Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Gry akcji Gry przygodowe Gry fabularne (RPG) Gry strategiczne Gry sportowe Gry wyścigowe Gry platformowe.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Gry akcji Gry przygodowe Gry fabularne (RPG) Gry strategiczne Gry sportowe Gry wyścigowe Gry platformowe."— Zapis prezentacji:

1

2 Gry akcji Gry przygodowe Gry fabularne (RPG) Gry strategiczne Gry sportowe Gry wyścigowe Gry platformowe

3 Gra akcji – gatunek gier komputerowych i wideo. W przypadku tego gatunku cała rozgrywka polega głównie na szybkości akcji, której gracz jest uczestnikiem oraz na refleksie gracza. PODGATUNKI Bijatyki FPS (tzn. strzelanki) FPP Skradanki

4 Bijatyka (potocznie mordobicie) – gatunek gier komputerowych, których treścią jest prowadzenie walk między postaciami kierowanymi przez komputer bądź człowieka. W zależności od gry, gracz ma możliwość walki z użyciem ciosów, kopnięć i chwytów jak również używania broni białej bądź magicznych umiejętności. W większości tego typu gier, dwie postacie są ustawione przodem do siebie i walczą aż do uzyskania przez jednego z nich zera punktów zdrowia bohatera, jednak w zależności od gry te warunki mogą być różne (np. wyrzucenie przeciwnika z ringu). Do podgatunku bijatyk należą gry typu Beat 'em up, w których zawodnik porusza się po otwartym poziomie i ma za zadanie pokonanie wielu przeciwników. Do najpopularniejszych gier tego typu należą te z serii Mortal Kombat' czy Tekken.

5 Mortal Kombat – to gra stworzona przez firmę Midway, która dała początek popularnej serii bijatyk oraz kilku filmom.Midway

6 First-person shooter (FPS) – rodzaj gry komputerowej, w której gracz wciela się w postać, a wirtualny świat widzi jej oczami. Warstwa fabularna gry jest zazwyczaj niezbyt rozbudowana. Głównym zajęciem gracza jest unikanie strzałów i zabijanie przeciwników, urozmaicone dodatkowymi zadaniami jak poszukiwanie kluczy czy używanie prostych mechanizmów. Postać sterowana przez gracza ma do wyboru kilka lub kilkanaście rodzajów broni, odnoszone obrażenia opisywane są tzw. punktami życia. Gdy ich ilość spadnie do zera, postać umiera. FPS-y dzieli się na czysto zręcznościowe (jak Serious Sam) i taktyczne (jak Tom Clancy's Ghost Recon).Te drugie są bardziej realistyczne i czasami ważniejsze niż celne ruchy myszą jest planowanie akcji.

7 Gatunek miał swoich prekursorów już w latach 70. XX w., jednak za pierwszą klasyczną grę typu FPS uznaje się grę Wolfenstein wydaną w 1992 przez id Software. Wolfenstein i jego następca: Spear of Destiny były przeznaczone dla pojedynczego gracza walczącego z komputerowym przeciwnikiem. W późniejszych produkcjach (Doom, Doom 2, Duke Nukem 3D, Quake, Counter-Strike) dodano możliwość konfrontacji z wykorzystaniem sieci komputerowej z innymi graczami. Niektóre gry, np. Quake 3 są przeznaczone przede wszystkich do gier sieciowych, dla pojedynczego gracza udostępnia prowadzone w tym samym trybie walki przeciw graczom sterowanym przez komputer, zamiast tradycyjnych poziomów (etapów), które gracz miał po kolei przechodzić. Wolfenstein był grą „2.5D" (dwu-i-pół-wymiarową) – wszystkie korytarze mogły być tylko na tym samym poziomie i mieć jednakową wysokość, a postaci były w nim realizowane za pomocą sprite'ów. W grach generacji Dooma korytarze mogły już leżeć na różnych poziomach, w późniejszych grach możliwe były też dowolne nachylenia ścian, a sprite'y zastąpiono modelami 3D, co uczyniło te gry w pełni trójwymiarowymi. Sterowanie postacią również ulegało ewolucji: od wykorzystania jedynie kilku klawiszy klawiatury po bardziej wymagające jednoczesne posługiwanie się klawiaturą i myszką.

8 Call of Duty – jest to gra osadzona w realiach II wojny światowej, wyprodukowana przez amerykańskie studio Infinity Ward i wydana przez Activision na komputery osobiste.

9 Counter Strike - taktyczny first-person shooter, który został stworzony jako modyfikacja do gry Half-Life. Jest to jedna z najpopularniejszych tego typu gier sieciowych.

10 TPP (ang. Third person perspective, pol. widok z trzeciej osoby, perspektywa osoby trzeciej) – rodzaj gry komputerowej 3D, w której wirtualna kamera ustawiona jest w bliskiej odległości za plecami bohatera. Ustawienie takie umożliwia graczowi obserwowanie otoczenia, postaci i jej poczynań. Gra Tomb Raider była pierwszą, która spopularyzowała ten rodzaj obrazowania wirtualnego świata gry.

11 Tomb Rider - seria gier komputerowych opowiadających o przygodach fikcyjnej brytyjskiej archeolog Lary Croft. Od ukazania się pierwszej części gry w roku 1996, seria stała się dochodową marką wykorzystującą różne media, zaś Lara została jedną z głównych ikon przemysłu gier wideo.1996

12 Pierwszą grą zawierającą cechy elementów skradanki był Castle Wolfenstein, wydany w 1981 przez Muse Software. Elementy skradanek zawarto również w grze Metal Gear Solid autorstwa Hideo Kojimy, wydaną w 1987 przez Konami dla MSX2, i w wąskim zakresie dla Nintendo Entertainment System. Gra odniosła sukces, szczególnie w Północnej Ameryce, gdzie sprzedano ponad milion jej sztuk. Metal Gear otrzymało dwa sequele, wyprodukowane niezależnie od siebie, oba w 1990 roku: Snake's Revenge (niekanoniczny sequel wyprodukowany bez udziału Hideo Kojimy) w Północnej Ameryce i Europie dla NES, Metal Gear 2: Solid Snake (oficjalny kanoniczny sequel wyprodukowany przez Hideo Kojimę) w Japonii dla MSX2, Podczas, gdy Snake's Revenge oferowało tylko drobne udoskonalenia pomysłu, Metal Gear 2: Solid Snake znacząco rozszerzyło tę kategorię, wprowadzając ulepszoną AI wrogów, z równym naciskiem na tajemniczość. Podczas gdy wczesne gry Metal Gear osiągnęły już mierny sukces, pomysł nie był rozwijany ponad tych kilka gier przez prawie dekadę.

13 Skradanki nie posiadły ogromnej popularności aż do opublikowania Metal Gear Solid. A następnie były kontynuowane przez sequel Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty i prequel Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Powstały również inne gry tego gatunku: Splinter Cell, Syphon Filter, Manhunt i Hitman. Inne gry zbliżone do skradanek to m.in. Deus Ex, Escape From Butcher Bay i Bungie'go Oni. Wiele gier akcji, takich jak Medal of Honor zawiera kilka etapów w grze na bazie skradanki. Kilka gier typu survival horror (np. Siren) zawiera cechy tego gatunku, podobnie jak gry platformowe np. Sly Cooper. W ostatnim czasie, skradanki osiągnęły porównywalną popularność, niczym dominujące do tej pory gry typu first-person shooter, np. No One Lives Forever'a i GoldenEye'a następcy Perfect Dark i Perfect Dark Zero, zawierające elementy skradania i szpiegowania podczas gry. Bliska kategoria łącząca elementy gry first-person shooter i skradanki to podkategoria first-person shooter – tactical shooters, w tym tytuł: Tom Clancy's Rainbow Six. Far Cry również rozszerzyło tę dziedzinę poprzez rozległe otoczenie zewnętrzne (gracz może ukrywać się za głazami, drzewami lub krzakami).

14 Komputerowa gra przygodowa – jeden z typów gier komputerowych, w których nacisk położono na zwiedzanie świata przedstawionego w grze, rozwiązywanie zagadek, interakcję w postaciami. Większość gier tego typu jest wydawanych na komputery osobiste, ale niemała ilość pojawiła się w ostatnim czasie na różnego rodzaju konsole. Fabuła tego typu gier często zawiera wątki charakterystyczne dla takich gatunków literatury i filmu, jak science fiction, fantasy, horror, komedia. Gry przygodowe były bardzo popularne w późnych latach 80. i wczesnych 90., aż do wydania konsoli Sony PlayStation, kiedy to przygodówki zeszły na dalszy plan. Mimo to jest stosunkowo wielu producentów gier przygodowych np. Microids. W celu "odświeżenia" gatunku powstają podgatunki, jak na przykład Survival horror. Gry przygodowe są pod wieloma względami podobne do komputerowych gier fabularnych, przy czym zdecydowanie większy nacisk jest położony na rozwiązywanie zagadek niż walkę i zbieranie punktów do statystyk. Jednakże coraz więcej gier zawiera rozbudowane elementy zręcznościowe (najczęściej w takich grach postać może zginąć). Zazwyczaj tego typu gry są przeznaczone dla jednego gracza (czyli do gry w trybie singleplayer). Trudno jest stworzyć przygodówkę w trybie multiplayer z powodu dużego nacisku fabuły na jedną postać. Pojawiają się gry, w które może grać jednocześnie dwóch graczy, jednak należą one zwykle do któregoś z podgatunków. Gry przygodowe są przez młodych graczy mylone z grami typu action-adventure. Aktualnie właśnie gry typu action-adventure (bryt. arcade adventure) są nazywane "przygodówkami", tymczasem z klasyczną grą przygodową nie mają one prawie nic wspólnego.

15 Komputerowa gra fabularna (ang. computer Role Playing Game, w skrócie cRPG[1]) – gatunek gier komputerowych, pierwotnie tworzonych na komputery osobiste i inne domowe komputery. Chociaż właściwie nie są odrębnym gatunkiem od konsolowych gier fabularnych (console RPG, także nazywanych cRPG), z którymi łączy ich wiele cech, istnieją ogólne tendencje, które odróżniają komputerowe gry fabularne od gier RPG na inne platformy. Pierwsze gry cRPG były inspirowane przez wczesne tradycyjne RPG, w szczególności przez system Dungeons & Dragons, i starały się być dla gracza podobnym doświadczeniem. Elementy rozgrywki silnie związane z gatunkiem cRPG, takie jak rozwój statystyk bohatera, zostały zaadaptowane w wielu innych gatunkach gier wideo. Na przykład Grand Theft Auto: San Andreas, gra akcji, używa statystyk do określenia takich cech bohatera jak wytrzymałość, biegłość w posługiwaniu się bronią, prowadzenie samochodów, pojemność płuc, siła mięśni, a także zawiera wiele questów. W Warcraft III, strategii czasu rzeczywistego, pojawiają się bohaterowie, którzy mogą wykonywać zadania, zdobywać nowy ekwipunek oraz rozwijać nowe umiejętności, wraz ze wzrostem ich poziomu. Niektórzy gracze twierdzą, że tym co decyduje, że dana gra zalicza się do gatunku cRPG, jest nie tylko fakt posiadania cech charakterystycznych dla tego gatunku, ale również nieposiadanie cech innych gatunków. Jednak inni twierdzą, że wykluczenie tych gier z gatunku cRPG wynika ze znacznie mniejszego wpływu gracza na rozwój postaci. PODGATUNKI MMORPG Action RPG (hack’n’slash)

16 MMORPG (ang. Massively Multiplayer Online Role Playing Game) – rodzaj gier komputerowych RPG, w których duża liczba graczy może grać ze sobą w wirtualnym świecie. Podobnie jak w innych rodzajach RPG gracz wciela się w postać i kieruje jej działaniami. Dostęp do gier MMORPG zwykle jest zapewniany przez producenta gry. Gry tego typu są bardzo popularne na całym świecie, szacuje się, że łącznie wszystkie razem na całym świecie osiągnęły 30 milionów użytkowników w 2006 roku. Obecnie uznaje się gry MMORPG za podgrupę gier MMO, choć to właśnie MMORPG z tej grupy pojawiło się jako pierwsze.

17 Action RPG znane także jako Hack and slash lub hack'n'slash (z angielskiego hack - rąbać i slash - ciąć) – termin stosowany jako nazwa gatunku gier komputerowych lub stylu grania w RPG, w których dominującą rolę w rozgrywce odgrywa zabijanie potworów, zdobywanie doświadczenia i rozbudowywanie statystyk postaci. Termin używany jest głównie do wyodrębnienia tego rodzaju gier z rozgrywek gier fabularnych i cRPG, w których walka i pokonywanie potworów nie stanowi dominującego elementu rozgrywki. Rozróżnienie między grami typu hack and slash, a grami cRPG bywa przedmiotem kontrowersji. Wśród gier fabularnych można prowadzić hack'n'slash w systemach, w których większość walk nie kończy się definitywnym kalectwem lub ostateczną śmiercią postaci gracza np. Dungeons and Dragons i, jeżeli to robią, na ich mechanice wzorują się gry komputerowe hack'n'slash. Określenie przeszło ze środowiska gier fabularnych na gry komputerowe. Najbardziej znane gry komputerowe hack'n'slash to Diablo i Diablo II.

18 Komputerowa gra strategiczna jest to program służący jako jedno, bądź wieloosobowa gra, w której wygrana zależy nie tylko od losu, ale przede wszystkim od strategii, wiedzy i planowania. Takie gry mogą wymagać od użytkownika np. umiejętności dowodzenia oddziałami wojska lub zarządzania kapitałem przedsiębiorstwa. PODGATUNKI Strategie turowe Strategie czasu rzeczywistego (RTS)

19 Strategiczne gry turowe (ang. turn-based strategy, w skrócie TBS) – rozgrywany w turach podgatunek komputerowych gier strategicznych. Każdy gracz może w swojej turze przemieszczać swoje jednostki (w zależności od określonych współczynników np. ilości punktów ruchu), rozgrywać bitwy czy ulepszać fortyfikacje. Gry strategiczne rozgrywane w turach są najbliższe pierwowzorom wywodzącym się z planszowych gier strategicznych. Strategie turowe są popularne, ponieważ w przeciwieństwie do strategicznych gier czasu rzeczywistego pozwalają graczowi na dłuższe zastanowienie się nad dalszymi posunięciami, przez co niekiedy mogą być zbliżone w swej naturze do szachów czy Go.

20 Strategiczne gry czasu rzeczywistego (ang. real-time strategy, RTS) – gatunek gier komputerowych, będący modyfikacją turowych gier strategicznych, polegającą na niekrępowaniu graczy turami i kolejkami ruchów. Gracze mogą podejmować działania kiedy chcą, natomiast skutki owych są widziane natychmiast. Gatunek ten stawia większy nacisk na szybkość podejmowania decyzji. Czasami gry turowe zawierają elementy gier czasu rzeczywistego, np. w grach z serii Total War zarządzanie imperium jest turowe, a bitwy przebiegają w czasie rzeczywistym. Gracz tradycyjnie dysponował widokiem z góry lub z lekkiego ukosu (rzut izometryczny), ale coraz częściej pojawiają się gry tego typu z grafiką 3D. Przykład:Company of Heroes, Starcraft, Age of Empires (seria), Spring, Command & Conquer (seria), Warcraft III.

21 Komputerowa gra sportowa – gatunek gry komputerowej, symulującej aktywność fizyczną, w określonej dyscyplinie sportowej, lub działalność trenerów i menagerów klubów sportowych. Do najpowszechniejszej tematyki gier sportowych, należą takie dyscypliny jak: piłka nożna, koszykówka, hokej na lodzie, golf. Symulatory takich dyscyplin jak skoki narciarskie, rugby czy pływania są wydawane w zależności od popularności dyscypliny w danym kraju. Charakterystycznymi przykładami gier sportowych są produkcje EA Sports oddziału firmy Electronic Arts, której dziełami są m.in. gry z serii FIFA, NHL, NBA Live, Tiger Woods golf czy Madden NFL. Sławnym na całym świecie jest jej pojedynek o tytuł twórcy najlepszego symulatora piłkarskiego z japońską firmą Konami, producentem gry Pro Evolution Soccer.

22 Komputerowe wyścigi (potocznie: ścigałki, wyścigówki) – gatunek gier komputerowych polegający na ściganiu się z przeciwnikami sterowanymi przez komputer lub z osobą lub osobami siedzącym obok (tzw. podzielony ekran), bądź przez sieci Internet lub LAN. Ścigając się gracze starają się zdobyć jak najwyższe miejsce lub przejechać wyznaczoną trasę w najkrótszym możliwym czasie. Gracz może ścigać się także z komputerem (komputerowym graczem), który najczęściej ma różne poziomy wymagań. Odmianą komputerowych wyścigów jest simracing. Do znanych serii gier wyścigowych należą m.in. Need for Speed, Burnout, Forza Motorsport, Gran Turismo czy Test Drive.

23 Komputerowa gra platformowa (zwyczajowa nazwa platformówka) – gra zręcznościowa polegająca głównie na poruszaniu bohatera po wielu mniej lub bardziej urozmaiconych lokacjach, często po wielopoziomowych platformach - stąd nazwa gatunku, unikaniu pułapek i likwidacji bądź unikaniu przeciwników, a zbieraniu różnych nagród i dodatków - takich jak choćby pieniążków, kamieni szlachetnych, dodatkowych żyć czy powerupów. Do kanonu gier platformowych zalicza się takie tytuły jak na przykład: Super Mario Bros., Donkey Kong, Prince of Persia.


Pobierz ppt "Gry akcji Gry przygodowe Gry fabularne (RPG) Gry strategiczne Gry sportowe Gry wyścigowe Gry platformowe."

Podobne prezentacje


Reklamy Google