Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

System do wybierania kierunku studiów oraz pracy zawodowej Krzysztof Staroń Jan Burkot.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "System do wybierania kierunku studiów oraz pracy zawodowej Krzysztof Staroń Jan Burkot."— Zapis prezentacji:

1 System do wybierania kierunku studiów oraz pracy zawodowej Krzysztof Staroń Jan Burkot

2 Cele systemu ekspertowego BayexBayes OSPA Odkryj Swoje Przeznaczenie Akademickie OSP Odkryj Swoją Przyszłość Wybór kierunku studiów na podstawie zainteresowań, umiejętności, nawyków czy osobowości danej osoby. Dodatkowo - pomoc w wyborze pracy zawodowej na podstawie kierunku studiów oraz oczekiwań.

3 Realizacja w systemie Bayex Lista hipotez HipotezaPrzykładowe kierunki studiów społeczne pedagogika, psychologia, socjologia, politologia, stosunki międzynarodowe ekonomiczne ekonomia, finanse i rachunkowość, ekonometria, zarządzanie, towaroznawstwo techniczne informatyka, elektronika, telekomunikacja, budownictwo, automatyka i robotyka humanistycznearcheologia, historia, filologia, filozofia prawniczeprawo, administracja przyrodnicze ogrodnictwo, geologia, rolnictwo, rybactwo, leśnictwo sportowywychowanie fizyczne, turystyka i rekreacja biologiczne biologia, bioinformatyka, mikrobiologia, technologia żywności artystycznemalarstwo, rzeźba, grafika, architektura medycznemedycyna, dietetyka, farmacja, pielęgniarstwo

4 Realizacja w systemie Bayex Lista symptomów zainteresowanie nowoczesnymi technologiamiprzekonywanie innych do swoich racji zainteresowanie bieżącymi wydarzeniami gosp. i społ. potrafić się wysłowić racjonalne gospodarowanie własnymi pieniędzmi dokładny i dociekliwy zainteresowanie matematyką, statystykąochrona środowiska logiczne myśleniezainteresowanie strukturą otaczającego nas świata pasja odkrywania i interpretowania śladów historii wielorakie formy aktywności fizycznej śledzenie wydarzeń, kojarzenie i wyciąganie wniosków współzawodnictwo, stosując do tego reguły danej dyscypliny łatwość nawiązywania rozmowydobra sprawność fizyczna zamiłowanie do teatru, literatury i sztukikontrolowanie jakości produktów żywnościowych zdolność rozwiązywania konfliktówlubiący pracę z ludźmi niesienie pomocywykazujący się cierpliwością i zapałem otwarty na ludzi i ich problemytwórcze myślenie artystyczne i wysokie poczucie estetyki zainteresowanie ludzkim zachowaniemponadprzeciętna wyobraźnia, wrażliwość na świat sprawiedliwe ocenianiewystępy przed publicznością

5 Realizacja w systemie Bayex Przykład 1 – typowy gracz spędza sporo czasu przy komputerze; w wolnych chwilach gra na komputerze oraz przegląda Internet; mało czasu poświęca na sport czy spotkania z przyjaciółmi; w szkole nie ma problemów z przedmiotami ścisłymi; ma pewne problemy z przedmiotami humanistycznymi; osoba lubi majsterkować ze sprzętem.

6 Realizacja w systemie Bayex Przykład 1 – typowy gracz Wynik: predyspozycje do kierunków technicznych czy ekonomicznych

7 Realizacja w systemie Bayex Przykład 2 – typowy artysta posiada wysokie poczucie estetyki, zdolności plastyczne oraz lubi występować publicznie; w szkole lubi być w centrum uwagi, ma mnóstwo pomysłów co zrobić z każdą wolną chwilą;

8 Realizacja w systemie Bayex Przykład 2 – typowy artysta Wynik: predyspozycje do kierunków artystycznego oraz humanistycznego

9 System Bayex Możliwe udoskonalenia Naprawa osiągalności hipotez; Dodanie możliwości eksportu pytań (gotowa ankieta) oraz importu odpowiedzi – tak aby była możliwość zrobienia ankiety, a następnie wczytania udzielonych odpowiedzi; Możliwość przypisania kilku pytań do tego samego symptomu, aby wykryć nierzetelnie wypełnioną ankietę; Akceptacja przecinka, przy wpisywaniu prawdopodobieństwa do systemu; Dodanie dymków (tooltipów) po najechaniu na ikonki typu H, M, S, …

10 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Idea Sieć Bayesa został stworzona na podstawie projektu w Bayexie. Jednak aby przedstawić związki przyczynowo skutkowe, które są charakterystyczne dla sieci Bayesa konieczne było wprowadzenie kilku zmian: BayexBayes Dwie warstwy: predyspozycje osoby (symptomy) kierunki studiów (hipotezy) Cztery warstwy: predyspozycje osoby kierunki studiów praca zawodowa, stanowisko różne cechy i aspekty pracy, stanowiska Rozbudowane symptomy i hipotezy. Podzbiór symptomów i hipotez.

11 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Sieć Bayesa

12 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Pierwsza warstwa – predyspozycje osoby NazwaOpis zdolności techniczne zainteresowanie nowoczesnymi technologiami, logiczne myślenie, dokładność i dociekliwość twórczość twórcze myślenie artystyczne, wysokie poczucie estetyki, ponadprzeciętna wyobraźnia, wrażliwość na świat umiejętności kierownicze zdolność rozwiązywania konfliktów, sprawiedliwe ocenianie, przekonywanie innych do swoich racji zdolności werbalne potrafiący się wysłowić, lubiący występy przed publicznością zdolności liczbowe zainteresowanie matematyką, statystyką praca z ludźmi lubiący pracę z ludźmi, łatwo nawiązujący rozmowy, otwarty na ludzi i ich problemy

13 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Druga warstwa – kierunki studiów Typ kierunku studiówKonkretne kierunki studiów techniczne informatyka budownictwo żaden społeczne politologia psychologia żaden artystyczne aktorstwo malarstwo żaden ekonomiczne finanse marketing żaden

14 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Trzecia warstwa – praca zawodowa, stanowisko Prace zawodowe, stanowiskaPrzykładowe zawody praca inżynierska inżynier budowlany, mechanik, informatyk, elektronik, elektryk, geodeta, architekt politykapolityk, politolog, radny, dziennikarz branża rozrywkowa piosenkarz, aktor, malarz, zawody związane ze sportem stanowisko kierownicze kierownik banku, kierownik budowy, kierownik zespołu, kierownik projektu marketing sprzedawca, agent ubezpieczeniowy, agent reklamowy finansepracownik banku, ekonomista

15 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Czwarta warstwa – cechy i aspekty pracy Cecha, aspektMożliwe wartości status społecznywysoki, niski zarobkiwysokie, średnie, niskie kontakt z ludźmiczęsty, rzadki, brak kariera zawodowastabilna, niestabilna

16 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Przykład 1 – typowy gracz

17 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Przykład 2 – typowy artysta

18 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Przykład 3 – student budownictwa

19 Realizacja za pomocą sieci Bayesa Opis narzędzia - GeNIe GeNIe jest to narzędzie pozwalające na graficzną budowę i analizę sieci Bayesa. Napisane jest w C++. Zależności przedstawiane na grafie są modelowane przez przedstawione liczbowo prawdopodobieństwo wyrażające siłę, z jaką oddziałują na siebie zmienne. Prawdopodobieństwo jest kodowane w tabelach dołączonych do każdego węzła. Uwagi i problemy z narzędziem: Brak funkcjonalności cofnij/ponów; Brak możliwości zapisania wyników przykładowego wnioskowania; Brak możliwości zapisania graficznego wyglądu stworzonej sieci; Otrzymane wyniki czasami sumują się do 101%.

20 System Bayex – sieci Bayes Porównanie BayexBayes Możliwa interakcja systemu z użytkownikiem i zadawanie pytań Modelowanie związków przyczynowych między węzłami Symptomy są niezależne Możliwość analizy prawdopodobieństw w węzłach po wyborze hipotezy Prosty Interakcja z użytkownikiem trudniejsza w realizacji

21 System Bayex – sieci Bayes Wnioski TODO


Pobierz ppt "System do wybierania kierunku studiów oraz pracy zawodowej Krzysztof Staroń Jan Burkot."

Podobne prezentacje


Reklamy Google