu materac do pływania na Alasce

9 9 Modele przyczynowe Diagram Ishikawy Diagram Pareto Metoda delficka Analiza przekrojowa efektów Analiza wejścia-wyjścia Prognozy wykładnicze Kontrola sygnałów Metoda drzewa relawancji Analiza morfologiczna Metoda SPACE

10 10 Metoda SPACE Założenia zachowanie organizacji oparte jest na 2 wymiarach: wewnętrznym i zewnętrznym, –wymiary wewnętrzne to: FS – siła finansowa, CA – przewaga konkurencyjna, –wymiary zewnętrzne: IS – siła branży, ES – stabilność otoczenia, wynik analizy determinuje postawy strategiczne firmy.

11 11 Postawy strategiczne Zachowania firmy w zależności od wyników analizy SPACE: –agresywna, –konkurencyjna, –konserwatywna, –defensywna

12 12 Stabilność otoczenia Zmiany technologiczneWIELE0 1 2 3 4 5 6MAŁO Współczynnik inflacjiNISKI0 1 2 3 4 5 6WYSOKI Zmienność popytuDUŻA0 1 2 3 4 5 6MAŁA Zakres cen konkurujących Produktów SZEROKI0 1 2 3 4 5 6WĄSKI Bariery wejścia na rynekMAŁO0 1 2 3 4 5 6DUŻO Nacisk konkurencyjnySILNY0 1 2 3 4 5 6SŁABY Elastyczność cenowa popytu SILNA0 1 2 3 4 5 6SŁABA Czynniki określające stabilność otoczenia - ES

13 13 Siła branży Czynniki określające siłę branży - IS Potencjał wzrostuNISKI0 1 2 3 4 5 6WYSOKI Potencjał zyskuNISKI0 1 2 3 4 5 6WYSOKI Stabilność finansowa firmyNISKA0 1 2 3 4 5 6WYSOKA Technologiczne know – howPROSTE0 1 2 3 4 5 6ZŁOŻONE Wykorzystanie zasobów NIE- EFEKTYWNE 0 1 2 3 4 5 6EFEKTYWNE Koncentracja kapitałuSILNA0 1 2 3 4 5 6SŁABA Wejście na rynekŁATWE0 1 2 3 4 5 6TRUDNE Wykorzystanie zdolności Produkcyjnych SŁABE0 1 2 3 4 5 6WYSOKIE Elastyczność / mobilnośćNISKA0 1 2 3 4 5 6WYSOKA

14 14 Przewaga konkurencyjna Czynniki określające przewagę konkurencyjną - CA Udział w rynkuMAŁY0 1 2 3 4 5 6DUŻY Jakość produktuNISKA0 1 2 3 4 5 6WYSOKA Faza cyklu życia produktuPÓŹNA0 1 2 3 4 5 6WCZESNA Cykl odtworzenia produktuZMIENNY0 1 2 3 4 5 6STAŁY Lojalność klientówSŁABA0 1 2 3 4 5 6SILNA Możliwość konkurowaniaMAŁA0 1 2 3 4 5 6DUŻA Technologiczne know - howNISKIE0 1 2 3 4 5 6WYSOKIE Integracja pionowaSŁABA0 1 2 3 4 5 6SILNA

15 15 Siła finansowa Czynniki określające siłę finansową - FS Zwrot kapitałuNISKI0 1 2 3 4 5 6WYSOKI Efekt dźwigniSŁABY0 1 2 3 4 5 6SILNY Płynność POZA OPTIMUM 0 1 2 3 4 5 6OPTYMALNA Relacja kapitału: wymagany / dostępny WYSOKI0 1 2 3 4 5 6NISKI Przepływy gotówkoweNISKIE0 1 2 3 4 5 6WYSOKIE Koszt wyjścia z branżyWYSOKI0 1 2 3 4 5 6NISKI Ryzyko operacyjneWYSOKIE0 1 2 3 4 5 6NISKIE

16 16 Analiza postaw POSTAWA KONSERWATYWNA POSTAWA AGRESYWNA POSTAWA DEFENSYWNAPOSTAWA KONKURENCYJNA FS ES IS CA Obliczamy średnie z poszczególnych czynników i nanosimy je na oś. Gdzie jest większe pole, taka powinna postawa strategiczna.

17 17 Analiza postaw strategicznych WYMIAR POSTAWA STRATEGICZNA AGRESYWNA KONKURENCY JNA KONSERWATYW NA DEFENSYWN A OtoczenieStabilneNiestabilneStabilneNiestabilne PrzemysłAtrakcyjny Nie atrakcyjny Nie atrakcyjny KonkurencjaSilna Słaba Siła finansowa WysokaNiskaWysokaNiska

18 18 Wybór strategii - wnioski Zorientowane na szukanie okazji Postawy bierne strategicznej Strategia Agresywna Wzrost najlepiej przez zakup firmy Zarabianie na okazjach strategicznych Przewaga konkurencyjna innowacyjna Konkurencyjna Redukcja kosztów poprawa produktywności, gromadzenie kapitału w celu adaptacji okazji strategicznych i wzmacnianie konkurencyjności W miarę możliwości łączenie się z mniej konkurencyjnymi lecz zasobnymi w gotówkę firmami Konserwatywna Redukcja kosztów i nacjonalizacja produktów i usług (nie jest zorientowane na szukanie okazji w otoczeniu) Defensywa Opuszczenie branży


Pobierz ppt "1 Zarządzanie strategiczne Analiza otoczenia Dr inż. Justyna Patalas 27.października 2007."

Podobne prezentacje


Reklamy Google