Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Test Wieży Hanoi Test Wieży Londyńskiej Zuzanna Konarska Kolegium MISH V rok.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Test Wieży Hanoi Test Wieży Londyńskiej Zuzanna Konarska Kolegium MISH V rok."— Zapis prezentacji:

1 Test Wieży Hanoi Test Wieży Londyńskiej Zuzanna Konarska Kolegium MISH V rok

2 1.Welsh, M.C., Satterlee-Cartmell, T., Stine, M Towers of Hanoi and London: Contribution of Working Memory and Inhibition to Performance. Brain and Cognition, 41, Philips, L.H., Wynn, V., Gilhooly, K.J, Della Sala, S. & Logie R.H The Role of Memory in the Tower of London Task. Memory, 7(2), Newman, S.D., Carpenter P.A., Varma S., Just M.A Frontal and parietal participation in problem solving in the Tower of London: fMRI and computational modeling of planning and high-level perception, Neuropsychologia, 41, Zook, N.A., Davalos, D.B., DeLosh, E.L., Davis, H.P Working memory, inhibition, and fluid intelligence as predictors on Tower of Hanoi and London tasks, Brain and Cognition, 56, Unterrainer, J.M, Rahm, B., Halsband, U., Kaller, C.P What is in a name: comparing the Tower of London with one of its variants, Cognitive Brain Research, 23, Bishop, D.V.M., Aamodt-Leeper, G., Creswell, C., McGurk, R. & Skuse, D.H Individual Differences in Cognitive Planning on the Tower of Hanoi Task: Neuropsychological Maturity or Measurement Error?, Journal Child Psychology Psychiatry, 42,

3 7.Unterrainer, J.M., Rahm, B., Leonhart, R., Ruff, C.C., Halsband, U The Tower of London: the impact of instuctions, cueing, and learning on planning abilities, Cognitive Brain Research, 17, Welsh, M.C., Huizinga, M Tower of Hanoi disk –transfer task: Influences of strategy knowledge and learning on performance, Learning and Individual Differences, 15, Asato, M.R., Sweeney, J.A., Luna, B Cognitive processes in the development of TOL performance, Neuropsychologia, 44, Unterrainer, J.M., Owen, A.M Planning and problem solving: From neuropsychology to functional neuroimaging, Journal of Physiology, Lezak, M Neuropsychological Assessment, Oxford University Press 12. Jodzio, K Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych, Scholar

4 Istotą testów wieży tj. Tower of London – ToL, Tower of Hanoi – ToH czy Tower of Toronto – ToT jest: znalezienie najlepszego rozwiązania polegającego na podzieleniu całego działania – ostatecznego celu na pomniejsze czynności – zadania pośrednie zachowując ściśle ustalone zasady oraz określoną kolejność.

5 Francuski matematyk, interesował się łamigłówkami matematycznymi. W 1883 roku wymyślił grę Wieże Hanoi pod pseudonimem N.Claus de Siam i stworzył hinduską legendę.

6 Jak głosi hinduska legenda, dawno temu, w Indiach, w głównej świątyni miasta Benares, Brahma postawił na brązowej tabliczce trzy diamentowe paliki o wysokości 1 łokcia i grubości tułowia pszczoły. Na jeden z diamentowych palików nałożył 64 krążki z czystego złota z otworami pośrodku, o malejących średnicach, ułożone tak, że powstała wieża przypominająca kształtem ścięty stożek. Kapłani świątyni otrzymali zadanie przeniesienia owego stożka, krążek po krążku, na drugi diamentowy palik, korzystając z trzeciego pomocniczego palika i przestrzegając trzech następujących reguł:

7 1. W jednym ruchu można podnieść tylko jeden krążek 2. Podniesiony krążek należy nadziać na jeden z trzech palików 3. Nie wolno, na żadnym z palików, kłaść większego krążka na mniejszym Nieustannie, dniem i nocą, przekłada krążki któryś z kapłanów, a gdy tylko opada z sił, zastępowany jest przez kolejnego. Gdy kapłani zakończą pracę, nastąpi koniec świata.

8 Ekonomista i socjolog amerykański, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii w koncepcja rozwiązywania problemów przez przeszukiwanie przy użyciu Testu Wieży Hanoi (Tower of Hanoi test, ToH)

9 Test wieży Hanoi w wersji elektronicznej komputerowej Test wieży Hanoi w wersji pierwotnej - drewnianej

10 Zawiera od 3 do 5 krążków o zmniejszającej się średnicy Krążki przemieszcza się z kołka na kołek tak,aby osiągnąć ostateczny cel w jak najmniejszej ilości ruchów Krążki należy przekładać pojedynczo WAŻNE: Większego krążka nie wolno umieszczać na mniejszym

11 Profesor neuropsychologii, matematyk, twórca dyscypliny neuropsychologii poznawczej. Obecnie pracuje w University College London w Institute of Cognitive Neuroscience. W 1982 zmodyfikował oryginalną wersję Testu wieży Hanoi i nazwał ją Testem wieży londyńskiej (Tower of London test, ToL)

12 Wersja zaproponowana przez Shallicea Jedna z wielu wersji komputerowych

13 Celem testu jest wykrywanie zaburzeń neuropsychologicznych po uszkodzeniu płatów czołowych mózgu – problemy przestrzenne Badany dostaje zestaw trzech kolorowych kulek umieszczonych na patyczkach o różnej długości Może umieścić na jednym z patyczków trzy kulki, na drugim dwie, na trzecim jedną Patyczki umieszczone są pionowe w specjalnej podstawce

14 BADANY ZAWSZE WYCHODZI OD TAKIEJ POZYCJI STARTOWEJ PODAJEMY BADANEMU CEL ZADANIA ORAZ ILOŚĆ RUCHÓW DO WYKONANIA (TUTAJ 2 RUCHY)

15 BADANY ZAWSZE WYCHODZI OD TAKIEJ POZYCJI STARTOWEJ SĄ RÓŻNE POZIOMY TRUDNOŚCI OKREŚLONE MINIMALNĄ ILOŚCIĄ RUCHÓW POTRZEBNYCH DO WYKONANIA ZADANIA (TUTAJ 4)

16 1.Kulki należy ułożyć w określonym porządku 2.Badany przekłada je z patyczka na patyczek 3. Liczba ruchów jest z góry wyznaczona 4.Badany wychodzi zawsze od takiego samego startowego położenia kulek 5.Musi odtworzyć w jak najkrótszym czasie zadanie testowe 6.Musi pamiętać także, że w jednym momencie może operować tylko jedną kulką i umieszczać ją wyłącznie na jednym z trzech patyczków 7.Limit czasu wynosi 1 minutę na każde z zadań

17 Łączny czas wykonania Czas do momentu wykonania pierwszego ruchu (latencja pierwszej reakcji) Liczba poprawnych ruchów Rodzaj błędnych ruchów Liczba prób rozwiązania danego zadania Nie ma jednak jednej przyjętej metody do mierzenia wyników, ALE z pewnością poziom wykonania TOL zależy od wieku badanego.

18 Obydwa testy są do siebie podobne i mierzą te same procesy poznawcze Zarówno ToL jak i ToH wykorzystuje takie umiejętności jak: planowanie, rozwiązywanie problemów, przeszukiwanie, pamięć robocza, hamowanie, umiejętność zastosowania elastycznych strategii Korelacja między testami 0,37 a 0,61 ToL i ToH zostały pomyślane jako narzędzia do mierzenia funkcji wykonawczych

19 Zdaniem Lezak i innych badaczy: ToL i ToH nie mierzą dokładnie tych samych umiejętności a korelacja wykonania między nimi jest odpowiednio niska 0,37 ToH lepiej mierzy hamowanie reakcji odruchowych tj. zaburzenia uwagi aniżeli zdolność planowania

20 Dane neuropsychologiczne: Obydwa testy są wrażliwe na uszkodzenia płatów czołowych Diagnozują dysfunkcje dopaminergiczne tj. choroba Parkinsona, ADHD, wczesne rozpoznanie fenyloketonurii Pacjenci z prawostronnymi czołowymi uszkodzeniami mózgu wykonywali gorzej ToL niż grupa kontrolna przy 5 ruchach

21 D.Carlin 2000 zaznacza, że pacjenci z uszkodzeniami płatów czołowych oraz z demencją płatów czołowych uzyskali czas planowania zadania w normie W porównaniu z grupą kontrolną pacjenci z czołowymi uszkodzeniami wykonywali więcej ruchów, podejmowali więcej prób, popełniali błędy i dochodzili wolniej do rozwiązania Pacjenci z demencją płatów czołowych wykonywali więcej ruchów wbrew regułom, więcej błędów, złe rozwiązania i wolniej niż grupa kontrolna oraz pacjenci z czołowymi uszkodzeniami mózgu

22 TEST WIEŻY HANOITEST WIEŻY LONDYŃSKIEJ Angażuje wiedzę na różnych poziomach Różnicuje procesy pamięci proceduralnej i deklaratywnej Rozwiązanie testu zachodzi przy równomiernym, dwustronnym zaangażowaniu płatów czołowych (z przewagą półkuli prawej) Narzędzie mniej wrażliwe na zmienne demograficzne, wiek, poziom wykształcenia Metoda nie jest skuteczna w wykrywaniu poznawczych skutków starzenia, bo poziom wykonania ToH w przedziale wiekowym nie zmienia się Służy neuropsychologom, ale nie jest wystarczająco czułym narzędziem by badać różnice indywidualne na poziomie funkcji wykonawczych u osób zdrowych ToL jest zaś czuły na pacjentów z: - choroba Alzheimera - Choroba Parkinsona - Pourazowe zmiany mózgowe - Pląsawica Huntingtona - Padaczka - Zespół Pradera i Willego - Zaburzenia obsesyjno – kompulsyjne Pacjenci po wypadkach mózgowych łamią zasady testowe, przekładając dwie kulki jednocześnie – wówczas przeprowadza się diagnozę jakościową wykonania zadania na poszczególnych etapach planowania Obserwacja pacjentów podczas wykonywania zadania jest szalenie istotna


Pobierz ppt "Test Wieży Hanoi Test Wieży Londyńskiej Zuzanna Konarska Kolegium MISH V rok."

Podobne prezentacje


Reklamy Google