Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

NIE TAKA MATMA STRASZNA ZAGADKA NR 3 Klasa 1F Gimnazjum nr 1 w Szprotawie Pod kierunkiem pani mgr Doroty Semenowicz.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "NIE TAKA MATMA STRASZNA ZAGADKA NR 3 Klasa 1F Gimnazjum nr 1 w Szprotawie Pod kierunkiem pani mgr Doroty Semenowicz."— Zapis prezentacji:

1

2 NIE TAKA MATMA STRASZNA ZAGADKA NR 3 Klasa 1F Gimnazjum nr 1 w Szprotawie Pod kierunkiem pani mgr Doroty Semenowicz

3 Zadanie na dziś: Budujemy coraz większe trójkąty równoboczne z jednakowych monet. Pierwszy trójkąt zawiera dokładnie 3 monety, drugi 6 - monet, kolejny trzeci trójkąt zawiera 10 monet, a czwarty i następne? Podaj i uzasadnij wzór obliczający liczbę monet potrzebnych do zbudowania n-tego z kolei trójkąta równobocznego. Jejku… trudne zadanie… Ehh… ??? Chyba znam rozwiązanie! Temat: Lekcja 105

4 Proszę Pana! Znam rozwiązanie, niestety nie umiem wykonać końcowego obliczenia. BRAWO !! Zad. Dom. Ćw. 7 str. 80 Świetnie! Proszę podjedź do mnie i przedstaw klasie swoje rozwiązanie, a ja w tym czasie opowiem pewną anegdotę, która powinna Wam pomóc w obliczeniach. Dodawajmy linijkami! Ale jak to zapisać?

5 I II III ………… n (n+1) PRZEDSTAWIENIE GRAFICZNE (notatki ucznia)

6 Dość dawno w szkole jakich wiele, uczył się Karol Gauss… Był przez swego nauczyciela traktowany jak zwykły wychowanek, aż do dnia w którym ów nauczyciel podał uczniom podobne zadanie do tego, które Wy rozwiązujecie dziś. A polegało ono na tym, by znaleźć sumę wszystkich liczb od 1 do 40. Starszy pan był przekonany, że wszyscy chłopcy w klasie będą rozwiązywać zadanie całą lekcje. Chwilę po tym jak zakończył pisać zadanie na tablicy usłyszał wesoły okrzyk: Już skończyłem!. Profesor myślał, że ma do czynienia ze zwykłym leniem i przyjął zeszyt chłopca z pogardą. Jak wielkie było jego zdziwienie gdy zorientował się, że chłopiec odkrył genialną technikę umożliwiającą szybkie rozwiązywanie zadań tego typu. Robił to w następujący sposób: 1, 2, 3, 4, , 39, 38, 37, , 41, 41, 41, Największa i najmniejsza liczba ciągu dają w sumie 41. To samo otrzymamy dodając drugą z kolei liczbę ciągu do drugiej od dołu; ten sam wynik uzyskamy dodając trzecią największą w ciągu do trzeciej najmniejszej i tak dalej. Więc, żeby obliczyć całą sumę należy 41 pomnożyć przez 20 (czyli przez połowę wszystkich liczb). W tym wypadku suma wynosi 820.

7 ROZWIĄZANIE [1 Ah tak! Już wiem! To nie takie trudne!

8 WZÓR [1+(n+1)] * 0,5 * (n +1) (1+n+1) * 0,5 * (n+1) (n+2) * 0,5 * (n+1) 0,5 * (n+2) * (n+1) SPRAWDZENIE I ROZWIĄZANIE (trójkąt 4) O,5 * (4+2) * (4+1) 0,5 * 6 * 5 = 0,5 * 30 = 15 Do pierwszej liczby trzeba dodać ostatnią i pomnożyć przez połowę ilości liczb.

9 Ciekawe co dostane!? :) Już skończyliśmy! Możemy oddać zeszyty do sprawdzenia?! Dobrze, proszę zeszyty na biurko…

10 KONIEC KONIEC Prezentację wykonali: P aulina Kubera & M aciej Hanusek Skład Grupy*: Gumiennik Aleksandra Hanusek Maciej Kubera Paulina Lichacz Piotr Szczurowska Marta Szumski Adrian Opiekun Grupy: Pani mgr Dorota Semenowicz


Pobierz ppt "NIE TAKA MATMA STRASZNA ZAGADKA NR 3 Klasa 1F Gimnazjum nr 1 w Szprotawie Pod kierunkiem pani mgr Doroty Semenowicz."

Podobne prezentacje


Reklamy Google