Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Malarstwo i rzeźba a Człowiecza dusza - sztuka historyczna w odniesieniu do duchowości. Interpretacje i inspiracje C HRZEŚCIJAŃSKA POBOŻNOŚĆ LUDOWA W ŚREDNIOWIECZU.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Malarstwo i rzeźba a Człowiecza dusza - sztuka historyczna w odniesieniu do duchowości. Interpretacje i inspiracje C HRZEŚCIJAŃSKA POBOŻNOŚĆ LUDOWA W ŚREDNIOWIECZU."— Zapis prezentacji:

1 Malarstwo i rzeźba a Człowiecza dusza - sztuka historyczna w odniesieniu do duchowości. Interpretacje i inspiracje C HRZEŚCIJAŃSKA POBOŻNOŚĆ LUDOWA W ŚREDNIOWIECZU I JEJ EKSPRESJA Pieta i Dziewica-Matka – wzór świętości i wzór piękna, ucieczka grzesznych i brama do nieba - reakcja pogańska w duchowości. Kajetan Klimas

2 Wydarzenie spotkania z dziełem sztuki. Relacja dzieła sztuki do świata realnego. Oczarowany wobec dzieła sztuki.

3 Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok r. Pieta z Biecza – ok r. Madonna z Krużlowej – ok r.

4 Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok r. Zetknięcie z pięknem jest wydarzeniem. Tym, co w wydarzeniu jest darowane jest nowe znaczenie, nowy ład, nowy sens słów. Opisy piękna chętnie posługują się metaforą światła. Światło to malarski opis sensu. Czym światło dla oka, tym sens dla rozumu. Od chwili spotkania z pięknem, cokolwiek myślę, czuję, widzę - myślę, czuję, widzę poprzez pryzmat piękna.

5 Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok r. Bartolomé Esteban Perez Murillo Niepokalane poczęcie r. Zetknięcie z pięknem jest wydarzeniem. Tym, co w wydarzeniu jest darowane jest nowe znaczenie, nowy ład, nowy sens słów. Opisy piękna chętnie posługują się metaforą światła. Światło to malarski opis sensu. Czym światło dla oka, tym sens dla rozumu. Od chwili spotkania z pięknem, cokolwiek myślę, czuję, widzę - myślę, czuję, widzę poprzez pryzmat piękna.

6 Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok r. Bartolomé Esteban Perez Murillo Niepokalane poczęcie r. Zetknięcie z pięknem jest wydarzeniem. Tym, co w wydarzeniu jest darowane jest nowe znaczenie, nowy ład, nowy sens słów. Opisy piękna chętnie posługują się metaforą światła. Światło to malarski opis sensu. Czym światło dla oka, tym sens dla rozumu. Od chwili spotkania z pięknem, cokolwiek myślę, czuję, widzę - myślę, czuję, widzę poprzez pryzmat piękna.

7 Piękna nie można zapowiedzieć, ono jest zawsze inne, od tego, czego się spodziewamy. Ono jest transcendentne - przekracza wszystko, co nim nie jest i różni się od innych odmian piękna. Dlatego piękna nie spotyka się dwa razy. Odkrywca może ulec pięknu teraz albo nigdy. Ale to teraz, niechaj trwa wiecznie. Giovanni Battista Tiepolo Pokłon trzech króli r. Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok r.

8 Piękna nie można zapowiedzieć, ono jest zawsze inne, od tego, czego się spodziewamy. Ono jest transcendentne - przekracza wszystko, co nim nie jest i różni się od innych odmian piękna. Dlatego piękna nie spotyka się dwa razy. Odkrywca może ulec pięknu teraz albo nigdy. Ale to teraz, niechaj trwa wiecznie. Giovanni Battista Tiepolo Pokłon trzech króli r. Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok r.

9 Piękna nie można zapowiedzieć, ono jest zawsze inne, od tego, czego się spodziewamy. Ono jest transcendentne - przekracza wszystko, co nim nie jest i różni się od innych odmian piękna. Dlatego piękna nie spotyka się dwa razy. Odkrywca może ulec pięknu teraz albo nigdy. Ale to teraz, niechaj trwa wiecznie. Giovanni Battista Tiepolo Pokłon trzech króli r. Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok r.

10 Piękno jest łaską darmo dawaną. Nie można go również zatrzymać. Piękno przygotowuje nas do tego, by coś bezinteresownie kochać Interes, pochodzi od Inter-esse - między byciem. Piękno nie jest pomiędzy, ono jest ponad. Piękno nie jest wynikiem techniki, technologii lub odkryć proporcji i rytmu. Ono porywa. Od oczarowania pięknem zaczyna się zainteresowanie przedmiotem Rafael Santi Madonna ze szczygłem r. Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok r.

11 Piękno jest łaską darmo dawaną. Nie można go również zatrzymać. Piękno przygotowuje nas do tego, by coś bezinteresownie kochać Interes, pochodzi od Inter-esse - między byciem. Piękno nie jest pomiędzy, ono jest ponad. Piękno nie jest wynikiem techniki, technologii lub odkryć proporcji i rytmu. Ono porywa. Od oczarowania pięknem zaczyna się zainteresowanie przedmiotem Rafael Santi Madonna ze szczygłem r. Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok r.

12 Piękno jest łaską darmo dawaną. Nie można go również zatrzymać. Piękno przygotowuje nas do tego, by coś bezinteresownie kochać Interes, pochodzi od Inter-esse - między byciem. Piękno nie jest pomiędzy, ono jest ponad. Piękno nie jest wynikiem techniki, technologii lub odkryć proporcji i rytmu. Ono porywa. Od oczarowania pięknem zaczyna się zainteresowanie przedmiotem. Rafael Santi Madonna ze szczygłem r. Matka Boska z Dzieciątkiem z Barczkowa – ok r.

13 Pieta z Biecza – ok r. Tym, co jest w stanie usprawiedliwić istnienie przedmiotu zawsze jest jakaś wartość. Tylko wobec wartości absolutnych nie pytamy dlaczego? Piękno jest wartością absolutną. Ciekawe, że istnienie przedmiotu zostaje usprawiedliwione na podstawie samego oglądu (naocznego lub refleksyjnego), zatem twórczość artystyczna to tworzenie ułud.

14 Pieta z Biecza – ok r. Tym, co jest w stanie usprawiedliwić istnienie przedmiotu zawsze jest jakaś wartość. Tylko wobec wartości absolutnych nie pytamy dlaczego? Piękno jest wartością absolutną. Ciekawe, że istnienie przedmiotu zostaje usprawiedliwione na podstawie samego oglądu (naocznego lub refleksyjnego), zatem twórczość artystyczna to tworzenie ułud. Sandro Botticelli Madonna z owocem granatu r.

15 Pieta z Biecza – ok r. Tym, co jest w stanie usprawiedliwić istnienie przedmiotu zawsze jest jakaś wartość. Tylko wobec wartości absolutnych nie pytamy dlaczego? Piękno jest wartością absolutną. Ciekawe, że istnienie przedmiotu zostaje usprawiedliwione na podstawie samego oglądu (naocznego lub refleksyjnego), zatem twórczość artystyczna to tworzenie ułud. Sandro Botticelli Madonna z owocem granatu r.

16 Pieta z Biecza – ok r. wartość intencja

17 Pieta z Biecza – ok r. wartość intencja Usprawiedliwienie Istnienia przedmiotu

18 Pieta z Biecza – ok r. wartość intencja Usprawiedliwienie Istnienia przedmiotu Działanie sztuki jest zgodne z prawem ciążenia wartości

19 Pieta z Biecza – ok r. wartość intencja Usprawiedliwienie Istnienia przedmiotu Działanie sztuki jest zgodne z prawem ciążenia wartości sztuka intencja Usprawiedliwienie Świata realnego

20 Piero della Francesca Madonna dell uovo r. Pieta z Biecza – ok r. Po spotkaniu z pięknem oczarowany doświadcza oczyszczenia swego życia, uzyskuje szczególną samowiedzę.

21 Pieta z Biecza – ok r. Po spotkaniu z pięknem oczarowany doświadcza oczyszczenia swego życia, uzyskuje szczególną samowiedzę. Piero della Francesca Madonna dell uovo r.

22 Madonna z Krużlowej – ok r. Piękno nie pozwala się dotknąć - wzywa do ofiary. Co może powiedzieć odkrywca piękna prócz tego, że jest piękna niegodny? Piękno istnieje dla zachwytu Odkrywca piękno może odkryć dzięki szczególnej genialności zmysłów.

23 Madonna z Krużlowej – ok r. Rafael Santi Madonna ze szczygłem r. Piękno nie pozwala się dotknąć - wzywa do ofiary. Co może powiedzieć odkrywca piękna prócz tego, że jest piękna niegodny? Piękno istnieje dla zachwytu Odkrywca piękno może odkryć dzięki szczególnej genialności zmysłów.

24 Madonna z Krużlowej – ok r. Piękno nie pozwala się dotknąć - wzywa do ofiary. Co może powiedzieć odkrywca piękna prócz tego, że jest piękna niegodny? Piękno istnieje dla zachwytu Odkrywca piękno może odkryć dzięki szczególnej genialności zmysłów. Rafael Santi Madonna ze szczygłem r.

25 Madonna z Krużlowej – ok r. Piękna, tak jak i światła, nie można mieć dla siebie. 1. Oczarowany - ciche trwanie i melancholia. Piękno posiada oczarowanego, ale samo jest wolne. 2. Odkrywca piękna pozostaje mu wierny tak długo, aż nie odkryje większego piękna.

26 Madonna z Krużlowej – ok r. Piękna, tak jak i światła, nie można mieć dla siebie. 1. Oczarowany - ciche trwanie i melancholia. Piękno posiada oczarowanego, ale samo jest wolne. 2. Odkrywca piękna pozostaje mu wierny tak długo, aż nie odkryje większego piękna. Fra Filippo Lippi Madonna z Dzieciątkiem r.

27 Madonna z Krużlowej – ok r. Piękna, tak jak i światła, nie można mieć dla siebie. 1. Oczarowany - ciche trwanie i melancholia. Piękno posiada oczarowanego, ale samo jest wolne. 2. Odkrywca piękna pozostaje mu wierny tak długo, aż nie odkryje większego piękna. Fra Filippo Lippi Madonna z Dzieciątkiem r.

28 Madonna z Krużlowej – ok r. Piękna, tak jak i światła, nie można mieć dla siebie. 1. Oczarowany - ciche trwanie i melancholia. Piękno posiada oczarowanego, ale samo jest wolne. 2. Odkrywca piękna pozostaje mu wierny tak długo, aż nie odkryje większego piękna. Fra Filippo Lippi Madonna z Dzieciątkiem r.

29 Madonna z Krużlowej – ok r. Zmysłowość przekraczając granice swej genialności nie kieruje się ku światu zewnętrznemu, lecz szuka doświadczenia samej siebie. Ból iluzji posiadania jest rodzajem samowiedzy oczarowanego - oddala od prawdy o drugim. drugi jest Pięknem. Piękno nie potrzebuje niczego.

30 Madonna z Krużlowej – ok r. Zmysłowość przekraczając granice swej genialności nie kieruje się ku światu zewnętrznemu, lecz szuka doświadczenia samej siebie. Ból iluzji posiadania jest rodzajem samowiedzy oczarowanego - oddala od prawdy o drugim. drugi jest Pięknem. Piękno nie potrzebuje niczego. Fra Angelico Madonna z Dzieciątkiem r.

31 Madonna z Krużlowej – ok r. Zmysłowość przekraczając granice swej genialności nie kieruje się ku światu zewnętrznemu, lecz szuka doświadczenia samej siebie. Ból iluzji posiadania jest rodzajem samowiedzy oczarowanego - oddala od prawdy o drugim. drugi jest Pięknem. Piękno nie potrzebuje niczego. Fra Angelico Madonna z Dzieciątkiem r.

32 Madonna z Krużlowej – ok r. Piękno obiecuje jakieś dobro: 1. piękno- symbolem dobra - przejście na poziom dobra etycznego; 2. identyfikacja piękna z dobrem. Wierność jest wartością etyczną, piękno jest wartością estetyczną.

33 Madonna z Krużlowej – ok r. Piękno obiecuje jakieś dobro: 1. piękno- symbolem dobra - przejście na poziom dobra etycznego; 2. identyfikacja piękna z dobrem. Wierność jest wartością etyczną, piękno jest wartością estetyczną. Fra Filippo Lippi Madonnaz Dzieciątkiem i z dwoma aniołami r.

34 Madonna z Krużlowej – ok r. Piękno obiecuje jakieś dobro: 1. piękno- symbolem dobra - przejście na poziom dobra etycznego; 2. identyfikacja piękna z dobrem. Wierność jest wartością etyczną, piękno jest wartością estetyczną. Fra Filippo Lippi Madonnaz Dzieciątkiem i z dwoma aniołami r.

35 Wydarzenie spotkania z dziełem sztuki. Relacja dzieła sztuki do świata realnego. Oczarowany wobec dzieła sztuki


Pobierz ppt "Malarstwo i rzeźba a Człowiecza dusza - sztuka historyczna w odniesieniu do duchowości. Interpretacje i inspiracje C HRZEŚCIJAŃSKA POBOŻNOŚĆ LUDOWA W ŚREDNIOWIECZU."

Podobne prezentacje


Reklamy Google