Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

System do wybierania kierunku studiów oraz pracy zawodowej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "System do wybierania kierunku studiów oraz pracy zawodowej"— Zapis prezentacji:

1 System do wybierania kierunku studiów oraz pracy zawodowej
Krzysztof Staroń Jan Burkot

2 Cele systemu ekspertowego
Bayex Bayes „OSPA” Odkryj Swoje Przeznaczenie Akademickie „OSP” Odkryj Swoją Przyszłość Wybór kierunku studiów na podstawie zainteresowań, umiejętności, nawyków czy osobowości danej osoby. Dodatkowo - pomoc w wyborze pracy zawodowej na podstawie kierunku studiów oraz oczekiwań.

3 Realizacja w systemie Bayex Lista hipotez
Hipoteza Przykładowe kierunki studiów społeczne pedagogika, psychologia, socjologia, politologia, stosunki międzynarodowe ekonomiczne ekonomia, finanse i rachunkowość, ekonometria, zarządzanie, towaroznawstwo techniczne informatyka, elektronika, telekomunikacja, budownictwo, automatyka i robotyka humanistyczne archeologia, historia, filologia, filozofia prawnicze prawo, administracja przyrodnicze ogrodnictwo, geologia, rolnictwo, rybactwo, leśnictwo sportowy wychowanie fizyczne, turystyka i rekreacja biologiczne biologia, bioinformatyka, mikrobiologia, technologia żywności artystyczne malarstwo, rzeźba, grafika, architektura medyczne medycyna, dietetyka, farmacja, pielęgniarstwo

4 Realizacja w systemie Bayex Lista symptomów
zainteresowanie nowoczesnymi technologiami przekonywanie innych do swoich racji zainteresowanie bieżącymi wydarzeniami gosp. i społ. potrafić się wysłowić racjonalne gospodarowanie własnymi pieniędzmi dokładny i dociekliwy zainteresowanie matematyką, statystyką ochrona środowiska logiczne myślenie zainteresowanie strukturą otaczającego nas świata pasja odkrywania i interpretowania śladów historii wielorakie formy aktywności fizycznej śledzenie wydarzeń, kojarzenie i wyciąganie wniosków współzawodnictwo, stosując do tego reguły danej dyscypliny łatwość nawiązywania rozmowy dobra sprawność fizyczna zamiłowanie do teatru, literatury i sztuki kontrolowanie jakości produktów żywnościowych zdolność rozwiązywania konfliktów lubiący pracę z ludźmi niesienie pomocy wykazujący się cierpliwością i zapałem otwarty na ludzi i ich problemy twórcze myślenie artystyczne i wysokie poczucie estetyki zainteresowanie ludzkim zachowaniem ponadprzeciętna wyobraźnia, wrażliwość na świat sprawiedliwe ocenianie występy przed publicznością

5 Realizacja w systemie Bayex Przykład 1 – typowy gracz
spędza sporo czasu przy komputerze; w wolnych chwilach gra na komputerze oraz przegląda Internet; mało czasu poświęca na sport czy spotkania z przyjaciółmi; w szkole nie ma problemów z przedmiotami ścisłymi; ma pewne problemy z przedmiotami humanistycznymi; osoba lubi majsterkować ze sprzętem.

6 Realizacja w systemie Bayex Przykład 1 – typowy gracz
Wynik: predyspozycje do kierunków technicznych czy ekonomicznych

7 Realizacja w systemie Bayex Przykład 2 – typowy artysta
posiada wysokie poczucie estetyki, zdolności plastyczne oraz lubi występować publicznie; w szkole lubi być w centrum uwagi, ma mnóstwo pomysłów co zrobić z każdą wolną chwilą;

8 Realizacja w systemie Bayex Przykład 2 – typowy artysta
Wynik: predyspozycje do kierunków artystycznego oraz humanistycznego

9 System Bayex Możliwe udoskonalenia
Naprawa osiągalności hipotez; Dodanie możliwości eksportu pytań (gotowa ankieta) oraz importu odpowiedzi – tak aby była możliwość zrobienia ankiety, a następnie wczytania udzielonych odpowiedzi; Możliwość przypisania kilku pytań do tego samego symptomu, aby wykryć nierzetelnie wypełnioną ankietę; Akceptacja przecinka ‘,’ przy wpisywaniu prawdopodobieństwa do systemu; Dodanie „dymków” (tooltipów) po najechaniu na ikonki typu H, M, S, …

10 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Idea
Sieć Bayesa został stworzona na podstawie projektu w Bayexie. Jednak aby przedstawić związki przyczynowo skutkowe, które są charakterystyczne dla sieci Bayesa konieczne było wprowadzenie kilku zmian: Bayex Bayes Dwie warstwy: predyspozycje osoby (symptomy) kierunki studiów (hipotezy) Cztery warstwy: predyspozycje osoby kierunki studiów praca zawodowa, stanowisko różne cechy i aspekty pracy, stanowiska Rozbudowane symptomy i hipotezy. Podzbiór symptomów i hipotez.

11 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Sieć Bayesa

12 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Pierwsza warstwa – predyspozycje osoby
Nazwa Opis zdolności techniczne zainteresowanie nowoczesnymi technologiami, logiczne myślenie, dokładność i dociekliwość twórczość twórcze myślenie artystyczne, wysokie poczucie estetyki, ponadprzeciętna wyobraźnia, wrażliwość na świat umiejętności kierownicze zdolność rozwiązywania konfliktów, sprawiedliwe ocenianie, przekonywanie innych do swoich racji zdolności werbalne potrafiący się wysłowić, lubiący występy przed publicznością zdolności liczbowe zainteresowanie matematyką, statystyką praca z ludźmi lubiący pracę z ludźmi, łatwo nawiązujący rozmowy, otwarty na ludzi i ich problemy

13 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Druga warstwa – kierunki studiów
Typ kierunku studiów Konkretne kierunki studiów techniczne informatyka budownictwo żaden społeczne politologia psychologia artystyczne aktorstwo malarstwo ekonomiczne finanse marketing

14 Prace zawodowe, stanowiska
Realizacja za pomocą sieci Bayesa Trzecia warstwa – praca zawodowa, stanowisko Prace zawodowe, stanowiska Przykładowe zawody praca inżynierska inżynier budowlany, mechanik, informatyk, elektronik, elektryk, geodeta, architekt polityka polityk, politolog, radny, dziennikarz branża rozrywkowa piosenkarz, aktor, malarz, zawody związane ze sportem stanowisko kierownicze kierownik banku, kierownik budowy, kierownik zespołu, kierownik projektu marketing sprzedawca, agent ubezpieczeniowy, agent reklamowy finanse pracownik banku, ekonomista

15 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Czwarta warstwa – cechy i aspekty pracy
Cecha, aspekt Możliwe wartości status społeczny wysoki, niski zarobki wysokie, średnie, niskie kontakt z ludźmi częsty, rzadki, brak kariera zawodowa stabilna, niestabilna

16 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Przykład 1 – typowy gracz

17 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Przykład 2 – typowy artysta

18 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Przykład 3 – student budownictwa

19 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Opis narzędzia - GeNIe
GeNIe jest to narzędzie pozwalające na graficzną budowę i analizę sieci Bayesa. Napisane jest w C++. Zależności przedstawiane na grafie są modelowane przez przedstawione liczbowo prawdopodobieństwo wyrażające siłę, z jaką oddziałują na siebie zmienne. Prawdopodobieństwo jest kodowane w tabelach dołączonych do każdego węzła. Uwagi i problemy z narzędziem: Brak funkcjonalności cofnij/ponów; Brak możliwości zapisania wyników przykładowego wnioskowania; Brak możliwości zapisania graficznego wyglądu stworzonej sieci; Otrzymane wyniki czasami sumują się do 101%.

20 System Bayex – sieci Bayes Porównanie
Możliwa interakcja systemu z użytkownikiem i zadawanie pytań Modelowanie związków przyczynowych między węzłami Symptomy są niezależne Możliwość analizy prawdopodobieństw w węzłach po wyborze hipotezy Prosty Interakcja z użytkownikiem trudniejsza w realizacji

21 System Bayex – sieci Bayes Wnioski
TODO


Pobierz ppt "System do wybierania kierunku studiów oraz pracy zawodowej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google