Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rozwój państwa rzymskiego a przebieg klasyfikacji dróg. Szlaki transkontynentalne, szlaki morskie, lokalizacje największych miast lądowej i morskiej sieci.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rozwój państwa rzymskiego a przebieg klasyfikacji dróg. Szlaki transkontynentalne, szlaki morskie, lokalizacje największych miast lądowej i morskiej sieci."— Zapis prezentacji:

1 Rozwój państwa rzymskiego a przebieg klasyfikacji dróg. Szlaki transkontynentalne, szlaki morskie, lokalizacje największych miast lądowej i morskiej sieci transportowej. Karolina Mazurkiewicz,

2 Granice Rzymu (Republika 510 p.n.e.-40 p.n.e.)

3

4

5

6

7

8

9

10

11 Granice Rzymu (Cesarstwo 20 n.e.-360 n.e.)

12

13

14

15

16

17 Starożytne drogi rzymskie

18 Via Appia Budowę rozpoczęto w 312r. p.n.e. Nazwa pochodzi od imienia urzędnika odpowiedzialnego za rozpoczęcie budowy Ze względu na zakaz grzebania zmarłych w miastach (Prawo XII tablic) stała się swoistym cmentarzem.

19 Pierwsze zapisy prawne Pierwsze zapisy prawne w VII spośród XII Tablic (450r. p.n.e.) Drogi powinny mieć 2,45m na prostych odcinkach i 4,9m na zakrętach. Poszczególne odcinki łączyły główne miasta. Wg inwentaryzacji Dioklecjana w imperium zbudowano 372 drogi o łącznej długości blisko 80 tys. km.

20 Znaczenie dróg - militarne Wojsko odpowiedzialne było za budowę nowych dróg Umożliwiały szybkie przemieszczanie wojsk pomiędzy obozami Drogi, jako konstrukcje inżynieryjne, pozwalały omijać przeszkody terenowe Alcantara – most rzymski Henryk Siemiradzki Droga z Rzymu do Albano

21 Znaczenie dróg – rozwój miast Bałkany, drogi rzymskie w okolicy rzeki Danube

22 Znaczenie dróg - administracja Cursus Publicus (poczta) Dzięki zmianom koni w zajazdach możliwe było pokonanie nawet 800km w ciągu 24h Mansiones (zajazdy drogowe) Wóz konny na płaskorzeźbie Plan i widok zajazdu w Godmanchester (III w. n.e.)

23 Znaczenie dróg - administracja Pomiar odległości możliwy dzięki kamieniom milowym –Wzdłuż drogi ustawiano specjalne znaki co 1 milę rzymską (1478,5m)

24 Znaczenie dróg- handel Do Rzymu sprowadzano: - z Hiszpanii wino, oliwo z oliwek, miód, solone ryby, wosk, smołę, czerwony barwnik otrzymywany z wygniecionych chrząszczy i tkaniny - z Francji wina - z Syrii materiały i szklane naczynia - z Grecji buty - z Arabii kadzidła - z Afryki i Azji marmur - z terenów bałtyckich bursztyn - z Babilonii szaty

25 Główne szlaki handlowe Do wojen punickich przewodnią rolę stanowił szlak z Kartaginą, który przynosiły ogromne korzyści gospodarcze. Po naprężeniu stosunków rolę dominującą zaczął odgrywać "szlak jedwabny" z Chinami

26 Szlak jedwabny z Chin sprowadzano głównie egzotyczne skorupy żółwi, rogi nosorożców oraz kości słoniowe z Indii, dla których imperium rzymskie było najważniejszym partnerem handlowym na zachodzie sprowadzano klejnoty

27 Szlak bursztynowy Nie istniał jeden konkretny trakt zwany bursztynowym szlakiem. Hasło to należy raczej rozumieć jako kierunek wymiany handlowej. Pierwsza wyprawa Rzymian po bursztyn w I w.n.e. opisana przez Piliniusz Starszego

28 Szlak mirry i kadzidła

29 Ostia-Port Rzymu antyczne miasto portowe, być może pierwsza kolonia Rzymu we wschodniej części mieściła się przystań od czasów starożytnych linia brzegowa odstępowała w ślad za morzem, obecnie port w dalszym ciągu znajduje się nad Tybrem, ale około 3 km od plaży.

30 Szlaki morskie szlaki morskie zaczęły rodzić się na masową skalę dopiero od I wieku n.e.

31 "Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu" Układ dróg na Półwyspie Apenińskim przyczynił się do powstania powiedzenia: "Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu". W sposób urzędowy potwierdził to powiedzenie Oktawian August, umieszczając na Forum Romanum złoty kamień milowy (milliarium aureum) w formie pokrytej pozłacaną blachą kolumny. Stała ona w miejscu, gdzie krzyżowały się Via Aurelia, Ostiensis, Flaminia, Salaria i Appia łączące Rzym z wszystkimi prowincjami imperium.

32 Bibliografia en.wikipedia.org pl.wikipedia.org John Donnelly (1975). The Cambridge History of Africa. Cambridge University Press Gary Keith (2001). Rome's Eastern Trade: International Commerce and Imperial Policy, 31 BC-AD 305. Routledge Tim Cornell, John Mathews (1995). Rzym. Penta


Pobierz ppt "Rozwój państwa rzymskiego a przebieg klasyfikacji dróg. Szlaki transkontynentalne, szlaki morskie, lokalizacje największych miast lądowej i morskiej sieci."

Podobne prezentacje


Reklamy Google